Het werkte met Wout van Aert, dus keert Cibel weer terug in de cross
Jurgen De Witte en Jurgen Mettepenningen ondertekenen het contract - Foto: WielerFlits
donderdag 7 november 2024 om 13:32

Het werkte met Wout van Aert, dus keert Cibel weer terug in de cross

Interview Groente- en fruitmerk Cibel is voor de wielerliefhebber al lang geen onbekende meer, maar toch zet het bedrijf vanaf 1 januari 2025 pas zijn eerste stappen in het hoofdsponsorschap van een grote ploeg. Vanaf dan wordt de ploeg van Jurgen Mettepenningen immers omgedoopt tot Pauwels Sauzen-Cibel Clementines, naar de winterse specialiteit van het bedrijf. Al doen ze dat via een wel erg opvallende constructie van amper zes maanden. Dat vraagt om tekst en uitleg bij Cibel-CEO Jurgen De Witte.

De Witte depanneert zijn vriend Jurgen Mettepenningen voor een termijn van een half jaar, omdat die laatste vanaf januari zonder tweede naamsponsor kwam te zitten. Vanaf juli staat er een kapitaalkrachtige nieuwe partner te wachten, maar die heeft nu nog een contract bij een voetbalploeg in eerste nationale. Dat loopt pas af aan het einde van het voetbalseizoen, maar om de periode tussen januari en dat moment dus te overbruggen, zet Cibel – voor het eerst in haar bestaan – de grote stap.

“Twee à drie jaar geleden zijn we opnieuw bij Jurgen begonnen als derde naamsponsor van de ploeg. We wilden graag terug iets doen in het wielrennen, nadat onze eigen continentale ploeg was opgedoekt. Met Jurgen zijn we altijd in contact gebleven (Cibel was ook naamsponsor van het door Mettepenningen georganiseerde Na-Tourcriterium en de Bollekescross, red.). We hebben de samenwerking dan terug opgestart met als gedachte in ons achterhoofd om eens in die naam te geraken.”

Dat zal jullie wel veel meer kosten?
“In de groene- en fruitsector laten de marges en de budgetten het niet toe om dit soort grote bedragen uit te geven. Maar nu was er een opportuniteit om zes maanden samen te werken. Dat is voor ons nog steeds een zware hap, maar het gaat ons een duidelijk beeld geven van: wat brengt het op qua return, in onze verkoop van de consument? Dat is voor ons een grote waardemeter. De relatie met Jurgen is er altijd al geweest, alleen is die nu groter geworden. Het is bijkomstig op de sponsoring die we al deden.”

Wout van Aert koerste ooit in het tenue van Cibel – foto: Cor Vos

We herinneren ons naast jullie eigen ploeg ook de sponsoring van het soloproject van Wout van Aert in 2018. Wat heeft Cibel met het wielrennen en meer bepaald de cross?
“Wielrennen ligt ons nauw aan het hart. Mijn oom is altijd een goede renner geweest, en mijn papa zijn schoonbroer was José De Cauwer. Zo zijn we dikwijls naar de koersen gaan kijken. Als bedrijf gaan we daar altijd iets in blijven doen, uit liefde voor de sport. Soms komen er dingen uit de lucht gevallen. Zoals in 2018 met Wout van Aert. Dat was echt een opportuniteit, gezien de situatie waar hij toen inzat. Hij is toen zonder sponsor of ploeg met zijn manager bij ons gekomen, dat was op een paar uur geklonken. Dat zijn kleinere budgetten, zo’n eenmansploeg kunnen we wel aan. WorldTour-ploegen zijn te hoog gegrepen voor ons.”

“En ook, wij zijn een Belgisch bedrijf, wij verkopen in België en doen geen export naar andere landen. We zoeken juist een lokale sport die in ons land verankerd is. Dan is de match met veldrijden snel gemaakt. Het is dan ook het seizoen van de Spaanse clementines, die beginnen van oktober en lopen tot februari à maart. Dat komt perfect overeen met de periode van de cross, Sinterklaas komt er ook aan. Jammer genoeg is de samenwerking er dan nog niet, maar het is sowieso een mooie match.”

Wat is het grote doel van deze samenwerking?
“We hopen op meer naamsbekendheid sowieso. Ons probleem is dat we wel bij de specialisten zitten, maar dat er geen retailer zit te springen om ons merk in hun schap te leggen, want dan verbinden ze zich aan ons. Maar dankzij deze stap hoop ik toch een samenwerking te kunnen versieren met een retailer zoals Carrefour en Delhaize, dat ze ons merk in hun winkels leggen. Zodat we ook kunnen communiceren naar de consument: je kan ons merk vinden in elke Carrefour of Delhaize in je buurt. We liggen wel al in veel winkels met de verzelfstandiging van de Delhaizes. Maar nog niet via het centrale kanaal.”

Iserbyt en Vanthourenhout zijn de speerpunten – foto: Cor Vos

Is een periode van zes maanden, waarbij amper anderhalve maand tijdens het crossseizoen, daarvoor voldoende?
“Nee. Waarschijnlijk niet. Maar het is een start, en we kunnen wel perfect de volumes van verkoop vergelijken met vorig jaar vanaf de start van het seizoen. We zien een stijging, die we elk jaar wel meemaken. Als we in januari en februari nu plots nog een veel grotere stijging zien, dan is dat puur te wijten aan de samenwerking met Jurgen Mettepenningen. Als dat werkelijk zo zou zijn, dan willen we dat graag verderzetten. Dan wil dat zeggen dat we echt een grotere verkoop kunnen realiseren.”

Over wat voor aantallen spreken we dan? Hoe groot is Cibel eigenlijk?
“Wij doen 400 miljoen euro omzet. Wij hebben 750 werknemers. Het enige wat we niet zelf doen, is produceren. We hebben partnerships met producenten over heel de wereld. Van A tot Z, elke groente, elk fruit gaat door onze handen en verkopen we naar de retailer, naar de specialist, naar de markkramer of naar de horeca. Alle facetten in de groene- en fruitsector, behalve internationaal transport en productie.”

En nu hopen dat Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout zich vooral op de kampioenschappen focussen?
“Naast de wereldkampioentrui, hebben we vanaf januari de mooiste trui in het veldrijden alvast al in ons bezit. De Europese trui is ook interessant voor de sponsor, maar we zijn een Belgisch familiebedrijf. Wat kan er voor ons mooier zijn dan de driekleur? Eli heeft de trui nu binnen, maar laat ons hopen dat het in januari binnen de ploeg blijft. Dat zou het mooiste cadeau zijn.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.