Giro 2017: Voorbeschouwing etappe 18
De etappe van dinsdag was voor velen de koninginnenrit, door mythische beklimmingen als de Mortirolo en de Stelvio had men zeker recht van spreken. Door het incident met Tom Dumoulin zullen we veelal terugdenken aan die etappe als de rit waar Dumoulin de Giro verloor of bijna verloor. Welke van die twee zal de achttiende etappe voor een groot gedeelte bepalen. Wat kunnen we verwachten? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
Met maar liefst vijf beklimmingen is dit misschien nog wel zwaarder dan de zestiende etappe. De afstand is wel een stuk korter. De rit voert de renners over 137km van Moena naar Ortisei/Sankt Ulrich. Onderweg zullen de renners vijf Dolomietenpassen moeten trotseren. Achtereenvolgens de Passo Pordoi, Passo Valparola, Passo Gardena, Passo di Pinei en de slotklim naar Ortisei.
Vanuit de startplaats Moena vertrekken de renners meteen op een licht oplopende weg richting de voet van de eerste klim, die na veertien kilometer bereikt zal worden. Er zullen veel renners zijn die vandaag mee willen zitten in de aanval en vanuit de kopgroep een gooi willen doen naar de ritzege. Na veertien kilometer beginnen de renners aan de Passo Pordoi, een berg van de eerste categorie. De eerste drie kilometer gaan gemiddeld 6,5% omhoog. Het vervolg van de twaalf kilometer lange klim gemiddeld 6,8%. Het steilste stuk zit in het begin en kent een stijgingspercentage van 9%. De renner die hier het eerst boven op 2239 meter hoogte komt kan 35 bergpunten bijschrijven.
De tweede berg die de coureurs tegenkomen is de Passo Valparola, twaalf kilometer lang en de omschrijving gelijkmatig past perfect. Het stijgingspercentage is gemiddeld 6,4%. De laatste loodsjes wegen het zwaarst want de laatste honderden meters gaan 14% omhoog. De top wordt gerond op 2200 meter. Omdat deze berg tot de tweede categorie behoort krijgt de renner die het eerst de top bereikt vijftien punten voor het bergklassement
Na de afdaling van de Passo Valparola gaat het meteen weer de hoogte in. De Passo Gardena is de volgende hindernis voor de coureurs. Deze berg gaat richting de 2121 meter de hoogte in en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 7%. De steilste strook kent een stijging van 11%. Na 9,3 kilometer klimmen wordt de top bereikt. De eerste renner krijgt hier, net als op de Passa Valparola vijftien punten, ook deze Passo Gardena is in categorie twee ingedeeld.
Na een lange afdaling krijgen de coureurs nog een klim van de derde categorie voorgeschoteld, de Passo di Pinei, met 4,2 kilometer is de klim kort maar venijnig. Het maximale stijgingspercentage bedraagt 15%. Na de Passo di Pinei volgt weer een lange afdaling volgt alvorens de eersten aan de slotklim zullen beginnen. De slotklim naar Ortisei begint niet al te moeilijk. De eerste 1500 meter van de in totaal 9,3 kilometer lange klim loopt gemiddeld 4,3% omhoog. In het tweede deel van vierenhalve kilometer neemt het stijgingspercentage geleidelijk toe. Het laatste gedeelte van drie kilometer is het zwaarst met een gemiddeld stijgingspercentage van 9,3%. De laatste honderden meters lopen aan 12% omhoog. Het venijn zit dus in de staart.
Als de renners die hindernissen getrotseerd hebben zijn ze er nog steeds niet. De eindstreep ligt nog iets hoger. Na de officiële top van de berg loopt de weg nog drieënhalve kilometer licht omhoog, in de laatste kilometer zit nog een strook van 13%, waarna de renners in dalende lijn, over de kasseitjes van Ortisei, op de finish afgaan.
Favorieten
Hij was dinsdag al heel dichtbij maar werd in de laatste bocht verslagen door de gehaaide Nibali. Mikel Landa zal uit zijn op revanche en deze etappe leent zich voor eenzelfde scenario als in de zestiende rit. Ook met het oog op het bergklassement is het goed om mee te zitten. Er zijn veel punten te behalen op de vijf beklimmingen. Landa toont zich goed in orde deze Giro, door zijn valpartij staat hij op een flinke achterstand
Nairo Quintana won al op de Blockhaus, in de koninginnenrit was hij bergop ook bij de besten maar moest hij Nibali laten gaan in de afdaling. Nu er de aankomst bergop ligt geeft dat de lichte Colombiaan extra kansen op de ritzege en tijdwinst op zijn concurrenten. De sterkte van zijn ploeg zal hier een grote rol bij kunnen spelen. Zijn concurrent Vincenzo Nibali beschikt niet over een dusdanig sterke ploeg maar heeft in Pellizotti een waardevolle helper, zo bewees hij dinsdag. Nibali toont zich weer de Nibali die we gewend zijn in de derde week van een grote ronde. En zal elke mogelijkheid aangrijpen om zijn derde eindzege in de Giro mogelijk te maken. Ook op een aankomst bergop is hij in de laatste week één der favorieten.
Ilnur Zakarin rijdt een sterke Giro, getuige zijn vijfde plaats in het klassement. De Rus van Katusha-Alpecin was de enige die bij Dumoulin in de buurt kon blijven op Oropa. Ook tijdens de koninginnenrit manifesteerde hij zich weer goed bergop. Dat laatste geldt ook voor de Italiaanse pocketklimmer Domenico Pozzovivo, de coureur van AG2R, kon met de besten mee omhoog en daarmee schoof hij een plaatsje op in de algemene rangschikking.
Thibaut Pinot zakte na de zestiende rit van plek drie naar plek vier. Hij zal tijd moeten goedmaken op een ontketende Nibali om zijn plaats op het podium terug te krijgen. Een zware opgave, kan de Fransman zich herpakken? Ook Bauke Mollema zakt steeds iets verder weg in het klassement. Op de Umbrailpass ging het echter alweer een stuk beter dan op Oropa, dat biedt perspectief voor de Groninger. Kan hij die lijn voortzetten richting het slotweekend?
Een rampscenario was het voor Tom Dumoulin, hij verloor 2 minuten nadat hij 35 kilometer alleen moest achtervolgen in de koninginnenrit. De benen lijken goed maar hoe gaat zijn lichaam reageren op de drie klimmen die over de grens van 2000 meter gaan? Deze etappe lijkt de echte test, als hij deze doorstaat heeft hij de eindzege binnen handbereik.
Naast de strijd om het roze is ook de strijd om het wit nog in volle gang. Bob Jungels draagt nog altijd de Maglia Bianca en geniet nog een comfortabele voorsprong op Adam Yates en Davide Formolo. In de laatste bergritten zal ook die strijd geslecht worden. Formolo toonde zich sterk in de zestiende rit en pakte wat tijd. Jungels had het in het begin van de Umbrailpass erg lastig maar vervolgde op zijn eigen tempo en haalde de groep achtervolgers weer bij. Een sterk staaltje doorzettingsvermogen van de jonge Luxemburger. Adam Yates had het de dag na de rustdag wat lastiger, kan hij zich herpakken en zijn goede benen tonen in de Dolomieten?
Voor LottoNL-Jumbo moet het succes komen van Steven Kruijswijk. Dinsdag sprong hij mee met de vroege vlucht, het is maar de vraag of dat donderdag weer zal gebeuren. Hij toont zich in ieder geval een stuk sterker dan tijdens het eerdere klimwerk van deze Giro. Kan hij boven zichzelf uitstijgen?
Favorieten volgens WielerFlits
**** Mikel Landa
*** Nairo Quintana en Vincenzo Nibali
** Ilnur Zakarin, Domenico Pozzovivo en Thibaut Pinot
* Bauke Mollema, Tom Dumoulin, Bob Jungels en Davide Formolo
Weer en TV
Bij de start in Moena schijnt de zon en is het zo’n 20 graden celsius. Bij de aankomst in Ortisei is het een paar graden kouder. De renners hoeven niet bang te zijn voor natte afdalingen want het blijft droog.
Live beelden van de etappe zijn te vinden op Eurosport 1. Het commentaar wordt voorzien door Jeroen Vanbelleghem en Bobbie Traksel Karsten Kroon. De uitzending zal 13:15 beginnen. Op WielerFlits kun je uiteraard terecht voor een Volg Hier.
[poll id=”517″]
Quintana
***
Nibali-Dumoulin
**
Landa-Pozzovivo-Zakarin-Pinot
*
Formolo-Mollema-Kruijswijk
Ook verwacht ik niet dat er zo zeer veel 'aangevallen' wordt binnen de topfavorieten, maar dat er langzaam renners vanaf gaan druppelen, een echte afval race. Tom zie ik niet veel tijd verliezen morgen.
Het is even afwachten hoe Dumoulin zich voelt morgen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
En als hij goed is, wint hij de etappe ook. Daar ben ik van overtuigd. Overigens denk ik dat hij nog steeds een riante uitgangspositie heeft met het oog op de afsluitende tijdrit. Als hij dit vast kan houden is er niets aan de hand. Nibali en Quintana zullen eigenlijk afstand moeten nemen. En dan nog is het maar de vraag of dat voldoende zal zijn.