Giro-baas Vegni haalt uit naar Italiaanse teams
foto: Marcel Koch (archief)
vrijdag 20 januari 2017 om 10:24

Giro-baas Vegni haalt uit naar Italiaanse teams

De uitgedeelde wildcards voor de honderdste Giro d’Italia blijven de gemoederen bezighouden. Androni Giocattoli-Sidermec en Nippo-Vini Fantini zijn buiten de boot gevallen en daar is veel ophef over ontstaan. Giro-baas Mauro Vegni reageert fel tegen ploegen zonder toekomstvisie, terwijl ook de politiek zich er mee gaat bemoeien.

Zoals gezegd vielen twee Italiaanse ploegen af. De wildcards zijn gegaan naar Bardiani-CSF, Wilier-Selle Italia, Gazprom-Rusvelo en CCC Sprandi Polkowice.

Ploegen zonder visie
“De crisis in het Italiaanse wielrennen komt niet door de keuzes van de Giro”, zegt Vegni tegen La Gazzetta dello Sport. “Het feit is dat deze beweging zich al jaren baseert op het verkeerde businessmodel: ‘Ik moet de Giro rijden, anders stop ik met de ploeg’. Dat is geen manier van denken. Wij zullen altijd het Italiaanse wielrennen aandacht geven, maar de Giro kan niet alles zijn, en de andere races niets. Het is fout om te zeggen dat alles afhangt van de Giro, dat betekent dat die ploegen geen visie hebben.”

“Het spijt me voor Androni, maar er moet een project achter de ploeg zitten. Dat geldt ook voor Nippo, in wie ik de laatste twee jaar mijn vertrouwen heb geuit”, aldus Vegni. “Ik wil de beste, jonge Italianen prof zien worden bij hen. En voor Nippo maakt Arredondo niet zo’n groot verschil. Bardiani is de enige met een project. Het lanceert jonge, talentvolle renners. Wilier was tweede in de Coppa Italia, maar zal geen Tirreno rijden.”

Vorig jaar was het Russische Gazprom-Rusvelo al welkom in de Giro, toen won het zelfs een etappe met Alexander Foliforov in de klimtijdrit. “Gazprom is een sponsor van de Champions League en heeft belangrijke plannen voor de toekomst. CCC hebben we uitgenodigd omdat Polen een nieuwe markt is, zeer interessant voor de Giro. We moeten ook de politieke en commerciële aspecten bekijken, niet alleen de sportieve.”

Politiek
Ook de Italiaanse politiek gaat zich mengen in de discussie. Senator Massimo Caleo van de democratische partij wil toelichting van de Italiaanse wielerbond, het CONI (Italiaans Olympisch Comité) en zal de minister van Sport erbij betrekken. Hij verwacht een heroverweging van organisator RCS om af te wijken van de vier wildcards en dit aantal uit te breiden naar zes, om zo alle Italiaanse ploegen aan de start te krijgen in de honderdste editie van de Giro d’Italia.

RIDE Magazine
44 Reacties
20-01-2017 17:30
@Il Cavaliere, Misschien die etappes van Cicone en Canole gemist door werk, of ze vielen gewoon niet op. Mja, ik vind de oogst de laatste jaren wel erg mager hoor. We zijn al blij als die teams een aantal keer in de vroege vlucht zitten.

@Vastarante dat bedoel ik idd
20-01-2017 17:55
@Il Cavaliere:
Van de vier namen die je noemt doen er drie dit jaar wederom mee via wildcards, alleen Cunego niet.

Goed dat Vegni Bardiani als voorbeeld noemt. Dat team zit goed in elkaar en brengt goede Italiaanse renners voort. Androni is al lang niet meer wat het geweest is en Nippo Vini Fantini is uitgezonderd Cunego nooit was geweest. Ik vind het wel goed dat Vegni nu zegt 'speculeer er als Italiaanse sponsor niet op dat je gegarandeerd naar de Giro kan, ongeacht of je wel of geen goede renners hebt. Investeer in een goede ploeg, zoals Bardiani doet, en je bent welkom'.

Waarom CCC wel mag is dan wel een beetje vreemd. Zou die Poolse markt zo groot zijn?
20-01-2017 18:04
Aan het einde van de dag gaat het zoals altijd om het geld. De rest van de argumenten wordt (deels) gebruikt om dat onder te sneeuwen.

@Kirsipuu:

CCC heeft toekomstvisie. Misschien doet Rebellin wel weer mee. altijd leuk.
20-01-2017 18:35
Er wordt meteen zo dramatisch gedaan over bepaalde zaken. De nationaliteit van een licentie zegt niet zo veel, zijn de Verenigde Staten dan zo groot in het wielrennen met hun 3 WT-ploegen?
Toen er enkele jaren geleden 3 profploegen op een Nederlandse licentie op het hoogste niveau reden stond het Nederlandse wielrennen er toen veel beter voor dan nu?

Het Italiaanse wielrennen in een crisis? Hoe meet je dat? Aantal broodrenners, gemiddeld inkomen, aantal zeges, aantal tifosi langs de kant van de weg?

Je kunt natuurlijk overal wel hel en verdoemenis zien. Geen Nippo en geen Androni in de Giro, jammer voor ze, maar morgen komt de zon gewoon weer op.
20-01-2017 19:15
Gazprom en CCC zijn sportief geen verrijking (geen verzwakking ook) tov de Italiaanse teams. Dus spelen andere argumenten.
Het gebrek aan visie kan het ook niet zijn (wat is dan die doorslaggevende visie van CCC of Gazprom?) en dopingperikelen ook al niet (Russen en doping....).
Het gaat dus tussen historie en nationaal belang enerzijds, en commercie en globalisering anderzijds. Jammer dat ook in een land als Italie zo eenduidig voor commercie gekozen wordt. Russen en Polen naast alle zandbakridders uit de WT. Ik had het liever anders gezien, als tegenwicht tegen de commercie en globalisering die in de WT de boventoon voert.
20-01-2017 20:08
Aan de ene kant snap ik de giro directeur volkomen ivm het niet toelaten van de 2 Italiaanse teams.
De kracht van de Roebel begrijp ik ook.
Aan de andere kant met de Russische dopingperikelen in het achterhoofd?
CCC word ik niet vrolijk van, dan ik liever een team jonkies gezien zoals dat team van axel Merckx van vorig jaar.
Het zal me worst wezen uit welke nationaliteiten een ploeg bestaat.
20-01-2017 20:12
@velo...zandbakridders?
Het zijn gewoon ploegen waar een idee achter zit, toevallig geleid door een sjeik.
Waarom moeten Europeanen altijd zo afgeven of vernieuwingen uit andere continenten.?
20-01-2017 20:22
De beste man leidt een bedrijf. Hij moet keuzes maken en dat hij dan financiële argumenten meeweegt vind ik vrij normaal.

Als de Tourdirectie alle wild cards aan Franse ploegen geeft, is de wereld te klein. Nu doet er iemand wat anders, is het ook niet goed. Dat heet zeiken.
20-01-2017 20:32
Covadonga slaat spijker op zijn kop!!!
20-01-2017 20:35
Maar het heeft ook geen nut om meerdere Italiaanse ProConti's te hebben zoals Bardiani, je kunt moeilijk vier teams vullen met alleen maar Italiaanse talenten.
Dus dat vind ik een beetje een onzinargument. Het idee van een wielerploeg is altijd om aandacht voor de sponsor te genereren en dat doen ze door binnen een bepaald budget (want volgens mij hebben Androni en Nippo bij elkaar minder budget dan CCC of vooral Gazprom) een zo goed mogelijk team bij elkaar te krijgen, dat oa moet voldoen aan de eisen van de sponsor. Dus er zit altijd een idee achter een ploeg.
20-01-2017 20:48
Niet vergeten dat zowel Bahrein, UAE en zelfs Astana eigenlijk ook gewoon Italiaanse ploegen zijn...
20-01-2017 21:32
Nippo gelooft nog in hun deelname. Ze doen een poging voor een extra wildcard vanwege de 100e editie. Ze hebben jong talent, aantrekkelijke coureurs en tegen doping. Statement op hun facebook.
20-01-2017 22:51
@ruudenkit En welk briljant idee zit er dan achter deze door een sjeik geleide ploegen? Het aantal wielersupporters in hun thuisland uitbreiden van 2 naar 4? Sorry hoor, maar kom niet met het argument dat er een idee achter zit. Een speeltje voor de rijken der aarde. Die als het ze gaat vervelen, het speeltje gewoon weer afdanken.
De vraag is wat de wielersport wil koesteren. Het geld van verveelde nouveau riche, of haar rijke historie. Ik ga voor het laatste.
20-01-2017 23:49
Iets beter je best doen of de WT status verkrijgen, dan mag je altijd mee doen. Geld genoeg in de sport wereld.

@Sterkhoor
Het Real Madrid en Barcelona voetbal argument moet je toch nog maar eens in duiken. Voetbal heeft het commerciaal gewoon goed voor elkaar. Veel beter dan wielrennen. Barcelona heeft bijvoorbeeld een omzet van 750 miljoen tegenover 320 of 280 miljoen schuld. Nu ben ik geen econoom maar een simpele werknemer zoals ik mag toch ook ongeveer 3 a 4 keer mijn jaar inkomen lenen voor een huis (hypotheek). Bij Barcelona staat er een spelers selectie, grond eigendom, stadion, merknaam, enzovoorts tegenover die schuld. Plus een aantoonbaar hoog inkomen. Met die mega schulden in het voetbal valt het vaak reuze mee.
21-01-2017 00:36
@velo "een idee" is niet hetzelfde als " een briljant idee" dat jij formuleerde.
Briljant wil ik het ook zeker niet noemen hoor, ze hebben veel geld, geld dat in de wielersport word gestoken, het is niet dat ze meteen de beste renners van de wereld kopen (nee..Daar zit mijns inziens Nibali niet bij). Ik denk dat ze elk jaar willen groeien en een aantal renners uit het midden oosten kunnen hiervan mee profiteren.
Ik ben blij dat deze eigenaren er geld in hebben gestoken, de toppers van bijvoorbeeld lampre hadden overal wel een contract kunnen tekenen waar ze het konden betalen. Maar hoe zit het met de mindere goden, ik acht de kans groot dat de jonkies richting (pro)continentaal zouden moeten gaan en de ouderen zelfs zouden stoppen omdat ze anders hun rekeningen niet kunnen betalen.
En wie weet misschien is de winnaar van de giro 2025 wel een emiraat?
21-01-2017 00:51
@Kirsipuu Wie heeft Bardiani de afgelopen twee jaar dan voortgebracht op Colbrelli na? Southeast zette al langer in jongere Italiaanse talenten, maar Androni heeft dat dit jaar ook gedaan met oa Malucelli, Ballerini en Masnada en wordt nu op deze manier bedankt voor het aantrekken van jonge talent. Eerst moeten ze jonge talenten halen en als ze die halen begint ze bij de Giro-organisatie weer te zeuren dat ze niet meer genoeg bekende namen hebben. Tis het een of het ander..
21-01-2017 01:41
@NDI22. In 2013 was er nog 700 miljoen euro schuld aan belastingen van de Spaanse clubs! Dat mag dus gewoon van de staat...

En mensen die denken dat een Arabisch prins of Astana hetzelfde is als een fatsoenlijk Westers bedrijf ;( Nibali heeft een rondje met de prins gereden en ondertussen worden er tientallen sjieten tegen de muur gezet in de gevangenis. Dat gebeurde echt niet bij Liquigas, geloof me... Dat is niet een 'gewoon' Italiaans team. Als de prins een mooie balletdanser tegenkomt mag Nibali weer inpakken...
21-01-2017 10:34
Zardini ruffoni bartaglin bongiorno
21-01-2017 10:36
Pirazzi!!!! Cicone (vorig jaar etappe giro)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.