Giro 2017: Wilco Kelderman breekt vinger bij botsing met motor
De Giro d’Italia is in de aanloop naar de slotklim van de Blockhaus opgeschrikt door een massale valpartij. Wilco Kelderman botste op 15 kilometer van de finish vol op een stilstaande motard, waarna ook Geraint Thomas, Mikel Landa en Adam Yates ten val kwamen. Ook andere Sky-renners kwamen ten val.
Update 16.30 uur
Wilco Kelderman is afgestapt na zijn valpartij. Sunweb meldt dat hij weer de vinger gebroken heeft, die hij ook al in de Strade Bianche brak. Hij gaat voor onderzoek naar het ziekenhuis om dit te bevestigen.
Update 20.46 uur
Kelderman zal opnieuw onder het mes moeten om de vinger te behandelen, geeft ploegdokter Mannes Naeff aan in een persbericht. “Over een paar dagen zal hij geopereerd worden in Nederland. Daarna heeft hij minstens vier tot zes weken nodig om te herstellen.”
“Het is heel frustrerend om op deze manier uit te vallen. We kozen onze positie links aan kop van de groep en we moesten een motor die op de weg stond ontwijken. Tom wist er nog omheen te gaan, maar ik bleef haken met mijn stuur. Dit is een grote teleurstelling voor mij. Ik voelde mij echt sterk en het is een klap dat ik niet in staat ben om Tom verder te helpen bij zijn geweldige resultaat van vandaag”, zegt een uiterst teleurgestelde Kelderman.
“Tot zover ging de Giro heel goed voor de ploeg”, blikt hij terug. “Er heerst een goede sfeer en spirit. Ik heb de laatste maanden heel hard gewerkt om mijn niveau zo hoog te krijgen en het is heel droevig dat ik dat nu niet kan laten zien.”
Visbeek: “We zijn op een missie”
Ploegleider Aike Visbeek zit met dubbele emoties. “De ploeg deed goed werk, Tom en Wilco voelden zich heel goed. Toen Wilco viel, was het meteen duidelijk dat de Giro over was. Het is teleurstellend om hem te verliezen. We zijn hier op een missie en we zullen hier op de meest positieve manier mee omgaan. Tom reed geweldig en liet zijn kracht zien”, aldus Visbeek in het persbericht.
Ten Dam: “Misschien hebben we komende week wat te verdedigen”
Laurens ten Dam reageerde ook verslagen op het uitvallen van Kelderman. “Het is zwaar klote dat die motor daar even stil gaat staan in de aanloop naar de klim”, zegt hij tegen het Algemeen Dagblad. “We verliezen een supersterke pion, iemand die van onschatbare waarde is. Zeker als je ziet hoe sterk Tom rijdt, want dat is erg goed. Het is balen voor Wilco, balen voor de ploeg.”
De derde plaats van zijn kopman had Ten Dam niet aan zien komen. “Dat is beter dan ik had gehoopt”, klinkt het. “Op dertig seconden van Quintana, dat is super. Het maakt het extra zuur voor Wilco, want misschien hebben we de komende week wat te verdedigen. Ik ben goed, maar niet zo goed als Wilco, moet ik eerlijk zeggen.”
https://twitter.com/W1lcokelderman/status/863812407810035713
Very sad to leave the giro. Especially when @tom_dumoulin is flying. Gonna miss the nice moments with this team. @TeamSunweb
— Wilco Kelderman (@W1lcokelderman) May 14, 2017
Het nieuwe wielrennen waarschijnlijk, tegenstanders op de kant zetten. Ze moesten wel tegen de witte streep aanrijden, werden volledig in het nauw gedrukt terwijl de rechter weghelft volledig vrij was. In dat opzicht gaat de motard redelijk vrij uit, ze hadden daar niks te zoeken.
Misschien kan xistnc wat nader speurwerk verrichten ter plaatse.
We kunnen de risico's die de renners zelf opzoeken ook niet negeren.
Dus jullie zeggen dat het peloton rekening moet houden met waar een motor staat/kan gaan staan. Volgens mij staat de weg in dienst van de wedstrijd en als je als renner rekening moet gaan houden met waar dan wel of niet een motor zou kunnen staan bekijk je de situatie in mijn ogen compleet van de verkeerde kant. Die motor dient een veilige plek op te zoeken en rekening te houden met het gebrek aan zicht van renners midden in het peloton, niet andersom.
Blijf me er elke rit, in elke ronde aan ergeren dat er zoveel auto's/motors rondom de renners zijn. Zo ook gisteren die neutrale auto die op het smalle gedeelte van de Blockhaus even Mollema voorbij wilde, gaat er dan achter rijden en begint te toeteren. Mollema is daar met een topinspanning bezig en moet dan niet bezig zijn met een auto achter hem die erlangs wil. Frustrerend om te zien.
- Iedereen in koers moet eigenlijk weten dat stoppen aan de linkerkant sowieso niet de bedoeling is. Ook in renner in geval van pech mag volgens reglementen alleen aan de rechterkant gedepanneerd worden.
- Aan de linkerkant mag dus sowieso niet gestopt worden. Niet door renners, niet door volgwagens en niet door motoren. Rechts mag dit wel.
- Als renner moet je echter nog steeds opletten want vaak staat er tegemoetkomend normaal verkeer in de linkerkant geparkeerd.
- Betekent niet dat als de motor rechts stond een andere renner hem niet geraakt zou hebben. De voorste sunweb renner moet misschien de hele trein van sunweb verder naar rechts piloteren. Jammer genoeg rijdt daar team sky die ze niet echt de ruimte geven. Als renners een beetje meer ruimte aan elkaar geven is t wel te doen om hem te ontwijken.
Hoezo is dat dan anders dan een middenberm, vluchtheuvel, of zelfs lantaarnpaal? Ik zou bijna zeggen dat een motor langs de weg beter te zien zou moeten zijn dan veel andere obstakels. Het is nogmaals niet zo dat de motor plotseling voor het peloton werd gegooid.
Laten we het vooral niet te nauw nemen in deze (en dat staat nog steeds los van de zaak dat de motor eigenlijk aan de andere kant van de weg had moeten staan).
Je kunt die Kelderman echt niet kwalijk nemen. Wel kun je het die politieagent kwalijk nemen en renners op de eerste rijen die niet signaleren, wat wel zou moeten in een situatie als deze!
Op de blockhaus reden ook weer teveel motoren en auto's hinderlijk dicht in de buurt van de renners en dan heb je ook nog de meerennende toeschouwers. Teveel zaken waar je al renner op moet anticiperen. Hier moet de organisatie in samenspraak met o.a. de ploegleiders toch proberen een oplossing te vinden.
De Sunweb-trein probeert links naar voren te komen op het moment dat er ruimte is. Sky beweegt naar links... maar houdt wel in op het moment dat Sunweb daar eenmaal zit. Het is vervolgens Movistar dat van rechts naar iets links van het midden van de weg stuurt, waardoor BMC naar links moet opschuiven en Sunweb in het gedrang komt. Je kunt Movistar moeilijk de schuld geven maar die beweging zorgde er wel voor dat het linkerdeel van het peloton in de verdrukking kwam t.o.v. die motor.
De reden dat de voorste renners van met name Sunweb zo verrast leken is mogelijk dat ze verwachtten vanwege het obstakel wat ruimte te krijgen van de renners rechts van hen.
De motard had beter rechts kunnen gaan staan, waar een brede uitloopstrook lag. Vervolgens was het een samenloop van omstandigheden in de dynamiek van het peloton waardoor het tot een botsing kwam.
Naast BMC was nog nauwelijks ruimte voor nog een rij renners links en zeker geen twee zoals daarachter het geval was met de 'ritsende' teams van Sunweb en Sky. Dumoulin kan nog net het vege lijf redden. Had hij achter Kelderman gereden i.p.v. andersom dan was hij de pineut geweest. De derde renner van de Sky-trein zat ook nog eens wat extra naar links en dus Kelderman ook.