Giant-Alpecin gaat knechten aantrekken voor Dumoulin en Barguil
Na de zesde plek van Tom Dumoulin in de Vuelta a España en Warren Barguil die lang meestreed om een plek in de top tien in de Tour de France, gaat Giant-Alpecin de koers licht wijzigen. Teammanager Iwan Spekenbrink gaf al aan dat zij rekening houden met wijzigingen. Dumoulin bevestigt dat: “De ploeg zal renners aantrekken om mij en Warren Barguil in de bergen te ondersteunen.”
Dit vertelde de Limburger in het radioprogramma De Nieuws BV. “We zullen niet meer puur gericht zijn op de sprint de komende jaren. Natuurlijk zullen we ons daar ook op blijven focussen, maar we gaan ook voor het klassement. Daar gaan we stappen in maken”, aldus de tweevoudig ritwinnaar in de voorbije Ronde van Spanje, die de laatste weken in de bergen vooral hulp kreeg van Lawson Craddock. De Vuelta-selectie was eigenlijk ingericht rond sprinter John Degenkolb.
De 24-jarige Nederlander heeft inmiddels al het kopmanschap opgeëist. “Die status heb ik al wel afgedwongen in de ploeg, ook voor de Vuelta al”, zegt de erkende tijdrijder, die het naar zijn zin heeft bij Giant-Alpecin. “Er wordt van bovenop weinig druk op ons gelegd. Er zijn andere ploegen waar renners misschien meer verdienen, maar die wel de helft van het jaar ongelukkig zijn omdat ze niet presteren en boze mailtjes van managers krijgen. Daar heb ik geen zin in.”
Wat is er eigenlijk nog over van dat hele '1t4i'?
Ik ben geenszins uit op een Colombia discussie, maar wil best mee filosoferen over eventuele versterkingen voor Giant. Ik zou ze eerder in Europa zoeken en sluit Afrikanen niet uit. Vooral Primož Roglič is mijn favoriete aanwinst, die jongen was twee jaar geleden nog schansspringer en wint nu bergritten en klassementen in kleinere koersen.
Dat is de basis voor de successen die ze geboekt hebben en wordt nog veelvuldig door het team gebruikt. Het is niet voor niets dat de bekleding in de bus nooit veranderd is.
1 Teamgeest 4 inspiratie, improvement, integriteit en innovatie.
Het is eigenlijk hun DNA die altijd terug blijft komen in alles wat ze doen. Ze zullen dan ook nooit een renner aantrekken waar een smet op zit maar bovenal wordt werkelijk alles gemeten bij de ploeg. Het is lastig uit te leggen maar bij Giant gaat het echt heel ver met trainingen en schema's. Het is iets waar ze in geloven en altijd mee zullen blijven werken. Dat maakt de ploeg echt uniek.
Ze geloven in het proces bij hun renners en dat werd door Spekenbrink nog eens benadrukt tijdens de Tour. Een aantal jaren geleden nog het lachertje van de Tour de France en nu een vaste waarde in het peloton hoop ik.
Kun je een voorbeeld noemen van recent gebruik door het team? Het eerste moment dat mij opviel dat ik het al een tijdje niet meer had gehoord, was vorig jaar in de Eneco Tour. Maar volgens mij gaat het effectief nog verder terug.
Bij gebruik bedoel ik het intern. Extern wordt nu het meer aantrekkelijke 'Keep Challenging'. Toevallig ook de filmpje voor de Tour bekeken van de ploeg?
Edit: Overigens vind ik wel dat ze een talent in 2014 hebben laten gaan. Ik denk namelijk dat Steven Lammertink een geweldige aanwinst is voor TLJ.
Ik heb het idee dat je bepaalde aspecten wat overdrijft, voor wat betreft het uniek zijn. Daarbij heb ik het idee dat ze met het benadrukken van het 'proces' wat doorschieten. Het artikel dat ze vandaag publiceren over de ontwikkeling van Tom is daarvan een prima voorbeeld.
Kijk eens wat een guppies, met name Dumoulin, wie had dit ooit gedacht.
De (Nederlandse) pers vindt het allemaal prachtig, en neemt het klakkeloos over, dus waarom zouden ze het niet doen? Giant heeft nu eenmaal de naam een ploeg met een idee te zijn, ook als dat idee niet veel meer behelst dan 'we willen onze renners helpen ontwikkelen' wat eigenlijk elke ploeg hanteert. En waar het inderdaad bij Giant net zo hit-or-miss is als bij de meeste andere ploegen.
De Duitsers, wie Schade, verkopen.
Vanwege de ook Frans georiënteerde ploeg, 3 tijd ritten in de Tour, e voila.
Que sera, que sera, what ever will be, will be !
Maak je geen zorgen al die namen samen gebeurt toch nooit: een aantal zijn niet in vorm, verkiezen een ander programma, moeten knechten en er vallen er gegarandeerd een hoop uit nog voor de eerste week om is
heb je last van faalangst?
Als renner bereik je met zo'n instelling helemaal niets.
Blijft Kittel, dan ontkom je er niet aan om een treintje mee te nemen naar de rondes waar hij naartoe gaat. Vertrekt Kittel, dan komt er geld vrij voor een paar goede knechten. Als de sponsor dan blijft tenminste.
Een fusie met TlJ lost alles op, al moeten er dan wat meer het veld ruimen.