Giro 2016: Tom Dumoulin kent ploegmaten bij Giant-Alpecin
Giant-Alpecin heeft de negen renners die starten in de Giro d’Italia bekendgemaakt. Absolute kopman is Tom Dumoulin, die zich voornamelijk zal focussen op de tijdritten. “Deze bieden een kans op meer succes”, kijkt de Limburger vooruit. Met Tom Stamsnijder en Albert Timmer staan er nog twee Nederlanders aan de start.
In de sprints zal Nikias Arndt uitgespeeld worden. Chad Haga, Tobias Ludvigsson en Georg Preidler krijgen een vrije rol om in ontsnappingen voor hun eigen kans te gaan. Cheng Ji en Bert De Backer vervolledigen de selectie van Giant-Alpecin.
“Ons doel is om een etappezege te boeken”, zegt ploegleider Marc Reef in het persbericht. “We zullen verschillende kansen hebben in tijdritten en sprintetappes. Daarnaast willen we offensief rijden om goede uitslagen te rijden in ontsnappingen die het halen tot de finish.”
Ik hoop, dat je gelijk krijgt en dat Kruijswijk die trui dan overneemt met Addy Engels als ploegleider.
Haha, zo bedoelde ik hem niet, maar zo zou het in theorie natuurlijk wel kunnen ja.
Kan twee dingen betekenen: Ten Dam mag toch voor een eigen AK gaan in de Tour, of Dumoulin gaat vol voor het AK in de Vuelta.
Realistisch gezien mag je van Tom verwachten top 5 in de proloog te rijden. Vervolgens moet het voor Tom, ook zonder klassementsambities, toch mogelijk zijn om tot en met etappe 5 in de voorste groep te eindigen en zo zonder veel (extra) moeite zijn positie te consolideren. Sterker nog, als je gaat voor etappes met dit team, dan zijn de kansen toch voornamelijk in de eerste anderhalve week (los van de tijdritten) en lijkt het me sowieso handig er aan te blijven hangen.
Etappe 6 is vervolgens een sleuteletappe. Als Tom besluit (en in staat is natuurlijk) om hier zijn verlies te beperken moet hij ook in etappe 7 en 8 weer zonder veel (extra) moeite in staat zijn zijn positie te consolideren. Vervolgens kan hij in de tijdrit het roze (terug)pakken met vervolgens weer 3 etappes in het verschiet die hem wel moeten liggen.
M.a.w: Als Tom gewoon op zijn niveau rijdt (dus zónder zowel expres te laten lopen, maar ook zonder zich extreem binnenste buiten te trekken) heeft hij tot en met etappe 12 een hele reële kans op roze. Het enige wat hij hier dan echt voor zal moeten doen is zichzelf in etappe 6 uit elkaar trekken om het verlies te beperken. In dit alles zijn er ook nog 2 hele reeële kansen op etappeoverwiningen ( = de doelstelling). Of Astana moet natuurlijk weer bizarre oorlog maken in de heuveletappes.
Gezien alle publiciteit die dit met zich meebrengt zal hij dát toch niet laten lopen denk ik? Dat hij het vervolgens vanaf etappe 13 wel prima vind, dat geloof ik graag.
:-)
Nu gaat Dumoulin een grote ronde rijden voor een paar tijdritjes en zijn allemaal klassementsambities ineens weg.
Ten Dam was toch zogenaamd aangetrokken als knecht.
Als Dumoulin het goed doet in de bergen dan staat hij er weer alleen voor.
En op zijn fiets blijven zitten.
Ten Dam zal voor Barguil moeten knechten in de Tour. Daarnaast is het ook best logisch dat hij Californie rijdt ipv de Giro, aangezien hij daar woont.
Uiteraard, dat spreekt voor zich. Pech is altijd en voor iedereen mogelijk (ok, voor Kelderman en Campenaerts misschien iets meer) en dan is het hele verhaal uit, onafhankelijk van het parcours en kwaliteiten van een renner.
@Chefspijker
Dat klopt wel en daarom denk ik ook dat hij daar in ieder geval zijn verlies kan beperken. Voor de andere etappes denk ik echter dat het voor hem lastig is om er afgereden te worden, of hij moet echt in zijn remmen knijpen. Bij etappe 6 zie ik dat toch anders.
Wat een ongein. Met Dumoulin en Degenkolb hebben ze twee wereldtoppers in twee disciplines. Barguil heeft echt wel talent (misschien niet als klassementsman) en daarachter komt Oomen ook nog. Ze waren altijd vrij beperkt in wat ze konden: sprinten en een sprinttrein. Ik denk dat het verstandig is geweest dat ze hun kader langzaam zijn gaan verbreden.
Dumoulin moet op de helft van de Giro de balans opmaken. In kansrijke positie moet hij doorgaan. Als hij op minuten is gereden dan is de tour of vuelta en Rio denk ik een betere optie.
De tweede tijdrit komt redelijk vroeg en daarna ga je niet je klassenmentsambities volledig laten lopen. Verwacht hem aan het eind van de Giro 'gewoon' in de top 10.