Giro-renners bestormen top-10 WorldTour-ranking, Sagan blijft eerste
Na de Giro d’Italia mogen we drie nieuwe renners verwelkomen in de top-10 van de WorldTour-ranking. Simon Yates komt door zijn indrukwekkende prestaties op plaats drie te staan, één plekje voor Elia Viviani. Chris Froome schiet 271 plaatsen omhoog en komt binnen op plaats zeven. Tom Dumoulin staat nu op plaats dertien. Niki Terpstra blijft onze beste landgenoot op de vijfde stek. Peter Sagan voert de lijst nog steeds aan, voor Alejandro Valverde.
In het ploegenklassement is het nog steeds niet spannend. Quick-Step Floors staat een straatlengte voor op Mitchelton-Scott, wat BORA-hansgrohe aflost als nummer twee. De Duitse formatie vindt zichzelf nu terug op een derde stek. Het Sky van Froome staat nu vierde. Sunweb maakt door de prestaties van Dumoulin een sprong naar plaats tien. Dit is één plek boven LottoNL-Jumbo.
De eerstvolgende WorldTour-koers is het Critérium du Dauphiné (3 juni – 10 juni).
Individuele WorldTour-ranking na de Giro d’Italia (27 mei):
1. Peter Sagan (BORA-hansgrohe) – 1914 punten
2. Alejandro Valverde (Movistar) – 1682 punten
3. Simon Yates (Mitchelton-Scott) – 1472 punten
4. Elia Viviani (Quick-Step Floors) – 1397 punten
5. Niki Terpstra (Quick-Step Floors) – 1297 punten
6. Primož Roglič (LottoNL-Jumbo) – 1211 punten
7. Chris Froome (Sky) – 1205,43 punten
8. Julian Alaphilippe (Quick-Step Floors) – 1198 punten
9. Michael Valgren (Astana) – 1195 punten
10. Egan Arley Bernal (Sky) – 1063 punten
13. Tom Dumoulin (Sunweb) – 950 punten
58. Tom-Jelte Slagter (Dimension Data) – 414 punten
62. Mike Teunissen (Sunweb) – 378 punten
63. Sam Oomen (Sunweb) – 355 punten
71. Bauke Mollema (Trek-Segafredo) – 310 punten
Ploegenklassement WorldTour na de Giro d’Italia (27 mei):
1. Quick-Step Floors – 7979 punten
2. Mitchelton-Scott – 5462,99 punten
3. BORA-hansgrohe – 5460 punten
4. Sky – 5094,01 punten
5. Movistar – 4690 punten
11. LottoNL-Jumbo – 3244 punten
Elke dag in Roze is ook punten waard, daarnaast Paris-Nice best veel punten gepakt.
https://www.procyclingstats.com/rider.php?id=134456&c=3&code=uci-worldtour-ranking17-br&datum=2018-05-28&entry_id=18193
Oh ja, en dan viel ie in Catalunya nog uit, terwijl ie tweede stond...
Deze verdeling is perfect, ik zou het pas bijzonder vinden dat je na 4 maanden niet presteren en dan 3 weken telkens de duimen moet leggen voor eerst S. Yates en nadien Froome plots wel in de top-10 zou staan. Voorlopig verdient hij geen plek bij die eerste 10!
Sagan?
De ranglijst ziet er toch redelijk normaal uit lijkt me. Sagan en Valverde hebben best al veel gekoerst en gewonnen. Voor Dumoulin was dit zijn eerste echte koers. Renners als Terpstra en Valgren vallen vanaf nu weg uit de top met al die etappe koersen die er aankomen.
Ik vind het trouwens opvallend hoe hoog Yates en Viviani staan, nog voor de winnaar van de giro.
Bij een ploegentijdrit worden de punten, die normaal tijdens etappes zijn te verdienen, verdeeld onder de renners die de ploegentijdrit rijden.
Normaal gesproken had een renner die 3de was geworden in een etappe van de Tirreno 10 punten gekregen, maar omdat hij Froome met zijn ploeg 3de is geworden in de ploegentijdrit van de Tirreno heeft hij 10/7=1,43 punten gekregen voor die etappe.
Quintana en Miguel Angel Lopez . Ik ben benieuwd naar de evolutie van Bernal, maar ik verwacht dat hij niet meer zal verbeteren tov zijn huidige niveau. Dat is namelijk een beetje het verhaal van elke Colombiaan, die zijn gewoon vroeger rijp. De oorzaak is het wonen op grote hoogte volgens mij. Hierdoor zetten ze rapper een grote stap, maar Europeanen halen dat dan later terug in. Het is dus niet dat ze een genetisch voordeel hebben, wat de Kenianen en Ethiopiërs wel hebben in het lopen. Dat moet toch ook in het fietsen lukken denk je dan, Dimension Data zou daar beter eens wat projecten opstarten. De 19 jarige Salim Kipkemboi was wel goed in de Sharjah Tour, die jongen ga ik blijven volgen.
Dan gaat het zeker om de punten die je krijgt in een grote ronde vs de punten die je krijgt in eendagswedstrijden.
Voorbeeld: de winnaar vd Giro krijgt 850 punten (+ de punten uit de etappes en roze trui dragen natuurlijk), win je een grote klassieker krijg je 500 punten, de Waalse Pijl of Bretagne Classic maar ook Hamburg is nog altijd 400 punten.
Winst in pakweg de Amstel en Hamburg is dus met 900 punten meer waard dan Giro winst, even de extra Giro punten niet mee gerekend. Ik schat Giro winst dan toch net wat hoger in.
Mijn gevoel zegt dat etappe koersen dus licht ondergewaardeerd worden, kijk ook naar 100 pt voor Giro etappe winst, 3 Giro etappes staan dan gelijk aan de 300 pt die je krijgt na winst in de Omloop of in Frankfurt.
Over 2017 was de volgorde: GVA, Froome, Dumoulin, Sagan, Nibali. Een op zich herkenbaar lijstje al zou ik GVA 2 plaatsen lager zetten maar het is nu eenmaal de puntentelling die alles dicteert.
TD heeft bijna geen voorseizoen gereden dus dan is het te begrijpen dat ie nu nog niet in de top10 staat.
Enige punt van kritiek is dat er een categorie moet komen voor astma patiënten en er aangeven moet worden of een prestatie met een medisch attest/TUE is behaald. Pas dan heb je een zuivere vergelijking !
Zoals andere al hebben vermeld hadden beide heren al redelijk wat punten gepakt voor de Giro begon. Zowel Yates als Viviani stonden in de top 20, terwijl Froome en Dumoulin slechts een hand vol puntjes hadden verzameld en ver buiten de top 100 stonden. Froome stond zelfs op plek 278 met slechts 11,43 puntjes.
Aan de discussie bijdragend vind ik vooral de punten voor het dragen van de leiderstrui (te) groot. Vorig jaar won Froome bijna de ranking door slechts twee grote ronden te winnen PLUS tig dagen in de leiderstrui.