Gilbert imponeert met solozege in Ronde van Vlaanderen, Terpstra derde
Philippe Gilbert heeft op indrukwekkende wijze de 101ste Ronde van Vlaanderen op zijn naam geschreven. De Belgische kampioen van Quick-Step Floors koos op 56 kilometer van het einde voor de solo en rondde deze succesvol af. Hij volgt daarmee Peter Sagan op. Greg Van Avermaet sprintte daarachter naar de tweede plek, voor Niki Terpstra en Dylan van Baarle.
Looij in de kopgroep
Al in de eerste kilometers lag de koers in een plooi, toen acht renners van kleine ploegen ten aanval trokken. Julien Duval (AG2R La Mondiale), Julien Morice (Direct Energie), Oliviero Troia (UAE Emirates), Mark McNally (Wanty-Groupe Gobert), Stef Van Zummeren en Michael Goolaerts (beiden Veranda’s Willems-Crélan) hadden snel een gat. Roompot-Nederlandse Loterij en Sport Vlaanderen-Baloise misten de slag, maar konden met André Looij en Edward Planckaert alsnog de aansluiting maken. Het peloton liet begaan en gaf het achttal meer dan elf minuten voorsprong.
Boonen opent op de Muur
In dat peloton hielden de ploegen van de favorieten de controle in handen. Meerdere teams met outsiders in de ploeg stuurden een mannetje vooruit, maar in aanloop naar de Muur van Geraardsbergen lieten de grote ploegen dat niet meer toe. Op dat moment, 95 kilometer voor de finish, bedroeg de voorsprong nog ruim vijf minuten. Boonen zorgde op de Kapelmuur voor een afscheiding van een ruime favorietengroep. Sagan miste de slag en probeerde de oversteek te maken, maar daar slaagde hij niet in.
Sagan en Van Avermaet in de val
De groep-Boonen bestond uit dertien andere renners: Gilbert, Trentin, Vanmarcke, Kristoff, Bodnar, Stuyven, Rowe, Moscon, Démare, Vanspeybrouck, Modolo, Chavanel en Coquard. Zij haalden de vroege vlucht in en reden meer dan een minuut weg van het peloton, met daarin onder meer Van Avermaet en Sagan. BMC, Orica-Scott en BORA-hansgrohe leidden de achtervolging achter de kopgroep, waar Boonen en Trentin volledig in dienst van Gilbert het tempo bepaalden.
Gilbert solo
Aan de voet van de Oude Kwaremont, op 56 kilometer van de streep, was het gat 35 seconden. Gilbert plaatste een ferme versnelling en kwam alleen te zitten. De achtervolging kwam niet op gang, mede door afstopwerk van zijn twee ploegmakkers en een zware crash van Vanmarcke. Het peloton volgde op dat moment op een kleine minuut. Op de voorlaatste beklimming van de Paterberg maakten Van Avermaet, Degenkolb, Sagan en andere favorieten een pak tijd goed. Zij sloten op vijftig kilometer van de meet aan bij de groep-Boonen, waar het stilviel.
Streep door Boonen, topfavorieten vinden elkaar
Fabio Felline en Dylan van Baarle sprongen weg en gingen in de achtervolging, maar bleven hangen op vijftig seconden van de Belgische kampioen. Het peloton reed op dat moment twintig seconden daarachter. Op de Taaienberg, uitgerekend ‘zijn’ Taaienberg, werd Boonen uitgeschakeld door een kettingprobleem. Sagan, Van Avermaet en Naesen trokken op de top ten aanval, Trentin en Offredo gingen mee. Op 33 kilometer van de meet pakten zij Van Baarle en Felline terug, maar het verschil met Gilbert bleef schommelen rond de minuut.
Opmerkelijke crash schakelt achtervolgers uit
Met straffe stoten bleef Gilbert ongestoord doorrijden. De Quick-Step-kopman stoempte de laatste keer Oude Kwaremont op. Achter hem probeerde Sagan nog te versnellen, maar doordat hij te dicht op de hekken reed kwam hij ten val, met Van Avermaet en Naesen in zijn wiel. Van Baarle kon de val ontwijken en reed daardoor virtueel op de tweede plaats.
Belgisch kampioen zegeviert
Gilbert kon na het overleven van de Paterberg al dromen van de overwinning. Daarachter was Van Avermaet snel opgekrabbeld. Net na de Pater dichtte hij het gat met Van Baarle, met in zijn wiel Niki Terpstra. Het achtervolgende drietal bleef steken op een halve minuut en kwamen ook niet dichter.
Eenvoudig maar duidelijke samenvatting van de koers waarin een groots renner trouwens nog niet eens de door jou benoemde speculaties nodig heeft.
Niks ontgoocheling, Gilbert kreeg de kans uit te lopen toen sagan nog met zijn handjes boven op het stuur reed, 50 km alleen tegen een grootmacht terwijl we hem het hele voorjaar nog amper in beeld hebben gezien, heel uitzonderlijk al misgun ik het hem niet, no way. En uitlachen doen we hier niet, vrij minachtend.
Zeg jij nu dat je Gilbert amper in beeld hebt gezien dit voorjaar? Dat is toch niet meer serieus te nemen.
Gilbert is die met die zwart geel rode trui. Hans Anders, het kan anders...
Feiten
- De achtervolgers waren frisser
- De achtervolgers waren in overtal
- Gilbert leek zo'n 40 seconden speling te hebben (lopend over de finish)
- Gilbert is niet tot het gaatje gegaan, had nog energie over
- Andere koerssituatie leidt tot ander gedrag (motoren die helpen, naar elkaar kijken, etc.)
- De achtervolgers moesten (geschat) 7% meer energie leveren om het gat te dichten.
Hoe je bovenstaande feiten interpreteert en gebruikt om een eigen mening te staven, ligt voornamelijk aan de gunfactor. Ben je supporter van Naesen dan ben je snel geneigd te zeggen dat het gat wel gedicht zou zijn. Support je Gilbert dan wijs je al snel op zijn suprematie gisteren. Wanneer je de discussie eerlijk voert dan is de enige conclusie dat je niet kan weten of de achtervolging sterk genoeg was en hou je daar toch aan vast dan ben je meer een gelovige dan een kritisch mens.
Ik had 100 x liever dat Gilbert vooruit bleef maar kon wel inzien dat de de combi > overpakkende S,vA & N Al 50 km voorop beukende en vermoeide Gilbert Lang plat finalestuk met rotwind < heel waarschijnlijk tot inrekenen had geleid. Dat kun je prima zeggen op een forum als dit zonder dat je het echt 100% (duh) weet, ook zonder fanboyschap.
"dan ben je meer een gelovige dan een kritisch mens" klinkt ook wel grappig uit de pen van iemand met de nickname Orakel, maar ik ben het helemaal met je eens.
Moeilijk te zeggen idd.
Hoe Sagan-Greg-Naessen de Paterberg zouden overleefd hebben, zou ook een belangrijke factor geweest zijn. Ik geloof nooit dat ze alle drie de Paterberg aanvatten met de idee dat ze best niemand lossen omdat ze nog een gat van pakweg 45sec moeten dichtrijden. Als Greg daar van Sagan kan afgeraken of vice versa dan hadden ze het wel geprobeerd. Met als mogelijk gevolg dat je dan één-tegen-één situatie creeert tov Gilbert of een twee-tegen-één indien de op papier 2 sterksten Naessen zouden lossen. Maw niet echt een voordeel tov de koppeltijdrit die Van Baarle & Greg er nu uitpersten.
Feit is wel dat Van Averaet door de val een seconde of 15 verliest. Anderzijds had Gilbert wss opnieuw een paar seconden extra gepakt in de aanloop naar de Pater (net zoals in de aanloop naar de Kwaremont). De achtervolgers drukken sowieso even het tempo na de OK om niet vol in het rood aan de belimming vd Pater te beginnen omdat ze ten allen tijden willen vermijden op een counter van elkaar te lopen.
Door een opmerking over de QS-wonderdokter bij een ander item, ben ik hier eens dieper ingedoken. En wat blijkt? De huidige QS-dokter Ibarguren was dokter bij Omega-Pharma-Lotto in 2010-2011: het vorige wonderjaar van ... Philippe Gilbert. Toch een smet...
@Orakel: Gilbert is niet tot het gaatje gegaan? Da's toch wel een erg gewaagde uitspraak. Zijn dijen spatten haast open ;-)
Michel Wuyts op sporza: "Die val was dramatisch. Ik sprak enkele ex-renners en die zeiden allemaal dat ze nog zouden teruggekomen zijn op een verzwakkende Gilbert. Ik twijfel, al zou het nipt geweest zijn. Een secondespel wellicht."
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2941259
in de veronderstelling dat VA, Naessen en Sagan netjes bij elkaar waren gebleven, hadden ze wss een grote kans. Echter, niets zegt dat ze dat na de Pater ook nog waren.
Dat baseer ik vooral op de relatieve fitheid waarmee Gilbert over de finish ging, maar ook het juichen vooraf, het afstappen vlak voor de lijn. Gilbert had zeker 20 seconden eerder kunnen finishen wanneer hij zich leeg zou hebben gereden in de laatste kilometers. Nu was dat niet nodig.
klootje kriekeljon - 16 augustus 2016 om 18:08
"Heel benieuwd wat de gouden combi Ibarguren-Gilbert op levert volgend jaar. Ik stel hem nu alvast op in de spelletjes van 2017."
Hier had je wat mij betreft geen glazen bol voor nodig.
Moest je daar dieper op ingaan ja? Ibarguren is al jaren een van de 5-6 ploegartsen :')
Vreemd toch dat de anderen niet zo monsterlijk goed rijden dan...als ik verder redeneer op wat jij wil zeggen. Gilbert kon dit toevallig ook al bij FdJ enz. En eigenlijk ook bij BMC. Dat WK was ooktwee klassen straffer dan de rest.
Op dat vlak ben ik niet zo'n... doordrijver. Uit angst dat teveel kennis mij de verdere smaak in het wielrennen zou ontnemen. Struisvogelpolitiek, ik geef het toe.
"Vreemd toch dat de anderen niet zo monsterlijk goed rijden" Daar kan ik dan op antwoorden: 'Vreemd toch dat Boonen net in 2012 weer zo monsterlijk goed reed' en ook 'Vreemd toch dat Gilbert net in 2011 en 2017 zo monsterlijk goed rijdt'.
Monsterlijk betekent dan: wedstrijd na wedstrijd na wedstrijd.
En ja, je zou hetzelfde kunnen gaan beweren over GVA, over Sagan etc, ware het niet dat die constanter zijn in hun prestaties, en niet zo'n diepe dalen hebben gekend als een Boonen en een Gilbert.
Na 55 km solo over de zwaarste Vlaamse kasseiheuvels je fiets nog even in de lucht steken bij het overschrijden van de finish...
Sagan en co zaten zelf ook kapot, kon je duidelijk zien op de Kwaremont. Sagan zijn ogen waren gelig, draaiden bijna rond, ik zag ze passeren op een meter afstand. Hij wil zijn mederenners in de wind zetten en kiest de linkergraskant van 10cm waardoor ie zelf tegen de nadar gaat. Dat doe je niet uit frisheid.
Gilbert zat ook kapot boven, dat zeker, maar hij is meer hardrijder dan de anderen. Hij had daarna de afdaling van de Kwaremont naar de Pater. Daar zou ie wellicht een tiental seconden prijsgeven. Daarna weer een afdaling om de laatste keer te recupereren. Zijn achtervolgers zouden na de Pater waarschijnlijk ook niet meer samen zijn. Het wordt dus man tegen man op het vlakke stuk.
De laatste 500 meter denkt ie al aan vieren, stapt zelfs nog af. Ik geloof nooit dat iemand hem nog kon bijhalen.
En als je van als als houdt. Als Boonen de pech niet heeft die hij had, dan zat ie er wellicht nog bij. Wat zou het trio dan gedaan hebben. Ik ben geen Boonen fan, maar moet toegeven dat hij nog het frist oogde.
Het is precies een trend in het voorjaar. Gaten worden niet meer dichtgereden. De glorie is voor de durvers.
Maar Boonen had die Ibarguen ook in 2013. En '14, '15, '16, '17, en toch dan geen klassiekers meer? Boonen won 7 monumenten, 1 WK , 8 ritten in een grote ronde, 1 groene trui, en een pak andere klassiekers. In 6 jaar Ibarguren won hij (voorlopig) 'maar' 2 monumenten, en misschien wel door het feit dat Cancellara met breuken in het ziekenhuis lag.
Gilbert won ook al monumenten en klassiekers zonder die dokter, won dan meer en grotere wedstrijden in 2011, omdat hij als 29-jarige misschien op zijn toppunt stond, en omdat eeuwige rivaal Valverde een dopingschorsing uitzat. Daarna, zonder dokter, won Gilbert ook nog 5 ritten in een grote ronde, het WK, Amstel, BK en nog andere (kleinere) wedstrijden.
Ja, die Ibarguren is meerdere keren betrapt geweest op dopingpraktijken, rechtstreeks gelinkt aan met naam genoemde renners (oa. Rumsas, Ricco, Iban Mayo), nee Gilbert en Boonen zijn nooit betrapt op verboden middelen. (Buiten Boonen, die buiten competitie cocaïne had genomen op een feestje, et alors).
Dan kun je de hele ploeg van Lotto 2011 en Quickstep tussen 2012-2017 van doping beschuldigen. Betrapte renners die terugkeren worden hier vaak luid aangemoedigd, kijk maar naar Valverde, Contador of Zakarin. Cleane renners daarentegen krijgen hier dan maar de volle lading.
Zelf teken ik inderdaad instinctief steeds meer voorbehoud aan bij Valverde en ( in mindere mate, want bij hem is het verval merkbaarder) Contador. Zakarin is van een andere grootte-orde.
Vertrouwen van het team en zelfvertrouwen zullen ook een rol spelen.
Het vreemdste vind ik hoe Gilbert gretigheid blijft koppelen aan een zie-niet-om attitude (daarin lijkt hij wel wat op Sagan). Hij zou nu luidop zijn beklag kunnen doen over de inschattingsfouten van BMC die hem al eerder kans op succes in het Vlaamse voorjaar hadden kunnen bieden (weliswaar in het vaarwater van GVA), maar dat doet hij volstrekt niet. Dan is de vraag waarom: omdat hij een positivo is, of omdat hij deep down weet dat het er voor hem bij BMC toch nooit echt zou ingezeten hebben?
Wie kan zich echt een scenario inbeelden waarbij Gilbert zijn monumentenlijst (2x Lombardije, 1x Luik) al in zijn BMC jaren had aangedikt met pakweg 2x de Ronde en 1x Parijs-Roubaix?
Boonen is een ander verhaal, eentje van pech en valpartijen, en waarschijnlijk ook minder volgehouden gretigheid.
Zelfs daarbij zou je de vraag kunnen stellen waarom dan per se toch iemand als Ibarguren? Wat kunnen de voordelen van iemand met zo'n staat van dienst zijn, die toch tegen de enorme nadelen opwegen? Wat doet een zekere dokter nu dat een willekeurige andere dokter met ervaring niet zou kunnen? Nee.. klopt allemaal gewoon niet.
O en dat Gilbert bij FdJ ook al zo uitzonderlijk goed was betwist ik. Phil is juist iemand die een hele natuurlijke prestatiecurve heeft gekend bij FdJ, was daar een schoolvoorbeeld van hoe het ook kon.
En ik bedoel niet Boonen in 2012...maar al de jaren tot vandaag. Dan zou Alaphilippe, Terpstra, Stybar, Martin,...nogal zien vliegen hebben.
Trouwens... Zet de 4 kleppers bij elkaar en je hebt 4 man die die 55km samen afmalen. Gilbert kreeg pakweg een minuut omdat de rest heel ver zat. Het is niet dat hij 55km lang uitloopt op de rest, maar de rest kwam korter naarmate de km's afnamen. Hij had geen keuze behalve doorrijden. Sagan of VA hadden net zo 'impressionant' gereden als je een van hen in zijn plaats zet.
En @nederbelg, Gilbert zat echt piepedood hoor. Dat jij uit die fiets in de lucht steken afleidt dat hij nog overschot had is een nogal kromme redenering. Je inspanning zit er op op 500m van de streep, de tonus neemt af, je stopt en heft dat fietsje van 2kg op als zegegebaar.
Na de Paterberg zag je echt dat hij echt morsdood zat. Greg kwam daar veel vlotter boven. Op een gegeven moment zag je 39km/u op zo'n snelheidsbord. Hij haalde na de Pater 35-40km/u maximum.