Giro 2016 in de weekenden op de NOS
Foto: ANSA/CLAUDIO PERI
vrijdag 15 april 2016 om 10:47

Giro 2016 in de weekenden op de NOS

De NOS zal dit jaar weer live-verslag doen van de Giro d’Italia. De omroep maakt vandaag bekend dat het naast het openingsweekend in Gelderland ook tijdens de weekenden op Italiaanse bodem live verslag doet.

De laatste keer dat de NOS de Giro live uitzond was in 2010. Toen ging de Italiaanse rittenkoers van start in Amsterdam en waren er aankomsten in Utrecht en Middelburg.

De Giro d’Italia 2016 start op vrijdag 6 mei met een tijdrit in de straten van Apeldoorn. De Giro verblijft drie dagen in Gelderland. De dagen erop volgen er etappes naar Nijmegen en Arnhem.

RIDE Magazine
60 Reacties
15-04-2016 12:22
Ze gaan dus 11 etappes live uitzenden en de overige 10 via een samenvatting...
15-04-2016 12:23
100% eens met rahims zeg. Lekker bepalen waar je naar moet kijken.. Ikzelf kijk ook liever naar de NOS. Ik luister liever naar chauvinistische Nederlanders dan Chauvinistische belgen. En die ducrot en dijkstra zijn bij vlagen nog komisch ook.

Hoe matig het NL commentaar soms ook is(vaak ook wel goed) luister ik er nog veel liever naar dan dat halfzachte storende vlaamse gebrabbel. Een harde G wil ik horen!
15-04-2016 12:25
@snellerfietsen
Het leuke van de Belgen is dat ze dondersgoed weten dat een aardig deel van hun kijkers Nederlands is. Daarom houden ze ook rekening met de Nederlandse chauvinisten. Ze houden Belgen in de koers natuurlijk het meest in de gaten, maar Nederlanders komen daar niet ver achter.
15-04-2016 12:25
Dat gezegd hebbende ben ik uiteraard wel blij dat die belgen wel bijna al het wielrennen uitzenden, dus kijk er met regelmaat naar.
15-04-2016 12:27
Ik blijf gewoon bij Sporza, maar leuk voor de mensen in Nederland die nog niet zo bekend zijn met het wielrennen en de Giro. Dit is namelijk een aangename kennismaking, aangezien de planners van Italiaanse rittenkoersen er voor zorgen dat de leuke ritten meestal in het weekend gepland zijn. Ik, als wielerliefhebber, kan me bijvoorbeeld storen aan bijvoorbeeld de Tour de France. Afgelopen jaar viel er maar 1 bergrit in het weekend (Alphe d'huez op de voorlaatste dag).
15-04-2016 12:28
Wat ik jammer vind bij de NOS is dat ze tijdens elke wedstrijd altijd weer opnieuw dezelfde dingen uitleggen over hoe het wielrennen werkt. Bij Sporza verwachten ze dat je een grotere basis wielerkennis hebt wat ik erg fijn vind. Langere etappewedstrijden zijn wel te verdragen bij de NOS omdat na verloop van tijd de commentatoren er vanuit gaan dat je de vorige etappes ook gevolgd hebt als kijker. Voor het eerst dit jaar heb ik tot nu toe alles gevolgd bij Sporza en zal dat blijven doen tot aan de Tour. Die volg ik bij de NOS en daarna ga ik weer over naar Sporza. Ik kan niet tegen de reclames van Eurosport dus kijk er nooit naar.
15-04-2016 12:44
In tegenstelling tot velen kan ik Ducrot en Dijkstra wel waarderen, maar tegen het duo Renaat en José leggen ze het voor mij wel af, dus zal de Giro vooral op Sporza volgen. Beter dan De Cauwer wordt het natuurlijk niet, maar meestal zit Wuyts ernaast en dan luister ik toch echt liever naar het gezellige gezwam van Ducrot en Dijkstra.
15-04-2016 12:47
@LyndaLid
Volgens mij doet Vanbellegem gewoon de Giro, net als de voorgaande jaren.

Leuk voor de mensen die naar de NOS willen kijken. Ikzelf luister liever naar commentatoren die er wel verstand van hebben (lees De Cauwer). Maar vanwege Renaat zal ik ook wel eens overschakelen naar ES.
15-04-2016 13:01
Ducrot is een droogkloot. Laat hem biljarten doen, zoals indertijd Ben de Graaf. Dijkstra heeft het altijd over Gesink, ook als die niet mee doet (net zoals over Kramer bij het schaatsen). Er is weinig bezieling bij de heren en hebben zelde inside information, zoals Sporza en Eurosport. De interactie
tussen Wuyts en de Cauwer is geweldig. Wuyts mag best een beetje voor de Belgen zijn, hij ís toch Belg! Boogerd, Kroon en Traksel doen het heel goed als co-commentatoren bij Eurosport. Bij mij gaat altijd Sporza op en als die niet uitzenden Eurosport.
15-04-2016 13:12
Het Belgische chauvinisme steekt wel meer de kop op dan ooit bij Sporza. Daarom blij dat GVA was uitgeschakeld bij PR en baal ik dat Gilbert wel meedoet bij AGR. Maar goed, dat is wel m'n enige echte beklag. Dat ze bij MSR niet zagen dat Kwiato was ingehaald, was een zelden gemaakte blunder van het niveau NOS. Ik zeg nog altijd: GO SPORZA! (en ik herhaal: Eurosport een goede tweede, zonder reclame was ik hen ook vaker gaan kijken)
15-04-2016 13:21
Als de NOS het niet uitzendt is er gezeur dat ze te weinig uitzenden, als de NOS het wel uitzendt is er gezeur over het commentaar... dit is Nederland zeker? ;)

Ik vind Dijkstra en Ducrot ook niks, maar wat ze verder hebben (Gio Lippens, Joris vd Berg) is nog geestdodender dus blijkbaar valt het nog niet mee om een goede wielercommentator te vinden. Ik zou eigenlijk geen echt goede Nederlandse commentator weten. Ja ok, Marianne Vos, maar die heeft andere dingen te doen.
15-04-2016 13:30
Haha ik vind het onwijs lachen dat "wij" Nederlanders (of eigenlijk "jullie", naar sommigen toe) doen alsof chauvinisme iets van de Belgen is.. Waar komt dat toch vandaan?! Zou het er mee te maken hebben dat zij meer goede renners hebben die voorin meestrijden (zeker in de klassiekers) en daarom meer enthousiasme daarover kunnen tonen?

In wedstrijden waar Mollema, Gesink en Kelderman voorin rijden worden "wij" op wielerflits toch ook helemaal wild? Nog tien keer zoveel als Wuyts, De Cauwer of Vannieuwkerke.. Ook Dijkstra wordt zowaar weleens enthousiast als ie denkt Mollema of Gesink te zien. Afgelopen jaar in de Tour was hij toch ook aan t klaarkomen als Gesink een stuk de kop nam in de groep met favorieten?

En, terecht! Sterker nog: die beleving is juist wat het bij de Belgen zou goed maakt. Los van het feit dat Dijkstra nog geen 20 coureurs kan opnoemen en hij de ballen van koers snapt, mis ik ook juist die beleving bij hun. Alles is veel te droog, en over het algemeen (met dus die uitzonderingen daargelaten, zie de tour) onthouden van elk beetje emotie. Dát is kwalijk! Je eigen landgenoten aanmoedigen, dat is doodnormaal en hoort gewoon. Dat "wij" Nederlanders naar de Belg gaan kijken en dan klagen dat ze daar te veel over Belgen praten.... Dat is echt ronduit lachwekkend. Ik kan me zo slecht voorstellen dat als je dat opschrijft je niet even bij jezelf te raden gaat en dan tot de conclusie komt "oh nee, wacht ff... Het ZIJN Belgen. Hè wat dom van me dat ik dat even vergeten was."

Wat ook zo vreselijk selectief in die kritiek is, is het feit dat over het algemeen iedereen het schitterend vond hoe de Australiërs commentaar gaven bij de winst van Hayman. Die hadden nergens anders oog voor, en focusten zich volledig op die Aussie. En nogmaals: TERECHT! Maar als onze zuiderburen het doen vindt men het niet ok, en is chauvinisme een kwalijk iets. Belachelijk.
15-04-2016 13:33
Wat @Sprietje-222 zegt. Daar ben ik het mee eens. Vandaar dat mensen die vaker wielrennen kijken wellicht ook zeggen dat de échte wielerliefhebber naar Sporza kijkt, omdat daar niet elke keer weer 'het wielrennen' wordt uitgelegd. Dat het ook daadwerkelijk zo is, dat échte wielerliefhebbers naar Sporza kijken, dat klopt natuurlijk niet. Maar ik kan die mening wel begrijpen ergens.
15-04-2016 13:35
Wanneer een Nederlander vol meedoet voor de Tour winst, zullen we hier de commentatoren ook wel genoeg horen...
15-04-2016 13:47
Leuk dat de NOS het weer doet...
Vind alleen he huidige dou en/of drietal niet echt prettig.
"Het verhaal van Ducrout" is altijd hetzelfde! Steeds maar weer. En vind dat er echte kennis ontbreekt bijde NOS. Voorheen met Mart en Boogerd (daarvoor Dekker) was prettiger te volgen.

BijSporza is het altijd goed. Maar dat zal ervaring zijn, met de grote hoeveelheid koers?! Al mogen ze elkaar wel meer mogen laten uitpraten ;)

Eurosport zend ook veel uit. Been ook goed ingevoerd in peleton.
Co commetatoren ook prettig.

Persoonlijk dus Sporza of Eurosport
Sporza vaker, aangezien daar niet om de haverklap reclame is.
15-04-2016 13:54
Ik vind chauvinisme zeer hinderlijk in commentaar, maar dat komt omdat ik er niks van begrijp. Als Nederlander interesseert het mij echt niet of een Nederlander wint of het goed doet. Bij iedere sport die ik kijk zijn het andere factoren die bepalen voor wie ik ben. Ik woon toevallig dichtbij de Duitse grens, maar als ik chauvinistisch zou zijn zou ik dus voor iemand uit Noord-Holland moeten zijn, terwijl die bij wijze van spreken veel verder van mij vandaan woont als een Duitser die 10km verder op woont.

Maar ik voel mij vaak niet begrepen door andere mensen op dit punt en in die zin kan ik het dus begrijpen dat commentatoren enthousiast worden van landgenoten, aangezien het merendeel van de kijkers wel chauvinistisch is aangelegd. Dit wordt bevestigd door sporten waar weinig aandacht voor is tot dat een landgenoot het goed doet en dan gaat iedereen opeens kijken. Ik snap er niks van maar voor de meerderheid werkt het zo.
15-04-2016 13:54
Engelse eurosport heeft mijn voorkeur, en dan in de reclame blokken sporza of NOS. Vind het in ieder geval goed dat de NOS het weer oppakt.
15-04-2016 14:17
Sporza zit in de laatste week eerst met de Ronde van het eigen land. Dus veel plezier mensen die Sporza kijken en een boel missen.
15-04-2016 14:22
Wat een lang betoog weer LL. Tuurlijk mogen de belgen chauvinistich doen. Puur logisch ook. Maar zelf ben ik een ras nederlandse chauvinist dus luister liever naar de NOS.
15-04-2016 14:26
@lyndalid
Wuyts is toch geen random poster op een wielersite? Hij is tv-commentator, dan mag je een enigszins objectief verslag verwachten. Ik vind het verschil in chauvinisme tussen de Vlaamse en de Nederlandse wielerjournalisten vrij duidelijk: zie maar hoe LottoNL in Nederland doorgaans de grond in wordt geboord terwijl de Vlaamse ploegen daar op een schild worden gehesen. Dat kun je mooi vinden, en in Nederland mogen ze daar ook wel iets van overnemen, maar het is ook gevaarlijk: die Lefevere is een soort onaantastbare koning in Vlaanderen.
15-04-2016 14:35
Danku @Lyndalid voor je reactie van 13:30. Zo is het nu gewoon eenmaal.

Chauvenisme is ergens wel normaal als je halve land sterk rijdt. Chauvenisme is trouwens van alle landen, jammer dat dat hier vergeten wordt. Oh wacht... Als het om Gesink, Mollema en andere Keldermans gaat kunnen ze er ook wat van.
Eurosport is vaak triest. Been slaat te vaak de bal mis of maakt flauwe grappen, de Belg van Belleghem is erg triest, de NOS kijk ik nooit maar dat is vast ook niet veel goeds.
Ik snap waarom Wuyts het hier hard te verduren krijgt maar steek even je hand in eigen boezem. Als je niet begrijpt waarom bepaalde renners goed in de mond liggen snap je weinig van de beleving, klasse en erelijsten.
De Cauwer is het beste wat er rondloopt in de Nederlandstalige gebieden. Daaronder is het drummen.
15-04-2016 14:38
Waarom is er geen topic over de Giro, het is toch al bijna zover?
15-04-2016 14:46
Kijk alleen met schaatsen naar onze staats zender. Wielrennen volg ik of Sporza of Eurosport. Andere dingen zoals nieuws naar de BBC of CNN, dat overigens terzijde.
15-04-2016 14:47
Goed nieuws, maar niemand kijkt naar de NOS mbt wielrennen. Op dat gezever van Herbert Dijkstra zit ik al jaren niet meer te wachten.
Dat ze zoveel onkunde bij de NOS al jarenlang hun gang laten gaan. Ducrot gaat nog net, maar dan beluister ik liever Boogerd of gewoon naar de belg.
15-04-2016 14:57
@squadra, helemaal eens! Dacht niet dat ik nog iemand zou horen met die mening, maar blijkbaar wel.
Enige verschil is dat ik dat chauvinisme van commentatoren niet zo hinderlijk vind. Eens wat extra supporteren voor favorieten vind ik er wel bij horen en mensen schijnen dan toevallig altijd sympathie te hebben voor zij die hetzelfde vlaggetje voor hun naam hebben staan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.