Giro 2016: Voorbeschouwing etappe 16
De slotweek is nu echt aangebroken. Aan de start van etappe 16 is de laatste rustdag achter de rug en kan niemand zich meer verschuilen. Een korte maar venijnige etappe met drie beklimmingen wacht klassementsleider Steven Kruijswijk en de rest van het peloton. Geeft zijn roze trui hem een extra zetje? WielerFlits kijkt vooruit naar het parcours en de favorieten.
Parcours
Etappe 16 is de kortste rit in lijn van deze Giro d’Italia. Startplaats is Bressanone/Brixen, waar ook de rustdag plaatsvond. Deze stad telt 21.400 inwoners en staat bekend om de kastelen die de stad omringen. Het is gelegen in het Tirolse deel van Italië. In 2009 vond hier al eens de start van een Giro-etappe plaats. De aankomst ligt in Andalo, waar in 1973 Eddy Merckx triomfeerde. Dit kleine stadje ligt in de regio Trente en stamt uit de Middeleeuwen. Het bergdorp staat bekend om de skipistes.
De etappe zal beginnen om 13.30 uur. Ondanks dat de rit slechts 132 kilometer lang is, zijn er lange klimmen opgenomen, die ook lange afdalingen met zich meebrengen. De eerste veertig kilometer gaan in licht dalende lijn, waardoor een snel eerste uur verwacht mag worden. Na 43 kilometer begint de weg langzaam op de lopen, een teken dat de Passo della Mendola – ook wel Mendelpass – begonnen is. Deze col van tweede categorie is bijna vijftien kilometer lang aan 6,5% stijging. Hierna volgt een zeer lange afzink van zo’n vijftig kilometer.
Vervolgens komen de renners aan bij de tweede klim van de dag. De Fai della Paganella is ook van tweede categorie en is van onder tot boven ruim tien kilometer lang. Het asfalt loopt met gemiddeld 7,4% omhoog en kent maxima van 15%. Deze klim is op de top eigenlijk nog niet afgelopen, want na een korte afdaling volgt direct de ‘slotklim’ van derde categorie naar Andalo. De laatste zes kilometer lopen gemiddeld 3,2% omhoog. De laatste twee kilometer vlakt het iets af. Na 132 kilometer ligt de eindstreep getrokken op 1024 meter hoogte. De winnaar zal naar verwachting tussen 17.00 en 17.30 uur de finish passeren.
Beklimmingen van de dag
Na 64,3 km – Passo della Mendola – 2e categorie – 14,8 km aan 6,5% – Max. 10%
Na 122,4 km – Fai della Paganella – 2e categorie – 10,2 km aan 7,4% – Max. 15%
Na 132 km – Andalo – 3e categorie – 6,1 km aan 3,2% – Max. 9%
Favorieten
Met Steven Kruijswijk ruim in het roze en tegelijk terugkijkend op wat er al gebeurd is deze Giro, is de kans groot dat een vluchtersgroep deze dag het mooie weer gaat maken. LottoNL-Jumbo heeft niet de ploeg om de hele dag te controleren en bergop zal de rosse Brabander snel verder moeten met alleen Primoz Roglic en Enrico Battaglin. De Nederlandse formatie zal zo lang mogelijk deze luxeknechten willen sparen en hoopt dus dat een kopgroep weg rijdt, zonder gevaarlijke klanten.
Astana en Movistar hebben in dienst van Vincenzo Nibali en Alejandro Valverde baat bij een harde koers als het omhoog loopt. Zij willen Kruijswijk en Esteban Chaves zo snel mogelijk isoleren. Beide formaties zullen een tactisch plan hebben bedacht, maar de vraag is of dit daarvoor de juiste etappe is. De klimmen zijn lang, maar gezien de vorm van de Nederlander en de Colombiaan niet lastig genoeg om veel verschil te maken. Echter, de Italiaanse en Spaanse kampioen zullen de rit ingaan met de gedachte dat ze tijd goed moeten maken op Kruijswijk en Chaves. Hoe sneller, hoe beter.
De sterkste klassementsrenners zijn nu al genoemd. Afgelopen zaterdag toonden Kruijswijk, Chaves en Nibali aan dat zij de voornaamste kandidaten leken te zijn voor het podium. Leken, want zondag zakte Nibali door het ijs op de Alpe di Siusi en verloor de roze trui enigszins uit het zicht. Valverde viel terug in de koninginnenrit, maar in de klimtijdrit wist hij de schade beperkt te houden. Het podium is 38 seconden weg voor El Imbatido. Ilnur Zakarin en Rafal Majka staan in nagenoeg dezelfde tijd op de plekken vijf en zes, maar al op meer dan vier en een halve minuut. De vraag is echter, als de favorieten gaan strijden om de ritzege, wie Kruijswijk in deze vorm kan lossen. De renner uit Nuenen is na twee tweede plaatsen naarstig op zoek naar die ene ritzege om zijn heerschappij kracht bij te zetten, maar heeft ook de luxe om top tien-renners wat ruimte te kunnen geven.
De vraag is of de klassementsrenners hier gaan strijden om de ritzege. Dat hangt af van het koersgedrag in het peloton. Aangezien wij verwachten dat LottoNL-Jumbo het initiatief zal nemen, is de kans voor de vluchters groot. Astana zal (al hangt dat af van hoe kopman Nibali de rustdag verteert) waarschijnlijk pas later in de etappe iets proberen. Op dat moment hebben de aanvallers vermoedelijk al tijd genoeg gekregen van de Hollandse loterij-ploeg. Wie moeten in de gaten gehouden worden mocht de vluchtgroep het halen?
Darwin Atapuma baalde als een stekker na de koninginnenrit. De Colombiaan stevende af op de ritzege, maar zag vlak voor de streep de tandem Kruijswijk-Chaves langszij komen. Hij zal uit zijn op revanche en wil deze kans direct aangrijpen. Naast Atapuma zullen de vertrouwde namen zich proberen te mengen in het vluchtgeweld. Damiano Cunego is hier meester in, al liep het in de openingsdagen nogal eens verkeerd, tot frustratie van Tom Dumoulin. Nu Il Piccolo Principe een riante voorsprong heeft in het bergklassement (62 punten voor op Stefan Denifl) is het niet noodzakelijk, maar de 35 te behalen punten wil de Italiaan van Nippo-Vini Fantini maar al te graag aan zijn geheel toevoegen.
Denifl zal zich er ook tussen gooien, evenals Tim Wellens. De Belg vertelde voorafgaand aan de Giro deze week toe te gaan slaan, niet wetende dat hij al op dag zes zou winnen. De cols zijn niet heel erg lastig, dus waarom niet een tweede zege voor de Vlaming van Lotto Soudal? Bardiani-CSF is ook een ploeg die met meerdere renners in de ontsnapping gaan niet schuwt. Daarvoor heeft de groene brigade met Stefano Pirazzi een sterke klimmer, maar ook Giulio Ciccone toonde al aan dit aan te kunnen. Lampre-Merida roerde zich eveneens de afgelopen week. De Italiaanse formatie heeft dankzij Diego Ulissi al twee etappezeges op zak. Krijgen nu jonge jongens als Simone Petilli en Ilia Koshevoy de kans?
Georg Preidler zag zijn kans op een ritoverwinning in rook opgaan in Corvara. Een tactische blunder leek hem de zege te kosten, hij koos te vroeg de kop. Eerder deze Giro liet de Oostenrijker van Giant-Alpecin al zien in goede vorm te steken. Is de derde week hem wel goed gezind? Matteo Montaguti zat ook al enkele keren in de juiste vlucht, maar hij kon het niet afmaken. Igor Anton is eveneens een gevaarlijke klant, maar hij zal wellicht vanwege het teambelang bij Kanstantsin Sioutsou moeten blijven. Wie dat niet meer hoeven, zijn de mannen van Cannondale. Rigoberto Uran staat al op meer dan acht minuten en dus kunnen renners als Joe Dombrowski, André Cardoso, Davide Formolo en Simon Clarke het ruime sop kiezen. Dombrowski wist in de koninginnenrit lang bij de groep met favorieten te blijven, maar haakte af door materiaalpech. Sinds etappe drie verbetert de Amerikaan zich bijna dagelijks in het klassement. Kan hij die lijn doortrekken?
Bij Sky zijn de kopmannen weggevallen. Sebastián Henao, Mikel Nieve en Nicolas Roche kunnen dus hun gang gaan, evenals de vrijbuiters van BMC, waar naast Atapuma ook iemand als Alessandro De Marchi weet wat aanvallen is. Trek-Segafredo zag ook haar kopman wegvallen in de persoon van Ryder Hesjedal. Een kans voor Riccardo Zoidl om ten strijde te trekken?
Favorieten volgens WielerFlits
**** Joe Dombrowski
*** Darwin Atapuma, Sebastián Henao
** Damiano Cunego, Riccardo Zoidl, Matteo Montaguti
* Steven Kruijswijk, Esteban Chaves, Alejandro Valverde, Vincenzo Nibali
Weer en TV
In startplaats Bressanone, ook wel Brixen, zal het dinsdagochtend bewolkt zijn met een temperatuur rond de achttien graden Celsius. Bij aankomstplaats Andalo is de kans op een zonnetje iets groter met temperaturen richting de twintig graden. De wind heeft windkracht twee à drie en komt in de finale uit het oosten.
Sporza en Eurosport zijn vanaf 14.45 uur live.
Lekker een vlucht laten rijden en rustig controleren zal het devies zijn. Op de laatste col zullen wel wat aanvallen van Nibali en/of Valverde komen, maar echt lastig zal het niet worden voor Kruijswijk. Aankomst op het lijf van Valverde natuurlijk, maar Movistar zal daar echt niet voor willen controleren en gewoon weer Visconti in de aanval sturen.
Wellens, Cunego, Ulissi, Nieve, Visconti, Dombrowski, Roche, Brambilla, Moser, Pirazzi... De standaard namen voor een lange vlucht dus.
Ik hoop dat Boven en Engels begrijpen dat het cruciaal is om ook een of twee mannen mee te krijgen in de vroege vlucht.
Ik verwacht een fikse strijd tussen de favorieten. En eentje die flink wat tijd verliest.
Voor de rit verwacht ik een strijd tussen Atapuma en Foliforov, met dit keer wel Darwin die een prachtig eerbetoon kan schenken aan zijn overleden moeder!
Edit: en dan bedoel ik natuurlijk de derde week
Daarom denk ik ook dat Nibali wel 1 of 2 aanvallen zal plaatsen, die allemaal makkelijk gevolgd kunnen worden door Steven en vervolgens overgaat op het verdedigen van zijn plek.
De gevaarlijkste klant lijkt Chaves te zijn. Iets zegt mij alleen dat hij net als Valverde nog een slechte dag zal hebben waardoor hij uiteindelijk blij moet zijn met top 5.
Nibali zal misschien Fuglsang laten aanvallen en zelf wat speldenprikjes uitdelen. Nibali is wel de enige die ik nog vol voor roze zie gaan, maar die zie ik na gister niet morgen al alles-of-niets spelen.
Tot aan de voet van de Mendelpass moet LottoNL het tempo zo hoog mogelijk houden zodat de kopgroep zo min mogelijk voorsprong pakt. Dan zullen Amador en Fuglsang niet snel geneigd zijn om in de aanval te gaan.
Volgens mij mag iedere kopgroep zonder Amador en Fuglsang alle tijd pakken die ze willen. Kopgroepen met Amador en Fuglsang zouden hoe dan ook geen ruimte moeten krijgen op terrein waar de knechten van Kruijswijk op hun sterkst zijn.
Het eerste uur zie ik trouwens hoe dan ook nog geen kopgroep gevormd worden; altijd wel weer iemand die de slag heeft gemist of met andere renners mee wil zitten. Ik zou knechten daar dus niet nodeloos aan het werk zetten.
Grote groep met renners buiten de top 12 zullen mogen wegrijden, en de klassement renners komen zo goed als tegelijk binnen, met een doorheenzakker als uitzondering.
Het is trouwens achteraf wel leuk om de voorbeschouwing van de NOS over het Giro-klassement te lezen. Wat een kenners...
http://nos.nl/artikel/2103392-giro-d-italia-wielerwatchers-verdelen-sterren.html