Giro 2016: Voorbeschouwing etappe 6
“Het is geen hele zware berg, maar ik verwacht dat de renners het wel lastig zullen maken.” Zo keek Tom Dumoulin eerder deze week vooruit op de zesde etappe van de Giro d’Italia, met de finish op 1550 meter hoogte in skistation Aremogna. De eerste aankomst bergop in deze ronde, dus de klassementsrenners kunnen zich niet langer verstoppen. Weerstaat Dumoulin de aanvallen op zijn roze leiderstrui? WielerFlits blikt vooruit.
De slotklim naar aankomstplaats Roccaraso is er eentje van de tweede categorie. Het is zeker niet de zwaarste van deze Giro, maar als eerste van in total vijf aankomsten bergop is het toch een belangrijk ijkpunt. Bovendien is het met een afstand van 157 kilometer een relatief korte etappe, waardoor het wel eens een snel ritje kan zijn.
Na de start in Ponte, een klein plaatsje in de regio Campanië, zijn de eerste twintig kilometer relatief vlak. Vervolgens begint de weg al gevoelig omhoog te lopen, de voorbode voor de eerste klim van dag: de Bocca della Selva van tweede categorie (18,5 km a 5,6%). De top daarvan ligt op 1393 meter hoogte. De renners hebben dan ruim vijftig kilometer achter de wielen.
Als er dan inmiddels een kopgroep is ontstaan, moeten deze renners een relatief lang tussenstuk zien te overleven. Eerst is er nog een tussensprint in Campitello Matese (bij kilometerpaal 87), waarna het peloton over heuvelachtig terrein koers zet naar de slotklim in de regio Abruzzen. Rond de klok van half vijf bereiken de renners met nog zeventien kilometer te gaan de voet van de laatste scherprechter van de dag.
Het gemiddelde stijgingspercentage van de slotklim is met 4,8 procent niet indrukwekkend, maar dat komt mede omdat er ook stukken vals plat en zelfs korte afdalingen in zitten. Het eerste deel van de beklimming, naar het dorpje Roccaraso, is wel degelijk pittig te noemen. De renners moeten daar vijf kilometer klimmen tegen een gemiddelde van 7,5 procent, met stroken van maximaal twaalf procent.
De renners krijgen daarna in een bijna vlak tussengedeelte de kans om op adem te komen. Op zes kilometer van de streep is het vervolgens weer zwaarder, met een drie kilometer lange strook van gemiddeld 7,4 procent. De weg vlakt daarna weer wat af, maar in de absolute slotfase kunnen de beste klimmers zich nog onderscheiden. De slotkilometer is met een gemiddelde stijging van ruim zeven procent namelijk een van de zwaarste gedeeltes van de hele klim.
Favorieten
Hoewel de slotklim niet al te zwaar is en ook niet voor grote verschillen in het klassement zal gaan zorgen, blijft de eerste aankomst bergop in een grote ronde altijd een belangrijk moment. De klassementsrenners, die tot nu toe vooral bezig waren met het voorkomen van onnodig tijdverlies, zullen hebben uitgekeken naar deze eerste kans om elkaar te testen. Bovendien is er deze Giro maar één aankomst op een col van de eerste categorie (negentiende etappe), dus de pure klimmers kunnen maar beter alle kansen aangrijpen.
Door de relatief eenvoudige tussenstukken die de slotklim kent, is de kans groot dat een select favorietengroepje uiteindelijk om de zege gaat strijden. Door zijn goede eindschot kom je dan al snel uit bij Alejandro Valverde. De kopman van Movistar heeft de eerste dagen goed doorstaan en vindt hier een finale die op zijn lijf geschreven is. Een uitgelezen kans om zijn eerste ritzege ooit in de Giro d’Italia te boeken.
Vanuit Nederlands oogpunt mogen we ook reikhalzend naar deze eerste bergetappe uitkijken. Steven Kruijswijk maakte maandag indruk in de heuveletappe naar Praia a Mare. Niet alleen toonde de renner van LottoNL-Jumbo zich zeer attent door op de bergjes onderweg in de voorste rij van het peloton mee naar boven te schuiven, maar bovendien pakte hij aan de streep nog wat bonificatieseconden mee. Met zijn vijfde plaats staat hij niet voor niets het hoogst genoteerd van alle uitgesproken klassementsmannen. Een heel verschil met vorig jaar, toen Kruijswijk na de eerste dagen al op achtervolgen was aangewezen.
Tom Dumoulin is geen uitgesproken klassementsman, maar zolang hij de roze trui om zijn schouders heeft hangen, zal hij deze ook willen behouden. Pas als de renners in het tweede deel van de Giro het hooggebergte bereiken, zet de renner van Giant-Alpecin zijn klassementsambities opzij. Maar in de rit van donderdag moet hij zich prima staande kunnen houden. Flikt Dumoulin weer hetzelfde als in de Vuelta, toen hij in een lastige rit in het middengebergte zelfs Chris Froome het nakijken gaf? En lukt het Bob Jungels en Diego Ulissi, die hem op de hielen zitten in het algemeen klassement, om aan te blijven haken?
Ook de Colombianen mogen donderdag hopen op een goed resultaat. Johan Esteban Chaves (Orica-GreenEDGE) reed een verrassend sterke tijdrit en zal een aanval op de roze trui zeker in zijn achterhoofd hebben zitten. Rigoberto Urán (Cannondale) staat er bijna net zo goed voor als zijn landgenoot en kan zijn ambitie om na twee tweede plaatsen de Giro dit jaar eindelijk eens te winnen, meteen kracht bijzetten.
En wat te denken van Vincenzo Nibali en Mikel Landa, door velen gezien als de grootste favorieten voor de eindzege? Houden zij zich in deze eerste bergrit nog gedeisd, of willen ze meteen de verhoudingen in het peloton duidelijk maken? Alles hangt af van het koersverloop, maar ze behoren zeker tot de kanshebbers.
Een eerste ritzege zorgt meteen voor rust binnen een ploeg en daarom zullen nog veel meer klimmers hun zinnen hebben gezet op deze etappe. Ilnur Zakarin (Katusha) en Rafał Majka (Tinkoff) gaan we ongetwijfeld van voren zien. En wat kan Domenico Pozzovivo, die na het uitvallen van Jean-Christophe Péraud alle druk bij AG2R La Mondiale op zijn schouders krijgt? Of kan de relatief onbekende Gazprom-RusVelo-kopman Sergey Firsanov voor een verrassing zorgen?
Renners met de ambitie om een vroege vlucht op touw te zetten, zullen hopen dat de kopmannen zich in deze eerste bergrit nog afzijdig houden. Het valt echter niet te verwachten dat Giant-Alpecin zonder slag of stoot afstand gaat nemen van het roze, dus veel ruimte zullen de avonturiers niet krijgen. Gebeurt dat toch, dan is de kans groot dat de op bergpunten beluste Damiano Cunego erbij zal zitten.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Alejandro Valverde
*** Vincenzo Nibali, Steven Kruijswijk
** Mikel Landa, Tom Dumoulin, Johan Esteban Chaves
* Ilnur Zakarin, Rafał Majka, Rigoberto Uran, Domenico Pozzovivo
Weer en TV
Waar het weer in Nederland de komende dagen flink omslaat, blijft het in Italië overdag boven de twintig graden. Wel neemt vanaf donderdag de buienkans toe. Bovendien zal het op hoogte in Aremogna veel frisser zijn, tussen de twaalf en zestien graden. De etappe is natuurlijk weer live op tv te volgen en begint eerder dan de voorgaande dagen. Eurosport begint er om 13.00 uur aan, Sporza start een halfuurtje later na het middagjournaal.
Vandaag zullen we Nibali zeker al tijdsverlies proberen aan te smeren. We moeten hem overboord gooien op de slotklim.
ASTANA-PLOEGLEIDER MARTINELLI
*Uitspraak gaat over Dumoulin uiteraard.
Daarom denkt hij in grote rondes heel veel kans te maken voor etappewinst te gaan, en zet hij daar vol op in. Met als eerste inzet snel een grote achterstand opbouwen. Dat vind ik, voor wat betreft deelname aan een grote ronde, een anti-renner. Express op zo groot mogelijke achterstand komen kan toch nooit het doel zijn van een sterke renner ? Ik denk dat het luiheid of gemakzucht is.
Ik proef toch wat bullshit.
Daarom denkt hij in grote rondes heel veel kans te maken voor etappewinst te gaan, en zet hij daar vol op in.
Lijkt me een beetje eufemistisch. Hij is een van de weinigen die daadwerkelijk structureel kans maakt op etappewinst. Laat dat nou net óók een heel belangrijk onderdeel van grote rondes zijn. Me dunkt dus dat hij daar vol op in zet.
Met als eerste inzet snel een grote achterstand opbouwen.
Dit lijkt me een vereiste om weg te mogen met een ontsnapping. Dan kan je inderdaad maar beter zo snel mogelijk aan dat vereiste voldoen lijkt mij?
Dat vind ik, voor wat betreft deelname aan een grote ronde, een anti-renner.
Waarom? Telt alleen het klassement in grote rondes? Er zijn maar pakweg 20-25 renners die vooraf voor een klassement gaan. Voor de rest tijd of positie totaal geen issue. Zijn dat allemaal anti-renners?
Express op zo groot mogelijke achterstand komen kan toch nooit het doel zijn van een sterke renner ?
Ik denk dat het luiheid of gemakzucht is.
Ik denk dat dat het komt omdat zijn tante het hem opgedragen heeft. Waarom? Daar heb ik ongeveer net zoveel steekhoudende argumenten voor als jij hebt om het luiheid/gemakzucht te noemen.
Aanvallers als Moncoutie had ik dan wel weer wat mee, maar dat kwam omdat die echt elke bergrit aan viel.
Iedere niet-klassementsrenner spaart krachten wanneer het kan. Wellens een luie renner? Laat me niet lachen.
Doet een renner die elke bergrit tussen plek tien en twintig binnenkomt wel mee in koers? À la Zubeldia/Monfort/De Greef. Wat mij betreft niet meer dan een renner die zich soms spaart, maar ook een paar ritten voorin meeknokt voor de dagprijs. Beide zijn volkomen legitiem in een grote ronde, ook al heb ik persoonlijk meer met de aanvaller.
Ik vraag me af of pak em beet een Montfort nu meer uit zijn lichaam haalt dan een Wellens, over de hele Giro gezien. Montfort verpakt het alleen over 21 etappes, Wellens over 6. Overigens geloof ik ook niet dat de 'rustig aan etappes' in grote rondes ook daadwerkelijk zo freewheelen is als we denken. Ze rijden toch 21 dagen pakweg 180 km per dag, binnen een bepaalde tijdslimiet. Als je bedenkt dat er toch elke keer weer een flink aantal daar een hele hoop moeite mee hebben, terwijl ze al in de achtergrond rijden, dan is het wat mij betreft al zeer knap als je er uberhaupt bovenuit kan steken. Zélfs als je jezelf daar her en der voor moet 'sparen'.
Echter verwacht ik dat hij voor een ritzege het nog aardig moeilijk krijgt, werd niet voor niets door meerdere renners eergisteren eraf gereden waaronder Ulissi en Preidler.
Wordt een mooie dag voor delage landen.
Volgens mij heeft Wellens trouwens helemaal niets gedaan voor Greipel.
Valverde
***
Ulissi – Chaves - Wellens
**
Betancur - Amador - Fulgsang - Pozzovivo - Brambilla
*
Firsanov - Kruisjwijk - Uran - Betancur