Heeft de wielersport nood aan een safety car? “Formule waar iedereen tevreden mee zou zijn”
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
dinsdag 3 december 2024 om 15:46

Heeft de wielersport nood aan een safety car? “Formule waar iedereen tevreden mee zou zijn”

De discussie over veiligheid in wielerkoersen is de laatste tijd weer volop aangezwengeld, maar welke mogelijkheden zijn er nu eigenlijk om de wielersport veiliger te maken? Renzo Oldani, de organisator van de Italiaanse eendagskoers Tre Valli Varesine, heeft wel een idee.

Oldani pleit voor de invoering van een zogeheten safety car, wat we al kennen uit onder meer de Formule 1. Eerder dit jaar werd ‘zijn’ Tre Valli Varesine gestaakt door hevige regenval. De organisatie gaf gehoor aan de smeekbede van het peloton – onder aanvoering van wereldkampioen Tadej Pogacar – om de koers stil te leggen en zelfs te annuleren.

Romain Bardet en Enric Mas reden met z’n tweeën op kop en waren zonder kleerscheuren door de afdaling gekomen, maar de renners waren door de regenval logischerwijs bang. Een safety car had de renners aan een gecontroleerde snelheid kunnen begeleiden”, schetst hij in gesprek met het Italiaanse Bici. “Het duo had daarna gewoon kunnen doorrijden, waardoor die tien minuten van hevige regenval gemonitord werden.”

“Er moet naar andere oplossingen gekeken worden”
Oldani beseft dat het invoeren van een safety car ook gevolgen heeft voor de koersdynamiek, aangezien onderlinge tijdsverschillen tussen bijvoorbeeld vluchters en het peloton dan weer verdwijnen, maar hij ziet toch mogelijkheden. “Het is duidelijk dat we het idee niet in zijn geheel kunnen overnemen en introduceren. Er moet eerst een evaluatie plaatsvinden, zodat we het kunnen aanpassen aan onze behoeften.”

“Maar het is wel iets om te bestuderen. Het is een formule waar iedereen tevreden mee zou zijn, maar we moeten er eerst over praten met alle belanghebbenden in de sport, van de UCI tot de ploegen en de rennersvakbond. Maar hoe zet je tegenwoordig nog een parcours van meer dan tweehonderd kilometer af? Er moet naar andere oplossingen gekeken worden.”

De AIOCC, de overkoepelende organisatie van wedstrijdorganisatoren in het wielrennen, denkt er over na om een safety car zoals we die ook kennen uit de Formule 1 te gaan gebruiken in koersen. Dat werd tijdens een meeting van het AIOCC besproken, aldus RadioCorsa. Of de safety car er daadwerkelijk gaat komen, is nog even afwachten. Over het idee zijn nog geen knopen doorgehakt.

De safety car is een wagen die in de autosport wordt gebruikt om de snelheid van de deelnemers te beperken bij grote ongelukken of gevaarlijke omstandigheden op het circuit. Tot de gevaarlijke situatie is opgelost, blijft de safety car voor de leider in de race rijden. Daarna mogen de deelnemers verder racen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.