Giro-organisatie schrapt daalklassement
foto: ANSA/CLAUDIO PERI
woensdag 3 mei 2017 om 12:41

Giro-organisatie schrapt daalklassement

Het inmiddels beruchte daalklassement dat maandag naar buiten kwam als nieuw initiatief in de Giro, is van de baan. Na de vele kritiek heeft de organisatie van de Giro d’Italia besloten om het klassement niet in te stellen. Er zijn dus geen prijzen meer te verdienen voor de beste daler aankomende Giro, meldt de organisatie.

Statement
“Het idee voor het initiatief kwam voort om een belangrijke kwaliteit in het wielrennen te belichten, zonder de renners hun veiligheid in het gedrang te laten brengen”, schrijft de organisatie in een persbericht. “Veiligheid is en blijft een prioriteit van de Giro en haar organisatoren. Er zijn suggesties gewekt dat de renners het initiatief verkeerd zouden begrijpen en er daardoor gedrag ontstaat dat niet in lijn is met de veiligheidsprincipes. Deze opmerkingen zijn door de organisatie besproken. Daarom is er besloten om het klassement en het prijzengeld voor de beste daler te elimineren. De tijdswaarneming zal nu alleen nog als statistische data voor fans beschikbaar zijn.” De discussie werd onder meer gevoerd in WielerFlits Live #24.

RIDE Magazine
43 Reacties
03-05-2017 14:29
Hè gelukkig. Nou hoeven we ons tenminste ook niet meer af te vragen wat voor trui de leider in dit klassement zou krijgen. In een nachtmerrie zag ik een renner in een bloedrood shirt met een collage van portretten van Wouter Weylandt, Fabio Casartelli en al die anderen die net iets minder geluk hadden in de afdaling.
03-05-2017 14:33
@rahimns Oké thnx maar die tekst stond er nog niet toen ik mijn reactie plaatste, dat was om 12:45 en het bericht is van 12:41, die tekst kwam dus enkele minuten daarna blijkbaar. :)
03-05-2017 14:46
Wel een veeg teken dat er op deze site nog zoveel supporters van dit onveilige dus onwijze plan figureerden.
03-05-2017 14:49
Het toekennen van de bergtrui op basis van klimtijden lijkt mij geen goed idee. Berg op rijden in de Giro wordt dan gereduceerd tot wattages, waar mijn inziens er veel meer bij komt kijken: positionering timing, man tegen man, de goede vlucht, ect ..

Om het te vergelijken met de sprint. Regelmatig wordt er geroepen 'Jantje' reed een veel snellere sprint, maar moest van te ver komen. Positionering en timing hoort er nu eenmaal bij.

Bijhouden ala, maar niet op basis van klimtijden prijzen uit gaan delen.
03-05-2017 14:57
Terechte beslissing imo
03-05-2017 15:35
Je mag blijkbaar wel zo hard mogelijk klimmen maar snel dalen wordt direct met gevaar geassocieerd, misschien de super G ook maar afschaffen?
Snelle dalers zijn de minste brokkenpiloten, mocht het te hard gaan knijpen ze niet in de remmen waar angsthazen over de kop gaan zoals Annemieke op de OS.
03-05-2017 15:35
Sprinttrui dan ook maar meteen afschaffen? In de sprint gebeuren vaker ongelukken dan in een afdaling.
03-05-2017 15:43
@schipper
Wat wil je nu met je laatste zin aantonen in het kader van een eventueel daalklassement? Niet alleen angsthazen kunnen over de kop slaan.
03-05-2017 15:50
Ik vind het een van de mooiste disciplines in het wielrennen en zou er graag waardering voor geven, maar er een klassement aan wijden lijkt mij geen goed idee. Als is het maar voor de eer zullen sommige renners risico's nemen die ze normaal niet zouden nemen. Zeker in regenachtige situaties zie ik er net een paar extra door onderuit gaan. Dit zullen dan ook nog eens renners zijn die al denken dat zij relatief goed kunnen dalen en daardoor normaal al op limiet rijden.
03-05-2017 15:51
Jammer.... Ook voor jongens als Pinot, Kruijswijk en Kelderman die eindelijk soort van waardering hadden kunnen krijgen.
03-05-2017 15:53
@Kosmonaut
Vergeet Rolland en Zakarin niet!
03-05-2017 15:57
@girard
Op de poggio werd het verschil gemaakt door Sagan, heb hem zelden zien crashen. Bij 40 of 50 per uur onderuit gaan maakt weinig verschil trouwens zolang je kan doorglijden.
Wat hier al werd aangehaald rontondes en vluchtheuvels of stilstaande paaltjes zijn veel gevaarlijker maar daar ligt de uci niet wakker van.
03-05-2017 16:08
@schipper
In het hooggebergte ligt de snelheid ver boven de 50 k/u. Als je daar valt - dat kan ook door een externe oorzaak - loop je veel risico. Het kan iedereen overkomen, ook de kunstenaar-waaghals die Sagan is.
Die obstakels op de weg, dat is een knelpunt ja. Daar zou een peloton helemaal niet mee te maken moeten krijgen.
03-05-2017 16:09
@roadrider Dat kan natuurlijk ook averechts werken. Veel jongens die meegaan in de vroege vlucht doen dat met het uitzicht op de bergpunten en -premies. Ik denk dat een deel van de renners dan minder zin zal hebben in een vroege vlucht. Bovendien vind ik het ook wel een charme van het bergklassement, dat de mannen van de tweede of derde rang ook iets hebben om voor te strijden, aangezien de kopmannen dat toch al doen in het AK. Maar ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten...
03-05-2017 16:21
@girard
Met 40/50 bedoel ik de bochten natuurlijk, vanaf de ventoux is er een stukje 13% aan anderhalve km waar je ruim boven de 100 kan uitkomen als je met flinke snelheid aanvangt, niet gevaarlijk, wel op tijd remmen voor de volgende haar speld(wie verzon het ooit)bocht.
03-05-2017 18:57
Dag ze al dat geld maar steken in een goeie liveticker zoals ze bv hebben een paar dagen later bij de tour of calli.
03-05-2017 19:39
Het had breaking kunnen worden als het wel doorging ;)
03-05-2017 21:08
altius, fortius, citius , doch die (Latijnse ) Grieken dachten nog niet aan afdalingen ( waar momenteel citius citissimus is). 2 wieltjes kunnen door het scherp van de snee gaan , doch overmoed kan levensgevaarlijk zijn . Goed dat men dit in wedstrijden afvoert
Op gesloten parcours kan er voor sommigen muziek inzitten, als de plaatselijke verantwoordelijken willen meewerken

Om te reageren moet je ingelogd zijn.