Giant-Alpecin gaat knechten aantrekken voor Dumoulin en Barguil
foto: Sirotti (archief)
maandag 14 september 2015 om 13:50

Giant-Alpecin gaat knechten aantrekken voor Dumoulin en Barguil

Na de zesde plek van Tom Dumoulin in de Vuelta a España en Warren Barguil die lang meestreed om een plek in de top tien in de Tour de France, gaat Giant-Alpecin de koers licht wijzigen. Teammanager Iwan Spekenbrink gaf al aan dat zij rekening houden met wijzigingen. Dumoulin bevestigt dat: “De ploeg zal renners aantrekken om mij en Warren Barguil in de bergen te ondersteunen.”

Dit vertelde de Limburger in het radioprogramma De Nieuws BV. “We zullen niet meer puur gericht zijn op de sprint de komende jaren. Natuurlijk zullen we ons daar ook op blijven focussen, maar we gaan ook voor het klassement. Daar gaan we stappen in maken”, aldus de tweevoudig ritwinnaar in de voorbije Ronde van Spanje, die de laatste weken in de bergen vooral hulp kreeg van Lawson Craddock. De Vuelta-selectie was eigenlijk ingericht rond sprinter John Degenkolb.

De 24-jarige Nederlander heeft inmiddels al het kopmanschap opgeëist. “Die status heb ik al wel afgedwongen in de ploeg, ook voor de Vuelta al”, zegt de erkende tijdrijder, die het naar zijn zin heeft bij Giant-Alpecin. “Er wordt van bovenop weinig druk op ons gelegd. Er zijn andere ploegen waar renners misschien meer verdienen, maar die wel de helft van het jaar ongelukkig zijn omdat ze niet presteren en boze mailtjes van managers krijgen. Daar heb ik geen zin in.”

RIDE Magazine
181 Reacties
14-09-2015 17:33
Ok, we houden het voorlopig op 2 minuten tot nadere order :)
14-09-2015 17:40
Ik hoop dat hij de giro gaat proberen maar het zal niet meevallen de prestatie uit de vuelta te overtreffen of zelfs maar te evenaren. De druk zal weer een stukje hoger zijn en het is natuurlijk geen robot. Hij kan een keer vallen of echt ziek worden.

als hij echter nog wat kan verbeteren volgende jaren dan zie ik hem wel ooit rondes winnen. Hij doet mij wel een beetje denken aan een soort aanvallende evans
14-09-2015 17:54
Dus omdat er drie tijdritten inzitten moet hij de Giro gaan rijden terwijl voor de rest nog nauwelijks iets bekend is over het parcours?

Hij moet pas beslissen over een ronde als het parcours helemaal geschikt is voor hem en eigenlijk hoop ik dat hij volgend jaar eerst zich focust op de kleinere rondes. Ik zie hem liever de eindzege pakken in Zwitserland en de Eneco Tour dan een top 10 plek in een grote ronde.
14-09-2015 18:04
Iwan gaat echt niet nu al knechten aantrekken, of er zouden buitenkansjes moeten zijn (ervaren smetvrije renners.....die zijn er geen). Ze gaan gewoon talentvolle jonge nl/usa/duits/belgische/franse renners aantrekken die zich al in de top van hun generatie bevinden. Proces gaat dan wel langzaam, maar dan hebben ze over twee jaar een geweldig sprint en klassement-team. En misschien wijst het wel uit dat Tom zich beter op tijdrit/klassiekers en kleinere rondes moet richten.... wint ie meer!

Knechten: zo iemand als Oomen idd, die kan zich dan ook verder ontwikkelen.
14-09-2015 18:06
2016 staat in teken van Rio. Ook ligt Kittel dan nog vast. Wellicht gaan ze pas echt bouwen voor 2017? Nu liggen inderdaad al veel 'knechten' vast.
Zal mij niets verbazen dat Barguil naar een Frans team trekt als absolute kopman na 2016.
Dan blijft Kittel misschien bij Giant en wie weet komt T. Martin dan ook?
14-09-2015 18:16
@Vinnie,

Prima pitch voor 'Dumoulin goes giro' + 1
14-09-2015 18:24
@Romāns, voor kampioen luchtkastelen bouwen ja ;)

Eerst het parcours maar eens afwachten, een zoncolan + stelvio o.i.d. en het plaatje ziet er compleet anders uit
14-09-2015 18:40
:)

Ik wil gewoon graag Dumoulin in de giro zien !
14-09-2015 18:42
Tom moet gelukkig helemaal niets, en al helemaal niet in 2016 in de grote rondes.
Het komend WK wordt het volgende leermoment: is hij hersteld van zijn zware inspanningen in de Vuelta? De combi dit jaar van RvZ en proloog Tour vond ik al niet goed gaan.
Volgend jaar lekker tijdrijden, gericht op de OS, en verder rondjes van een week (P-N, RvZ, Eneco-tour)
14-09-2015 18:48
edit redactie: meer respect voor andere leden aub
14-09-2015 19:05
Ai, welke sprinter zal dan de ploeg moeten verlaten? Want het is duidelijk dat er dan wat renners uit de sprinttrein plaats moeten maken. Lastige keuze voor de ploeg!
14-09-2015 19:18
Mezgec gaat sowieso al naar Orica, jammer dat Weening al naar Roompot is.
14-09-2015 19:40
Lol @Coldeportes die uren later nog eens een reactie terughaalt waarin Colombia voorkomt. Toch heeft Skil/Argos/Giant voor zover ik mij kan herinneren nog nooit een Spaanstalige, Italiaanstalige of Russistalige renner in de gelederen gehad. Dat zal niet zijn omdat ze niet kunnen fietsen. En van een cultuurkloof zijn ze bij Giant ook niet vies met de Aziaten. Zou me dus zeer verbazen als ze die nu wel aantrekken. Maar jouw argumenten die snijden gelukkig wel hout...

(uiteraard spelen sponsorbelangen ook een rol, maar mensen die hier verwachten dat Giant nu Colombianen en Spanjaarden gaan halen die zijn juist argumentloos bezig)
14-09-2015 19:54
Ze hebben 1 Oostblokker, Mezgec, en dan zijn de Slovenen nog zo'n beetje de meest 'verwest' ook.
14-09-2015 20:13
Boeit mij niet wie ze wanneer halen en hoe. Het belangrijkste wat ik opmaak uit dit artikel is het volgende:

Het team GiantAlpacin, wat een team kan opbouwen, heeft de keuze gemaakt om ook een team voor klassementen te willen. Daarnaast is Tom er al uit dat hij in de toekomst klassementen te willen rijden in grote ronden. Geeft mij aan dat hij, kort na de deceptie, al zijn prestatie op waarde kan inschatten en dat dit naar meer smaakt.

Go for it Tom.
14-09-2015 20:16
@stevofan
Hoeft niet per se, maar het kan wel. Het halen van sterke knechten die wat hoogtemeters overleven kan ook al waardevol zijn als het gaat om belangrijke rondjes van een week met een flinke tijdrit en wat klimwerk.
14-09-2015 20:23
@xistnc

Klopt, maar daarnaast gaat het mij om de mindset van beide partijen. Als deze aan beide kanten niet juist is zijn ze kansloos in de grote ronden. De voorbereiding is dan niet optimaal. Vanuit dit perspectief is het een mooi bericht. Dat is op dit moment de grote winst. Invulling van wie gaat komen komt vanzelf. Denk dat er genoeg renners die willen knechten voor deze geweldenaar.
14-09-2015 20:34
@stevofan
Als de 'geweldenaar' mindset overheerst, dan maakt het toch niet uit welke knechten er komen?

Ik pleit voor een meer realistische mindset: niet alle rondjes en rondes komen in aanmerking, maar alleen die met een parkoers naar zijn maat. Dat 'naar zijn maat' kan gerust ruim worden beschouwd, maar niet álles is naar zijn maat. Nu niet en straks ook niet.
14-09-2015 20:35
Zou Tom graag in de Giro zien. Niet meteen met de verwachting om te winnen, maar om als klassementsrenner te bevestigen. Afhankelijk van het parcours/concurrentie proberen rond top 5 te rijden, zou al mooi zijn. Vervolgens focus op Rio. Het jaar erop met meer klimmers bij Giant echt voor een rondewinst gaan, of zoals hiervoor werd aangegeven bij Tinkoff met Steven de Jongh. Hoop dat Tom meeleest, er worden hier op WF veel zinnige dingen gezegd ;)
14-09-2015 20:37
http://teamgiantalpecin.com/tom-dumoulin-gc-development/
Leuk om te lezen
14-09-2015 20:54
@magikdatzeggen
Een ongefundeerde insinuerende post behoeft niet met argumentatie weerlegt te worden. Dat ik enkele uren later pas (kan) reageren, maakt jouw opmerking niet minder gelul in de ruimte. Dag 'Mart'.. :6

Edit: als je een dergelijke kansloze reactie had gemaakt over Tom Dumoulin of pak hem beet Laurens ten Dam, had je van mij ook een corrigerend tikje mogen verwachten ;)
14-09-2015 20:59
Koop Ltd en Clarke en buchman en
14-09-2015 21:13
Wellicht is Poels een optie. Ten minste als het budget dat toelaat.
14-09-2015 21:17
Apart dat mensen het opeens apart vinden dat Giant ook voor klassementen wilt gaan? Het was vanaf dag één al duidelijk dat Team 1T4i zich eerst ging richten op massasprints om vervolgens steeds verder te kijken met uiteindelijk de doelstelling om op alle vlakken mee te doen.

Het nadeel is dat ook Giant het moet doen met een beperkt budget. Ze zijn noodgedwongen dit seizoen minder wedstrijden te gaan rijden.

Het is voor ploegen niet te doen om in grote rondes voor een klassement te gaan en massasprints. EQS ofwel Lefevere wilt al jarenlang een eindwinnaar afleveren maar dat is hem nog steeds niet gelukt.
14-09-2015 21:19
Coldeportes..
Als je dan iemand een corrigerende tik geeft, is het handig als je aangeeft waarom je dat doet. Maw.. jouw post heeft ook geen fundament en behoeft wel argumentatie.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.