Herstel Gesink loopt niet zoals gehoopt
foto: Marcel Koch
zondag 19 juni 2016 om 21:11

Herstel Gesink loopt niet zoals gehoopt

Het is nog maar de vraag of Robert Gesink mee kan doen aan de Tour de France. Hoewel ploegleider Nico Verhoeven eerder aangaf verbeteringen te zien bij de klimmer, is er vandaag slecht nieuws uit Girona. “Mijn herstel loopt niet zoals ik hoopte”, zegt Gesink op de ploegwebsite.

“Vandaag heb ik na een uur de training afgebroken en in overleg met de medische staf hebben wij afgesproken dat we het rustig dag per dag blijven beoordelen”, aldus de Varssevelder, die afgelopen week in de Ronde van Zwitserland hard op zijn hoofd is gevallen.

RIDE Magazine
56 Reacties
19-06-2016 22:45
Zal hij starten op het EK? Wel zijn parcours.
19-06-2016 22:46
Jammer, ik had er naar uitgekeken om Robert weer bezig te zien in de tour - zeker na zijn prestatie van vorig jaar. En ontzettend rot voor 'm zelf. Hij staat volgens mij ook te popelen om weer eens iets te laten zien.
19-06-2016 22:49
De gevolgen van een val op het hoofd kunnen groot en langdurig zijn. Gesink was een groot deel van de dag kwijt. Als het tegenzit zien we Gesink de komende maanden niet in wedstrijdverband terug.
19-06-2016 22:54
@Wheely
Lijkt me logisch. Via de sociale media gonst van alles en als je dan als ploeg de regie niet neemt (zoals overigens vaak, te vaak, veels te vaak), gaan roeptoeters als Been en Kerckhoffs bij elke gelegenheid die ze krijgen vol op het orgel met eigen tendentieuze verzinsels of interpretaties.
19-06-2016 23:00
Ik vind het zo jammer dat hij door allerlei omstandigheden niet de carrière heeft kunnen hebben die hij verdient.
19-06-2016 23:20
@xistnc
Nou goed, het lijkt vooral de bedoeling om eerlijk en transparant te zijn over Gesinks herstel. Ik word er echter niet veel wijzer van, het blijft onduidelijk of hij de Tour gaat rijden.
19-06-2016 23:24
@Wheely
Komt omdat dat nog niet duidelijk is xD
19-06-2016 23:35
Het is toch duidelijk dat hij met deze kwetsuur niets in de Tour te zoeken heeft. Hoe kan iemand die een training van een uur moet afbreken, over een dag of tien in de Tour van start gaan en zichzelf ook nog eens hoge verwachtingen oplegt? Ploegleiding van TLJ: neem een besluit, verbied hem om de Tour te rijden en ga gezamenlijk een plan opstellen om nog iets van zijn seizoen te maken. Hij heeft ook nog eens nauwelijks kilometers gereden dit seizoen in vergelijking met collega-klassementsrijders. Dus laat het nu eens een keer niet aan de renner zelf over, want die gaat tegen beter weten in toch van start als het maar enigszins kan. Met zijn pechgeschiedenis en zijn grote mentale kwetsbaarheid in het achterhoofd moet je als ploegleiding niet willen dat Gesink een nieuwe afgang gaat opzoeken. Laat nu eens zien wie er de baas is bij TLJ en neem een besluit waar de renner ook het meest bij gebaat is. de Tour vergeten dus, in ieders belang !
19-06-2016 23:54
Ik dacht dat je niet in een kwetsuur geloofde? Je had nog van die stoere verhalen uit de buik van het peloton gehoord. Het zal niet meer binnen je huidige verhaal passen...
20-06-2016 00:04
@ sooike

Deels met je eens. Dat gezeik over zijn mentale weerbaarheid is echt lariekoek. Als er 1 mentaal weerbaar is het Gesink. Dat hij niet altijd presteert heeft met hele andere redenen te maken. Dus haal eens een ander koekje uit je koekjesdoos om.gesink zwart te maken, want dit is roeptoeterij. Wel met je eens dat ploegleiding moet zeggen geen tour.
20-06-2016 00:26
Deze nu dagelijks update voegt behalve langere topics weinig toe aan zijn huidige medische toestand van het hoofd en dus de benen. Vrijwel alle bijdragen inclusief die van genoemde roeptoeters zijn media (incl.WF) gericht en iedereen kan zijn mening weer kwijt op basis van...?
Bijdrage van sooike snijdt wel degelijk hout (die van Vlek wellicht ook qua feitelijke weergave) en het is echt geen slecht idee om Gesink in alle rust, maar vooral begeleid door deskundigen, een ander seizoenvoortzetting te geven.
Beter voor Gesink zelf, de sponsor(ook niet onbelangrijk!) en uiteraard de hongerige media en hier de vele Gesink adepten en muskieten op Wielerflits.
Een tour zonder Gesink en zelfs zonder verwachte klasseringen of succes van TLJ kan toch wel mooi worden. Het echte wielrennen kan en zal toch altijd je persoonlijke voorkeuren overwinnen.
20-06-2016 04:47
Vuelta als knecht voor kruiswijk zou goed zijn voor tlj
20-06-2016 07:44
Jammer dat het toch nog niet zo voorspoedig lijkt te gaan dan dat het eerst leek. Maar de geschiedenis heeft het bewezen. Je moet nooit te snel beginnen. Eerst goed herstellen en dan pas er over denken om ergens te gaan starten. De Ronde van Spanje lijkt mij al snel genoeg.
20-06-2016 08:45
@vlek
Jammer dat je niet inhoudelijk reageert. Van "stoere verhalen" ben ik me niet bewust, maar waarschijnlijk lees ik anders dan jij. En het enige dat ik "uit de buik" heb vernomen is dat er enkele renners waren die "het allemaal niet zo ernstig" vonden. De realiteit blijkt nu volgens Gesink anders te zijn, maar "van "stoere praat"ben ik me niet bewust. Niet zo op de man spelen joh, reageer liever op de inhoud van mijn suggesties.
20-06-2016 09:13
Zou hem alleen naar de Tour laten gaan als er een reeële kans is dat ie zijn prestaties van verleden jaar kan evenaren. Ik zou hem ook wel eens vol voor de bolletjestrui willen zien gaan. Toch mooi om een keer in je carrière op dat podium te staan. Misschien is dit wel de Tour voor zo'n intiatief... dan kan ie in de vlakke ritten het rustig aan doen en echt de ritten uitkiezen waar het om de punten gaat.
20-06-2016 09:18
Zijn zesde plek in de TdF van vorig jaar, kwam mede tot stand met behulp van Kruijswijk.
Mocht Gesink starten, zie ik niemand die rol overnemen.
Dat het op hangen en wurgen was, bleek wel uit het feit dat hij na de tweede etappe van de ronde van Polen - helemaal leeg - opgaf.
Als knecht in de Vuelta lijkt me prima.
20-06-2016 09:39
heeft niks met gesink te maken maar wow
https://www.youtube.com/watch?v=omZoVRQZVFg
20-06-2016 10:27
Ik ben het eerlijk gezegd totaal oneens met Sooike, maar what else is new. Met nog 2 weken te gaan is er nog genoeg tijd om te herstellen of later conclusies te trekken. Je kan het ermee eens zijn of niet, maar als het om je (al dan niet) beste renner en beoogd kopman voor de Tour gaat, is een paniekbesluit nu gewoon veel te vroeg.

Verder snap ik het verhaal over die mentale weerbaarheid weer niet. Gesink moet blijkbaar in bescherming worden genomen tegen het willen halen van de Tour. Hoe is dat mentaal zwak? En als hij nu al opgaf was dat weer bewijs dat hij bij de minste tegenslag bij de pakken neerzit (itt renners als diezelfde Gesink die nu tegen zichzelf beschermd moet worden??).

Ander idee: misschien schept dit juist wel de mogenlijkheid om de Tour te rijden zoals hij van de winter al opperde. Lekker op achterstand na een week of 1,5 en dan mee in de ontsnapping. Alleen als het verantwoord is uiteraard, en laat dat gewoon Gesink en de ploeg bepalen.
20-06-2016 10:40
Hopelijk beschermt de ploeg hem tegen zichzelf en stellen ze hem niet op.
20-06-2016 11:14
Quote:
Niet zo op de man spelen joh, reageer liever op de inhoud van mijn suggesties.

De ironie wil dat je op inhoudelijke reacties nog nooit een reactie hebt gehad. Nu ik je eerdere reactie met wat hyperbolen (die blijkbaar 'op de man' voelen) tegenover degene zet die je hier plaats ben je opeens wel geneigd te reageren? Wanneer je werkelijk inhoudelijke reacties wil, dan moet je misschien eens overwegen daar naar te handelen. Maar dat is maar een suggestie..
20-06-2016 11:25
Mooi als knecht voor Kruijswijk naar de Vuelta.
20-06-2016 11:30
Knechten voor Kruijswijk, zeker, wellicht zelfs samen met Kelderman die ook voor een etappe mag gaan? Die heeft ook betrekkelijk weinig gereden dit jaar en zal in de Tour veel zelf moeten doen en er wellicht achter komen dat een hoge klassering er niet in zit. Als ze bij TLJ een keer slim (of eigenlijk gewoon verstandig) zijn, nemen ze in ieder geval 4 man mee voor de trein van Groenewegen. Die kans op dagsucces acht ik groter, dan een kleurloze 12 plek in het EK voor Kelderman (met alle respect voor zijn capaciteiten). Overigens zou ik Kelderman ook aanraden de Wellens stijl te hanteren, eerst maar eens trachten een rit te winnen in de Tour i.p.v. voor het klassement te gaan. In grote rondes heeft Wilco, behalve de Giro met een 7e plaats, nog niet aangetoond dat hij 3 weken op Tourniveau mee kan doen om de eerste 10 plaatsen. Alle ballen op Groenewegen, die lijkt ook beter met druk om te kunnen gaan, al zal het Tourcircus ook hem negatief kunnen verrassen...
20-06-2016 11:45
Als Gesink niet gaat, wordt de spoeling bergop in de Tour wel dun. Wie dan? George Bennett? Of Koen Bouwman?
20-06-2016 11:59
2 weken niet fietsen kan geen enkel kwaad voor een renner in vorm, integendeel. Tot aan de pyreneeen is het roderen, komt best goed op zijn terrein, kent alle cols uit zijn hoofd hoop ik.
20-06-2016 11:59
De Tour win je in bed. Gesink naar bed dus, goed voor het herstel en misschien zelfs goed als tourvoorbereiding.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.