Groenewegen gaat vol voor etappezege in Tour de France
foto: Marcel Koch
vrijdag 23 december 2016 om 12:00

Groenewegen gaat vol voor etappezege in Tour de France

Dylan Groenewegen is komend seizoen de kopman van LottoNL-Jumbo in de Tour de France. Het grote doel in Frankrijk: een rit winnen met de sprinttrein. “Dat zou super zijn”, vertelt de Nederlands kampioen in gesprek met WielerFlits.

Evenaring van 2016
Groenewegen, die komend seizoen op eigen voorspraak in een zwarte broek onder het rood-wit-blauw koerst, wil graag zijn elf zeges van 2016 evenaren. “Het is lastig om te zeggen. Maar we doen gewoon ons ding. Als dat nu elf overwinningen zijn of het zijn er misschien vijf… Als daar een Tour-etappe tussen zit zijn we denk ik ook dik tevreden. En dat is het grote doel voor volgend jaar. Een ritzege zou super zijn.”

Versterkingen sprinttrein
Met het vertrek van Sep Vanmarcke verliest de sprinttrein van LottoNL-Jumbo een belangrijke pion, maar daar krijgt Groenewegen Gijs Van Hoecke en Lars Boom voor terug. “Robert Wagner is mijn lead out-man. De jongens die voor hem zitten weten ook wat ze moeten doen. […] Met Gijs is er een versterking, Lars die na het voorjaar de plaats van Sep inneemt. We hebben nu een hele sterke ploeg, met misschien nog wel grotere motoren dan vorig jaar. We gaan kijken of we het op kunnen nemen tegen de sprinttop.”

Rol Lars Boom
Vooral met Boom is Groenewegen erg blij, liet hij al weten in het persbericht van de ploeg. “Lars gaat zijn steentje bijdragen en is daar de ideale renner voor. Hij kan goed sturen, weet zich prima te plaatsen en kan lang een hoog vermogen trappen. […] Ik zou dolgraag mijn rood-wit-blauwe trui met een jaar verlengen en die in de Tour de France laten zien om daar het gevecht aan te gaan met de beste sprinters ter wereld. In de Eneco Tour heb ik getoond dat ik de sprinttop aan kan.”

Meer zien? Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
42 Reacties
23-12-2016 18:31
Het gaat hem lukken, let maar op!!
23-12-2016 18:47
@8.6: Een koers van 3 weken beschouwen als 21 afzonderlijke koersen, met elke dag een hoofdprijs voor de winnaar, vind ik persoonlijk een rare kronkel in de denklobben. Van mij hoeven dagwinnaars helemaal niet op een podium. Laten ze zich liever richten op eendagskoersen. Een grote ronde zou er een stuk boeiender door kunnen worden als alle deelnemers (kopman of knecht) op een klassement (geel, groen, bollen) gericht waren. In plaats van die half gehandicapten die slechts een paar dagen in zo'n grote ronde voluit gaan, en andere dagen juist proberen achterstand op te lopen.
23-12-2016 18:52
Dan moet iemand van de redactie van WF bij het eerst volgende interview met Groenewegen de bijnaam "Bowlingbal" aan Dylan voorleggen, kijken wat ie ervan vind;) Net zoals bij Tom Dumoulin toen hij na de Giro bij een Programma te gast was. Toen hadden ze het over een bijnaam voor hem.
23-12-2016 19:38
@ Ideefiks:
en wel de bollen en de sprints? dat zijn dan toch ook half gehandicapten die slechts voluit gaan als er bergpunten of sprintpunten te verdienen zijn?
overigens, als ALLE 200+ renners voor het klassement gaan wordt het wel erg gevaarlijk dringen in het peloton, denk je niet? (of moet je een rare kronkel in je denklobben hebben om tot die conclusie te komen?)
23-12-2016 20:06
Gelukkig heeft de bowlingbal het benodigde zelfvertrouwen. Absoluut noodzakelijk en hij heeft het. Zie hem zowaar nog een keer als eerste over de streep rollen. Geen gelul meer over een treintje (dat ontspoort toch maar of komt enkele kilowatts tekort) Wagner rolt hem gewoon met een flinke swing op het juiste moment voorbij de bokser, de grote bek bek brit en in ultimo langs schöne Haare. Fijne kerst allemaal!
23-12-2016 21:02
@8.6: Zowel voor de groene trui als de bollentrui (en eventueel de witte trui en uiteraard het ploegenklassement) moet je de hele ronde uitrijden. Stuk voor stuk onderdelen van een meerdaagse koers.
En alle 200 renners rijden voor de eerste plaats in het AK ? Ik dacht het toch niet. In een ploeg zijn de rollen verdeeld. Alleen dat domme overbodige gedoe voor een dagzege verdwijnt, en daar wordt zo'n ronde alleen maar boeiender door.
23-12-2016 21:15
Niks mooiers dan de vele verschillende soorten strijd en vele kansen om er (toch nog) iets moois van te maken binnen een grote ronde, iedere dag weer nieuwe kansen, daar kijkt het publiek voor. Opzouten met het waanidee dat alleen de meerdaagse klassementen tellen, zonder rittenkapers en avonturiers was de afgelopen tour kapot gegaan.

Ook als zo'n bowlingbal er om wat voor reden dan ook er 5 x niet aan te pas komt straks liggen er nog kansen op eeuwige roem > renners moeten iets te winnen hebben ipv dat iedereen maar mee moet in het 'er kan er maar 1 de beste zijn' - gedram, lang leve de dagzege !
23-12-2016 23:20
Helemaal mee eens, wedstrijd in een wedstrijd is dubbel genieten en wat dat betreft was de Vuelta dit jaar nog veel mooier dan de Tour. Ik blijf het onbegrijpelijk en jammer vinden dat er nog steeds mensen zijn die daar de schoonheid niet van inzien.
24-12-2016 00:02
Bijnamen voor hedendaagse renners zijn zonder uitzondering gekunstelde 'leukigheidjes'.
24-12-2016 07:52
Dan lezen we volgend jaar: " de bowlingbal heeft zich gespared"
24-12-2016 11:54
Hoi wielerflitsers, ik begrijp niet dat er voor renners bijnamen als bowlingbal worden gezocht, daar staan we toch zeker niet op te wachten. Dit vind ik niet passen.
24-12-2016 11:57
Wie is 'we'?
24-12-2016 12:26
@ piet.nl:
je kegelt liever?
24-12-2016 12:37
Ik vind dat je mensen bij hun naam moet noemen en geen bijnamen moet gaan verzinnen. Er zijn genoeg personen die het totaal niet leuk vinden om een bijnaam te hebben. Veel narigheid begint namelijk met bijnamen.
24-12-2016 12:39
Ik vind 'Piet de Grote' wel een mooie bijnaam.
24-12-2016 12:45
xistnc: als je niets zinnigs over de inhoud hebt te melden dan vraag ik mij af waarom je op dit forum zit.
24-12-2016 17:43
Onbekend maakt onbemind, en wat een boer niet kent vreet ie niet. Dat geldt zeker voor oogkleppers als RV, die een wel erg geromantiseerd beeld heeft van rittenkapers en avonturiers. De Tour was vorig jaar niet echt boeiend, en ik denk niet dat het gevecht om al die nevenprijsjes als dagzeges of hoge klasseringen in een etappe veel hebben bijgedragen aan het spektakel.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.