Giro 2024: Klimdemonstratie Tadej Pogacar werd ‘geflagged’ op Strava
De beelden spraken eigenlijk al voor zich. Tadej Pogacar vloog zondag, tijdens de finale van de vijftiende rit in de Giro d’Italia, naar Livigno. Met zijn ritwinst in de rit over de Passo del Mortirolo en Passo di Foscagno degradeerde hij zijn concurrenten tot figuranten. Op Strava werd zijn prestatie zelfs geflagged.
Als iemand een activiteit op Strava verdacht vindt, kun je die activiteit ‘flaggen’. Er was dus een Strava-volger die zijn prestatie onmenselijk vond en dit heeft gemeld, waardoor zijn cijfers enige tijd verborgen bleven op de populaire trainingsapp. Al kwam daar zoveel protest op dat Strava Pogacars raid naar Livigno snel weer online zette.
“Het was een ‘funny’ moment om dat te zien”, kan Pogacar op de rustdag er wel de humor van inzien. “Ik vind het juist goed dat via Strava de mensen kunnen zien hoe snel we op de iconische bergen rijden. Dan kunnen ze onze tijden goed vergelijken. Later zijn er op mijn Strava-file van die roemruchte rit heel veel kuddo’s binnen gekomen. Heel veel mensen reageerden enthousiast.”
De cijfers op X-account ammattipyöräily bevestigen dat de Sloveen waanzinnig hard omhoog reed op de Passo di Foscagno. De roze man trok ten aanval op 6,16 kilometer van de top van de voorlaatste beklimming van de dag. Hij had vervolgens dertien minuten en 7 seconden nodig om de top te bereiken, goed voor een gemiddelde snelheid van 28,18 (!) kilometer per uur. En dat bij een gemiddeld stijgingspercentage van meer dan zes procent.
Wereld van verschil
Vooral het verschil met de concurrentie spreekt boekdelen. Romain Bardet bleef nog het dichtst in de buurt, maar ook de Fransman verloor in relatief korte tijd al een minuut en 43 seconden. Zijn gemiddelde snelheid lag daardoor meer dan drie kilometer per uur lager dan die van Pogacar. De andere favorieten, zoals Geraint Thomas en Daniel Felipe Martínez, verloren nog meer terrein. In 6,16 kilometer moesten zij twee minuten en 19 seconden prijsgeven. Hun gemiddelde snelheid lag op 23,95 kilometer per uur.
“Het was zeker een van mijn beste prestaties in het hooggebergte”, zo omschrijft Pogacar zelf zijn krachtsexploot. “Op het gebied van wattages en power is het moeilijk om prestaties met elkaar te vergelijken. Als ik op mijn gevoel afga dan hoort deze ‘ride’ zeker in mijn top-drie van alle bergritten die ik ooit heb gereden. Niet in de top-drie over alle terreinen.”
“Dit was een extreem lange rit van 222 kilometer, met meerdere lange klimmen waarbij de slotbeklimming ver boven de 2000 meter was. Ik voelde me op dit terrein heel goed. Ik ben dan ook blij met de benen en de conditie die ik momenteel heb.”
De dubbel van Tadej Pogačar
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je alles over de wens van Tadej Pogačar om in 2024 de dubbel Giro-Tour te rijden. Wat is zijn aanpak en is hij de enige in het huidige peloton die beide grote rondes kan winnen? Wij praten met de Sloveen en zijn entourage bij UAE Emirates. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
Om te reageren moet je ingelogd zijn.