Groenewold over WK in 2020: “Enorme kans die we moeten grijpen”
foto: Sirotti
dinsdag 20 maart 2018 om 12:01

Groenewold over WK in 2020: “Enorme kans die we moeten grijpen”

De UCI heeft de organisatie achter een mogelijk WK in Groningen en Drenthe gevraagd of zij in staat is om over twee en een half jaar het wereldkampioenschap wielrennen in 2020 mogelijk te maken. “Het is nog veel te vroeg om ons te feliciteren, maar persoonlijk stond ik in de stuiterbal-modus toen ik de vraag vernam”, vertelt Renate Groenewold namens Stichting Cycling Championships Northern Netherlands (SCCNN) aan WielerFlits.

Werk aan de winkel
Groenewold bevestigt de berichtgeving van eerder vandaag. “Het betekent concreet dat de mogelijkheid er ligt om in Noord-Nederland het WK van 2020 te krijgen. Vicenza (in de regio Veneto, red.) was kandidaat nummer één, maar de organisatie aldaar heeft aangegeven het niet aan te durven. De UCI heeft vervolgens bij ons de vraag neergelegd of wij dit zouden kunnen waarmaken. Met de stichting waren wij druk bezig met de vraag hoe haalbaar het WK van 2023 zou zijn. Dit is nu dus in een stroomversnelling gekomen. Dat betekent dat we nog aardig wat stappen moeten maken om een daadwerkelijk besluit te nemen.”

Of UCI-voorzitter David Lappartient de organisatievraag alleen bij Groningen en Drenthe heeft neergelegd, weet Groenewold niet. Zelf was ze in ieder geval razend enthousiast. “Als je het aan mij vraagt: ik stond in de stuiterbal-modus toen ik de vraag vernam. Ik zie dit als een enorme kans, waarbij je een directe mogelijkheid krijgt om een wereldkampioenschap daadwerkelijk te organiseren. Aan de andere kant dacht ik ook: ‘Holy shit! Nu moeten we héél snel handelen’. Maar goed, we hebben de kans gehad van onze stakeholders om de mogelijkheid te onderzoeken om te kijken of een WK haalbaar is.” In eerste instantie wilde initiatiefnemer Dick Heuvelman ook gaan voor 2020, vertelde hij vier jaar geleden in een Weekendinterview.

De stichting zal nu razendsnel moeten schakelen. “Afgelopen jaar hebben we een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor van de UCI en ook aan het WK in Bergen. We hadden onze aandacht al verlegd naar 2021, maar dan bestaat het WK op de weg honderd jaar en is België de grootste kandidaat. Toen is ons gezegd dat wij de grootste kans maakten in 2023. Maar nu zullen we richting de provincies heel goed ons huiswerk moeten doen. Draagvlak is heel belangrijk, ook van de politiek. We moeten het WK natuurlijk wel kunnen financieren. In dat traject zitten we nu. We moeten stukken aanleveren, waarmee we kunnen zeggen of we voor het WK 2020 kunnen gaan of niet.”

foto: SCCNN

Drie jaar aan werk inhalen
De omschakeling naar 2023 betekende voor de stichting iets meer ademruimte. “We konden ons in alle rust voorbereiden”, lacht de oud-schaatster. “Sinds drie weken is dat dus veranderd, omdat die vraag er is gekomen. En als het aan mij ligt, is het niet zo moeilijk. Maar we hebben onze stakeholders nodig, zo simpel is het. Zij moeten het zien zitten en zij moeten erin geloven. Zij zullen uiteindelijk moeten instemmen met het financiële plaatje en met het plan om Noord-Nederland als fietsregio op de kaart te zetten. Aan ons nu de taak om dát zo goed mogelijk op papier te krijgen en neer te zetten. En dan volgt er ja of nee.”

Op 1 januari 2018 had de organisatie nog bijna vijf jaar om zich voor te bereiden op een mogelijk WK, maar nu moet zij al het werk in dik twee jaar zien af te ronden. “Er is al veel gebeurd”, stipt Groenewold, die sinds 2016 aan de stichting verbonden is, aan. “Het is nu zaak om alles goed te documenteren en nog scherper te krijgen, om dat vervolgens te communiceren met de stakeholders. De provincies zullen daar ook iets van moeten vinden. Uiteindelijk draait het erom dat we het moeten betalen. Daarom moeten we heel duidelijk in kaart brengen wat het de stakeholders en de regio gaat opleveren. Daar ligt nu onze volledige focus op. De kans om het WK te organiseren die ligt er. Je bent natuurlijk gek als je daar niet voor gaat.”

Nadenken over de gevolgen als de stichting niet in staat is om de vraag van de UCI te honoreren, wil Groenewold niet. “Als ex-topsporter vind ik dat we ons moeten concentreren of deze mogelijkheid haalbaar is. En als wij met z’n allen over een paar weken de conclusie trekken dat het een enorme kans is met een economische spin-off en het een maatschappelijke waarde heeft, dan hoop ik dat we met z’n allen ‘ja’ zeggen. En als we heel realistisch zien dat het een heel groot risico is en dat het ons niet gaat lukken, dan moeten we ook met elkaar de hand kunnen schudden en zeggen: ‘Dit was gewoon niet haalbaar. Punt’.”

De go/no go-beslissing verwacht Groenewold halverwege 2018 te kunnen maken.

RIDE Magazine
26 Reacties
20-03-2018 12:21
Klinkt als extra banen in een deel van Nederland waar dat best nog kan. Als het verder economisch ook haalbaar is...waarom niet?
20-03-2018 12:22
@ redactie:
het vorige nieuwsbericht dan maar even wijzigen, want daar wordt het als feit gebracht en dat is dus (nog) niet het geval.
20-03-2018 12:22
https://www.volkskrant.nl/binnenland/ook-drenthe-krijgt-zijn-kuitenbijter-voor-wielrenners-de-vam-berg~a4541415/

Hoe zou het nu hiermee zitten dan?
20-03-2018 12:25
@ fvtende:
Extra banen? Verklaar je nader...
Volgens mij zijn het allemaal vrijwilligers, hoewel Groenewold wel wat centjes zal krijgen voor haar gelobby.
20-03-2018 13:07
Dus dat wordt een route van Groningen naar Wijster met 1 of 2 grote lussen inclusief onverhard/kasseistrook en daarna een aantal rondes Vamberg - Circuit Assen.
20-03-2018 13:30
@8.6. Natuurlijk komen hier banen van. Hier zullen echt een hoop mensen bezig moeten met vergunningen, veiligheid, etc.
20-03-2018 13:33
Van dit eventueel wk stel ik me niks van voor, welke buitenlandse wielerliefhebbers komen hierop af, geen mens.
Het is het einde van de wereld, en zo plat als een duppie.
De wedstrijd kan wel kort zijn , laat ze 20 km rijden en dan spurten,
De wedstrijden kunnen dan allemaal op een dag afgewerkt worden, dus
veel minder kosten.
Het is toch te gek voor woorden dat dit 16 milj. moet gaan kosten.
Laat de organisatoren slim zijn en het wk gewoon niet organiseren.
De UCI weet het mooi te brengen nu , eerst kon het miet en nu er geen kip
het wil organiseren is Nederland wel goed.
20-03-2018 13:43
Het einde van de wereld nog wel haha.
20-03-2018 13:48
Wk in eigen land is altijd wel leuk. Parcours zal wel niet veel voorstellen helaas. Kunnen ze het niet gewoon weer in Valkenburg doen en dan gewoon de naam noord nederland aan geven...
20-03-2018 14:07
Af en toe moet een land in een sport die tot de eigen traditie hoort een WK organiseren.
20-03-2018 14:08
Misschien alvast verkeersregelaars zoeken Renate?

https://nos.nl/artikel/2223247-met-spoed-gezocht-verkeersregelaar-m-v.html
20-03-2018 14:11
@Jean Dumas
Inderdaad, ik zie het dan ook niet zo zeer als een oppertunity of privilege maar meer als een duty.
20-03-2018 14:26
Hoeveel miljoen moet er direct naar de UCI om het te 'mogen' organiseren? Als de UCI al op de knieën komt bedelen of NL het a.u.b. wil organiseren, omdat niemand anders het wil wegens te groot risico (zie Bergen vorig jaar), dan zit je in een ideale onderhandelpositie en laat ze dan maar die miljoenen schrappen.
Een sprinters-WK is natuurlijk niets op tegen, zolang het maar niet op een saai circuit is zoals in Zolder.
@fuente, ik geef me alvast op!
20-03-2018 14:34
Alleen als ze maximaal in teams van drie mogen rijden, anders is de koers niet om aan te zien waarschijnlijk.
20-03-2018 14:58
@Marehoek: Bergen lag namelijk lekker centraal.
20-03-2018 14:59
Wieler organisatoren van de grote drie rondes en de UCI weten allang dat Nederland het ideale land is om hun producten aan te verkopen.
Elke Provincie en Gemeente heeft wel een liefhebber die de kas wil leeghalen voor een paar minuten op het podium.
Een sprint WK levert inderdaad weinig bezoek op anders dan van mensen uit de buurt. Het is meer voor de bobo's dan wie dan ook.
20-03-2018 15:05
Nou, zo te zien sta ik straks alleen aan het dranghek, ongezellig zeg. Ik vind het altijd wel mooi als de groten der aarde een beetje in de buurt te aanschouwen zijn. En met Dylan en Tom kans op tweemaal een regenboogtrui om voor te juichen.
20-03-2018 15:20
@Innrt nee hoor... Ik kom ook zeker kijken. Koers is koers en ook hier kan er volop spanning zijn.
20-03-2018 15:36
Gezellig Rahims! Tegen die tijd is mijn zoontje ook van een leeftijd dat het slaan met de paplepel al enige zin heeft denk ik :) Laat maar komen dus dat WK in eigen land.
20-03-2018 16:17
@fvtende Het WK levert wereldwijd 0,3 banen op. Volgens de meest progressieve berekeningen van de organisatie. Een flinke impuls voor de Noordelijke economie. Weeg dat af tegen de versterkingsoperatie van huizen die misschien meer dan 15 miljard kost. Pure winst dit WK. Maar bij windkracht 7 bij Lauwersoog wel spectaculair en de Mollemabult bij Zuidhorn is onlangs met een halve meter verhoogd.
20-03-2018 17:08
Doe maar niet. Belachelijk duur en je weet nu al dat het een slaapverwekkend WK wordt als je het daar houd. Buiten dat snap ik niet wat het voor een wielerfan uitmaakt in welk land het WK wordt georganiseerd.... Als het parcours maar leuk is toch? Ik heb iig tien keer liever een WK á la Stuttgart of pak hem beet Firenze dan een WK in ''eigen land'' op een biljartvlak parcours.
20-03-2018 17:17
@montventoux, waar kan ik die informatie vinden. Kan me namelijk haast niet voorstellen dat er niet een partij aan werk uit komt.

Sowieso zullen de hotels in die 2 weken niet draaien op vrijwillgers. En met 0,3 arbeidsplaatsen ga je het niet halen...
20-03-2018 17:20
Trouwens, als ze het toch zonodig willen, doe het dan lekker zoals in Zolder, gewoon op het TT circuit, scheelt al heel wat kosten in het afzetten van wegen en dergelijke.
20-03-2018 19:28
Ik kan Kosmonaut volledig volgen, kunnen beter lobbyen voor een etappe in de BinckBankTour waar misschien op reguliere basis in de toekomst een etappe kan worden gehouden.

Saaie plek, saai landschap, hoop kosten die nooit terugverdiend worden en een festijn voor hoogstens een paar duizend bezoekers/streekgenoten. En voor een paar duizend pipo's trek je, op een zwembad na misschien, geen miljoenen uit.
20-03-2018 20:20
Waarom niet in het midden van het land.
op de Utrechtse heuvelrug moet toch een mooi parcours te vinden zijn.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.