Giro 2016: Voorbeschouwing etappe 10
Na de tijdrit door de wijnstreek van Chianti is het klassement weer helemaal door elkaar gehusseld. De eerste verschillen zijn gemaakt. De rustdag die volgde was daarom ook welkom, maar dat betekent niet dat de tweede Giro-dinsdag er niet gekoerst gaat worden. Een drie sterren-etappe van 219 kilometer staat de renners te wachten, met bergop finish in Sestola. Worden het vluchters of gaan de klassementsmannen strijden om de dagzege? WielerFlits kijkt aan de hand van ‘il Garibaldi’ vooruit naar etappe 10.
Parcours
De tiende rit van deze Giro d’Italia start voor de tweede keer in de historie in Campi Bisenzio. Dit stadje uit de vroege middeleeuwen heeft 45 duizend inwoners en staat bekend om haar rode Carmignano-wijn. In 2009 begon hier ook al een rit. Hier klinkt om 11.10 uur het startschot voor een lange etappe met vier beklimmingen.
De eerste hindernis doemt al op na twintig kilometer. De Passo della Collina (12,7 kilometer aan 5,3%) is van derde categorie en voert het peloton door de Apennijnen van Toscane en Emilia. Na de afdaling volgt direct de col van de Pietracolora, eveneens van derde categorie. Deze klim is met 8,7 kilometer weliswaar korter, maar niet minder steil (6,1% gemiddeld). Na een plateau en een afzink van een tiental kilometer volgt een typisch Giro-stuk. Over een lengte van zeventig kilometer golft het parcours op en neer, zonder punten te kunnen verdienen op heuveltjes. Aan kilometerpaal 186,7 is het opletten geblazen, daar begint de finale écht.
De voet van de Pian del Falco is daar namelijk gelegen. Deze klim is met 16,3 kilometer aan een gemiddeld stijgingspercentage van 5,2% van eerste categorie. De klim is opgedeeld in twee delen. De eerste vijf kilometers tikken de 7% aan, waarna een ‘tussenstuk’ volgt van zeven kilometer. Pas in de laatste vier kilometer gaat het asfalt weer de hoogte in. Gemiddeld is dit stuk 8,9%, met maximale stroken van 13%. De top ligt op zestien kilometer van de eindstreep.
Wat volgt is een snelle en technische afdaling van 8,4 kilometer, verdeeld over brede wegen en smalle weggetjes in het onderste deel van de afzink. In Fanano begint direct de klim naar Sestola, die door de organisatie aangewezen is als derde categorie-klim. De slotklim is 7,4 kilometer aan 5% gemiddeld. Het steilste stuk (8%) is gelegen onder de rode vod, waarna de laatste meters over een brede baan naar de finishstreep leiden. In 2014 wist Pieter Weening hier nog te winnen uit de vroege vlucht. Destijds liep de klim naar Sestola nog enkele kilometers langer door.
Favorieten
De klassementsfavorieten hebben in de afgelopen week al meerdere keren de degens met elkaar gekruist. Na de individuele inspanning tegen de klok is dit een nieuwe kans om tijd te winnen op de concurrenten. Het is – daags na de tweede rustdag – wel een ideale etappe voor de vroege vluchters. De grote kleppers, met Gianluca Brambilla nog steeds in de roze trui, zullen weinig aanstalten maken om een rappe finisher als Alejandro Valverde naar de tien bonificatieseconden te leiden.
Een ploeg die deze Giro al meermaals het nieuws haalde door opmerkelijke acties onderweg, is Nippo-Vini Fantini. Tom Dumoulin grapte om Damiano Cunego zelf maar in de vlucht te duwen, om zo te voorkomen dat de Italianen nog eens het tempo de hoogte in gooien als de kopgroep allang weg is. Wij hopen dan ook, voor de ploegmaats van Cunego die een eventuele achterstand moeten dichtrijden en voor de rest van het peloton, dat Il Piccolo Principe de vlucht in zijn eentje haalt. Met vier beklimmingen kan hij hier een belangrijke slag slaan in de strijd om de blauwe bergtrui.
Een andere Italiaan bij wie je het woord ‘aanvallen’ direct na zijn naam noemt, is Alessandro De Marchi. De BMC-renner heeft een vrije rol en zat in de Brambilla-etappe al mee in de vlucht en werd in Arezzo uiteindelijk vijfde. Hij heeft al twee Vuelta-ritten op zijn naam, maar een zege in eigen land ontbreekt nog. Kan hij die grijpen in Sestola? Darwin Atapuma kan namens BMC ook iets uitrichten, gezien zijn achterstand in het klassement. Als we in de hoek van de Italianen blijven, is het in een tussengebergte-etappe als deze natuurlijk uitkijken naar Stefano Tutti Pazzi per Pirazzi. Hij stak heel even zijn neus aan het venster in de strijd om de bergpunten. Voorlopig staat hij op zes punten. Kan hij daar in deze etappe een pak aan toevoegen? Daarnaast heeft hij dit jaar al aangetoond een afmaker te zijn door de slotrit in de Wielerweek van Coppi en Bartali te winnen. Bij Bardiani-CSF heeft men ook Francesco Manuel Bongiorno die op een goedendag dit aankan. Vorig jaar werd hij al eens tweede uit een vroege vlucht. Wilier-Southeast zal met iemand als Matteo Busato ook hoge ogen kunnen gooien. In de Ulissi-rit finishte hij netjes in de favorietengroep.
Igor Anton staat inmiddels al op zeven minuten in het klassement. De Spanjaard moet binnen Dimension Data Kanstantsin Siutsou voor zich dulden. Wil de klimmer een slag slaan in de algemene rangschikking, dan is een vroege vlucht een prima manier. Datzelfde geldt voor Merhawi Kudus, die wat tijd goed kan maken in de strijd om het jongerenklassement. Przemyslaw Niemiec is een ervaren klimmer in dienst van Lampre-Merida die weet hoe het is om een etappe in een grote ronde te winnen. Hij deed dat in 2014 in de Vuelta vanuit de vroege vlucht. Lukt het hem in het land van zijn ploeg? Riccardo Zoidl is ook een type dat weet wat winnen is, zo deed hij dat vorige maand nog in de Ronde van Kroatië. In dienst van Ryder Hesjedal zou hij zomaar eens de ruimte kunnen krijgen van Trek-Segafredo. Kan de Oostenrijker het ook afmaken?
Bij Etixx-Quick-Step hebben Gianluca Brambilla en Bob Jungels de beste posities na de tweede rustdag. Na de tijdrit staan zij respectievelijk eerste en tweede in het klassement. De Giro kan voor de ploeg-Lefevere al niet meer stuk met drie ritzeges, meerdere dagen het roze, het rood en het wit. Voor een renner als Carlos Verona is dit een kans om het zelf eens te proberen. Zou de Spanjaard de vrijheid krijgen van de ploeg, dan is hij een gevaarlijke kandidaat. Het moreel in de Belgische ploeg is zeer hoog. Die andere Belgische formatie rijdt eveneens op een roze wolk deze Ronde van Italië. Met Tim Wellens in de blauwe bergtrui is dit een etappe om die trui te verdedigen tegen de Italiaanse jagers. Zal Wellens zelf ten aanval trekken om zijn tricot te behouden, of kiest men voor Jelle Vanendert en Adam Hansen?
Het is daarnaast afwachten of enkele sterke klimmers wel de ruimte krijgen van hun ploeg om in de aanval te trekken, aangezien zij in dienst rijden van hun kopman. Hierbij doelen we op coureurs als Primoz Roglic, Enrico Battaglin, Rein Taaramäe, Davide Formolo, Tanel Kangert, Nicolas Roche, Mikel Nieve, Sebastian Henao, Ruben Plaza, Amets Txurruka, Joe Dombrowski of Carlos Betancur.
Als de vroege vlucht standhoudt, komt er een wedstrijd in een wedstrijd. De favorieten zullen elkaar gaan bestoken op de Pian del Falco. Wie hier niet goed is, kan zomaar meer dan een minuut aan zijn broek krijgen. Als hij dezelfde benen heeft als in de Arezzo-rit, dan is Tom Dumoulin de eerste geloste van de toppers. De tijdrit liet zien dat de Limburger geen slag kon slaan. Tegen Velonews vertelde hij tijd te gaan verliezen, om zo voor meer dagsucces te kunnen gaan. De kans dat Dumoulin hier laat lopen, is dus groot. Wie wel in goeden doen is, is Alejandro Valverde. Naast zijn klimcapaciteiten heeft hij het voordeel van een sterk eindschot. Ook zijn team is sterk, evenals dat van Vincenzo Nibali. De Italiaanse kampioen weet de Spaanse kampioen nipt voor te blijven en staat in het klassement nu vijfde. De afdaling richting Sestola is op het lijf geschreven van de Haai van Messina. Maakt hij daar de koers hard?
Steven Kruijswijk nestelt zich voor deze twee tenoren. De Brabander rijdt de hele Giro al zeer attent en geeft tot nu toe geen krimp. “Ik merk dat ik niet veel onderdoe voor mannen als Nibali en Valverde”, zei hij na de tijdrit. Zou hij hier iets kunnen flikken? Ilnur Zakarin bleef tot de rustdag ietwat onder de radar, maar hij sloop wel overal mee. Na zijn zeer ongelukkige chrono door Chianti is hij gezakt naar plek elf in het klassement. Pakt hij rit tien aan om direct tijd terug te pakken? Esteban Chaves (13e algemeen) moet het hebben van zijn kwaliteiten bergop. De finale is dus ideaal voor hem. Hij zal met zijn kleine beentjes zeker een poef erop geven om te kijken wie kan volgen. Mikel Landa heeft zich in de tijdrit omhoog weten te werken. Dit zal hem vertrouwen geven voor deze rit.
Daarnaast is het bij de favorieten natuurlijk uitkijken naar de overige renners uit de top tien, zijnde Andrey Amador (derde), Rafal Majka (negende) en Jakob Fuglsang (tiende). Gaan de top tien-coureurs enkel elkaar in de gaten houden? Dan kunnen renners van net buiten de top tien hier van profiteren. Wat kan een Sergey Firsanov in het tenue van Gazprom-Rusvelo?
Favorieten volgens WielerFlits
**** Stefano Pirazzi
*** Damiano Cunego, Alessandro De Marchi
** Przemyslaw Niemiec, Riccardo Zoidl, Ilnur Zakarin
* Esteban Chaves, Steven Kruijswijk, Alejandro Valverde, Mikel Landa
Weer en TV
In startplaats Campi Bisenzio is het dinsdag aangenaam weer. De temperatuur is in het begin van de middag rond de 20 ℃. Van Weeronline krijgt het weer een cijfer negen. In finishplaats Sestola is het bewolkter en zo’n 15 ℃. Van wind is nauwelijks sprake. Deze komt uit het noord, noordoosten met windkracht 1 à 2.
De live-uitzendingen van Sporza en Eurosport 1 beginnen om 14.45 uur.
Lastig te voorspellen ook deze rit, maar ik verwacht niet dat er een kopgroep vooruit blijft. Mannen die voor de bergtrui willen gaan zullen misschien wel proberen in de vlucht te zitten, maar de punten die hier verdeel worden zijn slechts een fractie van de 113 die in etappe 14 verdeeld gaan worden. Doordat de top van de Plan de Falco zo dicht bij de finish ligt hoop ik al wel op vuurwerk van de klassementsmannen daar.
Vraag is ook wat EQS wil. Ze hebben best wat mannetjes om de trui te verdedigen, maar diezelfde mannetjes kunnen ze ook op pad sturen voor ritwinst.
Verder zou Valverde zijn ploeg ook wel eens voor bijna gegarandeerde ritwinst mogen laten rijden, alleen Chaves kan hem enigszins aan denk ik. Maar dat zal wel weer niet gebeuren.