Giro 2015: Aru soleert naar zege, Kruijswijk raakt bergtrui kwijt
Fabio Aru (Astana) heeft de negentiende etappe van de Giro d’Italia op zijn naam geschreven. De Italiaan sprong weg op de slotklim en soleerde naar de overwinning. Hij stijgt door zijn zege naar de tweede plaats in het klassement. Kruijswijk werd vijfde, maar raakte zijn bergtrui kwijt en zakt één plaats in het klassement.
Nick van der Lijke was vandaag de enige Nederlander in de kopgroep. Na dertig kilometer reed hij weg met acht anderen: Carlos Betancur, Matteo Montaguti (AG2R La Mondiale), Marek Rutkiewicz (Sprandi Polkowice), Diego Ulissi (Lampre-Merida), Giovanni Visconti (Movistar), Esteban Chaves (Orica-GreenEDGE), Pavel Kochetkov (Katusha) en Vasil Kiryienka (Sky).
In het peloton werd het tempo gemaakt door Astana. De ploeg van Mikel Landa bleek interesse te hebben in de etappezege en hield daarom de voorsprong beperkt. Op de Saint-Barthélemy – de eerste van drie lastige beklimmingen – bleven vooraan maar vier renners over: Visconti, Chaves, Kochetkov en Kiryienka.
Strijd om bergpunten
Betancur – die een gevaar vormde voor de bergtrui van Steven Kruijswijk – reed lek en werd weer ingelopen. Een andere concurrent, Beñat Intxausti (Movistar), sprong vlak voor de top weg uit het peloton. Kruijswijk sprong mee, maar verloor het sprintje waardoor hij zijn trui virtueel kwijt was. Het duo liet zich daarna niet inzakken, maar probeerde samen met de teruggezakte Van der Lijke vooruit te blijven. Ze werden echter snel weer ingerekend.
Op de volgende beklimming reed Visconti weg bij zijn vluchtgenoten. Hij kwam, net als op de Saint-Barthélemy, weer als eerste boven en greep daarmee de leiding in het bergklassement. Daarachter streden Intxausti en Kruijswijk opnieuw voor de overgebleven punten. De Nederlander zette vroeg aan, maar moest wederom zijn meerdere erkennen in de Spanjaard.
Slotklim
Op de Cervinia – de laatste beklimming van de dag – werd Visconti vrij snel gegrepen. Op tien kilometer van het einde gooide Mikel Landa als eerste de knuppel in het hoenderhok. Hij kreeg vijf renners met zich mee: Ryder Hesjedal (Cannondale-Garmin), Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo), Alberto Contador (Tinkoff-Saxo), Fabio Aru (Astana) en Leopold König (Sky).
Daarna probeerde Hesjedal het. De Canadees reed een tijdje alleen voorop, maar zag snel Fabio Aru bij hem aansluiten. Lang zaten de twee niet samen, want Aru reed op zijn beurt bij Hesjedal weg. Het was vroeg duidelijk dat de Italiaan naar de etappezege zou rijden. Hesjedal kon het gat niet dichten, terwijl Contador en Landa voornamelijk naar elkaar keken. Een aantal renners konden daardoor terug aan sluiten bij het groepje van Contador en co.
Aru had op de meet 28 seconden voorsprong op Hesjedal. Uran – die op en over het groepje van Contador was gegaan – completeerde het podium. Kruijswijk werd vijfde en pakte daarmee zes bergpunten, maar dat bleek niet voldoende. Visconti is de nieuwe leider in dat klassement. De Italiaan heeft zestien punten voorsprong op Kruijswijk.
Giro d’Italia (2.UWT)
Uitslag negetiende etappe: Gravellona Toce – Cervinia (236 km)
1. Fabio Aru (Astana) in 6u24m13s
2. Ryder Hesjedal (Cannondale-Garmin) op 28s
3. Rigobert Uran (Etixx-Quick-Step) op 1m10s
4. Tanel Kangert (Astana) op 1m18s
5. Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) in z.t.
6. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) in z.t.
7. Mikel Landa (Astana) in z.t.
8. Leopold König (Sky) in 1m21s
9. Mikel Nieve (Sky) op op 1m24s
10. Alexandre Geniez (FDJ) op 2m24s
Klassement na negentiende etappe
1. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) op
2. Fabio Aru (Astana) op 4m37s
3. Mikel Landa (Astana) op 5m15s
4. Andrey Amador (Movistar) op 8m10s
5. Leopold König (Sky) op 10m47s
6. Yuri Trofimov (Katusha) op 11m11s
7. Ryder Hesjedal (Cannondale-Garmin) op 12m05s
8. Damiano Caruso (BMC) op 12m14s
9. Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) op 12m53s
10. Alexandre Geniez (FDJ) op 15m07s
Bergklassement
1. Giovanni Visconti (Movistar) met 125 punten
2. Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) met 109 punten
3. Beñat Intxausti (Movistar) met 107 punten
4. Mikel Landa (Astana) met 76 punten
5. Carlos Betancur (AG2R La Mondiale) met 75 punten
Het zal voor Kruijswijk altijd lastig blijven om een rit te winnen, want hij heeft geen explosieve demarage waarmee hij snel een kloof kan slaan en de tegenstanders kan uitschakelen. De eindspurt is bij sommige anderen ook wel beter. Dan wordt het lastig om een rit te winnen. De conclusie is voor mij dat Kruijswijk een diesel is die minder stuk gaat dan anderen, en dat hij daarmee sterker voor de dag komt dan anderen die zeer goede dagen (winnen) afwisselen met mindere dagen. Al bij al haalt hij volgens mij tot nu toe eruit wat erin zit voor hem, al blijft die 8 minuten van in het begin wel jammer. Meer en meer lijkt het erop dat dat hem de top 5 kost.
Vind ik iets te makkelijk. Je kunt het net zo goed omdraaien: als je zo in vorm bent als Kruiswijk deze Giro had het nooit mogen gebeuren dat je er in de eerste week op deze manier afgereden wordt. Daarnaast heb ik het idee dat hij met iets meer dosering en iets meer leepheid (bijvoorbeeld in de etappe die Intxausti won) meer resultaat had kunnen boeken.
Neemt niet weg dat Kruiswijk natuurlijk een ruime voldoende scoort voor zijn Giro.
Hoe lang zal het duren voordat het besef bij Kruijswijk is ingedaald, dat hij hier misschien wel een plek op het eindpodium heeft laten liggen? En hoe hard zal dat aankomen?
Kruijswijk zat gewoon achteraan in het peloton (was dus niet attent) en kon het gat daarna niet meer in zijn eentje dichten. Heeft niets met een slechte dag te maken! Het is namelijk moeilijk om strak rijdende azuur blauwe ruimtewezens te achterhalen.
Neen het was gewoon een trainings rondje voor hem. Daarom heeft hij het op half kracht gedaan om andere toch een kansje te geven. Denk toch na man. Hij heeft meer als 100% gegeven deze drie weken. ja het is jammer van die eerste week want anders.... Maar hij heeft het gewoon goed opgepakt en enorm veel grinta getoond en als je denkt dat kruiswijk niet zijn hele ziel heeft gegeven dan ben je echt niet goed wijs
http://www.procyclingstats.com/race/Giro_d_Italia_2015_Stage_5_Abetone
http://www.procyclingstats.com/race/Giro_d_Italia_2015_Stage_8_Campitello_Matese
Dank je wel Steven, voor 3 weken aangename spanning, ik heb van je genoten!
Ja, dat zijn de koude uitslagen. Maar die vertellen natuurlijk niet alles. Wat was er in etappe 8 ook al weer aan vooraf gegaan?
En etappe 5 was 'the day after', dat zou heel goed een indirect gevolg geweest kunnen zijn.
Nou dat is een kundige analyse over Kruijswijk zeg. Zijn uitslag in 2 etappes bekijken waarin hij tijd heeft verloren om aan te tonen dat zijn verlies van 8 minuten in de 4e rit geen toeval was. Waarschijnlijk ben jij de enige die deze redenatie serieus neemt. Verder vind ik dat alles wat over deze analyse te zeggen is al door @xistnc gezegd is. Afdeling lariekoek dus.
Die 2 etappes was hij de hele dag in de aanval, en dan is het normaal dat je aan het einde terugzakt als je wordt ingehaald door de groep der favorieten.
@Geurtharm +1
Etappe 5 'day after' is een theorie en die geldt blijkbaar niet meer van etappe 8 naar etappe 9 waarin hij beide keren in de aanval was.
In die etappe 8 kwam hij uiteindelijk ruim tekort voor de etappezege, die ging naar Intxausti. Je kunt moeilijk beweren dat hij daar al het niveau had van later deze ronde.
Hoe dan ook: Kruijswijk is een interessante renner met een atypische prestatie-/ en vormcurve gedurende een ronde.