Groenewegen: “Dit belooft wat voor volgende ritten”
Dylan Groenewegen sprintte op een lastige aankomst in Limoges naar een knappe vierde plek. Dat vond hij zelf ook, vertelde hij na afloop aan de NOS. “Er zit verbetering in, maar het was pittig. De ploeg deed het ook beter vandaag. Ik ben tevreden, mijn sprint was sterk.”
Ondanks de vierde plek moest de sprinter van LottoNL-Jumbo van ver komen. Daarvoor stak hij zijn hand in eigen boezem. “Ik had vandaag niet hele goede benen. Sep (Vanmarcke, red.) zei: ‘dat voelt iedereen’. Toen heb ik me eroverheen gezet. In de sprint kwam ik een beetje klem te zitten achter Sep. Ik moest van een eind komen. Maar goed, dat is mijn eigen schuld. Had ik maar meer van voren moeten zitten. Uiteindelijk kreeg ik ruimte en kon ik als vierde eindigen. De sprinttrein doen we pas zeven maanden, dus is het mooi dat het zo goed gaat. ”
“Hopelijk donderdag met de handjes in de lucht”
Met deze vierde plek tankte de 23-jarige Nederlands kampioen wel vertrouwen, die in de slotfase nog een vluchtheuvel moest ontwijken. “Ik hou niet zo van remmen, dus moest ik er maar overheen springen”, lacht de Amsterdammer. “Ondanks dat ik geen goed gevoel had, was mijn sprint best sterk. Dit belooft wat voor de volgende ritten. Morgen (eerste rit door het middengebergte, red.) doe ik zo zuinig mogelijk aan om te overleven. De dag erna is het weer sprinten. Dan hoop ik dat ik met de handjes in de lucht kan. Ik moet vooral leren in deze ronde. Maar als alle puzzelstukjes in elkaar vallen, kan ik een etappe winnen.”
[poll id=”268″]
Jij ziet mentaliteit als gevolg. Ik als oorzaak.
Jij ziet mentaliteit als gevolg. Ik als oorzaak.
We zien enkel renners waarvan we de prestaties van de ene beter kunnen noemen dan die van de ander. Winnaarsmentaliteit is vervolgens een kwalificatie die sommige op basis van prestaties er bij willen zien, maar hem werkelijk waarnemen in de werkelijkheid doet niemand.
Wat een waardeloze bijdrage. Ik zeg niet dat mentaliteit er voor zorgt dat je prof kan worden. Natuurlijk heb je ook talent nodig. Je hebt mensen met talent, maar zonder goeie mentaliteit. Je hebt ook mensen zonder talent, maar met een goeie mentaliteit. Beide gevallen zullen geen (succesvolle) prof worden. En ja, Hofland is inderdaad een mindere sprinter dan Groenewegen. Maar niet zozeer door een gebrek aan snelheid, maar door een gebrek aan karakter. 90% van het peloton heeft geen sprinterskarakter en daar is ook niets mis mee. Het is gewoon een vak apart binnen het wielrennen. Maar als je dat karakter niet hebt, dan kun je nog zo snel zijn, maar dan red je het niet in de sprints. Dat zie je ook bij Hofland. Tuurlijk pakt hij zo nu en dan ergens een overwinning, maar hij zal nooit een sprinter worden die zoals Greipel of Kittel de macht heeft om telkens voorin aan de sprint te beginnen. Is hij gewoon een beetje te soft voor.
@Vlek
Ja, wij zien prestaties. En wat wij zien, is dat Hofland een hele snelle jongen is. Ik lees heel vaak op dit forum dat Hofland de snelste sprint heeft gereden, maar van te ver moest komen. Dan ga je speculeren. Hoe komt dat? Hij is duidelijk fysiek heel sterk, maar kan toch steeds maar weer niet voorin komen bij de sprints. We weten dat je als sprinter brutaal en egoïstisch moet zijn en dat er weinig ruimte is voor twijfel tijdens een sprintvoorbereiding. Dan vind ik het helemaal niet gek om het over die boeg te gooien. Als je ziet dat hij steeds maar weer uit het wiel geduwd wordt, lijkt het mij dat hij gewoon niet de brutaliteit van een echte sprinter heeft. Een echte sprinter houdt dat wiel wat er ook gebeurt. Hij kan dat gewoon niet. Ik vind hem te soft om een topsprinter te worden.
Dan ga je speculeren.
het over die boeg te gooien.
Dat is inderdaad mijn punt.
Ja, wij zien prestaties. En wat wij zien, is dat Groenewegen een hele snelle jongen is. Ik lees gisteren op dit forum dat Groenewegen de snelste sprint heeft gereden, maar van te ver moest komen. Dan ga je speculeren. Hoe komt dat? Hij is duidelijk fysiek heel sterk, maar kan toch steeds maar weer niet voorin komen bij de sprints. We weten dat je als sprinter brutaal en egoïstisch moet zijn en dat er weinig ruimte is voor twijfel tijdens een sprintvoorbereiding. Dan vind ik het helemaal niet gek om het over die boeg te gooien. Als je ziet dat hij steeds maar weer uit het wiel geduwd wordt en zijn lead-out kwijt raakt, lijkt het mij dat hij gewoon niet de brutaliteit van een echte sprinter heeft. Een echte sprinter houdt dat wiel van Wagner en Vanmarcke wat er ook gebeurt. Groenewegen kan dat gewoon niet. Ik vind hem te soft om een topsprinter te worden.
En wat is daar mis mee? Tuurlijk weten we nooit iets helemaal zeker. Ik vertel hier gewoon hoe ik er over denk. Ik claim ook niets anders, dus ik begrijp niet helemaal wat je hier probeert te doen. Je kunt ook met tegenargumenten komen in plaats van kritiek te geven op het feit dat ik überhaupt met deze mening kom.
Groenewegen komt hier voor het eerst in het gedrang van een worldtourwedstrijd. En dan meteen de tour. Je ziet hem nu heel erg snel verbeteren en ik verwacht dat hij later in de tour vaker voorin kan beginnen. Met Hofland is het vaak dat hij voorin komt, maar dan in de laatste kilometer 20 plekken verliest. En dat terwijl hij toch al een paar jaar aan sprints meedoet. Ik vind het een beetje flauw om nu meteen Groenewegen te verwijten dat hij niet goed geplaatst was na een paar sprints in zijn eerste wt wedstrijd. Hofland mag je het wel verwijten omdat hij het keer op keer weer verpest.
En wat is daar mis mee?
Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Je kunt ook met tegenargumenten komen
Nee, dan snap je mijn punt dus niet.
Ik vind het een beetje flauw om nu meteen Groenewegen te verwijten dat hij niet goed geplaatst was na een paar sprints in zijn eerste wt wedstrijd.
Dat is het zeker. Voorlopig kunt je er echter ook nog geen opvallend verschil met het positioneren van Hofland in de Giro in zien.
Nee, dat moet iedereen dus NIET voor zichzelf uitmaken. Er is gewoon niets mis mee. Punt. Je kunt het er mee oneens zijn, maar je kunt niet vinden dat we niet mogen speculeren. Wat een onzin, man.
Ja, tuurlijk, ik snap je punt niet. Jouw punt is dat we niet mogen speculeren over de oorzaak van de slechte prestaties van Hofland, omdat we toch niet kunnen zien waar het door komt. Dat is toch onzin? Tuurlijk mogen we speculeren. Ik geef mijn mening erover, en het enige wat jij doet is claimen dat mijn mening waardeloos is, omdat je het tóch niet kan weten. Als je verder niet inhoudelijk wilt reageren, doe dan vooral geen moeite.
Ik zie wel een verschil. Bij Hofland zie ik dat zijn trein goed functioneert en hem van voren brengt. Vervolgens laat HOfland zich aan alle kanten voorbij rijden en wordt hij 8e. Bij Groenewegen zie ik dat hij voor het eerst in het gedrang van de tour komt, en dat hij het wiel van zijn trein verliest. Hij is nooit vooraan geweest, maar wordt op karakter toch nog 4e. Bij Groenewegen is het (tot nu toe) gebrek aan ervaring en bij Hofland is het gebrek aan mentaliteit/karakter of hoe je het ook wilt noemen.
Je kunt het er mee oneens zijn, maar je kunt niet vinden dat we niet mogen speculeren. Wat een onzin, man.
Waar zie je mij zeggen dat je niet mag speculeren? Ik constateer enkel dat het dat niveau niet overstijgt.
Jouw punt is dat we niet mogen speculeren over de oorzaak van de slechte prestaties van Hofland, omdat we toch niet kunnen zien waar het door komt. Dat is toch onzin?
Nee, dat is dus niet het punt dat ik maak.
Ik geef mijn mening erover, en het enige wat jij doet is claimen dat mijn mening waardeloos is, omdat je het tóch niet kan weten.
Waardeloos is het niet natuurlijk. Ik ben er zeker van dat je het op zijn minst zelf waardevol vindt om je mening over Hofland te uiten. Dat het gevaarlijk dicht bij onzin komt (Wittgenstein I zou er in ieder geval snel mee klaar zijn) ben ik wel van mening.
Als je verder niet inhoudelijk wilt reageren, doe dan vooral geen moeite.
Ik doe niet anders dan inhoudelijk reageren. Misschien niet op een manier die je waardevol vindt, maar dat maakt mijn kritische kanttekeningen op je uitingen nog geen onzin (al zou Wittgenstein I dat niet met me eens zijn en ook mijn opmerkingen onzin noemen).
Wat is dan je punt? Het zal wel aan mij liggen. Ik ben vast de domkop hier, dus beschrijf eens wat je punt is in plaats van zo vaag te blijven. Je zegt ook dat mijn mening onzin is, dus geef eens aan waarom.
We zien enkel renners waarvan we de prestaties van de ene beter kunnen noemen dan die van de ander. Winnaarsmentaliteit is vervolgens een kwalificatie die sommige op basis van prestaties er bij willen zien, maar hem werkelijk waarnemen in de werkelijkheid doet niemand.
Dat is mijn punt. Inhoudelijk iets zeggen over de mentaliteit van bepaalde renners gebaseerd op het verloop van massasprints is in die zin dus onzin.
Jij zegt dus dat ik mijn mening puur op de massasprints zelf baseer. Dat is niet helemaal waar. Ik baseer het ook op interviews en de uitstraling van Hofland. Vorig jaar tijdens de tour was Hofland bijvoorbeeld bij studio tour. Daar verklaarde hij dat hij volgend (dus dit) jaar de laatste stap kon maken naar de sprinttop. Je ziet dat hij inderdaad snel is, maar toch steeds faalt. Vervolgens verklaart hij in interviews dat hij tevreden is met zijn 8e plek en maakt hij de volgende keer dezelfde fouten. Dan kun je blijven zeggen dat hij fysiek niet goed genoeg is, maar hijzelf denkt wel dat hij net zo snel kan zijn als de toppers. Dan zoek ik het dus ergens anders. Dat jij dat meteen als onzin afdoet, vind ik flauw en een beetje lui.
Groenewegen is zo'n jongen die, als je hem ziet praten, je meteen vertrouwen geeft. Zo van: die komt er wel. Als je Hofland hoort praten, krijg ik hetzelfde gevoel als dat ik bij Kelderman krijg. Zit geen pit in. Ze hebben niet de uitstraling van een wereldtopper. Groenewegen heeft dat wel. Iemand als Max Verstappen bijvoorbeeld ook. Je kunt het ook niet goed uitleggen, maar de echte groten hebben gewoon die uitstraling die je meteen gerust stelt.
Overigens heb jij het hier ook over winnaarsmentaliteit. Daar heb ik het niet per se over. Tuurlijk is het onzin dat Hofland minder graag wil winnen dan Groenewegen. Ik heb het over de sprintersmentaliteit. Zoals ik al zei, vind ik sprinten een vak apart binnen het wielrennen. Sprinters zijn vaak agressief, licht ontvlambaar, temperamentvol en zelfverzekerd. Dat is ook nodig om stand te kunnen houden in de hectiek van een sprintvoorbereiding. Ik zie die eigenschappen gewoon niet bij Hofland. Wel bij Groenewegen. Ook bij bijvoorbeeld Cav, Bouhanni, Kittel, etc. Dat bedoel ik dus met mentaliteit. En dat heeft niets met fysieke kracht te maken.
Wel kan het natuurlijk ook op de Greipelmanier. Er zijn vele soorten sprinters. Kittel vind ik dan ook minder een voorbeeld van een agressieve, ontvlambare en temperamentvolle sprinter.
Greipel is zo iemand die op pure kracht gewoon zijn plek verovert. Ik denk ook dat andere renners uit ontzag ook wel een beetje uit de weg gaan voor de gorilla :P
Kittel is misschien wat minder temperamentvol, maar wel erg zelfverzekerd. Hij is denk ik ook wat meer afhankelijk van een sprinttrein dan Cav bijvoorbeeld.
Dan kun je blijven zeggen dat hij fysiek niet goed genoeg is, maar hijzelf denkt wel dat hij net zo snel kan zijn als de toppers.
Waar haal je het vandaan dat ik het steeds over zijn fysieke beperkingen zou hebben? Vreemde gewoonte om telkens dingen in mijn mond te leggen.
Ik denk dat de grootste zwakke plek van Hofland zijn positioneren is. Die constatering lijkt me op basis van zijn prestaties wel te maken. Waar we de oorzaak daarvan moeten zoeken weet ik niet, daar valt enkel over te speculeren. Ik denk dat het veel te maken kan hebben met zijn valpartij in Californië, aangezien het volgens mij vooral sindsdien op ging spelen. De nauwkeurige waarnemer kan echter de laatste maanden weer een verbetering zien, dus misschien is hij daar overheen aan het komen.
Met ''je'' bedoel ik niet zozeer jou, maar mensen in het algemeen. Sorry voor de verwarring.
Maar goed, jij zegt dus dat het door een valpartij zou kunnen komen. Laat ik daar op reageren zonder het meteen als onzin af te doen.
Stel dat het inderdaad door een valpartij komt. Dan is het toch juist een mentaal probleem? Was die val niet twee jaar geleden? Fysiek heeft hij daar geen last meer van lijkt me. Is hij te bang geworden? Durft hij niet meer? Dan is het dus een gebrek aan karakter. Ik vind dat een echte sprinter niet aan de risico's moet denken. Je moet je erin gooien en alles geven voor die overwinning. Als Hofland inderdaad door een valpartij te bang is geworden voor de sprints. Dan zeg ik dat hij niet de sprintersmentaliteit heeft om een topper te worden. Klinkt hard, maar zo gaat dat toch in de sprints? Zoals Groenewegen vandaag zei: massasprints in de tour zijn een wespennest met alleen maar koninginnen. Hofland is geen koningin.
Nog even over Greipel: misschien heb je gelijk. Hij is niet een typische sprinter. Hij heeft wel veel ervaring met sprinttreinen als de lead out van Cav. Hij wist dus al hoe het moest toen hij zelf voor overwinningen mocht beginnen te sprinten. Wie weet gaat Hofland hetzelfde overkomen. Misschien is het voor hem beter om de lead out van Groenewegen te zijn en zich zo in het gedrang te gooien, om later zelf voor overwinningen te gaan. Hopelijk kan hij dan later op pure ervaring wel bij de top komen.
Laten we Hofland nog niet afschrijven. Ook bij Groenewegen moeten we nog zien hoe hij op tegenslagen gaat reageren. Misschien is dat wel de lakmoesproef voor de ongrijpbare term 'mentaliteit'. Neemt niet weg dat de drive en bravoure van Groenewegen me zeer aanspreekt (en velen met mij), meer dan de toch wel veel teleurstellende resultaten van Hofland, ook als hij van tevoren vol vertrouwen was (of iig deed alsof). Over bravoure gesproken, zijn KBK achter Boonen staat me nog helder voor de geest, toen had ik hetzelfde gevoel bij hem als nu bij Groenewegen :-). Wel Tour vs Openingsweekend en pelotonssprint vs uitgedunde groep.
Andere vraag: hoe kan het nu toch dat ze met de Bostrein zo lang bezig waren (en naar eigen zeggen ook moesten zijn, nog los van Bos) en het nu in 7 mnd toch redelijk en iig beter op de rails staat?
Kortom, bravoure en mooie uitspraken zijn leuk, maar moeten altijd vergezeld gaan van uitslagen ;-). Groenewegen is Hofland qua palmares nog niet voorbij, maar de belofte is wel groter.
Met ”je” bedoel ik niet zozeer jou, maar mensen in het algemeen. Sorry voor de verwarring.
Ah, oke.
Is hij te bang geworden? Durft hij niet meer?
De invloed zal hoe dan ook subtieler zijn dan dit natuurlijk, anders kan hij niet de sprints rijden die hij rijdt. Heeft het invloed? Dat is de vraag en in welke mate. Zeker bij een renner die is omgeschoold tot sprinter kan de invloed van zo'n valpartij wel een tijd meewegen.
Dan is het dus een gebrek aan karakter.
Dat is dus een voorbarige conclusie.
Ik vind dat een echte sprinter niet aan de risico’s moet denken. Je moet je erin gooien en alles geven voor die overwinning.
Genoeg sprinters in het peloton die daar regelmatig anders in staan. Greipel is zoals eerder aangehaald een goed voorbeeld. Je kunt dat soort sprinters geen 'echte' vinden, maar presteren kunnen ze desondanks. Greipel is met de hulp van zijn trein zelfs regelmatig de beste sprinter geweest. Dat lijkt me veel belangrijker.
Als Hofland inderdaad door een valpartij te bang is geworden voor de sprints.
Ik begrijp dat je een voorkeur hebt voor absolute uitspraken, maar de werkelijkheid zal veel genuanceerder zijn. Hofland heeft als gemaakte sprinter (net als Kittel was hij bij de belofte geen pure sprinter) moeite met chaotische sprints, zoveel is duidelijk. Hij ontwikkelt zich de laatste maanden daarin echter steeds beter en heeft een behoorlijk constante reeks op WT-niveau neergezet. Grotendeels zonder trein trouwens, dat mag in de vergelijking ook wel meegenomen worden. Geef hem dezelfde tijd en ondersteuning die een Greipel heeft gehad voor zijn ontwikkeling als sprinter en de prestaties die bij zijn kwaliteiten horen zullen ook bij Hofland komen. Zal hij misschien nooit een 'echte' sprinter worden, maar wat zou dat...
1) Ik begrijp dat je een voorkeur hebt voor absolute uitspraken, maar de werkelijkheid zal veel genuanceerder zijn.
2) Geef hem dezelfde tijd en ondersteuning die een Greipel heeft gehad voor zijn ontwikkeling als sprinter en de prestaties die bij zijn kwaliteiten horen zullen ook bij Hofland komen.
Dat is dus de grote vraag. Komt uiteindelijk neer op vertrouwen van de ploeg in een renner. Die zal mbt Hofland nog niet weg zijn, maar mbt Groenewegen groter. Maar hopelijk is er voor beiden plek, interessant om te zien hoe de ploeg hiermee omgaat.