Giro-baas Vegni haalt uit naar Italiaanse teams
De uitgedeelde wildcards voor de honderdste Giro d’Italia blijven de gemoederen bezighouden. Androni Giocattoli-Sidermec en Nippo-Vini Fantini zijn buiten de boot gevallen en daar is veel ophef over ontstaan. Giro-baas Mauro Vegni reageert fel tegen ploegen zonder toekomstvisie, terwijl ook de politiek zich er mee gaat bemoeien.
Zoals gezegd vielen twee Italiaanse ploegen af. De wildcards zijn gegaan naar Bardiani-CSF, Wilier-Selle Italia, Gazprom-Rusvelo en CCC Sprandi Polkowice.
Ploegen zonder visie
“De crisis in het Italiaanse wielrennen komt niet door de keuzes van de Giro”, zegt Vegni tegen La Gazzetta dello Sport. “Het feit is dat deze beweging zich al jaren baseert op het verkeerde businessmodel: ‘Ik moet de Giro rijden, anders stop ik met de ploeg’. Dat is geen manier van denken. Wij zullen altijd het Italiaanse wielrennen aandacht geven, maar de Giro kan niet alles zijn, en de andere races niets. Het is fout om te zeggen dat alles afhangt van de Giro, dat betekent dat die ploegen geen visie hebben.”
“Het spijt me voor Androni, maar er moet een project achter de ploeg zitten. Dat geldt ook voor Nippo, in wie ik de laatste twee jaar mijn vertrouwen heb geuit”, aldus Vegni. “Ik wil de beste, jonge Italianen prof zien worden bij hen. En voor Nippo maakt Arredondo niet zo’n groot verschil. Bardiani is de enige met een project. Het lanceert jonge, talentvolle renners. Wilier was tweede in de Coppa Italia, maar zal geen Tirreno rijden.”
Vorig jaar was het Russische Gazprom-Rusvelo al welkom in de Giro, toen won het zelfs een etappe met Alexander Foliforov in de klimtijdrit. “Gazprom is een sponsor van de Champions League en heeft belangrijke plannen voor de toekomst. CCC hebben we uitgenodigd omdat Polen een nieuwe markt is, zeer interessant voor de Giro. We moeten ook de politieke en commerciële aspecten bekijken, niet alleen de sportieve.”
Politiek
Ook de Italiaanse politiek gaat zich mengen in de discussie. Senator Massimo Caleo van de democratische partij wil toelichting van de Italiaanse wielerbond, het CONI (Italiaans Olympisch Comité) en zal de minister van Sport erbij betrekken. Hij verwacht een heroverweging van organisator RCS om af te wijken van de vier wildcards en dit aantal uit te breiden naar zes, om zo alle Italiaanse ploegen aan de start te krijgen in de honderdste editie van de Giro d’Italia.
- Een combiploeg van Gazprom en CCC met 5 plaatsen voor Gazprom en 4 voor CCC
- Een combiploeg van Androni & Nippo met 5 plaatsen voor Androni en 4 voor Nippo
Was het beste geweest voor de kwaliteit van de ronde en je had wellicht 4 partijen tevreden gehouden ipv 2.
Het is nou sowieso niet meteen zo dat deze vier ploegen de koers gaan dragen he. Alle vier hebben ze renners die vooral zo lang mogelijk aanklampen en soms een keer in de aanval mee zullen gaan. Of dat nu met 4/5/9 renners is maakt niet heel veel uit. Sterker nog ik durf zelfs te beweren dat de nummer 6,7,8,9 van iedere ploeg vrij weinig toe gaat voegen aan de Giro. Dat het niet kan door regelgeving klopt, maar voor de 100ste editie van de Giro was wellicht iets te regelen geweest.
Milaan-San Remo en Lombardije krijgen ook wel aandacht hoor, maar dat is 2x één dag en de Giro wel 3 volle weken.
ehh, welk beleid? wat doet hij dan? hij geeft alleen maar een reactie. en ook vorig jaar gaf hij 3 Italiaanse ploegen een wild-card.
ik heb het al eerder gezegd, als zo'n sponsor per se aan de giro wil meedoen dat moet die maar een WT team gaan sponsoren, in plaats van voor een stuiver op de eerste rij te willen gaan zitten.
Het is totaal van de zotte dat je verwacht dat Italiaanse sponsoren een WT-ploeg organiseren. Italië en Spanje hebben enorm te leiden gehad onder de crisis. De koersen zijn weg, we hebben alleen Movistar en met Lampre is de laatste Italiaanse heen gegaan. De beste Girobaas is gewoon een idioot zonder visie, die de Italiaanse wielersport de nek omdraait. Je denkt toch niet dat Savio elk jaar weer voor de lol met veel pijn en moeite al die sponsoortjes op dat t-shirtje strijkt?
@kaalpani. Zolang er Italiaanse helden in de Giro rijden gaat de boel niet failliet. Totaalidioten die denken dat ze mee moeten met de globalisering, terwijl de achterban gewoon bij je op de bank zit.
De Russen, Arabieren gaan je echt niet helpen op de lange termijn. Jouw cultureel erfgoed kan alleen blijven bestaan door de kleine lullige Italiaanse sponsoortjes. En rustig wachten op betere tijden...
wat een zwakke argumenten. weet je wel hoeveel geld er in het Spaans en Italiaans voetbal gepompt wordt? dan is een italiaans WT team daar maar een schijntje van hoor. de Italiaanse teams hebben een en ander gewoon aan zichzelf te danken. 5 proconti-teams die uitgaan van startrecht in de Giro. en daar worden er nu dus 2 van teleurgesteld. niks mis mee.
en of die Savio zelf of niet de sponsoren op de shirts strijkt al dan niet voor de lol boeit me eigenlijk geen reet.
Die ploegen worden op de been gehouden door de belastingbetaler. Real Madrid en Barcelona hadden al vijf keer failliet moeten zijn. Daarom zeg ik, de Giro laten ze ook niet failliet gaan als het een volkssport blijft.
Wel als we dadelijk naar Chinezen, Arabieren, en Russen en grootkapitaal hobbyprojectjes zitten te kijken.
Tinkov was een gek, maar hij heeft groot gelijk dat de wielersport de afgrond in gaat met het huidige korte termijn denken. Hij liet het zelfs duidelijk zien toen hij zijn team ophief. Wat als alle Russen en Arabieren hun speeltje weg doen? De basis is gewoon heel erg zwak. Je moet het vertrouwen houden in de Savio's van de wereld. Dat zijn de mensen die de sport met veel pijn en moeite op de been houden!
dan zit je eerst op groot kapitalist Tinkov af te geven en gebruik je hem daarna als voorbeeld om je argumenten kracht bij te zetten?
volgend mij gaan er zat Italianen naar de Giro en is er niks aan de hand, behalve dan voor de 2 italiaanse pro-conti ploegen die deze keer niet mee mogen doen.
maar goed, jij had dus liever alle 5 de wildcards aan de 5 italiaanse pro-contitjes gegeven?
In de tijd dat de Italiaanse continentalploegen nog eens een kandidaat voor de top 10 meebrachten, zoals Garzelli, kon je veel minder makkelijk om ze heen.
Maar nu is het verschil tussen die 5 Italiaanse ploegen, CCC, Gazprom (die heeft zelfs nog wel een aantal goede renners) en ook Wanty e.d. zo klein dat er andere redenen de doorslag gaan spelen. Vind ik niet zo raar.
Een Italiaanse worldtourploeg moet toch makkelijk kunnen in zo'n groot wielerland. Dan hopelijk ook een ploeg met een echt Italiaans karakter.
Mijn argumenten laat je maar even zitten voor het gemak. Jij komt met voetbal aanzetten...
Ja, ik had ze het allen gegeven. Een paar jaar terug werd er gejankt over de doping door de giro. Een leermoment. Nu, start er een Russische opleidings ploeg, terwijl overal ter wereld de Russen worden geboycot. En CCC, een jaar terug de opvang van ouddopingsgebruikers. Lekkere globalisering.. :/