Giro 2018: Voorbeschouwing etappe 2
Na de openingstijdrit in Jeruzalem, trekt de Girokaravaan op dag twee naar het neutralere Tel Aviv. Een massasprint staat in de sterren geschreven want de rit is – met uitzondering van een heuvelachtig middenrif – vlak. Kan Elia Viviani zijn status als topfavoriet waarmaken? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
De rit van zaterdag start in Haifa, een Israëlische haven- en badplaats gelegen aan de Middellandse Zee. De stad is tegen de Carmelberg aangebouwd, maar hoogtemeters hoeven de renners in de begin kilometers nauwelijks te overleven.
Na de start nabij de haven van Haifa, maakt het peloton een ommetje in noordelijke richting. In Acres ligt na dik twintige kilometer vervolgens de eerste traguardo volante, waar de renners punten kunnen verdienen in de strijd om de paarse trui.
Daarna zetten de coureurs koers naar Zikron Ya’aqov. Bovenop dit klimmetje van 2,6 kilometer – met een uitschieter naar 13% stijging – liggen de eerste bergpunten van deze Giro. De renner die hier als eerste bovenkomt, mag na deze etappe de eerste blauwe trui als leider in het bergklassement aantrekken. De top van Zikron Ya’aqov ligt na 91 van de in totaal 167 kilometer die deze rit lang is. Na het klimmetje gaat het in ellenlange, brede en rechte wegen – via een tweede tussensprint in Caesarea – langs de kust richting de op een na grootste stad van Israël.
Tel Aviv is namelijk gastheer van de finish in deze tweede Giro-rit. Vrij vertaald betekent Tel Aviv Lenteheuvel, maar ook nabij de streep zijn er amper hoogtemeters te opmerken. Vluchtheuvels, rotondes en enkele negentig graden-bochten zijn in aanloop naar de slotkilometer de enige obstakels. De laatste haakse bocht ligt op zeshonderd meter van de streep. Op een acht meter brede weg kunnen de sprinters zich vervolgens uitleven en weten we hoe de verhoudingen liggen binnen het zwakke deelnemersveld van het spurtersgilde.
Startschot: 12.50 (Nederlandse tijd)
Finish: tussen 16.47 en 17.09 (Nederlandse tijd)
Favorieten
Een massasprint staat zaterdag in de sterren geschreven, want buiten een heuvelachtig middenrif is de etappe nagenoeg vlak. Daarnaast zijn de sprintersploegen aan het begin van een grote ronde tot de tanden toe bewapend, waardoor de kans bijzonder klein is dat er iemand weet te ontsnappen aan het sprintgeweld.
Dé Mohammed Ali onder de sprinters is zonder enige twijfel Elia Viviani. De Italiaan beschikt over de kwaliteiten om zijn tegenstanders knock-out te slaan. Dit deed hij de voorbije maanden regelmatig, getuige zijn zes zegeboeketten tot dusver. Na een uitstekend seizoensbegin is de Quick-Step Floors-renner er nu alles aan gelegen om te schitteren in eigen land. Hij zal ongetwijfeld nog beter willen doen dan in 2015, toen hij de eerste rit-in-lijn naar Genova wist te winnen. Met een sprinttrein bestaande uit rijtuigen genaamd Michael Mørkøv, Zdeněk Štybar en Fabio Sabatini hoeft Viviani zich geen zorgen te maken over zijn lead-out. Resulteert dit ook in de zege in Tel Aviv?
Ondanks het vrij povere sprintersveld in deze 101e editie van de Giro d’Italia, mag Viviani zeker concurrentie verwachten van Sam Bennett en Andrea Guardini. Beide mannen weten hoe het is om op WorldTour-niveau te winnen. De 27-jarige Ier won in het verleden al ritten in Parijs-Nice en de Ronde van Turkije, en kwam vorig jaar al enkele keren dichtbij een prestigieuze overwinning in La Corsa Rosa. Hij moest toen echter zijn meerdere erkennen in een andere snelheidsduivel van Quick-Step Floors: Fernando Gaviria. Kan hij het Belgische bastion ditmaal wel succesvol bestormen? De BORA-hansgrohe-coureur kende een moeilijk seizoensbegin, waardoor hij nog altijd droog staat. In een felbetwiste editie van Eschborn-Frankfurt liet hij met een zevende stek echter zien klaar te zijn voor de Giro. Mocht Bennett niet op de afspraak zijn, dan kan de eveneens aalvlugge Rüdiger Selig zomaar verrassen.
In 2011 beklom de toen 21-jarige Guardini in rap tempo de wielerladder, als onderdeel van la generazione d’oro. Hij leek samen met Matteo Pelucchi, Giacomo Nizzolo, de inmiddels geschorste Davide Appollonio, Sacha Modolo en Manuel Belletti in de voetsporen te treden van de jarenlange sprinttoppers Mario Cipollini en Alessandro Petacchi. In zijn eerste profjaar mocht hij maar liefst elfmaal de handen in de lucht steken. Het seizoen daarop leek hij de belofte helemaal in te lossen, door in de Giro wereldkampioen en sprintkoning Mark Cavendish te vloeren.
Zes jaar later is die zevende etappe in de Giro nog altijd zijn grootste overwinning. Akkoord, Guardini won de afgelopen jaren nog voldoende wedstrijden. De Italiaan heeft zich echter nooit kunnen ontwikkelen tot de topsprinter die velen in hem zagen, waardoor hij is afgezakt naar het ProContinentale Bardiani-CSF. Desalniettemin moet er niet verrassend worden opgekeken als Guardini in Tel Aviv weet te zegevieren. De Italiaan is – als alles meezit – nog altijd razendsnel. Hiermee wordt ook meteen de vinger op de zere plek gelegd; je weet nooit wat je kunt verwachten bij de bijzonder wisselvallige Guardini. Welke versie krijgen we zaterdag te zien?
“Het is duidelijk dat Elia Viviani de te kloppen man is”, was getekend Danny van Poppel. De 24-jarige Nederlander van LottoNL-Jumbo wordt in de Giro uitgespeeld als sprintkopman. Na twee jaar spelen van de tweede viool bij de Britse miljoenenformatie Sky, krijgt hij bij de Nederlandse WorldTour-ploeg de kans zich te ontplooien als sprinter. Dit leverde op zijn eerste koersdag – de openingsrit van de Volta a la Comunitat Valenciana – al een zege op. Sindsdien zoekt de Brabander naar nieuw succes. Wellicht dat hij in de Giro weer kan aanknopen met de overwinning. Met Jos van Emden en Gijs Van Hoecke krijgt hij twee renners aan zijn zijde die hem wegwijs moeten maken in de sprintvoorbereiding.
Een andere Italiaan die razendsnel is maar zo zijn gebreken heeft, is Jakub Mareczko. De 24-jarige renner van Wilier Triestina-Selle Italia rijgt de zeges aaneen in verre continenten als Afrika en Azië, maar heeft moeite om dit door te trekken naar het Europese vasteland. Toch liet hij vorig jaar in de Giro zien ook op het hoogste niveau voor de winst te kunnen bikkelen. Zo moest hij in Messina en Reggio Emilia alleen Gaviria laten voorgaan. Het feit dat de Giro dit jaar start in het Midden-Oosten, is wellicht een voordeel voor globetrotter Mareczko. Een nadeel: hij zal niet kunnen terugvallen op de ervaring van Filippo Pozzato, die in extremis afhaakte vanwege zijn zieke vader.
De zes jaar oudere landgenoot van Mareczko, Sacha Modolo, kan bogen op een fraai track record in zijn thuisronde. In 2015 wist hij namelijk twee etappes te winnen. Sindsdien bleef de renner van EF Education First-Drapac verstoken van succes. Hij zal met andere woorden gebrand zijn om weer eens te zegevieren in zijn thuisronde. Normaliter gedijt Modolo beter op een zwaardere aankomststrook, maar hij moet ook in een vlakke finale zijn streng kunnen trekken. Mocht Modolo door het gewoel zijn positie verliezen, dan kan ploeggenoot Tom Van Asbroeck nog naar een ereplaats zoeven.
Het ’thuisland’ heeft nog enkele outsiders die op een goede dag voor de verrassing kunnen zorgen. De nog altijd jonge Niccolo Bonifazio tankte in de Ronde van Kroatië vertrouwen met etappewinst. Hij wist nog nooit een etappe te winnen in een grote ronde. Slaagt hij dit jaar wel in zijn opzet? Binnen Androni Giocattoli-Sidermec rekent men dan weer op de ervaren Manuel Belletti. Kan de 32-jarige sprinter voor het eerst sinds 2010 weer een rit winnen in Il Giro?
Tot slot hebben we nog Jens Debusschere. Dat de Belg naast het dokkeren over kasseien ook een houtje kan sprinten, liet hij in het verleden al zien. Zo versloeg hij als Belgisch kampioen in Tirreno-Adriatico al eens de wereldtop. “We gaan naar de Giro met één kopman voor de sprints. We hebben vertrouwen in Jens. In de sprintetappes zullen we resoluut zijn kaart trekken en alles op alles zetten om die sprint tot een goed einde te brengen”, aldus ploegleider Bart Leysen. Tosh Van der Sande zal de taak van lead-out op zich nemen.
Outsiders
Tot slot hebben we ook nog enkele outsiders die voor een voetnoot in de geschiedenis kunnen zorgen. Hierbij moet gedacht worden aan Kristian Sbaragli (Israel Cycling Academy) en Ryan Gibbons (Dimension Data). Het probleem bij beide renners is echter dat ze dit seizoen nog nauwelijks aan sprinten zijn toegekomen. Tot slot mogen we ook Clément Venturini (AG2R La Mondiale), Paolo Simion (Bardiani-CSF), Sbaragli’s ploegmaat Guillaume Boivin, Baptiste Planckaert (Katusha-Alpecin) en het BMC-duo Jürgen Roelandts en Jean-Pierre Drucker niet uitvlakken.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Elia Viviani
*** Sam Bennett, Andrea Guardini
** Danny van Poppel, Jakub Mareczko, Sacha Modolo
* Niccolo Bonifazio, Jens Debusschere, Manuel Belletti, Rüdiger Selig
Deelnemerslijst Giro d’Italia 2018
Weer en TV
Met een gemiddelde temperatuur van dertig graden zal het een zomerse zaterdag worden voor de coureurs. De kans op neerslag is miniem, terwijl de wind ook weinig invloed zal hebben met een kracht van drie op de schaal van Beaufort.
De rit zal om 13:10 in gang worden geschoten. Eurosport 1 is er al bij om 12:30 met een omkaderingsprogramma. Bespreek morgen in de Volg Hier van WielerFlits het verloop van de eerste rit in lijn.
Even ter zijde, kan ook een tactiek zijn van QS om een mannetje mee te sturen. Dan wordt het waarschijnlijk geen massasprint.
Spreek jou nog wel!
Windkracht 3 4 is natuurlijk ook gewoon wind maar hij staat meer relevant tegen, speelt dus wel een rol.
De eilat rit kan leuk worden want die loopt af met wind vol in de rug, dat zou iets kunnen worden.
Slechte vraagstelling. Natuurlijk is het verstandig. De vraag of je ervoor of tegen bent hangt meer af of je het kwijtspelen van een trui ethisch vind kunnen of niet.
Bij Bora is het traditie om gezellig met z'n allen te sprinten.
En Pozzovivo? De Garrincha onder de klimmers?
Tom Dumoulin de Raymond Ceulemans onder de tijdrijders?
Goede vraag, geen idee. Iemand???
Behalve de tijdritten zijn in elke etappe bonificatiesecondes te verdienen:
10, 6 en 4 bij de finish en 3, 2 en 1 seconde bij de tussensprint.
Per etappe is er één tussensprint.
"Nei seguenti traguardi intermedi, al primo classificato sarà assegnato un abbuono di 3″, al secondo di 2″ e al terzo di 1″
1 In één dag wielrennen lijkt het me sterk om een land echt te kennen
2 Kijk naar de hulpbronnen. Zoals bv water. En de verdeling ervan. Lijkt me vrij logisch dat wanneer je bijna al het water jezelf toe laat komen. Je landbouw het ook net wat beter doet dan van de Palestijnen.
3 De as vh kwaad noemen gaat heel ver. Maar je kunt wel zeggen dat het historisch niet geheel correct is om Israël te geven aan de Joodse bevolking. En de mensen die er op dat moment vooral woonden maar te laten stikken.
http://www.wielerflits.nl/giro-2018-androni-giocattoli-sidermec-jaagt-op-ritsucces/