Gianni Moscon na racisme-schorsing: “Mijn geweten is zuiver”
foto: Sirotti
dinsdag 20 juni 2017 om 10:10

Gianni Moscon na racisme-schorsing: “Mijn geweten is zuiver”

Gianni Moscon maakte afgelopen weekend zijn terugkeer in het peloton tijdens de Route du Sud. De Italiaan van Sky was door zijn ploeg voor zes weken geschorst wegens racistische uitlatingen tegen FDJ-renner Kevin Reza tijdens de Ronde van Romandië.

Moscon bewees zaterdag met een tweede plek in de lastig voorlaatste rit niet stil te hebben gezeten. Wat hem betreft is het incident met Reza definitief afgesloten. “Ik heb niet veel te vertellen. Mijn geweten is zuiver. Ik heb de straf geaccepteerd en een onderbreking genomen”, zegt hij tegen La Gazzetta dello Sport.

De 23-jarige renner laat in het midden of hij spijt heeft. “Ik heb niemand vermoord en de beschuldigingen waren niet volledig gefundeerd, maar ik wil er liever niet meer over praten.” Ondanks de slechte publiciteit kan hij nog altijd rekenen op veel steun van mensen uit zijn directe omgeving. “Ik heb altijd veel steun gehad van mijn collega’s. Zij wisten dat het ridicuul was. Veel mensen hebben voor me gejuicht tijdens de wedstrijden. Ik heb niet het idee dat ik mijn reputatie opnieuw moet opbouwen. Veel mensen begrijpen me en hebben me niet aangevallen.”

Moscon richt zich dit weekend op het Italiaanse kampioenschappen. Daarna focust hij zich op de Clásica San Sebastián, de Vuelta a Burgos en de Ronde van Spanje.

RIDE Magazine
112 Reacties
20-06-2017 15:50
@xistnc
Laat het maar, je zult nooit inhoudelijk reageren als je geen argumenten hebt.
@Rebbelin
Ik ken de betekenis van het woord racisme, maar je volgende zin is wat kort door de bocht. Er zijn weinig mensen die toe zullen geven dat ze zich superieur voelen aan een ander ras, maar uit iemands gedrag en/of taal blijkt soms iets anders. Racisme is een diepgeworteld probleem wat meestal onbewust boven komt.
20-06-2017 16:23
Heren, mijn complimenten voor een lezenswaardige discussie over een beladen onderwerp. Ook mooi te zien dat iedereen zijn typische en kenmerkende rol vervult.
20-06-2017 16:56
Wie weet wat Moscon precies heeft gezegd?
20-06-2017 17:10
Reza is bij Moscon verhaal komen halen om iets wat naar hem geroepen werd. Wat weten we niet. Moscon zegt het niet en Reza zegt het niet. Tussen hen tweeën is het blijkbaar uitgesproken. De Sky ploeg heeft het nodig geacht om Moscon te schorsen. Het zal geen niemendalletje zijn geweest.
Schorsing over, klaar! Dat wat nu weer in de pers komt is niet handig van Moscon, dat wakkert het vuurtje weer aan. Reza staat hier buiten. Ik raad Moscon aan het er niet over te hebben!!!
20-06-2017 17:12
Gelukkig hoef ik niet alle reacties te lezen. Want er zijn hier een paar moraalridders volledig doorgeslagen.
Moscon heeft zijn excuses aangeboden en Reza heeft het geaccepteerd. Klaar!
Nu weer naar de topics die wel over wielrennen gaan, ipv het gezeur en het belerende gezever van hen die iedereen over racisme de les willen lezen.
20-06-2017 17:15
@klootje
“In Italië is echt racisme vele malen meer aanwezig dan in Nederland.”
Ben ik met je eens.
“In Italië is nationalisme vele malen meer aanwezig dan in Nederland.”
Nee, integendeel.
20-06-2017 17:29
@llyndalid Dat verhaal over de Letlandse basketbalvoorzitter heb ik ook gelezen en is eigenlijk wel een interessante discussie over de grens en wat racisme nu eigenlijk inhoudt.
De voorzitter haalt wel degelijk een maatschappelijk probleem naar boven wanneer je 2 verschillende groeperingen in een team samenvoegt. Natuurlijk mag dit nooit leiden tot racisme, maar hier wringt de schoen wel aan 2 klanten. In een team zal iedereen zich moeten aanpassen ongeacht zijn afkomst en huidskleur. Al is groepjesvormig vaak moeilijk te voorkomen, op zich niet erg zolang er geen racisme aan te pas komt, de sfeer en teamspirit etc. goed is. Bij Nederlands eftal was er jaren terug ook sprake van "de kabel". Als je dit onderwerp aansnijdt als blanke wordt je direct van racisme beticht.....terwijl het gewoon een probleem in de samenleving is, waarover open gediscussieerd zou moeten kunnen worden.
Als aan de andere kant de donkere spelers dit onderwerp aansnijden wordt er gelijk anders opgereageerd alsof wij als blanke ons nog steeds moeten verontschuldigen voor de daden begaan in het verleden door onze verre voorverwanten... De balans slaat wat mij betreft een beetje te ver door om als tussen blank en anderse getinte gelijk aan racisme op te hangen.
20-06-2017 18:15
Neen, ik zeg helemaal niet dat jij racisme begaan door iemand met een andere etniciteit zomaar oké moet vinden. Racisme is fout, in elke zin van het woord, dat is wat ik je probeer wijs te maken. En ja, ook in het westen is nog steeds en masse racisme aanwezig (vaak onbewust), ook al portretteren velen hier mij als moraalridder/zaag omdat ik dat poog duidelijk te maken. Fouten uit het verleden zijn geen excuus voor wangedrag, Marokkaanse Nederlanders mogen een vrouw niet uitschelden omdat Marokko ooit een kolonie was. Dat is ook niet wat ik probeer te verduidelijken, je hoeft me geen woorden in de mond leggen. Doe me een plezier en lees het artikel van Rhodes eens. Als je er van overtuigd bent dat gelijkheid de maatstaf moet zijn, zijn we het voorts helemaal met elkaar eens. Overigens is de globale verdeling van rijkdom linken met racisme helemaal geen gewaagde praktijk maar pure realiteit. "De balans is zoek", mja, de balans waartussen? In onnozelheden zoals de Zwarte Pietendiscussie wel, in heel veel verborgen vormen van racisme dan weer absoluut niet. Misschien dienen onnozelheden zoals de Zwarte Pietendiscussie wel om de blik van echt racisme te houden. Wie wint er trouwens de Tour volgens jou? ;)
20-06-2017 18:55
Maar dat er verschillen zijn?
Dat heeft toch vooral te maken met wanneer wie naar Europa kwam.
Uiteindelijk zijn we allemaal op hol geslagen Afrikanen. Sommige zijn anders gemuteerd, en daardoor ?
20-06-2017 19:05
@Albertoo: Terechte en belangrijke nuanceringen met betrekking tot die Afrikaanse slavenhandelaren. Wat betreft je opmerking over de vermeende (onbestaande) biologische basis van menselijke rassen: we zijn inderdaad vooral het voorwerp van onze omgeving, de bewering "ras heeft sowieso een biologische basis" is echter fout al leidt dat weer tot een heel andere discussie. De bronnen die op het Wikipedia-artikel "menselijk ras" staan (https://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras#cite_note-Keita2-1) worden ook in dat debat vaak gebruikt. Ik citeer uit dat artikel: "The genetic differences that exist among populations are characterized by gradual changes across geographic regions, not sharp, categorical distinctions. Groups of people across the globe have varying frequencies of polymorphic genes, which are genes with any of several differing nucleotide sequences. There is no such thing as a set of genes that belongs exclusively to one group and not to another. The clinal, gradually changing nature of geographic genetic difference is complicated further by the migration and mixing that human groups have engaged in since prehistory. Human beings do not fit the zoological definition of race. A mountain of evidence assembled by historians, anthropologists, and biologists proves that race is not and cannot be a natural division of human beings.”" Biologie en omgeving zijn inderdaad twee communicerende vaten, de omgeving heeft een heel grote invloed. Die fixatie op "je hebt dit, dit en dit ras" en die afgebakende onderverdeling in gesloten categorieën ("blank arisch", "negroïde", "Arabisch", etc.), dat is echter volslagen kletskoek. Maar nu ga ik gaan trainen, de hitte is een beetje gaan liggen ;). Ik vond het leuk om eens over wat anders dan wielrennen te discussiëren op Wielerflits, en mijn excuses als ik bij momenten als een betweterige etter over kom. Dat is een kwalijke neiging van mij wanneer ik over een onderwerp praat dat me interesseert. Ik ben mij ten zeerste bewust van mijn tekortkomingen! :D
20-06-2017 19:14
@LL : je moet maar "geluk" hebben afstammeling te zijn van een ooit verdrukte bevolkingsgroep, het geeft je blijkbaar het eeuwige recht om uitlatingen te gaan aanklagen die je op één of andere manier kan linken met situaties uit het verleden. Een zieke houding die nu net belet ooit van dergelijke stigma's af te geraken, gediend door de "geletterden" zoals jij, met een belerend vingertje, alsof ze alle ellende zelf hebben meegemaakt. Ik weet niet welke bewoordingen Moscon juist gebruikte maar volgens jou wou hij Reza er dus op attent maken dat zijn voorvaders slaven waren die voor de blanken moesten werken, en beschimpt en bespot werden, van een minderwaardig ras waren, nog lager dan honden en katten. Fijn dat je dat zo voor Reza hebt willen "kaderen". Jij vindt waarschijnlijk een onpersoonlijk "neger" aan het adres van een zwarte jonge man, van een strafbaardere orde dan een persoonlijk "kankerlul" tegen iemand wiens moeder, zoon en twee dochters aan kanker gestorven zijn, omdat er in het eerste geval een historisch kader is waarbinnen je de uitlaat kan afkeuren.
20-06-2017 19:19
Heerlijk draadje dit. #popcorn
20-06-2017 20:04
Ik wist niet dat Jesse Klaver wielerfan is.
20-06-2017 20:34
@ fringale

Ik heb het geen moment over Moscon gehad, omdat ik geen idee heb wat die heeft gezegd. Ik richt me specifiek op jou, en je schrijnend domme opmerkingen. Je spreekt van "een zieke houding".

Ik zal je één keertje specifiek vertellen wat een zieke, idiote, en zelfs gevaarlijke houding is:

Quote:
je moet maar “geluk” hebben afstammeling te zijn van een ooit verdrukte bevolkingsgroep, het geeft je blijkbaar het eeuwige recht om uitlatingen te gaan aanklagen die je op één of andere manier kan linken met situaties uit het verleden.


Deze uitspraak toont echt alles aan wat er mis is met je. Ooit onderdrukt? Ja, tuurlijk, want racisme is niet meer van deze tijd he? Jij blanke bevoorrechte engnek. Ik herhaal het nog één keer, en dan laat ik je lekker zitten daar in je hol van onwetendheid: lees eens een boek, een artikel, of zelfs de voorpagina van een krant. Doen alsof bepaalde bevolkingsgroepen "vroeger" onderdrukt werden en nu daardoor een soort bevoorrecht zijn. Ga je diep schamen, mensen zoals jij zijn eng, niet die "houding" waar jij het over hebt.

Soms sla ik van verbazing achterover als ik lees wat mensen als een onderbouwde mening denken te kunnen posten. Een mening gebaseerd op totale onwetendheid is wat mij betreft niks waard, en je zou er goed aan doen die voor je te houden.

Zo, en nu even afkoelen van de idiotie die ik vandaag weer voorbij heb zien komen.
20-06-2017 20:36
@greenday als froome de tour niet wint is dat een grote verrassing. ik zie niemand anders die in de buurt kan komen als froome zijn normale vorm haalt (iets beter dan in de Dauphine).
ook porte niet, die heeft al teveel gepiekt en in drie weken zit altijd wel ergens een dipje/ongelukje etc. Grootste uitdager lijkt mij nog Valverde te zijn op dit parkoers.
20-06-2017 21:04
Hehe wielrennen ipv die jankpartijen.
@robo,
ik ben het grotendeels met je eens, Froome is volgens mij de te kloppen man. Als Porte de vorm van de Dauphine vast kan houden tot eind Juli. Dan is hij mi de grootste ronderenner van de komende jaren. De etappe dat hij in zijn eentje het gat met Froome en cs dicht reed, en daarna (bijna) iedereen liet staan op de laatste beklimming maakte grote indruk op mij. maar dat is in mijn ogen wel een beetje te vroeg voor de tour.
Valverde is idd misschien wel de laatst lachende in de strijd tussen de gedoodverfde favorieten. Maar alleen als deze naar elkaar blijven kijken en el Imbatido er tussenuit kan muizen en zo tijd kan pakken.
20-06-2017 21:12
Het eerste dat bij mij opkomt in deze discussie en 'affaire' is niet of er al dan niet sprake is van racisme - we weten niet eens wat er gezegd is - maar dat het niet erg beschaafd is om anderen - wie dan ook - uit te schelden.
20-06-2017 21:30
Zeg redactie, kunnen jullie die duidelijk niet helemaal jofel in zijn knar zijnde LL niet eens flink gaan hard-editten ?

'zieke, idiote, en zelfs gevaarlijke'
'Jij blanke bevoorrechte engnek'
'je hol van onwetendheid'
'lees eens een boek, een artikel, of zelfs de voorpagina van een krant'.
'mensen zoals jij zijn eng'
'nu even afkoelen van de idiotie'

Totaal matteklap of een zeldzame aansteller ? Ik gok op een combi ervan.
20-06-2017 21:32
Ik vind dat het publiek wel mag weten wat er precies gezegd werd, zodat het speculeren stopt. Out with it!
20-06-2017 22:15
@RV

Helemaal mee eens, krijg bij hem gewoon een Breivik gevoel.(alleen zijn zijn idealen compleet tegenovergesteld maar dat maakt het niet minder eng.)
Gewoon zo obsessief denken dat jouw waarheid de enige is en daarbij iedereen die het er niet mee eens is keihard aanvallen.
Gevalletje Pieter Baan centrum.
20-06-2017 22:27
@RV
de waarheid mag gewoon gezegd worden toch?
Ik vind "eng" nog redelijk netjes al had ik zelf dat "nek" weggelaten.
20-06-2017 22:37
@Pietertje2: Het zou pas erg zijn mocht Geert Wilders een wielerfan zijn! Dan moest ik op slag op zoek naar een andere hobby ;).

En ja, alle ballen op Froome vrees ik. Porte krijgt de gunfactor.
20-06-2017 22:40
@greenday

Dan herleven de oude Tour tijden waarbij de zwarte lantaarn naar huis wordt gestuurd.
20-06-2017 22:47
@reusjen
Lyndalid plaatst een serie beledigingen en geen enkel argument. Wat is hier 'waarheid' aan? De oude Griekse filosofen poneerden al dat onze kennis in het niet valt bij all kennis in het universum, en dat we niet blind moeten vertrouwen op standpunten die voortkomen uit onze beperkte opname van de werkelijkheid. Nuancering zou hier beter op zijn plaats zijn in plaats van de hele discussie te polariseren. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen die enorm veel gemeen hebben, maar we worden verdeeld door een valse notie; dat mensen met een radicaal verschillend gedachtengoed niet meer te redden zijn, en tot een vijandig kamp behoren.
20-06-2017 22:51
Prachtreactie en stof tot nadenken!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.