Giro 2015: Voorbeschouwing ploegentijdrit
De Giro begint dit jaar weer in eigen land. De 89ste editie van La Corsa Rosa wordt zaterdag gestart met een ploegentijdrit. Decor van de collectieve rit tegen de klok zijn de straten in en rond San Remo. Ontstaan er op de eerste dag al direct grote verschillen? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
Net als afgelopen jaar kiest de organisatie ervoor om te beginnen met een ploegentijdrit. Dit jaar wordt deze verreden in en rond San Remo, bekend van de lenteklassieker Milaan-San Remo. De chique badplaats aan de Ligurische kust is het eindpunt van een 17,6 kilometer lang traject. De start is in San Lorenzo al Mare, waarna het in westelijke richting langs de kust gaat.
Het parcours mag als vlak omschreven worden. Bekende hellingen uit La Primavera zoals de Cipressa en de Poggio laat men links liggen. Er is onderweg één tijdswaarneming: na 9,9 kilometer in Arma di Taggia. De aankomst is aan de Lungomare Italo Calvino, waar tot vorig jaar de finishlijn van Milaan-San Remo getrokken lag.
De eerste ploeg vertrekt om 15:15. De aankomst van het laatste team wordt rond kwart over vijf verwacht.
Favorieten
Tijdens deze openingsdag kunnen al direct de eerste tijdsverschillen ontstaan. Renners met ambities voor het algemeen klassement zullen erop gebrand zijn om niet al vanaf de eerste dag in de achtervolging te moeten. Daarnaast zijn er meer redenen om goed voor de dag te willen komen. Kijk bijvoorbeeld naar vorig jaar, toen Daniel Martin na een val tijdens de ploegentijdrit in Belfast een streep door zijn Giro kon zetten.
Traditioneel zijn de Angelsaksische ploegen sterk in deze discipline. Vorig jaar zette het Australische Orica-GreenEDGE in Belfast de snelste tijd neer en bezorgde het Svein Tuft het roze. Het legde daarmee de basis voor een succesvolle openingsweek, waarin Michael Matthews een week de roze trui droeg. Ook dit jaar zijn de Australiërs de te kloppen ploeg, al heeft het zijn selectie ten opzichte van vorig jaar op vier plaatsen gewijzigd. Motor Svein Tuft (die vorig jaar als enige renner van de ploeg de Giro uitreed) ontbreekt, maar met onder meer Luke Durbridge, Michael Hepburn en Brett Lancaster beschikt de ploeg nog steeds over de nodige kanonnen.
Een andere kanshebber is Etixx-Quick-Step. De Belgische formatie (tweevoudig wereldkampioen in deze discipline) zal tot het uiterste gaan om kopman Rigoberto Uran een goede uitgangspositie te bieden. Ook Sky is een ploeg om rekening mee te houden. De Britten – in 2013 nog de snelste ploeg – hebben met Richie Porte, Leopold König en Vasil Kiryienka enkele erkende hardrijders in de gelederen.
BMC werd afgelopen najaar in Ponferrada wereldkampioen tegen de klok, maar van de zes renners die in Spanje de titel behaalden, is Silvan Dillier de enige renner die de Giro rijdt. Toch heeft het met kopman Damiano Caruso, de van roze dromende Philippe Gilbert en de talentvolle Stefan Küng sterke renners in huis. Ook Katusha kan aardig overweg met de ploegentijdrit. In Romandië werden de Russen derde en zes renners uit die ploeg maken ook deel uit van de Giro-selectie.
Astana eindigde vorig jaar als zesde. Dit jaar heeft het de beschikking over nieuwkomers Luis Leon Sanchez en Dario Cataldo. Alberto Contador kan bij Tinkoff-Saxo rekenen op de ervaren rouleurs Michael Rogers en Manuele Boaro. Wanneer de renners van de Russische formatie goed samenwerken, behoort een topklassering tot de mogelijkheden.
Movistar (met onder meer Ion Izagirre en Beñat Intxausti) staat met een sterke selectie aan de start, maar heeft dit jaar voornamelijk klimmers meegenomen. Cannondale-Garmin zal zich sportief willen revancheren voor het teleurstellende optreden vorig jaar. De ploeg rekent met name op oud-winnaar Ryder Hesjedal. IAM Cycling is een gevaarlijke outsider. De Zwitserse formatie beschikt onder meer over een opgeleefde Stef Clement. De Brabander werd in Romandië tijdens de afsluitende tijdrit nog achtste.
Beide Lotto-ploegen zullen tevreden zijn met een plek bij de beste tien. Lotto Soudal heeft naast Jurgen Van den Broeck onder meer André Greipel en Maxime Monfort. LottoNL-Jumbo is misschien enkele ervaren tijdrijders kwijtgeraakt, maar heeft met routiniers Flens en Tjallingii renners die weten wat het is om een ploegentijdrit te rijden.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Orica-GreenEDGE
*** Etixx-Quick-Step, Sky
** BMC, Astana, Tinkoff-Saxo
* Movistar, Katusha, Cannondale-Garmin, IAM Cycling
[poll id=”36″]
@25sep: top-5 is wel wat hoog gegrepen, maar top-10 moet wel mogelijk zijn.
Saxo, Orica, Sky, IAM, Etixx, Movistar en Katusha schat ik wel hoger in.
Ze staan qua sterkte gelijk met BMC, Garmin, Lotto en CCC wat mij betreft.
Verschillen tussen de favorieten zullen miniem zijn, uitgezonderd van misschien Pozzovivo.
Ik denk dat TLJ Voor top 5 kan gaan
Leuk, eindelijk weer een grote ronde waarbij we ook steeds een voorbeschouwing van de etappes krijgen!
Kan me goed vinden in de sterren, schat alleen BMC en Movistar hoger in dan Ettix.
Verschillen tussen de favorieten zullen miniem zijn, uitgezonderd van misschien Pozzovivo.
Zo erg is dat nog niet, dan moet hij gaan aanvallen!
Ik zou Tinkoff en Katusha een sterretje meer geven
denk orica-saxo-sky
Misschien leuk om te vermelden dat de ploegentijdrit helemaal (of voor een deel) over een fietspad op een oud spoorlijn wordt verreden. Dat fietspad loopt direct langs de kust. Ben er al paar keer geweest, vorige week nog, toen stond alles er al in het teken van de Giro.
waar zie jij dat?
Ik zie stabiel mooi weer met weinig wind:
http://www.weeronline.nl/Europa/Italie/San-Remo/4302565
Chaves kan prima zijn werk doen in zo'n ploegentijdrit hoor. Een individuele tijdrit is toch nog wel wat anders dan een ploegentijdrit.
Atapuma was in de ploegentijdrit in Romandië ook een van de betere van BMC. Zegt dus niet zoveel als je individueel niet zo'n goede tijdrijder bent.