‘Giro 2018 start in Polen of Israël’
De Giro d’Italia start in 2018 buiten de Italiaanse landsgrenzen. Een bron binnen de organisatie van RCS Sport heeft dat bevestigd aan CyclingWeekly. Directeur Mauro Vegni ziet geen problemen, ook niet wanneer de start heel ver van de Italiaanse grens verwijderd is. “Ik maak me daarover geen zorgen”, vertelt hij aan het Britse medium.
Polen zou in de running zijn voor de Grande Partenza van de 101ste editie van de Giro, maar Israël lijkt meer kans te maken. Het zou de eerste Giro-start buiten Europa betekenen. CyclingWeekly schrijft dat Giro van start gaat met een individuele tijdrit in de heilige stad Jeruzalem. Vervolgens zou er een etappe naar het zuiden van Israel volgen, om de derde rit daarna te beëindigen in Tel Aviv. Dennis van Winden – renner van Israel Racing Academy – gaf onlangs tegenover WielerFlits al aan dat de Giro waarschijnlijk start in Jeruzalem.
‘Terugkeer Zoncolan’
Vervolgens volgt er een verplaatsing naar Sicilië, om daarna via het zuiden van Italië naar het noorden te trekken. Daarin volgt mogelijk onder andere de gevreesde Monte Zoncolan. Volgens Ansa doet lokale organisator Enzo Cainero er alles aan om de monsterklim erin te krijgen. De eindstreep van de Giro 2018 ligt mogelijk in Rome; de Italiaanse hoofdstad had die eer voor het laatst in 2009, toen Rabobank-renner Denis Menchov aldaar de grote ronde op zijn naam schreef. Aankomende week bekijkt RCS Sport de verschillende opties.
Wat is er mis met dit Giro noemen? Letterlijke vertaling van 'giro' is 'tocht'.
Het is d'Italia wat niet meer klopt.
Qua route in Israël is het jammer dat ze na de tijdrit naar het zuiden gaan! Het zal dan wel een route worden langs de Dode Zee naar Beer Sheva. Geeft mooie beelden. Rondom Jeruzalem is een mooi uitdagender parcours uit te zetten. Met een finish op de Mount Herzl bij Yad Vashem bv. Haalt ook de politieke lading weg en vestigt de aandacht op de Tweede Wereldoorlog. Naar Tel Aviv is altijd een vlakke etappe. De tijdrit in Jeruzalem kan wel pittig worden gemaakt natuurlijk.
Afgezien daarvan: tamelijk absurd om in Polen of Jeruzalem te starten.
Inderdaad best leuk gevonden. Voor de Giro del Novo Testamento zou het een mooie route zijn, met de Giro d'Italia heeft het natuurlijk weinig te maken.
Het maakt mij werkelijk waar geen bal uit waar het start. Ik vind alles best, zolang er maar een Giro wordt verreden.
Het is natuurlijk wel weer iets voor de "wielerliefhebbers" op wf om lekker op af te geven.
Het interessant maken van wielrennen buiten de traditionele wielerlanden lijkt me financieel gezien van cruciaal belang voor het wielrennen en een start in een ander land lijkt me een hele goede opstap. (Daarnaast vind ik dat de UCI wat stappen moet zetten met World Tour koersen in Zuid-Amerika, Afrika en Azië).
Dat moet je als Italiaanse ronde vooral gaan doen: de aandacht vestigen op WOII !! Starten in Addis Abeba is natuurlijk ook altijd een optie.
Mocht de Giro in Polen starten, dan graag vanaf de geboorteplaats van de voormalige paus Johannes Paules II.
Israel is wel héél erg zoeken naar problemen. De openbare weg is daar niet vrij van politieke problemen (en 'hoofdstad' Jeruzalem al helemaal zeker niet). Daar blijf je liever buiten als WT-ploeg.
En inderdaad: de twee Arabische financiers zullen dat ook wel vetoën, dat betekent geen Nibali aan de start.....
Aan de positieve kant: voor een aantal WF-ers (zie hierboven zeker twee) zou het wel een zinvolle bijdrage kunnen zijn aan algemene ontwikkeling en fatsoen. Misschien kan de redactie nog wat bijvijlen?
Namen noemen... wie A zegt moet B zeggen. Ook dat is een vorm van fatsoen als je het debat met open vizier wil voeren.
“Starten in Addis Abeba is natuurlijk ook altijd een optie.”
Dat zal Flavio Badoglio, de huidige hertog van Addis Abbeba en kleinzoon van een heuse keizer, ongetwijfeld met je eens zijn.
volgens mij kopen de provincies in Nederland ook regelmatig grote ronde starts.