Herboren Remco Evenepoel grijpt de macht in tijdrit Critérium du Dauphiné
Foto: Cor Vos
woensdag 5 juni 2024 om 16:57

Herboren Remco Evenepoel grijpt de macht in tijdrit Critérium du Dauphiné

Remco Evenepoel heeft de tijdrit in het Critérium du Dauphiné op zijn naam geschreven. De wereldkampioen tijdrijden deelde een serieuze tik uit aan zijn concurrenten voor het algemeen klassement. Evenepoel is ook de nieuwe leider in het algemeen klassement van de WorldTour-rittenkoers.

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!

In de vierde etappe moesten de klassementsrenners (figuurlijk dan) voor het eerst echt met de billen bloot. Tussen Saint-Germain-Laval en Neulise was immers een tijdritparcours van 34,4 kilometer uitgetekend. Een volledig vlakke tijdrit was het zeker niet – de organisatie had toch 375 hoogtemeters in het parcours weten te stoppen – maar wel zeker een chrono voor de specialisten.

Een van die specialisten rolde al zeer vroeg van het startpodium. Jensen Plowright (Alpecin-Deceuninck) was om 13.46 uur de eerste starter, maar drie minuten later was het al aan Europees kampioen tijdrijden Joshua Tarling (INEOS Grenadiers).

De Brit probeerde voordien de verwachtingen te temperen, door te zeggen dat hij na een knieblessure in het voorjaar behoorlijk lang van de fiets had moeten blijven. De nog altijd maar 20-jarige hardrijder was naar eigen zeggen geen favoriet voor de dagzege, en stond natuurlijk ook niet voor niets drie na laatste in het algemeen klassement.

Joshua Tarling zette de eerste richttijd neer – foto: Cor Vos

Desondanks ging Tarling in de tijdrit als een komeet van start. Zijn tijden zouden de hele dag als de ultieme richttijden gebruikt worden. Al op het eerste tussenpunt na tien kilometer in Saint-Georges-de-Baroille was Tarling goed voor een tijd van 10:44. In het meer heuvelachtige tweede gedeelte – met daarin ook twee klimmetjes – bouwde Tarling (daar na 30:03) zijn voorsprong alleen maar uit, om vervolgens na de volledige tijdrit af te klokken op 42:06. En dat aan een gemiddelde snelheid van 49 kilometer per uur. Eerste uitdager Kamil Gradek (Bahrain Victorious) moest op dat moment meer dan twee en een halve minuut toegeven.

Concurrenten die Tarling wel konden benaderen waren onder andere Neilson Powless (EF Education-EasyPost), Callum Scotson (Jayco AlUla), Matteo Sobrero (Jayco AlUla), Tim Wellens (UAE Emirates) en Tarlings ploegmaat Laurens De Plus, alleen bleven zij nog altijd op een kleine minuut van het jonge talent steken. Toen was al duidelijk dat concurrenten van goeden huize zouden moeten komen om Tarling nog te bedreigen.

Het grootste gevaar zou van de favorieten voor het algemeen klassement moeten komen. Een van de eersten onder hen die op het startpodium verscheen was niet de minste, het ging over wereldkampioen tijdrijden Remco Evenepoel. Die liet zich bij het eerste tussenpunt meteen gelden door twee seconden eerder dan Tarling door te komen. In de daaropvolgende 15 kilometer nam Tarling op zijn beurt wat tijd terug, waardoor de twee nagenoeg dezelfde tijd neerzetten bij het tweede tussenpunt.

Evenepoel had echter nog een vijftal oplopende kilometers te goed in het derde deel van de tijdrit, en blijkbaar had hij daar ook nog behoorlijk wat krachten voor overgehouden. De wereldkampioen leek te vliegen en klokte liefst 17 seconden sneller af dan zijn grote concurrent Tarling. Hij was goed voor een tijd van 41:49 en een gemiddelde van 49,3 kilometer per uur. Nam de talentvolle Belg daarmee meteen een optie op de dagzege?

Evenepoel maakte indruk onderweg – foto: Cor Vos

Ja, zo bleek, want geen enkele van de andere favorieten kwam ook maar in de buurt van Evenepoel. In de eerste 25 kilometer van de tijdrit wisten velen wel de schade op Evenepoel nog te beperken, maar vooral in de zware slotkilometers maakte de Belg dus het verschil. Die andere favoriet voor de eindzege, Primoz Roglic, beperkte de schade daarbij nog het meest. De Sloveen van BORA-hansgrohe verloor 39 seconden.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.