Giro denkt aan schadeclaim tegen UCI vanwege Astana-zaak
Foto: Mauro Vegni (Sirotti)
zaterdag 11 april 2015 om 12:18

Giro denkt aan schadeclaim tegen UCI vanwege Astana-zaak

Giro-organisator Mauro Vegni is bereid een schadeclaim in te dienen tegen de UCI mocht de Astana-zaak gevolgen hebben voor de koers. Dat zegt hij tegenover La Gazzetta dello Sport. Vegni wil een herhaling van 2011 voorkomen, toen Contador na een positieve test in de Tour van 2010 zijn Giro-zege kwijt raakte.

Astana zou zijn WorldTour-licentie vanwege dopingproblemen kunnen verliezen, maar voorlopig mag de ploeg alle koersen rijden: inclusief de Giro. Vegni laakt de vertragingen in de zaak. “Ik hoop dat het tot niets zal leiden”, zegt hij. “Ik ben in ieder geval bereid om een schadevergoeding in te dienen tegen de UCI als we een herhaling van 2011 krijgen. Het zit me nog steeds dwars dat ze die Giro-zege hebben afgenomen.” Michele Scarponi werd toen uiteindelijk als winnaar uitgeroepen.

“Ik hoop dat het een Giro wordt zonder controverse en met een beetje zon, maar ik maak me zorgen over de Astana-zaak.” Vegni heeft in maart tegen UCI-voorzitter Brian Cookson gezegd dat hij in de Giro geen ploeg wil die nog onderzocht wordt. Astana zou in theorie tijdens of na de Giro een definitieve straf kunnen krijgen. “En dat vanwege bureaucratische vertragingen”, moppert Vegni. Hij hoopt dat dit scenario voorkomen wordt.

RIDE Magazine
27 Reacties
11-04-2015 12:38
Begrijpelijk
11-04-2015 12:39
Wat hij dus zegt is: wat kan ons een schonere en meer geloofwaardige sport schelen?! Wij zijn alleen bezig met het imago en de belangen van de Giro.
11-04-2015 12:44
@klootje
Wat hij zegt is: UCI, waarom moet een doping/licentieonderzoek vele maanden/jaren duren en ook nog eens meerdere malen uitgesteld worden terwijl dit het wielrennen, de koersen en de renners schaadt. Schiet verdomme eens op en zorg dat dopeurs gestraft worden en niet-dopeurs niet!
Als jullie je werk niet fatsoenlijk kunnen doen zullen wij hier actie tegen ondernemen
11-04-2015 12:47
We hebben met Katusha gezien waar te snel willen tot kan leiden. In het grotere belang is de Giro helemaal geen factor. Of moeten we Astana maar niet aanpakken? Er wordt gewoon uit eigen belang gedacht.
11-04-2015 12:57
Een Italiaan die zeurt over een lang bureaucratisch traject. ;)

Volgens mij is het zo dat de UCI bij monde van Cookson een dossier (met oa die audit van Astana) heeft ingeleverd bij de licentiecommissie waaruit moet blijken dat Astana geen licentie verdient en Astana heeft een dossiers ingeleverd waaruit moet blijken dat ze wel een licentie verdienen. De onafhankelijke licentiecommissie moet een uitspraak doen en heeft daar meer tijd voor nodig. Het grote probleem van te veel snelheid is dat Astana, net als bij eerder bij Katusha, gelijk kan gaan halen bij het CAS. Als dat laatste gebeurt dan wordt het vrijwel onmogelijk voor de UCI om om ethische gronden een licentie te weigeren aan een ploeg. Dus ik neem nu aan dat de licentiecommissie bij de uitspraak niet alleen rekening met de reglementen van de UCI, maar ook met die van het CAS.
11-04-2015 13:02
Quote:
Ik hoop dat het tot niets zal leiden.


Quote:
Het zit me nog steeds dwars dat ze die Giro-zege hebben afgenomen.


robing:

Quote:
Wat hij zegt is: UCI, waarom moet een doping/licentieonderzoek vele maanden/jaren duren en ook nog eens meerdere malen uitgesteld worden terwijl dit het wielrennen, de koersen en de renners schaadt.


Dat is niet wat ik lees, robing...
11-04-2015 13:12
De licentiecommissie zal vóór de Giro-start een besluit nemen, dat lijkt wel zeker. Astana gaat dan in beroep bij het CAS.
Eerste vraag is dan of het CAS zal oordelen of dit beroep schorsende werking heeft. Zo neen, dan kan Astana voorlopig niet meer rijden.
Zo ja, dan moet de Giro Astana toelaten (ook al lijkt de kans heel groot dat de ploeg naderhand alsnog door het CAS wordt geschorst). In dat geval heeft Vegni met zijn claim geen schijn van kans.
En zou het CAS Astana in het gelijk stellen, dan heeft hij geen probleem.

Kortom: onzinnig dreigement.
Dit is gewoon "het risico van het vak".
11-04-2015 13:20
Zeer begrijpelijke reactie van deze in trots geraakte Italiaan.
11-04-2015 13:20
Vegni heeft wel een punt, de UCI is nu al een halfjaar aan het draaien over wat ze met Astana willen. De sport heeft daar helemaal niks aan, zeker als er straks zeges worden afgepakt van renners die zelf helemaal niet op verboden middelen zijn betrapt. Het lijkt me dat zowel de renners als de organisatoren als de sponsors dat niet willen. Ik snap dat de UCI haar imago wil verbeteren, maar dat moet niet tot een heksenjacht op Astana verworden ten koste van alle andere belangen.
11-04-2015 13:27
trapper, voor het eerst sinds heugenis is de UCI juist bijzonder helder in wat zij met Astana wil, echter is het de vraag of bewijslast voldoende is om dit te legitimeren. Alle vertraging wordt steevast onder de paraplu van de UCI gedropt, maar dat lijkt me soms te kort door de bocht.
11-04-2015 13:31
ik vind het helemaal geen begrijpelijke reactie. zo werkt 't nu eenmaal met arbitragezaken, ieder heeft de tijd om zijn zaken voor te bereiden, zich te verdedigen en in beroep te gaan. dat dit tijd in beslag neemt is vervelend maar onvermijdelijk. dat een organisator uitspreekt dat hij het proces liever sneller voltooid zou zien is nog te volgen, maar deze reactie slaat nergens op en toont dat de beste man weinig behoefte heeft aan een schone sport.
11-04-2015 13:39
Wie heeft er dan wel behoefte aan een schone sport?
11-04-2015 14:03
@klootje kriekeljon
Jij vindt dat de Giro, op de Tour na de belangrijkste koers, geen factor is in het grotere belang van het wielrennen? Van mij mag deze organisatie een mening hebben die er toe doet. En wat mij betreft is de UCI nu slechter bezig dan in 2011, aangezien toen slechts één renner onzeker was over zijn toekomst. Straks gaan we de ASO ook nog horen over Nibali.
11-04-2015 14:33
astana is verdacht. wanneer de UCI geen actie had ondernomen zouden ze het in een doofpot willen stoppen. wanneer ze te snel willen handelen verliezen ze de rechtszaak i.v.m. onvoldoende bewijsmateriaal. nu hebben we een volgend punt om over te klagen. het duurt te lang. wat kan zo UCI in hemelsnaam doen om een ieder tevreden te houden als aan het begin van een overvolle wielerkalender een aantal dopinggevallen bekend worden waardoor er altijd rondes/klassiekers de dupe worden. klinkt mij in de oren van wat het UCI ook doet ze ten alle tijde wel een schadeclaim om de oren krijgen van een organisatie dan wel een renner omdat de UCI probeert hun zo geliefde sport schoon te krijgen
11-04-2015 15:16
Volledig mee eens met deze bestuurder. Begrijp niet eens dat er wielerfans zijn die hier niet mee eens zijn. Waarschijnlijk, omdat Boom daar rijdt. Maar, het slaat nergens op als dadelijk blijkt dat echt toprenners daar met doping hebben zitten rijden. Er zijn al 10 renners ofzo betrapt daar en nee, niet alleen talenten.
11-04-2015 16:46
mollemarijden, volgens jouw punt ontkracht je eigen mening. Misschien nog eens lezen.
11-04-2015 17:56
Snap deze man helemaal. Je kan het niet maken om ze tijdens of een week na de giro te schrappen, dat is wedstrijdvervalsing. Ze moeten ervoor met een uitslag komen en als ze het na de giro willen doen, moeten de uitslagen blijven staan behalve als er aantoonbaar door een individu doping in de laatste 2 jaar is gebruikt.
11-04-2015 18:03
We kunnen de sport ook gewoon compleet stilleggen, in afwachting van de definitieve uitspraak. Dan worden er nergens andere belangen geschaad. Of is de Giro de enige partij die verliest bij het hele geval Astana?
In de organisatie van de Giro moeten ze sowieso niet zeuren over farces in eindklassementen, daar waren ze vorig jaar zelf het grootste voorbeeld van.
11-04-2015 19:08
Hoe hypocriet kun je wezen. Als Basso niet de kopman was geweest van deze ploeg en er geen contingent aan Italianen bij deze ploeg zat, dan hadden we deze meneer nooit gehoord hierover... Met dit soort mensen gaat de wielersport niet vooruit.
11-04-2015 22:03
@spruch Basso is ook niet de kopman.
11-04-2015 22:39
"Vegni heeft in maart tegen UCI-voorzitter Brian Cookson gezegd dat hij in de Giro geen ploeg wil die nog onderzocht wordt"

Kan hij als koersdirecteur dan niet gewoon die ploeg weigeren? Of heeft Astana als worldtourploeg een juridisch recht om te starten?
11-04-2015 22:58
:) Sven, je hebt gelijk, ik bedoel natuurlijk Nibali
11-04-2015 23:54
@Wimkruithof: Dat argument van de UCI heb ik eerder gelezen en zat zeker in mijn achterhoofd toen ik mijn vorige reactie schreef. Daarmee heb je zeker een punt. Toch vind ik wel dat er sprake is van enige onduidelijkheid rondom de aanpak van de UCI van Astana in deze kwestie. Juist omdat het niet duidelijk is wat 'voldoende bewijslast' om de licentie van Astana af te pakken, inhoudt Zo heeft Astana voorwaarden uit de eerder verkregen licentie geschonden, maar is het (mij in ieder geval) niet duidelijk of dat nu ook voldoende is voor de UCI om die licentie vervolgens in te trekken. Het zou natuurlijk kunnen dat hier (ook) andere oorzaken buiten de UCI voor aan te wijzen zijn, bijvoorbeeld gebrekkige berichtgeving door andere media dan die van de UCI zelf. Ik constateer in ieder geval dat er veel onduidelijkheid is bij derde partijen over ontwikkelingen in de zaak Astana-UCI.

De intentie om de licentie van Astana in te trekken, lijkt er nu inderdaad wel echt te zijn, maar hoe de UCI dat aan denkt te gaan pakken, is minder helder.
12-04-2015 10:08
@trapper
Dus 'onduidelijkheid bij derde partijen' is voor jou een argument om de UCI te betichten 'al een halfjaar aan het draaien' te zijn?

Laten we wel zijn, één van de belangrijke factoren die een 'draai' aan het dossier heeft gegeven, is de al jaren lopende Mantova zaak en daarbij de belastingfraude, beide van Italiaanse origine. Laat Vegni daarom beter binnen zijn landsgrenzen zoeken naar honden en naar stokken om die honden mee te slaan.
12-04-2015 12:34
@xistnc: Point taken, misschien moet je dat geen draaien noemen. Maar een beetje onduidelijk is het wel. Verder vind ik het nogal flauw om Vegni er nu op af te rekenen dat ie toevallig ook een Italiaan is.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.