Giro 2024: Slecht weer noopt organisatie wellicht tot extra maatregelen
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
maandag 20 mei 2024 om 19:58

Giro 2024: Slecht weer noopt organisatie wellicht tot extra maatregelen

Over het weer viel in de eerste twee weken van de Giro d’Italia nog weinig te klagen, maar morgen lijken de weergoden de renners niet gunstig gezind. De Giro-organisatie houdt dinsdag rekening met ‘extreme weersomstandigheden’ en komt ook met de nodige (mogelijke) maatregelen.

De organisatie van de Ronde van Italië heeft samen met rennersvakbond CPA en de AIGCP – de belangenvereniging voor professionele wielerploegen – om de tafel gezeten. Op basis van het huidige Extreme Weather Protocol en artikel 2.2.029bis van de UCI-reglementen is er een lijst opgesteld met mogelijke maatregelen. Deze kunnen worden geïmplementeerd, als de weersomstandigheden ernaar vragen.

Als de weersomstandigheden het toelaten om op een normale manier te koersen, zal de etappe zoals gepland doorgaan, maar dan wel met de volgende veiligheidsmaatregelen:

  • Het bevoorraden van renners is toegestaan van bij de start (kilometerpaal nul) tot tien kilometer van de finish.
  • De organisatie staat het gebruik van een derde ploegauto toe tijdens de zestiende etappe. De ploegauto zal voor de Umbrailpass plaatsnemen in de voorste kolonne. Na de Umbrailpass zal de wagen aansluiten in de tweede kolonne.
  • Na overleg tussen RCS Sport en de CPA is besloten dat drie auto’s extra regenjasjes zullen uitdelen tijdens de zestiende etappe. Het gaat om de bezemwagen, de derde koerswagen en de vierde koerswagen.

Als de weersomstandigheden verslechteren, komt de Giro-organisatie met de volgende maatregel:

  • Er zal een parkeer/stopzone worden gecreëerd op de top van de Umbrailpass, na 50,2 kilometer koers. De renners krijgen dan de gelegenheid om van kledij te wisselen. De wedstrijd zal dan voor drie minuten worden stilgelegd

Bij extreme weersomstandigheden zal de etappe worden geneutraliseerd tot een punt waar de organisatie wel weer de veiligheid van de renners kan waarborgen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.