Giro 2015: Voorbeschouwing etappe 13
Daags voordat de strijd tussen de klassementsrenners weer losbarst in de lange individuele tijdrit van de Giro d’Italia, mogen de sprinters nog eens aan de bak. Als hun ploegen deze keer tenminste wél bereid zijn om samen te werken en niet net als dinsdag een kopgroep laten lopen. Aan het parcours zal het in ieder geval niet liggen. De dertiende etappe van Montecchio Maggiore naar Jesolo is biljartvlak. WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
De organisatie lijkt er werk van te hebben gemaakt om een zo vlak mogelijke rit uit te tekenen. Startplaats Montecchio Maggiore ligt 55 meter boven zeeniveau en is daarmee meteen het hoogste punt van de hele etappe. Veel spektakel valt dan ook niet te verwachten, dus gelukkig voor de volgers hoeft er slechts 147 kilometer afgelegd te worden.
Direct na de start zet het peloton koers in oostelijke richting. Onderweg kunnen de renners vanuit de verte Venetië zien liggen. De route bestaat vooral uit brede, lange, rechte wegen. Alleen de rotondes kunnen het ritme van het peloton enigszins breken.
De finishstraat in Jesolo, dat in 1988 voor het laatst aankomstplaats was in de Giro, is 500 meter lang en zeven meter breed. Niets lijkt dan ook een koninklijke massasprint in de weg te staan.
Favorieten
Hoewel een massasprint haast onvermijdelijk is, zal de etappe van dinsdag nog wel door de hoofden van de renners en ploegleiders spoken. Op weg naar Forlì moest Lotto Soudal al het werk opknappen, waardoor de kopgroep (met Nicola Boem als winnaar) uit de greep van het peloton kon blijven. “De andere ploegen beloven om mee te werken, maar doen uiteindelijk niks”, was de ontstemde reactie bij de ploeg van André Greipel. “Vanaf nu hangen wij ook de lafaard uit.”
Ondanks de harde woorden uit het kamp van Lotto Soudal is het onwaarschijnlijk dat de ploeg deze uitgelezen kans op een massasprint zal laten liggen. André Greipel heeft van alle aanwezige renners bij een vlakke aankomst op papier de snelste sprint in de benen. Dat toonde hij al aan met zijn ritzege in Castiglione della Pescaia vorige week.

Giacomo Nizzolo
Trek Factory Racing heeft Giacomo Nizzolo als snelle man. Na afloop van de tiende etappe gaf Adriano Baffi ruiterlijk toe dat hij een fout had gemaakt door zijn renners niet mee te laten werken in de jacht op de kopgroep. De ploegleider had even daarvoor zijn kopman de pelotonsprint om de vijfde plaats zien winnen. Rijden om een ereplaats is natuurlijk wat anders dan sprinten voor de overwinning, maar Nizzolo is zeker een renner om rekening mee te houden.
Elia Viviani smaakte net als Greipel deze Giro al het zoet van de overwinning. De Italiaan van Sky was bij een licht bergop lopende aankomst in Genua net iets sneller dan Moreno Hofland. De Nederlander van LottoNL-Jumbo, die naar eigen zeggen soms nog wat te impulsief is in zijn sprints, zal hopen dat de rollen vrijdag omgekeerd zijn.
De Italiaanse toeschouwers hebben naast Viviani en Nizzolo nog een aantal renners op wie ze hun hoop kunnen vestigen. Sacha Modolo (Lampre) werd al eens derde in een van de sprints en verder zullen ook Davide Appollonio (Androni-Sidermec), Nicola Ruffoni (Bardiani-CSF) en Southeast-sprinters Alessandro Pettachi zich zeker in het strijdgewoel gaan mengen. Een andere kanshebber is de Sloveen Luka Mezgec. De renner van Giant-Alpecin won vorig jaar de slotetappe in de Giro.
Favorieten volgens WielerFlits
**** André Greipel
*** Giacomo Nizzolo, Elia Viviani
** Sacha Modolo, Luka Mezgec, Moreno Hofland
* Alessandro Petacchi, Michael Matthews, Davide Appollonio, Nicola Ruffoni
On: in Italië een hele etappe vinden die platter dan plat is, knap! Greipel all the way normaal gesproken, maar in deze Giro is maar heel weinig normaal verlopen. Het voorspelde (takke)weer kan morgen echt wel van invloed zijn.
Maar begin te twijfelen bij die vlakke ritten, de snelheid van de klassementsploegen liggen de laatste tijd zo hoog in de finale dat de sprinters nog nauwelijks met een leadout, laat staan met hun treintje nog een kans maken om het op te nemen tegen elkaar.
Ik zeg; een Italiaanse durfal!
Dan denk ik toch dat Eddy Merckx wint.
De etappe is heel kort, de stevige wind bijna de hele dag tegen en waarschijnlijk zal de regen de renners geselen en de wegen verraderlijk glad maken.
Met dit weer, en eindeloos lange rechte wegen, is het helemaal geen pretje om in de kopgroep te zitten. Maar Boem en Gatto zullen het niet kunnen laten. En dan zou het toch leuk zijn als Trek en Lampre tegen Soudal zeggen : "Als jullie met de snelste man van het peloton de rit willen winnen zul je er toch voor moeten rijden" .
En dan ben ik toch benieuwd wat de rode brigade doet...
Afhankelijk van hun keuze wint òf Gatto òf Greipel.
Of Ferrari rijdt zijn ouderwetse sprint en bijna alle sprinters gaan tegen het asfalt. Dan wint waarschijnlijk Boonen, want die zat al achter de spurters..
Zo zie je maar, zelfs morgen is weer veel mogelijk....
Dus gele brigade stuur sowieso iemand mee voor de zekerheid!
Kruissie kan ten minste lekker uitrusten vandaag, denk ik? Zat er helemaal doorheen na de finish, kwam gewoon 2 seconden eerder binnen dan Aru. (Volgens de Giro in gelijke tijd)
Maar goed, eerst vandaag nog, het moet wel heel raar lopen (wat het tot nu iedere dag doet) wil Greipel hier niet z'n tweede etappe pakken.
Wat een fantastische Giro inderdaad. Kleine smet was de tijdstraf van Porte maar daar is reeds genoeg over gezegd. Ben benieuwd naar morgen. Uran in goede doen gaat met minuten smijten.