Giro 2018: Indrukwekkende dubbelslag Froome, strijdende Dumoulin blijft tweede
Chris Froome heeft de negentiende etappe van de Giro d’Italia, ook wel de koninginnenrit, op indrukwekkende wijze op zijn naam geschreven. De Britse kopman van Sky perste een solo van maar liefst tachtig kilometer uit de benen. Hij profiteerde daarmee optimaal van een totale offday van roze trui Simon Yates, die op de Colle Delle Finestre geparkeerd stond en compleet wegzakte in het klassement. Froome slaat ook direct een dubbelslag; het verschil met nummer twee Tom Dumoulin is 40 seconden.
Vluchters kansloos, Sky jaagt tempo omhoog vanaf voet Finestre
Na de eerste klim van de dag (Colle Del Lys, 2e cat.) ontstond de verwachte sterke kopgroep van de dag met daarin 22 renners. Mitchelton-Scott gaf deze kopgroep niet meer dan vijftig seconden en haalde in de vallei naar de voet van de Colle Delle Finestre de vluchters terug. Nieuwe renners roken hun kans: sprinter(!) Danny van Poppel en Koen Bouwman waagden de sprong en kregen Matteo Montaguti, Krists Neilands, Nathan Brown, Jhon Darwin Atapuma, Valerio Conti, LL Sánchez en Rodolfo Torres mee. Zij begonnen met een minuut voorsprong aan de Finestre. Sky nam direct het initiatief aan de voet en trok het peloton in stukken.
Roze trui Simon Yates breekt en verliest mi-nu-ten
Van de vluchters bleef alleen Sánchez voor het peloton uitrijden. Maar het opvallendste beeld kwam uit de favorietengroep: Simon Yates moest al op 86 kilometer van de finish lossen en zat stikkapot. Binnen enkele kilometers verloor hij veel tijd, waardoor Tom Dumoulin virtueel in het roze kwam te rijden. Het lossen van Yates was voor Sky het teken om een extra tandje bij te schakelen in de kopgroep. Dat zorgde voor problemen bij witte trui Miguel Ángel López, waardoor Sánchez zich uit liet zakken. Uit de top-10 waren ook Rohan Dennis en Patrick Konrad nergens meer te bekennen.
Froome demarreert op onverharde stroken
Op de eerste onverharde stroken van de Finestre demarreerde Sky andermaal. Kenny Elissonde versnelde met Froome in zijn wiel. Domenico Pozzovivo en Tom Dumoulin schoven mee in zijn wiel, maar de Italiaan had het lastig en moest lossen. Dumoulin moest daardoor het gat dichten op zijn Britse concurrent. Enkel Pinot, Reichenbach en Carapaz konden de voorste drie nog volgen. Froome was zelfverzekerd en demarreerde op 80 kilometer van de meet. Dumoulin had niet direct een reactie, maar koos ervoor om op zijn eigen tempo te achtervolgen.
Cima Coppi voor Froome, Dumoulin volgt op minuut
Aanvankelijk hielden Dumoulin, Pinot, Carapaz en López het verschil klein, maar op de top was Froome weggelopen tot 40 seconden. Daarmee pikte de kopman van Sky wel de titel van de Cima Coppi op, door als eerste renner het dak van de Giro te passeren. In de afzink werd de voorsprong iets groter door de risico’s die Froome durfde te nemen, maar in de groep-Dumoulin keerde Pinots meesterknecht Sébastien Reichenbach terug. De groep-Pozzovivo (met Oomen en Poels) volgde op 2.30, terwijl Yates op meer dan een kwartier achterstand reed.
Voorsprong Froome groeit op Sestrière
In de vallei naar de Sestrière ging het niet hard genoeg in bij Dumoulin en co. Daar liep Froome uit naar twee minuten. Voor wat het nog waard is: Froome pakte drie bonificaties bij een tussensprint, Dumoulin greep er twee. Op Sestrière bleek het tempo van Froome hoger te liggen; zijn voorsprong groeide tot 2.43 op de top. In het tussenstuk richting de slotklim naar de Jafferau pakte Froome andermaal tijd, waarmee hij virtueel het roze overnam van Dumoulin. Het werd een man-tegen-man-gevecht, die in de daguitslag hoe dan ook in het voordeel van Froome beslist werd.
Status quo op Jafferau, Froome naar roze
Met een voorgift van ongeveer 3.30 begon de eenzame koploper aan de slotklim naar Jafferau. Dumoulin koos direct voor zijn eigen tempo, in tegenstelling tot Pinot, Carapaz en López, die allemaal onderlinge vetes uit te vechten hadden om een podiumplek, dan wel het jongerenklassement. Ten opzichte van Froome liep Dumoulin iets in, maar de Brit veroverde wel de roze trui.
Dumoulin vijfde in rit, op 40 seconden in klassement
De tweede en derde plek – en dus ook de bonificaties voor die plekken – gingen naar respectievelijk Carapaz en Pinot. Dumoulin kwam als vijfde over de finish op 3.23 van Froome. Daarmee is de nieuwe situatie dat Froome met 40 seconden leidt op Dumoulin in het algemeen klassement, met morgen nog één serieuze bergetappe op het programma, alvorens de Giro zondag afgesloten wordt in Rome. Een nieuwe naam in de top-10: Sam Oomen.
Yates kwam uitgemergeld over de meet, als 79e op meer dan 38 (!) minuten achterstand.
De nummer 1 op 38 mins rijden
Nummer 2 op ruim 3
Nummer 3 op 8
Goed voor de sport!
En bikepure, jij weet het ook allemaal erg goed vind je zelf. Prima, maar ik houd niet zo van betweters.
Wat me ook irriteert is het aantal Britse ronderenners met astma. Een wielerland zonder noemenswaardige geschiedenis levert opeens klassementtopper na -topper af, het zal allemaal wel. Marginal gains...
Ik geloof het allemaal niet meer, de resultaten zullen wel of niet gecorrigeerd worden, maakt ook niet echt meer uit. Vraag is of Froome überhaupt ooit aangepakt wordt, mede omdat zijn ploeg rijker is dan de controlerende en regelgevende instanties bij elkaar.
ipv dat je me nu persoonlijk aanvalt, zou het je meer sieren als je de discussie zou aangaan obv argumenten. Wil je de discussie niet aangaan, ook goed, maar laat me er dan aub buiten. Beetje jammer zo.
Ik snap de vergelijking, maar er zijn grote verschillen.
1) solo van Landis was 50km langer
2) achtervolgende groep was volledige peloton met ploegmaats en alles
3) landis was dag ervoor compleet doorheen gezakt.
Froome en Sky respectloos naar collegae en publiek.
Hoe kun je hier nou staan juichen?
Ik denk wel dat Dumoulin en zijn ploeg een andere tactiek hadden kunnen kiezen op het moment dat Froome voor de kamikaze aanval koos. Iedereen ging mee in deze aanval en iedereen ging dus min of meer kamikaze. Had de ploegleiding van sunweb niet een bondje kunnen sluiten, de boel organiseren zodat er weer een klein peleton zou ontstaan die op een duidelijke afstand van Froome de overige grote mannen naar de laatste berg zouden brengen, waar er nog even geknald kon worden en wellicht de achterstand op Froome helemaal niet zo groot was. Slechts een gedachte die ik heb.