Giro 2017: Voorbeschouwing etappe 12
Na al het klassementsgeweld en klimwerk is het nu weer aan de mannen met snelle benen. In de twaalfde rit naar Reggio Emilia liggen twee obstakels, maar die zijn zo ver van de eindstreep dat ze een massasprint niet zullen voorkomen. Wie drukt zijn wiel als eerste over de finish? WielerFlits blikt vooruit.
De startplaats is geen onbekende in de Giro. De eerste keer dat het roze circus Forlì aandeed was al in 1925. De stad zag er toen een stuk anders uit dan nu het geval is. Tijdens de machtsperiode van Benito Mussolini werden de oude stadsmuren afgebroken om plaats te maken voor grote doorgangen. Ook diverse andere gebouwen in Forlì zijn naar fascistisch model gebouwd. Daarnaast heeft het stadscentrum erg geleden onder bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Om die reden is de uitstraling van de binnenstad vandaag de dag een stuk minder aantrekkelijk. Net buiten Forlì is ook een militaire begraafplaats te vinden met onder andere de lichamen van 738 geallieerden die tijdens de Tweede Wereldoorlog sneuvelden in de omgeving.
Forlì is ook de geboorteplaats van Ercole Baldini. De Italiaan won in 1958 niet alleen de Giro d’Italia, maar mocht zich dat jaar ook in de regenboogtrui hijsen. Twee jaar eerder wist Baldini ook nog het werelduurrecord aan te scherpen. In zestig minuten reed hij 46,393 kilometer. Dat was 243 meter meer dan Jacques Anquetil, wiens tijd hij daarmee uit de boeken reed. De inmiddels 84-jarige Baldini is tegenwoordig de oudste nog levende Girowinnaar.
Het is de tiende keer in de geschiedenis dat een Giro-rit in Forlì zal starten. De laatste keer dat de koers in gang geschoten werd op de Piazza Saffi was in 2015. Uiteindelijk wist Nicola Boem die etappe te winnen, nadat het peloton zich misrekend had.
Op de twaalfde koersdag in de Giro voert de route het peloton vanuit Forli naar Reggio Emilia. Met 234 kilometer is deze etappe de langste van deze Giro. Het eerste deel van de rit is lastig, het peloton moet twee keer een heuvel bedwingen. Na 63 kilometer bereiken de coureurs de eerste top. De Colla di Casaglia is een klim van de tweede categorie en de lastigste van de dag. Tussen de twee klimmen in zit nog een tussensprint. Kort daarna beginnen de renners aan het laatste obstakel van de dag, de Valico Appenninico.
Na deze klim van de derde categorie rest de coureurs een lange afdaling en na ruim veertig kilometer weer een tussensprint. Na de laatste Traguardo Volante rest de coureurs nog 81 kilometer aan vlakke wegen. Het moet raar lopen wil het in Reggio Emilia geen massasprint worden. De laatste kilometers zijn ideaal voor een massasprint. De aanloop gaat over de Via Emilia, een lange rechte weg. In de laatste 2 kilometer is zijn er drie flauwe bochten, de laatste op ongeveer 400 meter van de streep.
Favorieten
Tot nu toe waren er in deze Giro vijf mogelijkheden voor een massasprint. De eerste werd door Lukas Pöstlberger ontregeld, de tweede werd door André Greipel benut, de derde werd een waaierrit waarin Fernando Gaviria een dubbelslag sloeg. In de vijfde etappe was de Colombiaan wederom succesvol door Jakub Mareczko te snel af te zijn. De eindsprint van etappe zeven was de spannendste tot nu toe, in een chaotische sprint wist Caleb Ewan Sam Bennett en Gaviria nipt voor te blijven.
In deze sprintersetappe lijkt Fernando Gaviria de te kloppen man. Hij won al twee etappes en met name de waaierrit was een staaltje machtsvertoon van Quick-Step Floors. In de laatste kilometers die vooral rechtdoor gaan kunnen de hardrijders van de vloerfabrikant naar hartenlust tekeergaan. De Colombiaan kan goede zaken doen in de strijd om de Maglia Ciclamino als hij een derde ritzege aan zijn palmares weet toe te voegen.
De andere spurters met al een ritzege op zak zijn Caleb Ewan en André Greipel. In etappe zeven wist de razendsnelle Aussie af te rekenen met de pech die hem in de eerdere sprints had achtervolgd. De jonge sprinter van Orica-Scott zal de stijgende lijn willen voortzetten en in Reggio Emilia met de bloemen willen zwaaien. Bij de sprinter in dienst van Lotto Soudal liep het net iets anders. Greipel begon goed met een overwinning en de roze trui na de tweede etappe. De laatste twee sprints bleef hij steeds steken op de vierde plaats steken. Er zijn nog twee kansen voor de Duitse sprintbom om een zege te behalen. Na de veertiende rit stapt Greipel naar alle waarschijnlijkheid af.
Een andere gegadigde voor de ritzege is de Ier Sam Bennett, die er al erg dichtbij was in de zevende rit. Op een goede dag kan hij de wereldtoppers achter zich laten en Bora-Hansgrohe een nieuwe zege schenken. Dat geldt ook voor de jonge Jakub Mareczko. In Messina sprintte de jonge Italian van Wilier Triestina – Selle Italia nog knap naar een tweede plaats achter Gaviria. Kan hij het donderdag een stapje beter doen?
Dimension Data zal de kaart van Kristian Sbaragli trekken. De Italiaan reed al drie keer bij de beste tien. Een andere kanshebber binnen die ploeg is de jonge Ryan Gibbons. In zijn uitslagen zit progressie, Gibbons begon met een mooie achtste plaats in de eerste rit. In etappes twee en vijf werd hij zevende. De laatste massasprint won hij weer een plaatsje en werd hij zesde. Kan de 22-jarige Zuid-Afrikaan andermaal voor een mooie ereplaats gaan of zit er misschien wel meer in?
Voor UAE Team Emirates moet het sprintsucces komen van Sacha Modolo. De 29-jarige Italiaan weerlegt wisselvallige resultaten in de sprints. Zijn meest succesvolle dag was de eerste, waar hij vijfde werd. Kan hij nu wel toeslaan? Hetzelfde geldt voor Jasper Stuyven. Nu Italiaans kampioen Giacomo Nizzolo uit koers is, zal het sprintsucces bij Trek-Segafredo van de Belg moeten komen. In een sprint als deze zal hij niet zo snel winnen maar met zijn snelle benen is een ereplaats goed mogelijk, getuige de eerste dag. De kleuren van LottoNL-Jumbo worden verdedigd door Enrico Battaglin. De Italiaan reed al vier keer bij de beste tien in deze ronde en dat is knap voor een renner die geen echte sprinter is. Wat kan Battaglin in deze vlakke rit?
Outsiders
Mocht Modolo het niet kunnen waarmaken, moet voor UAE-Emirates het succes komen van Roberto Ferrari. De 34-jarige Italiaan kende op de tweede dag zijn meest succesvolle resultaat, toen hij achter Greipel naar de tweede plaats sprintte. Bij BORA-hansgrohe kan Rüdiger Selig wellicht verrassen als Bennett niet mee kan sprinten, in de derde etappe reed hij al knap naar een tweede plaats. Bij Gazprom-RusVelo mogen we uitkijken naar Ivan Savitskiy en Alexei Tsatevich, terwijl Katusha-Alpecin rekent op Viacheslav Kuznetsov. Bij Sunweb is Phil Bauhaus de aangewezen man. Kan de jonge Duitser iets extra’s dankzij de roze impuls van Tom Dumoulin?
Favorieten volgens WielerFlits.nl
**** Fernando Gaviria
*** Caleb Ewan en André Greipel
** Kristian Sbaragli, Sam Bennett en Jakub Mareczko
* Ryan Gibbons, Sacha Modolo, Jasper Stuyven en Enrico Battaglin
Weer en TV
Donderdag krijgen de renners een zonnige dag voorgeschoteld. Veel zon en hoge temperaturen rond de 25 graden celsius in Forli. In de aankomstplaats kan er hier en daar een wolkje voor de zon hangen maar ook daar hoeven de renners niet bang te zijn voor natte wegen.
Donderdag is de koers te vinden op Eurosport 1. Vanaf 13:15 kun je de TV aanzetten voor livebeelden van de Giro. De beelden worden van commentaar voorzien door Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon. Op WielerFlits kun je terecht voor een Volg Hier
Geen sterretje voor Bauhaus?
229 km is totaal onnodig. Ik gok op een winnaar uit de vroege vlucht.
Degenen die gevangen zitten! hahahahahahhaha
Snap je m? hhahahahhaha
Denk je dat je heel Italië kan door kruisen met ritjes van 150 km dan ? Het is natuurlijk ook voor het Italiaanse publiek live daar aanwezig.
.... En dat Campenaerts een date heeft tijdens de slot tijdrit, dus.....
er tegen aan gaan zullen aardig wat sprinters toch op achterstand komen
en dan nog een bergje er achter aan ook. daarna is het nog meer dan 100 km
maar een kopgroep zal dan ook niet stil staan en dus moeten die sprinters
eerst maar zien of ze weer bij het peleton komen. ik ga er van uit dat er toch
wel weer een paar ploegen een top 20 man voor uit zullen sturen.
want je gaat vluchten als je ergens opgesloten zit!! Dus vandaar: renners die vluchten zitten gevangen haha. Vind het vooral komisch omdat ze eigenlijk helemaal niet opgesloten zitten. Het peloton is natuurlijk geen gevangenis haha! Is comfortabel rijden, véél prettiger dan alleen in de wind, al is alleen rijden meestal wel veiliger, als je een beetje oplet. Toch stel je het peloton bijna voor als eenzelfde ding als achter slot en grendel zitten haha. In het echt is dat overigens helemaal niet prettig. Heb zelf ooit een maat gehad die een nacht moest zitten omdat hij een politieagent met zijn jongeheer had gemept. Vond ik ook grappig haha, maar de agent iets minder. Me maat is er gelukkig alleen met dat nachtje gevangenis en een boete afgekomen, dus heeft nooit hoeven vluchten haha!
En morgen weer zeuren dat het saai was haha. Mannen als Greipel en Ewan hebben nog twee kansen en gaan dan naar huis, die gaan dat echt niet laten liggen hier.
Ook eentje voor Thomas Degendt (zodat QS en Orica de kolen uit het vuur moeten halen, en Greipel kan toeslaan)