Giant-Alpecin bevestigt komst Wilco Kelderman
foto: Sirotti
dinsdag 6 september 2016 om 13:04

Giant-Alpecin bevestigt komst Wilco Kelderman

Wilco Kelderman maakt de overstap naar Giant-Alpecin. Dat heeft zijn nieuwe ploeg vandaag bevestigd. De 25-jarige renner tekent voor twee jaar.

Giant-Alpecin trekt Kelderman aan als kopman voor de grote rondes. “Ik ben erg blij met deze volgende stap in mijn carrière”, legt Kelderman uit. “De ploeg stelt mij door middel van een geleidelijke aanpak in staat om te groeien in mijn rol als kopman voor de grote rondes. De filosofie waarbij ze de nadruk leggen op wetenschap en technologie is succesvol gebleken. Ik kan leren van hun ervaring en van renners als Tom Dumoulin en Michael Matthews. Zij behoren tot dezelfde generatie als ik en hebben het pad voor mij geëffend.”

De ploeg ziet in Kelderman een renner met veel groeimogelijkheden. “Door zijn sterke tijdrit en klimmerskwaliteiten heeft veel potentie voor de grote rondes”, legt coach Adriaan Helmantel uit. “Hij werd al eens zevende in de Giro terwijl hij nog maar 23 was. Dat laat zien dat er nog een grote marge is om te blijven groeien. Wij geloven in zijn kwaliteiten als ronderenner en nemen onze tijd om met een rustige aanpak op een geleidelijke manier het beste uit zijn mogelijkheden te halen.”

RIDE Magazine
82 Reacties
06-09-2016 15:12
Bijzondere overstap, hij stond inderdaad stil bij TLJ, maar of hij bij Giant de boel op de rails gaat krijgen vraag ik mij af. Ik had een overstap naar Sky verstandig gevonden, 2 jaar in de luwte rijden in de trein van Froome was niet slecht voor hem geweest denk ik.

Ben benieuwd wat deze overstap gaat opleveren, hopelijk komt hij er bij Giant helemaal doorheen, zou voor het NL wielrennen natuurlijk alleen maar fantastisch zijn
06-09-2016 15:13
@vinnie
Tijd nie gezien, denk toch dat ardennen best kan volstaan, lbl telt bijna 4000hm en juist klimgeiten redden het daar niet, geen meter vlak met steile korte hellingen. Poels beheerst beiden, als je in de ardennen kan presteren kan je de ventoux ook aan, komt uiteindelijk toch op wattage aan en die zal erbij wilco zeker nog op voorruit gaan plus daarbij die gastronomie rond maastricht waar ze nergens aan kunnen tippen in nederland, goed verteren is goed presteren.
06-09-2016 15:26
Volgens mij klinkt in het persbericht heel duidelijk door, hoe Wilco terugkijkt op de afgelopen twee jaar: dat hij te hoog in de boom is geklommen en er niet meer uit durfde.
06-09-2016 15:49
Logisch persbericht lijkt me. Bij Giant staat technologie en wetenschap op een hoog peil. Dat mag best benoemd worden. Wil niet zeggen dat het bij TLJ niet zo is. Dat Kelderman moeite heeft met de druk van het kopmanschap is zo langzamerhand toch wel bekend. Dus vandaar de verwijzingen naar rustig brengen waarschijnlijk. Ze zullen hem wel niet direct kopman in de Tour maken, maar eerder in de Giro of Vuelta. Giro lijkt me een goed plan. De aandacht gaat vanuit Nederland wel uit naar Kruijswijk. Kan Kelderman mooi in de luwte kopman zijn bij Giant.
06-09-2016 16:00
noem eens 1 persoon die bij TLJ beter is geworden de afgelopen jaren? Op Kruijswijk na? Dat ophemelen van TLJ is onzin. Bijna niemand wordt daar beter
06-09-2016 16:02
Blijkbaar wil Wilco wel kopman blijven en dan rustig worden gebracht. Bij TLJ zal hij geen kopman meer zijn geweest en als knech rustig mogen kijken wat de mogelijkheden zijn.

Hopelijk duurt de ontbolstering voor hem niet te lang.

Daan Olivier bij TLJ, Wilco bij GIANT. Allebei voortkomend uit Rabo Dev Team 2011, net zoals Tom D.
06-09-2016 16:03
@vinnie. Ben ik maar deels met je eens. Renners die goed zijn op korte, steile klimmetjes zie je nog wel eens ploffen op een lange loper. Poels, Mollema, Valverde zijn voorbeelden van renners die een relatief groot anaeroob vermogen hebben, en dat kunnen inzetten in de klassiekers. Dit zijn renners die in grote rondes minder worden. Renners als Kruijswijk en voorheen Wiggins compenseren met een relatief hoger aeroob vermogen. Zij hebben in klimklassiekers niets te zoeken. Uiteraard zijn verschillen op dit niveau in absolute waarden erg klein. Contador was altijd een renner die het moest hebben van zijn versnellingen bergop (anaeroob), maar die onder de hoede van Steven de Jongh vooral heel veel lange intervallen is gaan doen rondom omslagpunt. Dit werkt op korte termijn (maanden), maar op lange termijn (jaren) verlies je je versnelling. Sterker nog, de afgelopen Grote Rondes waar Contador blessurevrij kon meedoen had hij niet moeten aanvallen, maar volgen. Deze Vuelta is dat opnieuw zo. Froome heeft, hoewel je dit niet van hem zou verwachten, een relatief groot anaeroob vermogen voor een ronderenner. Hij pareert aanvallen moeiteloos, als je hem wilt kraken moet je de koers keihard maken vanaf het begin, en niet pas op de laatste berg. Froome is ook een renner die minder wordt in de derde week: zowel dit jaar als vorig jaar zakte hij er in de Tour bijna doorheen. Een renner als Van Avermaet heeft dezelfde ontwikkeling als Contador doorgemaakt, maar voor hem heeft het heel goed uitgepakt. Van aardig sprinter is hij nu niets meer dan een puncheur, maar hij wint wedstrijden doordat hij beter aeroob getraind is. Doordat van Avermaet ook licht is in zijn bovenlijf gaat hij bergop ook best goed vooruit). Boonen: hetzelfde verhaal, van sprinter, naar puncheur en nu weer terug naar sprinter. Ook Cavendish verloor snelheid (bij Sky), maar is weer helemaal terug na al de intensiteit die hij in zijn training had op weg naar Rio. Kortom, je moet doen waar je goed in bent, en niet je zwakke punten willen verbeteren. Valverde moet geen grote rondes proberen te winnen, Mollema en Poels eigenlijk ook niet. Kruijswijk, Dumoulin zouden de klassiekers beter links laten liggen.

On-topic:
Kelderman en Gesink zijn ook redelijk explosief, getuige hun prestaties in het Ardense Drieluik, en de najaarsklassiekers (Emilia, Quebec etc.). Voor Kelderman op alle terreinen nog winst boeken, maar ik vrees dat zijn talent wat is overschat. Ik wil ook verder niets insinueren, maar van alle wielerprofs die bij mij in de buurt wonen (van Vleuten, van der Haar, van Baarle, Kelderman, een paar jongens van Roompot) ben ik Kelderman nog nooit tegengekomen. Ik vraag me altijd grinnikend af of hij eigenlijk wel traint, of hij eigenlijk wel doorheeft dat hij wielrenner is.)
06-09-2016 16:13
@Romy2007,
1. Je komt zelf met onzin aan (geen verandering t.o.v. Rabo). Serieus?
2. Bennett.
06-09-2016 16:27
@ Orakel
Mee eens. Zou een mooie mix zijn om hem te laten knechten voor de echte ronde toppers, en in de kleinere rondes met tijdrit/lopende klimmen voor eindklassement te laten gaan.
En als hij niet voor klassement gaat in grote rondes, via sparen en dagen uitkiezen ook zeker met eindschot een potentiële etappe winnaar. Met name Giro of Tour.

Maar dit zou net zo goed bij TLJ kunnen ipv Giant.
Vind het wat jammer dat hij toch weer echt bij Giant (weliswaar heeeel voorzichtig en stapje voor stapje) voor klassementen in grote rondes wil gaan.
06-09-2016 16:28
Bennet volledig eens met romy, in de tijdrit(dichte wielen tijdens een mistral) is totaal geen voorruitgang geboekt behalve dan de fietsen die wonderbaarlijk sneller zijn geworden en kruijswijk/gesink hun progressie zal merendeels van zichzelf zijn gekomen.
06-09-2016 16:29
@laatste man en @ romy: Bennet zeker en Roglic niet te vergeten, aantal uitstekende tijdritten neergezet. Pech gehad met valpartijen dit seizoen, zodat hij zich bergop niet optimaal heeft kunnen laten zien. Lindeman is sterker geworden en rit gewonnen in de Vuelta. Vanmarcke is veel sterker geworden bij TLJ, maar won helaas niets. Plus alles wat je niet terugziet in de uitslagen, jonge renners die hun eerste grote ronde direct uitrijden bijvoorbeeld. Eigenlijk slaat het dus nergens op. Bij sommige ploegen gaat inderdaad iedereen harder fietsen (Sky, Movistar), maar wellicht moet je dan de vraag stellen hoe dat kan (tenzij je echt gelooft in de zogenaamde marginal gains van de Skybots)...
@schipperaar: Leuke woordspeling
06-09-2016 16:40
@schipperaar,
Hoe vaak ga jij eigenlijk nog complete onzin verkopen? Niet normaal meer.
06-09-2016 16:56
Schipperaar kan inderdaad rechtstreeks naar de jellinek kliniek, tenminste ik mag hopen dat hij hier niet nuchter post.
06-09-2016 17:06
@lm en jj
Jullie standpunt is al een tijdje duidelijk natuurlijk en ltj heilig verklaard tegelijkertijd, behalve de stunt die roglic uithaalde op zijn gelukkige reserve fiets zonder metertje hebben we in die discipline nog nauwelijks iets gezien. Is er ook een jumbo kliniek?
06-09-2016 17:39
eerlijk gezegd hoop ik dat Youri nog een artikel plaatst met wielertransfers en dan update sunweb-Giant. Heel benieuwd wat er daar nog speelt qua verlengingen en mogelijke versterkingen.
06-09-2016 19:00
Gefeliciteerd Schipperaar. Grote flauwekul schrijven en nog reacties krijgen ook (waaronder ik). Een mooie prestatie.
06-09-2016 19:08
Tja, Schippie, op deze manier werk je natuurlijk zelf in de hand dat die paar keer dat je wél iets zinnigs zegt, ook niet meer serieus worden genomen.
06-09-2016 19:35
Hij zal best iets gaan presteren in de toekomst maar blijft al jaren hangen.....Het is Sky ook al ongevallen want die willen hem ook niet meer....terwijl er vorige jaren zelfs sprake was om zijn contract af te kopen
06-09-2016 20:43
Doe maar wat spreiden van die Nederlandse klassementsmannen. Bij TLJ hebben ze met Gesink en Kruijswijk genoeg. Kelderman lijkt me nog altijd een prima coureur, maar stond daar wel stil en hoog in de hierarchie. Schept ook weer duidelijkheid en kansen voor aankomend talent. Alleen winnaars hier.
06-09-2016 20:49
Mooie transfer. Ik hoop dat het de juiste keuze blijkt te zijn.
06-09-2016 21:34
perfect blijft paint toch een beetje van ons
06-09-2016 21:37
Prima transfer. Komend jaar gewoon de Giro.

Giro 2017
Giant - Kelderman
TLJ - Kruijswijk
Trek: Mollema
Sky: Poels

Ik heb er zin in!
06-09-2016 21:50
Wel jammer dat Lars van der Haar nou net weer vertrekt bij Giant. Ik had de Otter en de Bever graag in hetzelfde team gezien. ;)
06-09-2016 22:08
@schipperaar: Wilco Kelderman woont al jaren op zichzelf met zijn vriendin, eerst in Veenendaal en sinds een jaar al in Neerharen, vlakbij Maastricht.
06-09-2016 22:18
Ik snap hier niks van. Als hij gaat knechten om zich van daaruit verder te ontwikkelen, ok. Als hij direct weer kopman wordt, wat is er dan wezenlijk anders? Ze zijn bij giant echt geen wonderdokters hoor. Buitengewoon inspiratieloze keuze als dit waar is..

Om te reageren moet je ingelogd zijn.