Giro 2016: Tijdsverschillen al opgenomen bij voorlaatste passage
donderdag 19 mei 2016 om 16:39

Giro 2016: Tijdsverschillen al opgenomen bij voorlaatste passage

De regen en het bochtige finishcircuit hebben de jury doen besluiten om de tijdsverschillen in de twaalfde etappe van de Giro d’Italia al eerder op te nemen dan gebruikelijk. Bij de voorlaatste passage aan de finish zal de klok worden stopgezet, waardoor de verschillen deze keer niet op drie, maar op acht kilometer van het einde worden genoteerd. Bovendien vallen er vandaag geen bonificatiesecondes te verdienen.

De rondjes op het plaatselijke circuit tellen zestien bochten, waardoor met het natte wegdek gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan. Renners die zich niet in de sprint willen mengen, hoeven nu in de slotfase minder risico’s te nemen.

RIDE Magazine
19 Reacties
19-05-2016 16:41
Lijkt me een uitstekend besluit. Proactief handelen.
19-05-2016 16:42
pff. wat een aanfluiting weer.
19-05-2016 16:50
Terecht wel. Het feit dat de organisatie überhaupt dit lusje door de stad had getrokken, is al te bizar voor woorden.
19-05-2016 16:53
Ik heb altijd al gevonden dat tijdsverschillen in vlakke etappes vast moeten worden gezet op 10km voor het einde.
19-05-2016 16:54
Hulde, goede beslissing. Moet ook toegegeven durven worden!
19-05-2016 16:59
We leggen de finish boven op de zoncolan, maar de tijd wordt bij de voet opgenomen. Leg óf die finish daar niet, óf als je hem daar legt, ga dan achteraf niet terugkrabbelen. Tis nota bene droog nu.
19-05-2016 17:02
Wordt lastig nu om 6 minuten te pakken voor Kruijswijk.
19-05-2016 17:03
Een beetje optimisme alsjeblieft HoofdIsVrij, hij heeft nog 5 kilometer.
19-05-2016 17:05
Terechte beslissing, sprinten is gaaf en mooi, maar die gasten hebben meer ruimte als er geen klassements renners/ploegen meebeuken om de voorste rijen. Hopelijk gaat dit een standaard worden.

Daarnaast ben ik altijd blij met de scheve vergelijkingen die sommige fans van drama trekken zoals Jopie deze keer :)
19-05-2016 17:05
Goede beslissing.

@jopie
Enige tijdverschillen in een etappe als deze ontstaat door crashes ipv de betere coureur zijn. Groot verschil met de tijdsverschillen onderaan de zoncolan vastleggen.....
19-05-2016 17:08
Even demarreren voor de voorlaatste passage?
19-05-2016 17:09
Gezien dit parcours vind ik het een verstandige keuze. Levensgevaarlijk. Nu kunnen de sprintploegen gewoon wat rustiger de sprint voorbereiden, zonder gedrang van de klassementsrenners
19-05-2016 17:10
dan hadden ze de streep maar moeten leggen daar, waar nu de tijdswaarneming stopt. je van voren kunnen handhaven in een sprintersetappe hoort ook bij een klassementsman, vind ik.
19-05-2016 17:10
Op zich een prima beslissing, de klassementsmannen hebben niet zo veel te zoeken in een vlakke finale.
Met het parcours zelf is wat mij betreft niks mis trouwens, een gemiddeld criterium heeft ook bochten en de meeste renners zijn daar daar wel bekend mee.
19-05-2016 17:26
Zeer terechte beslissing, zeker na het zien van de finale. Gewoon kiezen voor veiligheid, en zelfs met die maatregel gaat er nog iemand op zijn plaat...
19-05-2016 17:38
Hmmm. Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken?
19-05-2016 18:02
ik vind het een goede beslissing . moeten altijd doen bij vlakke ritten
19-05-2016 18:39
Hier diskwalificeert de giro-organisatie zichzelf toch een beetje. Parcours van rondje hadden ze niet moeten accepteren.
19-05-2016 20:30
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Maar voortaan moet de organisatie natuurlijk gewoon van tevoren beoordelen of een parcours misschien te riskant is, vooral bij regen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.