Giro 2017: Geraint Thomas stapt af: “Meer aan het overleven dan racen”
vrijdag 19 mei 2017 om 09:35

Giro 2017: Geraint Thomas stapt af: “Meer aan het overleven dan racen”

Geraint Thomas heeft besloten vandaag niet meer van start te gaan in de Giro d’Italia. De kopman van Sky heeft te veel last van de gevolgen van de grote val in etappe negen (zondag).

In de aanloop naar de voet van Blockhaus raakte de 30-jarige Brit bij dezelfde valpartij betrokken als Wilco Kelderman, veroorzaakt door een stilstaande motoragent.

De lichamelijke klap resulteerde op de top van de berg in een tijdsverlies van meer dan vijf minuten. Ondanks de kwetsuren wist hij dinsdag nog als tweede te eindigen in de door Tom Dumoulin gewonnen tijdrit. Een paar dagen later blijken de blessures nu toch z’n tol te eisen.

“Sinds de valpartij van zondag ben ik aan het sukkelen”, zegt Thomas in het persbericht van de ploeg. “De blessure aan mijn schouder is te doen, maar de blessure aan mijn knie wordt iedere dag slechter.”

“Het is natuurlijk nooit leuk om een wedstrijd te moeten verlaten, zeker niet als het je hoofddoel van het seizoen is. Maar ik moet naar het grotere plaatje kijken. Het liefst was ik doorgegaan, maar dan is het meer een zaak van iedere dag overleven in plaats van racen.”

Thomas gaat zich na een korte rustperiode richten op de Tour de France.

RIDE Magazine
66 Reacties
19-05-2017 13:24
@rebellin
Ooit gehoord van het fenomeen: 'geluk dwing je af'?

Ik ben het echt totaal met je oneens. Het op de fiets blijven zitten is een grote kwaliteit. Peter Sagan heeft bijvoorbeeld vele valpartijen vakkundig ontweken. En ook Ome Lance zorgde ervoor dat hij uit de gevarenzone blijft. Geluk is maximaal 5% van de prestatie.
19-05-2017 13:37
wat een onzin om te stellen dat deze giro onthoofd is. Geen enkele indicatie dat Thomas topkandidaat zou zijn voor het podium, heeft nog nooit in de top gereden een grote ronde. Landa was ook een groot vraagteken. Kelderman was ook geen favoriet. Yates is jammer, maar ook niet de grootste kanshebber. Dat is en was nog altijd Quintana. En Dumoulin is verrassend sterk. En Mollema, Pinot en Nibali. Geen enkele reden om aan te nemen dat de gevallen mannen sowieso beter dan de huidige top 5 zouden gaan rijden. Ik vind het een leuke giro tot nu toe, geen voorspelbare Sky-trein, Quintana die ver voor het einde van de klim al aanvalt, een verrassende uitdager van Quintana in de naam van Dumoulin. Het wordt nog een schitterende laatste week! Ik ben heel benieuwd :)
19-05-2017 14:02
@Blaudzun
Quote:
Geluk is maximaal 5% van de prestatie.


Wat valt onder geluk? Waarin druk je prestatie uit? Hoe verhoudt de ene prestatie zich tot de ander? Waarom exact die 5 procent?

Ik snap waar je naartoe wilt, maar deze uitspraak heeft nul betekenis zonder de juiste context.
19-05-2017 14:10
Er is geen enkele basis om aan te nemen dat G deze giro op het poduim ging eindigen, maar dan ook geen enkele. Als ik mij niet vergis heeft hij zelfs nog nooit een top 10 in een gt gereden.
Zijn probleem is herstelvermogen over 3 weken. Een steengoede renner maar geen grote ronde winnaar dat is toch geen schande.
Landa zou ik liefst naar bahrein zien gaan, dat sky huwelijk wordt niets.
19-05-2017 14:43
@Nibs:
Er is maar 1 ronde op basis waarvan je mogelijk zou kunnen stellen dat Thomas een matig herstelvermogen heeft en dat is het einde van de Tour 2015 toen hij ineens wegviel (22 minuten achterstand in etappe 19, in etappe 18 bij de favorieten). Dat was echter volgens mij ook het jaar dat hij 2 etappes eerder door Barguil bijna om een paal gevouwen zat in een afdaling en bovendien de hele Tour beestenwerk had verzet voor Froome. Verder heeft hij nog nooit echt voor een klassement gereden, maar is hij wel gedurende hele rondes een waardevolle knecht voor Froome geweest.
19-05-2017 14:48
Tjah @ Nibs, dat is nu inderdaad WEDEROM het argument. Als je in topvorm (want dat was hij) van de weg wordt gekegeld kun je als renner moeilijk tegen-argumenten gaan leveren. Jij roept maar dat er geen enkele aanneembare basis voor een podium was, maar ik denk dat hij er wel degelijk tot toe in staat was en is (in de toekomst). Hoeveel kansen krijg je echter, bij Sky?
19-05-2017 15:05
Waarom loopt nu niemand te bashen dat Geraint geen hardheid heeft? Of snel opgeeft? Of niet graag genoeg wil? Geen winnaarsmentaliteit heeft?
Al die meningen die je pagina's lang wel over Wilco ziet verschijnen ondanks een gebroken vingen. Geraint krijgt zelfs lof toegezwaait, want hij is toch geen aanvaller en de tour is zooo belangrijk.
Het meten met 2 maten in dit land is inmiddels tot pure kunst verheven...
19-05-2017 15:14
@nibs Alle vergelijkingen met het verleden gaan niet op, omdat Thomas dit jaar voor het eerst alle klassiekers links had laten liggen. De Giro was zijn absolute hoofddoel dit jaar en zijn eerste week was meer dan veelbelovend. Hij zou een uitermate serieuze kandidaat voor het podium zijn geweest. Ben trouwens ook verbaasd hoeveel mensen Yates al afschrijven. Die is echt in vorm en acht ik zeker nog in staat de top 5 en misschien nog wel het podium te halen.
19-05-2017 16:05
@majesteit
Geluk is niet hetzelfde als gelukkig maar gelukkig op de fiets voorkomt vaak ongelukken omdat je zorgeloos oplettend vooruit kijkt ipv achteruit(fig), daarnaast ontspant het de spieren.
19-05-2017 16:24
Ik vind ook dat de giro een beetje onthoofd is hoor. 4 toprenners in 1 keer weg, onnodig. Waren misschien dan wel geen topfavoriet voor de 1ste plaats. Maar hadden daar wel een grote rol in kunnen spelen en hadden ook allemaal podium kunnen halen.

Gewoon super zonde. Alles op Tom Nu, maar verder is de spanning al ver weg.
19-05-2017 16:56
Kom maar op met die waaiers!
19-05-2017 18:02
Ik vind dat al die verhalen over een "onthoofde" Giro zwaar overtrokken. Landa en Yates hebben tot nu toe 1x een fatsoenlijk eindklassement laten zien, Thomas zelfs nog nooit. Bij Landa en Thomas twijfel ik of ze dat ooit nog eens zullen doen. Zet dat eens af tegen renners als Nibali, Quintana, Pinot en Mollema. Renners die vrijwel iedere grote ronde waarin ze starten in de top van het klassement eindigen.
19-05-2017 18:49
Zonde hoor. Was prima in vorm.

Toch jammer dat Yates, Kelderman, Thomas en Landa door een vak zijn uitgeschakeld. Kruissie in mindere mate ook. Toch behoorlijk wat smaakmakers minder voor het klassement.
19-05-2017 18:57
@Velominatus
Heb je er al bij stilgestaan dat Yates nog geen 25 is? Vorig jaar bij zijn derde deelname aan een grote ronde 4de en beste jongere in de Tour, na een 82ste plek in de Vuelta 2014 en een 50ste in de Tour 2015. Waar is hij volgens jou tekort geschoten?
Mollema behaalde zijn eerste en enige top 4 -notering in een grote ronde, de Vuelta 2010 op zijn 24ste. Pas 2 jaar later, in de Tour, kwam hij met een 6 plek weer echt boven water.
Yates trapte tijdens de eerste week dan ook nog eens door de boter, was attent genoeg om een paar dagen terug wat seconden mee te pikken, en gaat hopelijk nog wat laten zien in de komende etappes.
19-05-2017 20:13
nederbelg
Mollema werd in 2011 vierde in de vuelta en in 2013 zesde in de tour
19-05-2017 21:49
Dit is duidelijk niet zijn eigen keuze.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine