•
woensdag 3 mei 2017 om 12:41
Giro-organisatie schrapt daalklassement
Het inmiddels beruchte daalklassement dat maandag naar buiten kwam als nieuw initiatief in de Giro, is van de baan. Na de vele kritiek heeft de organisatie van de Giro d’Italia besloten om het klassement niet in te stellen. Er zijn dus geen prijzen meer te verdienen voor de beste daler aankomende Giro, meldt de organisatie.
Statement
“Het idee voor het initiatief kwam voort om een belangrijke kwaliteit in het wielrennen te belichten, zonder de renners hun veiligheid in het gedrang te laten brengen”, schrijft de organisatie in een persbericht. “Veiligheid is en blijft een prioriteit van de Giro en haar organisatoren. Er zijn suggesties gewekt dat de renners het initiatief verkeerd zouden begrijpen en er daardoor gedrag ontstaat dat niet in lijn is met de veiligheidsprincipes. Deze opmerkingen zijn door de organisatie besproken. Daarom is er besloten om het klassement en het prijzengeld voor de beste daler te elimineren. De tijdswaarneming zal nu alleen nog als statistische data voor fans beschikbaar zijn.” De discussie werd onder meer gevoerd in WielerFlits Live #24.
Bravo
Afdalingen zijn door de regie lastig in beeld te krijgen. Soms zie je dat er gaten ontstaan, groepen wegrijden of terugkomen. Maar als kijker heb je soms geen idee wat er nu precies gebeurd is. Achteraf best interessant om dat te beschouwen.
De een klimt sneller dan de ander,
De snelste krijgt een kwieke trui,
en wie het allersnelst kan dalen,
die krijgt een kist en klokgelui.
Verstandige beslissing van de organisatoren.
Goed dalen is idd een kunst. Ik mag Brambilla bijvoorbeeld graag zien dalen, alleen al vanwege de mooie stijl. Maar hij zal zo'n achterlijke prijs niet winnen, want daar is ie veel te licht voor. Kortom, geen enkele fiducie dat de prijs naar de beste daler zou zijn gegaan.
rahimns - 3 mei 2017 om 13:57
@roelieman2 dat is dus niet zo, er zijn genoeg renners die niet voor een klassement rijden die niet dalen op de limiet…
Zeker wel. Denk je echt dat ze in de bus lekker rustig gaan dalen? Dat zijn juist de plekken waar die renners hárd moeten gaan om de tijdlimiet te halen aangezien je in de klimmen alleen maar verliest.