Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 1 naar Turijn – Kan Vansevenant verrassen in strijd om eerste roze trui?
foto: Cor Vos
Mark de Graaf
Rodriguez1010
zaterdag 4 mei 2024 om 14:30

Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 1 naar Turijn – Kan Vansevenant verrassen in strijd om eerste roze trui?

De 107e Giro d’Italia opent zaterdag met een zeer pittige etappe. Via beklimmingen als de Superga en de Colle Maddalena zal het Giro-peloton Turijn bereiken. De sprinters hoeven zich geen illusies te maken: dit is een dag voor de puncheurs en klassementsmannen. Slaat Tadej Pogačar meteen toe? WielerFlits blikt vooruit!

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Parcours

La Grande Partenza is dit jaar in Venaria Reale, een gemeente in de provincie Turijn. De gemeente kent meer dan 32.000 inwoners en grenst aan de stad Turijn. Eén keer eerder startte de Giro d’Italia in Venaria Reale. In 2011 opende de grote ronde met een ploegentijdrit van 19 kilometer. De eerste etappe van de Ronde van Italië in 2024 kent dezelfde start- en finishplaats als toen. Er wordt namelijk opnieuw gefinisht in de stad van voetbalclubs Juventus en Torino FC.

Hoewel de eerste rit met 140 kilometer een relatief korte is, beoordeelt de organisatie van de Italiaanse wedstrijd de etappe als een 3-sterren-rit. De renners komen onderweg namelijk drie gecategoriseerde beklimmingen tegen, waardoor zij een totaal van 1.850 hoogtemeters moeten overwinnen.

Na een vertrek uit de buitenwijken wordt het peloton via een lus om Turijn geleid. Na iets meer dan 43 kilometer volgt de eerste officiële beklimming van de drieweekse ronde. De Berzano Di San Pietro (4,4 km aan 4,1%) is een beklimming van vierde categorie.

Centraal in de eerste etappe staat een bekendere beklimming: de Superga. De berg staat bekend als scherprechter tijdens veel edities van Milaan-Turijn, maar wordt in de openingsrit vanaf de onbekendere oostkant opgereden. De Superga via dei Colli telt een lengte van acht kilometer en een gemiddeld stijgingspercentage van 4,3 procent. Een stuk eenvoudiger dan de bekendere Colle di Superga beklimming. In 2021 finishte de Italiaanse eendagsklassieker voor het laatst op de heuvel ten oosten van Turijn. De wedstrijd was toen een prooi voor Primoz Roglic, die voor Adam Yates als eerste boven kwam op de heilige berg.

De Superga kent vele bijzondere verhalen. De bekendste is misschien wel het verhaal over de vliegramp uit 1949 waarbij een vliegtuig vanwege dichte mist tegen de omheining van de Basiliek, bovenop de berg, vloog. Bij deze crash kwam de bijna voltallige selectie van Torino FC om het leven. Het elftal werd door de vele landstitels in de jaren ervoor als ‘onsterfelijk’ beschreven. De organisatie van de Giro d’Italia heeft bekendgemaakt een speciaal shirt te lanceren ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de vliegramp.

Na de Superga beweegt het peloton verder richting Turijn. Op een lokaal circuit van 28 kilometer wordt de laatste en lastigste gecategoriseerde berg van de dag beklommen. Op 28 kilometer van de finishlijn ligt de Colle Maddalena (6,1 km aan 7,4%). Deze beklimming is er een van tweede categorie.

Simon Yates won twee jaar geleden de Giro-rit naar Turijn – foto: Cor Vos

Samen met de Superga werd de Colle Maddalena al eens eerder afgewerkt in een etappe van de Giro d’Italia. Tijdens de Ronde van Italië van 2022 waren de twee beklimmingen namelijk in dezelfde volgorde ook al onderdeel van de finale. Die rit was wel een stuk zwaarder dan de openingsetappe van dit jaar, er werden toen namelijk 3.167 hoogtemeters overlegd. De winnaar na die lastige dag was Simon Yates.

Na een afdaling van iets minder dan tien kilometer volgen nog een tussensprint in Moncalieri en (voor een tweede keer) de ongecategoriseerde beklimming van de San Vito (1,4 km aan 9,4%). De heuvel in de absolute finale is later toegevoegd aan het parcours, en lijkt Tadej Pogacar een uitgelezen kans te bezorgen op de eerste Maglia Rosa.

Het muurtje met een lengte van 1,4 kilometer kent namelijk een gemiddeld stijgingspercentage van ruim 9%. Zijn er sterke sprinters, of überhaupt renners, die de tweevoudig Tourwinnaar kunnen volgen op deze steile heuvel? De top ligt op drie kilometer van de streep. De slotkilometers zijn dus voornamelijk in dalende lijn richting Turijn.

Zaterdag 4 mei, Etappe 1: Venaria Reale – Torino (140 km)
Start: 13.55 uur
Finish: tussen 17.05 en 17.26 uur

Hoe laat zijn de belangrijke passages?
Top Berzano San Pietro (4e cat): tussen 14.56 en 15.02 uur
Tussensprint Moriondo Torinese: tussen 15.09 en 15.16 uur
Top Superga (3e cat): tussen 15.38 en 15.49 uur
Top Colle Maddalena (2e cat): tussen 16.38 en 16.56 uur
Tussensprint Moncalieri: tussen 16.52 en 17.12 uur
Top Bivio di San Vito: tussen 17.01 en 17.22 uur


Favorieten

Wat hebben Svein Tuft, Simon Gerrans, Tom Dumoulin, Lukas Pöstlberger, Primož Roglič, Filippo Ganna, Mathieu van der Poel en Remco Evenepoel met elkaar gemeen? Deze renners veroverden in de laatste tien jaar (sinds 2014) de eerste roze leiderstrui in de Giro d’Italia. Tadej Pogacar zal zich maar wat graag in dit rijtje willen fietsen. De kans dat de Sloveen na de eerste etappe van de Ronde van Italië al aan de leiding staat van het algemeen klassement, is groot. De eerste etappe van Venaria Reale naar Turijn is namelijk niet van de poes.

De 176 deelnemers worden meteen voor de leeuwen gegooid in de 107e editie van de Ronde van Italië, met een bijzonder pittige etappe die doet denken aan een Italiaanse variant op Luik-Bastenaken-Luik of de Clásica San Sebastián. De beklimming naar de basiliek van Superga is het eerste cruciale punt, maar de finale zal – dat verwachten we toch – past echt losbarsten in de laatste 35 kilometer. Dan volgen namelijk nog de Colle Maddalena en twee keer de steile muur van San Vito. De explosieve klimmers mogen zich kortom in hun handen wrijven.

the man, the myth, the legend: Tadej Pogacar – foto: Cor Vos

Dé publiekstrekker in deze Giro, Tadej Pogacar, zal het graag horen. Voor de kopman van UAE Emirates telt er de komende weken maar één ding en dat is het binnenhalen van de eindzege, maar Pogacar zal als de veelvraat die hij is ook graag willen openen met een ritzege en de allereerste roze trui. De Sloveen vindt een finale die hem op het lijf is geschreven en het zou ons niet verbazen mocht hij op de Colle Maddalena al aan een eerste fameuze solo beginnen. Wie Pogacar aan het werk heeft gezien in Luik-Bastenaken-Luik, weet dat hij tot alles in staat is.

We zien eerlijk gezegd niemand in staat om een ontketende Pogacar te volgen, als hij eenmaal zijn duivels ontbindt. Maar we halen toch maar een oud wieleradagium aan: een koers moet nog altijd gereden worden. Met deze gedachte zal Julian Alaphilippe ongetwijfeld van start gaan. De Fransman hoopt in zijn allereerste Giro een glansrol te vertolken en op basis van zijn optreden in de Ronde van Romandië mogen we zeker iets verwachten van de tweevoudig wereldkampioen. De renner van Soudal Quick-Step heeft na een moeilijk voorjaar net op tijd weer de goede vorm te pakken.

En dat komt goed uit, aangezien de openingsrit van de komende Giro in zijn straatje past. Alaphilippe moet zich met zijn explosiviteit en klimvermogen kunnen uitleven op weg naar Turijn. Samen met Mauri Vansevenant vormt hij een zeer gevaarlijke tandem. Vansevenant koerst na een moeilijke periode ook weer als herboren rond, wat onlangs nog resulteerde in topklasseringen in de Amstel Gold Race (4e) en Luik-Bastenaken-Luik (6e). En wie in deze wedstrijden goed voor de dag kan komen, moet zaterdag ook kunnen meedoen om de knikkers.

Julian Alaphilippe maakte een goede indruk in Romandië – foto: Cor Vos

Een renner die we zaterdag ook maar beter in de gaten kunnen houden, is Florian Lipowitz. Het (wieler)leven lacht de 23-jarige Duitser toe. Lipowitz verlengde onlangs zijn contract bij zijn werkgever BORA-hansgrohe, hij mag zich opmaken voor zijn allereerste ronde over drie weken en hij beleeft bovendien zijn doorbraak op het hoogste niveau. Zijn optreden in de voorbije Ronde van Romandië (2e in de koninginnenrit, derde in het eindklassement) was ronduit indrukwekkend. We zijn echt benieuwd of hij de goede lijn kan doortrekken en – vooral – kan bevestigen.

Iemand die zich niet meer hoeft te bewijzen aan de buitenwereld is Romain Bardet, maar de Fransman heeft op zijn 33e nog wel altijd de innerlijke drive om het beste uit zichzelf en zijn omgeving te halen. De kopman van dsm-firmenich PostNL begon door fysieke malheur niet al te best aan 2024, maar wist zich de laatste weken wel te onderscheiden. In de Tour of the Alps (5e) klom Bardet al met de beste renners mee omhoog. Maar wat vooral blijft hangen, is zijn tweede plek in Luik-Bastenaken-Luik, achter de ongenaakbare Pogacar. In de Giro komen de twee elkaar weer tegen. Zien we nu een andere uitkomst?

Florian Lipowitz, de verrassing van de voorbije Ronde van Romandië – foto: Cor Vos

Alaphilippe en Bardet zijn misschien wel de twee grootste kanshebbers aan Franse zijde, maar we schuiven ook graag Aurelién Paret-Peintre naar voren. De coureur van Decathlon AG2R is al jaren een uitstekende subtopper in het klim- en rondewerk, maar heeft dit jaar een extra stap gezet. Zijn uitslagen van de voorbije maanden illustreren dit: vooral zijn vijfde plaats in Luik-Bastenaken-Luik springt eruit. Het laat zien dat de explosieve en bovenal snelle Paret-Peintre – die vorig jaar al een rit wist te winnen in de Giro – goed uit de voeten kan op lastig, heuvelachtig terrein.

Ook de nummer acht van Luik-Bastenaken-Luik, Alexey Lutsenko, hoopt zaterdag een gooi te doen naar de allereerste roze trui. De Kazach was aanvankelijk niet voorzien voor de Ronde van Italië, maar werd door zijn ploeg Astana Qazaqstan in extremis – als vervanger van de Deen Anthon Charmig – opgeroepen. We twijfelen echter niet aan de staat van paraatheid van Lutsenko. De ervaren allrounder zal met al zijn koersvernuft ongetwijfeld op een plannetje broeden, in de hoop Pogacar zo de loef af te steken.

Aurelién Paret-Peintre is bezig aan een geweldig seizoen – foto: Cor Vos

Maar Lutsenko is niet de enige renner die zal hopen op een buitenkansje. Jayco AlUla heeft met Filippo Zana en Luke Plapp twee interessante renners in de gelederen. Zana weet hoe het voelt om als Italiaan een etappe te winnen in de Giro en zal dit graag nog een keer willen beleven. Voor Plapp is het dan weer een eerste kennismaking met de Italiaanse ronde, maar op basis van zijn voorseizoen zal hij dit niet onopgemerkt voorbij willen laten gaan.

BORA-hansgrohe rekent in dit soort ritten – naast de talentvolle maar nog onervaren Lipowitz – ook op Daniel Felipe Martínez. De Colombiaan begint vooral met klassementsambities aan de Giro, maar zal een eventuele ritzege zeker niet laten liggen. Een andere Zuid-Amerikaan, Jhonatan Narváez, zal de openingsrit ook hebben aangekruist. De Ecuadoraan van INEOS Grenadiers kan met zijn explosiviteit ver komen, maar kwam sinds zijn valpartij (en opgelopen hersenschudding) in Gent-Wevelgem niet meer in actie. Beschikt hij zo vroeg in de Giro weer over zijn beste benen?

Voor Narvaez’s ploegmaat en klassementskopman Geraint Thomas is het vooral zaak om geen tijd te verliezen en – waar mogelijk – zelfs te winnen. De eveneens voor INEOS Grenadiers uitkomende Tobias Foss krijgt wellicht een vrijgeleide om op jacht te gaan naar de ritzege. Decathlon AG2R heeft tevens meerdere ijzers in het vuur met – buiten de eerder genoemde Aurelién Paret-Peintre – klassementsrenner Ben O’Connor, sprinter/puncheur Andrea Vendrame en de jongste van de broers Paret-Peintre, Valentin.

Attila Valter (VLAB) is een gevaarlijke klant voor de ritzege – foto: Cor Vos

Andere renners om in de gaten te houden, zijn Attila Valter (Visma | Lease a Bike), Antonio Tiberi (Bahrain Victorious), Maximilian Schachmann (BORA-hansgrohe), Italiaans kampioen Simone Velasco en diens ploeggenoot Lorenzo Fortunato (Astana Qazaqstan), Esteban Chaves (EF Education-EasyPost), Michael Woods en Nick Schultz (Israel-Premier Tech).

Verder noteren we de namen van Juan Pedro López (Lidl-Trek), Pelayo Sánchez, Einer Rubio (Movistar), Kevin Vermaerke (dsm-firmenich PostNL), Quinten Hermans (Alpecin-Deceuninck), Matteo Fabbro, Davide Piganzoli (Team Polti-Kometa), Giulio Pellizzari (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) en Ewen Costiou (Arkéa-B&B Hotels). En tot slot: wat kan Laurence Pithie in een rit met een dergelijk zware finale? De Nieuw-Zeelandse seizoensrevelatie van Groupama-FDJ komt bergop wellicht wat te kort, maar hij mag ons altijd verrassen!

Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogačar
*** Julian Alaphilippe, Florian Lipowitz
** Aurélien Paret-Peintre, Mauri Vansevenant, Romain Bardet
* Alexey Lutsenko, Luke Plapp, Daniel Felipe Martínez, Filippo Zana


WielerFlits Podcast


Weer en TV

Het zit de renners in het eerste weekend van de Giro d’Italia niet echt mee. Volgens de laatste weersvoorspellingen krijgt het peloton een grauwe en grijze zaterdag voorgeschoteld. Wolken voeren de boventoon, terwijl de kans op een regenbui ook vrij groot is. De temperatuur schommelt in de middaguren rond de zeventien graden Celsius. De wind waait matig vanuit het zuidwesten.

De 107e Giro d’Italia is van start tot finish te volgen op Eurosport en op de online kanalen van Eurosport en Discovery+. De sportzender is er zaterdag bij vanaf 13.30 uur. Voor de exacte uitzendtijden kan je kijken in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.