Giro d’Italia 2017 kent negen bergetappes en twee tijdritten
De honderdste Giro d’Italia is er eentje voor de klimmers. Zondag lekte het parcours al uit en op maandagavond plaatste de organisatie de officiële profielen op hun server, ontdekte Michele Bufalino. Een dag voor de officiële presentatie, zet WielerFlits de etappes op een rij.
[poll id=”341″]
Rit 1: Alghero – Olbia (203 km)
Rit 2: Olbia – Tortolì (208 km)
Rit 3: Tortolì – Cagliari (148 km)
Rit 4: Cefalù – Etna (180 km)*
Rit 5: Pedara – Messina (157 km)
Rit 6: Reggio Calabria – Terme Luigiane (207 km)
Rit 7: Castrovillari – Alberobello (220 km)
Rit 8: Molfetta – Peschici (189 km)
Rit 9: Montenero di Bisaccia – Blockhaus (139 km)*
Rit 10 (individuele tijdrit): Foligno – Montefalco (39,2km)
Rit 11: Firenze – Bagno di Romagna (161 km)*
Rit 12: Forlì – Reggio Emilia (237 km)
Rit 13: Reggio Emilia – Tortona (162 km)
Rit 14: Castellania – Oropa (131 km)*
Rit 15: Valdengo – Bergamo (199 km)
Rit 16: Rovetta – Bormio (227 km)*
Rit 17: Tirano – Canazei (219 km)*
Rit 18: Moena – Ortisei/St. Ulrich (137 km)*
Rit 19: San Candido/Innichen – Piancavallo (191 km)*
Rit 20: Pordenone – Asiago (190 km)*
Rit 21 (individuele tijdrit): Monza – Milaan (28 km)
Dit wordt zonder twijfel één van de mooiste Giro's ooit.
Paar sprintetappes, veel bergetappes, 2 tijdritten, een rit over het parcours van de Ronde van Lombardije... Ik vind persoonlijk dit parcours mooier en interessanter dan de Tour dit jaar!
Nu afwachten welke renners elkaar zullen bekampen!
Dumoulin gaat denk ik niet de Giro voor het klassement rijden, misschien wel de tijdritten proberen te winnen om dan in de Tour vol te gaan voor het klassement, of de Vuelta als dat parcours meevalt.
Tom wil voor het klassement rijden, dat kan. En dan krijg hij de twee tijdritten er wellicht 'gratis' bij. Maar voor eindwinst? Nee, niet hier.
Dat kan best, maar het is niet de moeilijke kant van de Mortirolo hoor. Nog steeds erg lastig, maar niet de supersteile kant.
Verder een mooi parcours, blijft de mooiste grote ronde, maar de laatste drie bergetappes zijn niet geweldig. Etappes naar Piancavallo en Asiago gaan geen spektakel geven. Persoonlijk had ik nog wel wat meer iconische beklimmingen willen zien als Fedaia of Tre Cime.
Ik hoop dat veel klimtoppers de Sky-hegemonie en de weinige bergetappes van de Tour ontvluchten om te profiteren van de vele beklimmingen in deze honderdste Giro. Dat zou die extra glans geven die zo'n jubileum verdient.
65 KM tijdrijden. Dat is in het voordeel van Dumoulin. Alleen zie ik Dumoulin minuten verliezen in ritten 16 en 18...
Rit 16 en 18 zijn in het voordeel van Kruijswijk, alleen zie ik die behoorlijk tijd verliezen in de 65 KM tijdrijden... Plus rit 2, 11 en 16 eindigen na een afdaling, ook niet echt in het voordeel van Kruijswijk.
Je zou bijna denken dat die Italianen er alles aan hebben gedaan om geen Nederlander te laten winnen.... ;-)
4.6 km aan 3.8%
1.6 km aan 6.9%
en de laatste gok ik 5 km aan 3%
Ik ben het met je eens dat de betere tijdrijders onder de klimmers daar wat tijd kunnen pakken, dat zal misschien tientallen seconden zijn. Misschien is dit vergelijkbaar met de eerste tijdrit van de Tour dit jaar?
Ik zou eigenlijk als muggenzifter, maar drie details kunnen opnoemen om deze Giro helemaaaaal compleet te maken: 1/ ploegentijdrit, 2/ klimtijdrit en 3/ Gaviaaaaa
Eerlijk gezegd zie ik Dumoulin niet veel kans maken op de eindoverwinning met die gruwelbeklimmingen, tenzij er iets ( en niet eens geheel) onverwachts zou gebeuren als kolereweer e.d. Kruijswijk dicht ik met dit parcours een grotere kans toe.