Giro 2018: Voorbeschouwing etappe 8
Montevergine Di Mercogliano, de naam klinkt als muziek in de oren. De zeventien kilometer lange bergweg is het sluitstuk van de achtste rit van de Giro d’Italia en de eerste van twee aankomsten bergop dit weekend. Op de Etna werd al een flinke schifting gemaakt in het klassement en de verwachting is dat dit vandaag opnieuw gaat gebeuren. WielerFlits blikt vooruit.
De achtste etappe begint in Praia a Mare, waar een dag eerder de aankomst was. Ditmaal is de finishlijn niet getrokken in Benevento, maar in Montevergine di Mercogliano in de regio Campanië. Om 12:00 wordt het startsein gegeven voor deze rit over 209 kilometer, die van de organisatie drie sterren op een schaal van vijf heeft gekregen. De renners staat dus nogal wat te wachten. De route leidt hen opnieuw richting het noorden langs de kust tot aan Sapri, waar een uitstapje landinwaarts wordt gemaakt. Daar moeten de eerste hoogtemeters worden overwonnen, maar punten voor de bergtrui zijn er niet te verdienen.
Vanaf de havenplaats Agropoli is het parcours 45 kilometer biljartvlak, tot bij Salerno definitief wordt weggedraaid van de Tyrreense kust. Het is dan nog 55 kilometer tot de finish, maar waterpas wordt het nergens meer. Via Baronissi, Mercato San Severino en Contrada loopt het wegdek voor lange tijd verraderlijk omhoog naar Avellino en Mercogliano, aan de voet van de tweede aankomst bergop deze Giro. De Etna was twee dagen geleden de eerste en werd bijgeschreven op het palmares van Johan Esteban Chaves. De 28-jarige Colombiaan van Mitchelton-Scott was er de betere, nadat hij mee was geslopen in de vroege vlucht.
De zeventien kilometer lange Montevergine Di Mercogliano is niet de zwaarste horde met zijn gemiddelde van 5%, maar heeft inmiddels wel zijn plek verworven in de eregalerij van de Giro. Vijfmaal eerder kalkte de organisatie er een witte lijn als aankomstplaats. Armand Desmet (1962), Danilo Di Luca (2001 en 2007), Damiano Cunego (2004) en Bart De Clercq (2011) waren de overwinnaars met dienst. De Clercq profiteerde zeven jaar geleden van de afwachtende houding van de favorieten en kwam na een spannende finale als eerste over de finish. Die rit had ook een Nederlands tintje want Pieter Weening reed in het roze.
De slotklim begint al als de renners vanuit Torrette de Via Traversa opdraaien richting Mercogliano. De eerste tweeënhalve kilometer stijgen aan 4,1% en na vier kilometer rijden de renners al op het steilste gedeelte van de klim à 10%. Daarna vlakt het wegdek weer iets af, als de renners aankomen in Ospedaletto d’Alpinolo. Vanaf die plaats telt de beklimming nog zo’n tien kilometer en achttien haarspeldbochten. De rode vod hangt vlakbij het viaduct van de kabeltrein, die bezoekers vervoert naar de abdij van Montevergine. Bij dit negenhonderd jaar oude Santuario ligt de finish.
Het Vaticaan verborg tijdens de Tweede Wereldoorlog in deze abdij de Lijkwade van Turijn, waarvan wordt gezegd dat Jezus Christus hierin gewikkeld en begraven werd nadat hij aan het kruis was gestorven. Zo wilde men het kostbare doek beschermen tegen eventuele bombardementen op Turijn, waar de lijkwade wordt bewaard. Maar er zou ook nog een reden zijn geweest om het relikwie onder te brengen in Montevergine – een hooggeplaatste Italiaanse monnik verklaarde namelijk in 2010 dat Adolf Hitler het wilde stelen. Het kleed werd echter niet ontdekt en keerde na de oorlog ongeschonden terug naar zijn vaste standplaats.
Favorieten
Op dag één van een tweeluik aan bergritten zijn het de klassementsmannen die gaan strijden om hun positie in het algemeen klassement, en daarmee ook in een kansrijke positie komen voor de ritzege. Zij zijn degene die de sleutel in handen hebben of zijzelf of een groep vluchters gaat uitmaken wie met de zegebloemen het podium op mag.
Wanneer het gevecht losbarst tussen de klassementsmannen is Simon Yates met stipt de renner met de beste papieren. De kopman van Mitchelton-Scott was op de Etna met afstand de sterkste renner. De wijze waarop hij diep in de finale naar ploegmaat Esteban Chaves reed, is zelden vertoond. Hoewel hij de beste man in koers was, deed hij de ritzege ‘cadeau’ aan zijn Colombiaanse confrère. Yates kan in deze topvorm op de Montevergine Di Mercogliano zijn leiderstrui verstevigen én zelf ook een ritzege pakken.
Bij Mitchelton-Scott kunnen ze ook opnieuw rekenen op Chaves. Nu Yates zijn kaarten op tafel heeft gegooid, gaat de concurrentie hem extra in het vizier houden. Chaves kan van die situatie profiteren door met Yates om en om aan te vallen.
Een andere gevaarlijke kandidaat is Thibaut Pinot. De Fransman, die dit jaar alles op de Giro zet, maakte een overtuigende indruk op de Etna. In de slotkilometer van de vulkaanbeklimming had hij nog een lepe versnelling in de benen. Hij finishte daarmee op 26 seconden als eerste renner achter het duo Chaves-Yates.
Met naar eigen zeggen “middelmatige benen” hield Tom Dumoulin zich goed staande tijdens de eerste serieuze test van deze Giro. Op de flanken van de Etna spatte de overmacht er nog niet af, maar dat is in deze fase van de ronde nog geen absolute must. De definitieve prijzen worden pas over twee weken in Rome uitgedeeld. Daarnaast gedijt Dumoulin beter wanneer de schijnwerpers niet vol op hem gericht zijn. Het zou zomaar kunnen dat hij morgen al zijn draai gevonden heeft. In dat geval is hij een gevaarlijke kandidaat voor de dagzege.
Speelt hij toneel of is Chris Froome minder sterk dan in de Tour de France? Het is een vraag met voorlopig nog geen antwoord. De kopman van Sky leek een paar keer in moeilijkheden, maar plooide niet. Die veerkracht kan hem ver brengen deze Giro. De slotklim naar Montevergine Di Mercogliano is een loper en daar houdt Froome van.
Bij LottoNL-Jumbo is George Bennett de aangewezen man. De Nieuw-Zeelander weet zich voorlopig goed te handhaven tussen de andere klassementsmannen. Net als Pinot heeft hij een vurige punch op het einde. Het is alleen te hopen dat hij het winnen nog niet verleerd is, want sinds zijn profdebuut kwam hij nog nooit als eerste over de finish. Wel won hij vorig jaar het eindklassement in de Tour of California.
Bij afwezigheid van Alejandro Valverde en Nairo Quintana is het Richard Carapaz die de handschoen oppakt. De 24-jarige Ecuadoriaan is momenteel leider in het jongerenklassement en dat is hij niet zonder reden. Tussen de klassementsmannen reed hij mee omhoog op de Etna. Movistar is naar de Giro gekomen met als doel ritten te winnen. Schrijf Carapaz maar op als kanshebber.
De Italiaans hoop is gevestigd op Domenico Pozzovivo en Fabio Aru. De kopmannen van respectievelijk UAE Emirates en Bahrain Merida bezetten de vierde (43s) en tiende (1:12 min.) in het algemeen klassement. Zij moeten ten aanval trekken om het zicht op de winst niet te verliezen. Dat geldt zeker ook voor Miguel Ángel López. De 24-jarige renner van Astana staat al op meer dan twee minuten achterstand door valpartijen. Van alle klassementsrenners is hij de eerste die de knop kan omzetten om vol voor een ritzege te gaan.
Outsiders
Mochten de rittenkapers voor de overwinning strijden, dan is het uitkijken naar mannen als Davide Formolo, Carlos Betancur, Tim Wellens en Giulio Ciccone. Uit Nederlands perspectief kan er ook een cirkel om rugnummers 6 (Sam Oomen) en 175 (Robert Gesink).
Favorieten volgens WielerFlits
**** Simon Yates
*** Esteban Chaves, Thibaut Pinot
** Tom Dumoulin, Chris Froome, George Bennett
* Richard Carapaz, Fabio Aru, Miguel Ángel López, Domenico Pozzovivo
Volledige deelnemerslijst
Weer en TV
De Giro trekt de bergen weer in en dat betekent wisselvallig weer. Op de top in Montevergine schommelen de temperaturen tussen de 13 en 20 graden met een klein zonnetje aan een verder bewolkte hemel. Eurosport 1 is er vanaf twaalf uur weer bij om de etappe te verslaan. WielerFlits staat om 11:45 klaar met een Volg Hier.
Hermans.
Inderdaad ideaal voor TD, lange aanloop en dan ff lekker klimmen.
Het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat Oomen in de aanval mag gaan wanneer hij op 1:42 staat van de roze trui, op plek 14 in het klassement. Dat lijkt me toch niet iets wat je zou verwachten in een etappe als die van morgen...
Kopmannen die hun tweede/derde man mee vooruit sturen zou best kunnen. Morgen willen veel man mee zitten
Delio en emilio rodriguez reden dat vaak meerdere keren achter mekaar in de jaren 40
Het is alleen te hopen dat hij het winnen nog niet verleerd is, want sinds zijn profdebuut kwam hij nog nooit als eerste over de finish.
Hoe kan je iets dat je nog nooit hebt gedaan verleren?
Maar gok toch op een klassementsrenner. Zolang er maar niet weer teveel gekeken wordt