•
woensdag 3 mei 2017 om 12:41
Giro-organisatie schrapt daalklassement
Het inmiddels beruchte daalklassement dat maandag naar buiten kwam als nieuw initiatief in de Giro, is van de baan. Na de vele kritiek heeft de organisatie van de Giro d’Italia besloten om het klassement niet in te stellen. Er zijn dus geen prijzen meer te verdienen voor de beste daler aankomende Giro, meldt de organisatie.
Statement
“Het idee voor het initiatief kwam voort om een belangrijke kwaliteit in het wielrennen te belichten, zonder de renners hun veiligheid in het gedrang te laten brengen”, schrijft de organisatie in een persbericht. “Veiligheid is en blijft een prioriteit van de Giro en haar organisatoren. Er zijn suggesties gewekt dat de renners het initiatief verkeerd zouden begrijpen en er daardoor gedrag ontstaat dat niet in lijn is met de veiligheidsprincipes. Deze opmerkingen zijn door de organisatie besproken. Daarom is er besloten om het klassement en het prijzengeld voor de beste daler te elimineren. De tijdswaarneming zal nu alleen nog als statistische data voor fans beschikbaar zijn.” De discussie werd onder meer gevoerd in WielerFlits Live #24.
Om het te vergelijken met de sprint. Regelmatig wordt er geroepen 'Jantje' reed een veel snellere sprint, maar moest van te ver komen. Positionering en timing hoort er nu eenmaal bij.
Bijhouden ala, maar niet op basis van klimtijden prijzen uit gaan delen.
Snelle dalers zijn de minste brokkenpiloten, mocht het te hard gaan knijpen ze niet in de remmen waar angsthazen over de kop gaan zoals Annemieke op de OS.
Wat wil je nu met je laatste zin aantonen in het kader van een eventueel daalklassement? Niet alleen angsthazen kunnen over de kop slaan.
Vergeet Rolland en Zakarin niet!
Op de poggio werd het verschil gemaakt door Sagan, heb hem zelden zien crashen. Bij 40 of 50 per uur onderuit gaan maakt weinig verschil trouwens zolang je kan doorglijden.
Wat hier al werd aangehaald rontondes en vluchtheuvels of stilstaande paaltjes zijn veel gevaarlijker maar daar ligt de uci niet wakker van.
In het hooggebergte ligt de snelheid ver boven de 50 k/u. Als je daar valt - dat kan ook door een externe oorzaak - loop je veel risico. Het kan iedereen overkomen, ook de kunstenaar-waaghals die Sagan is.
Die obstakels op de weg, dat is een knelpunt ja. Daar zou een peloton helemaal niet mee te maken moeten krijgen.
Met 40/50 bedoel ik de bochten natuurlijk, vanaf de ventoux is er een stukje 13% aan anderhalve km waar je ruim boven de 100 kan uitkomen als je met flinke snelheid aanvangt, niet gevaarlijk, wel op tijd remmen voor de volgende haar speld(wie verzon het ooit)bocht.
Op gesloten parcours kan er voor sommigen muziek inzitten, als de plaatselijke verantwoordelijken willen meewerken