vrijdag 26 mei 2017 om 11:55

Hoe moet een grote ronde eindigen?

Geen ereparade dit jaar in de Giro d’Italia. De honderdste editie sluit zondag af met een tijdrit in Milaan. In WielerFlits Live werd gediscussieerd over het ideale slot van een grote ronde.

“Ik vind het wel spijtig dat we geen sprint meer krijgen op het einde, maar aan de andere kant is het wel origineel om met een tijdrit te eindigen”, zegt Eurosport-commentator Jeroen Vanbelleghem. “Zeker in het geval van Tom Dumoulin wordt dat wel interessant.”

Johnny Hoogerland is minder enthousiast over de afsluitende tijdrit. “In de Giro van 2011 heb ik diezelfde tijdrit gereden. Ik vond het een heel kil eind eigenlijk. Je finisht in Milaan en het is over. Ik vond het helemaal niks, maar voor Dumoulin is het top natuurlijk.”

Maar een wandeletappe zoals naar de Champs-Élysées? “Dat is helemaal niks”, volgens Michael Boogerd. “Tegenwoordig doen ze ‘m veel korter, maar ik heb die rit nog gereden toen we 180 kilometer moesten. In het begin rijd je twintig aan het uur. Dan wordt je helemaal gestoord.”

Wat is dan het ideale einde van een grote ronde? Als het aan Boogerd zou liggen een kort ritje “en dan met 40 á 45 kilometer per uur door Milaan of over de Champs-Élysées.”


Hoe moet volgens jou een grote ronde eindigen? Laat het weten in de reacties.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
34 Reacties
26-05-2017 11:58
Een laatste rit van het type slotrit in Paris - Nice is natuurlijk mooi. Veel verschillende koersverlopen / Winnaars mogelijk en de beste renners komen normaal gesproken als eersten binnen.

Eigenlijk zou die Bergamo Rit zich daar goed voor geleend hebben.
26-05-2017 12:00
Ik vind hoe de Tour en vuelta het de laatste jaren doen prima. Korte sprintersrit met in de eerste uren wat tijd om.een praatje te maken met de truiwinnaars. Na 3 weken koers prima. Laatste uur nog een schitterende kans voor de sprinters.
26-05-2017 12:01
Hmm ikzelf vind zo'n tijdrit wel iets hebben. Wat Hoogerland zegt klopt wel, maar je kan het toch anders bekijken? Elke renner die de Giro uitrijdt komt zo nog eens mooi in beeld.
26-05-2017 12:02
Mjah, mjah, mjah...lastig.

Aangezien er in de laatste week vaak vooral bergetappes zitten is het motiverend voor de sprinters om iig de laatste dag nog een kans te hebben. Aan de andere kant biedt een afsluitende tijdrit de kans op het vasthouden van de spanning tot de laatste seconde. Wie herinnert zich niet Fignon vs Lemond! Episch.

Als ik dan toch moet kiezen, dan toch maar wat Boogerd voorstelt. Korte etappe en dan vlammen.
26-05-2017 12:02
tijdrit is een anticlimax, er mist dan toch een ritueel einde. Doe desnoods een hele korte avondrit met een sprint als een toegift.
26-05-2017 12:02
Ik zeg niet dat het per se de laatste rit moet zijn, maar tegen het eind van een grote ronde mag er toch nog ergens een kans voor de sprinters liggen. Anders krijg je de situatie als nu waar uit de top tien van rit één enkel nog maar nummer 1-6-7-9 in koers zijn.
26-05-2017 12:08
Als je kijkt naar de meeste spannende laatste dagen van grote rondes in het verleden, zijn het altijd tijdritten geweest. Geweldig dat de giro dat nu weer doet. (Fignon vs Lemond, maar nog verder in het verleden: de winst van Jan Jansen in de laatste tijdrit...)
26-05-2017 12:10
Je zou misschien ook 's middags een tijdrit kunnen houden en daarna nog een avondcriterium voor de sprinters van een kilometer of 40-60 die niet meetelt voor de AK. Zo heb je nog strijd voor het AK, een sprinterskans en een herkenbaar einde van de ronde.
26-05-2017 12:12
Ik ben wel voor een ultieme sprint, om de rappe mannen nog in koers te houden. Ook vind ik het idee van 's ochtends een tijdrit en 's middags/'s avonds een criterium wel leuk. Afsluiten met een ploegentijdrit zou ook wel eens leuk zijn, maar wel wat oneerlijk, aangezien sommige ploegen dan al gehalveerd kunnen zijn, terwijl andere ploegen misschien nog compleet zijn.
26-05-2017 12:13
Je kan ook een tijdrit houden in de voormiddag en later in de namiddag/avond een klein criterium zodat de sprinters etc. ook nog een kans krijgen. Heb je een mooie apotheose.
26-05-2017 12:15
Zoals al gezegd, de meest spannende tour ooit was in 89, Lemond vs Fignon. Een tijdrit.

Of een Blockhouse type rit; kort maar krachtig.
26-05-2017 12:15
De rit van de giro vorig jaar was echt mooi, vooral omdat van emden en tjallingi er nog zin in hadden. De renners maken uitendelijk de koers. Dat verplicht 20 per uur rijden is helemaal niks, dan liever een tijdrit.
26-05-2017 12:17
@Robotour
Dat is eigenlijk een heel goed idee in mijn ogen. Een korte tijdrit van pak 'm beet 15/20 kilometer en dan 's avonds een korte sprintetappe van zo'n 50/60 kilometer. Lijkt me een heel goede afsluiter, zo is het spannend tot de laatste dag en is er toch nog een mooi ererondje en stappen de sprinters niet na 14 dagen af. Ik vind het een uitstekend plan!
26-05-2017 12:18
Ik wil nu niet die oude zeiker zijn, maar na WielerflitsLive #27 is er een apart artikel gekomen met het interview met Visbeek, met de mening van Hoogerland over Weening, de mening van Boogerd over Gesink, nu dit, en dan heb je nog traditioneel het artikel met de stelling, het artikel met "volg hier live" en het artikel "herbekijk hier". Je kunt misschien beter alle interessante stukken in één artikel plaatsen, dan 4-5 verschillende pagina's over hetzelfde.
26-05-2017 12:23
Een goede film eindigt ook niet met een hoogtepunt, maar vlak daarna met een wrap-up. Zoals ze het in de Tour doen is gewoon perfect. Even een rit om de actie van de afgelopen weken te overdenken en een moment om te winnaar te eren voordat iedereen weer naar huis gaat. Daar komt bij dat de finish op de Champs-Élysees gewoon een perfect decor is.
26-05-2017 12:23
Een tijdrit als laatste etappe met de kleine verschillen zoals nu is toch de gedroomde laatste etappe... spanning totdat de laatste renner is gefinisht.

De climax met Lemond en Fignon heeft iedereen nog op t netvlies staan dus dat zegt genoeg lijkt mij...

Nb natuurlijk kan je t ook vanuit t renners perspectief gaan zien, maar zo'n ronde blijft natuurlijk een show voor ons :-)
26-05-2017 12:24
Wat mij betreft blijft er spanning tot de laatste dag. Een tijdrit snap ik van dat deze desillusionernd kan werken, maar de verplichte sprint ronjes zijn niet mijn ding. Dan liever 40-50km vlak, 80-100km heuvels/waaier/bergen, 20-30km vlak met 2-3 rondjes op het eind circuit.
26-05-2017 12:41
Ik vind een gezapige laatste rit die onherroepelijk in een massasprint eindigt (een massasprint is sowieso al niet mijn favoriet) zoals in de Tour een beetje een nare afsluiter van een grote ronde. Dan liever een individuele tijdrit.

Of een etappe die waarschijnlijk in een sprint eindigt maar waar wel in redelijkheid verwacht zou kunnen worden dat een groepje het mag uitmaken. Een jagend peleton op een groepje vooruit is juist wel weer leuk. Biedt de sprinters en de vrijbuiters nog een kansje, evenzo de ambitieuze renners zij die wat goed te maken hebben. 'Rustig' voor de klassementsrenners, die even kunnen bijkomen van een laatste bergrit op vrijdag en kunnen opladen van een (korte?) tijdrit op zondag.
26-05-2017 12:56
Ik denk, dat het van het perspectief afhangt. Voor mij persoonlijk, ik vind een afsluiter met een tijdrit hartstikke mooi. Zo'n veredeld criterium kan mij niet interesseren. Bovendien, stappen veel sprinters toch wel af. Zeker in de Giro maakt zo'n kans op een sprint aan het einde van de ronde denk ik voor veel sprinters geen verschil, want die moeten nog de tour rijden. Krijg je een sprint van het b-garnituur. Nee dank u, dan maar een mooie tijdrit.
26-05-2017 12:57
ik ben pertinent tegen de laatste rit van Tour/Vuelta die er alleen maar voor de sier is met alleen in de laatste kilometer wat strijd om het sprintje te winnen. die kijk ik dan ook traditioneel niet. van mij mag de afsluitende rit ten aller tijde er een zijn waar nog verschil kan worden gemaakt. een bergetappe, iets met heuvels of een tijdrit is me dan om het even.
26-05-2017 13:02
Zo een afsluitende sprint overtuigt sprinters natuurlijk enkel om te blijven als er ook enigszins prestige aan vast hangt. Dit voel ik wel op de Champs Elysees maar veel minder bij Giro of Vuelta.

Een afsluitende tijdrit is natuurlijk wel mooi voor diegene die boven staan aan het klassement en goed kunnen tijdrijden. De anderen moeten zorgen dat ze genoeg voorsprong hebben. Ik vind dat dit wel iets toevoegt aan een ronde en het toeleven naar het einde. Voor de tijdrijders geldt natuurlijk hetzelfde als voor de sprinters en is het natuurlijk een goede reden om in de ronde te blijven tot het einde.

Er moet van soorten zijn zeker. Ik zou het eigenlijk wel mooi vinden de drie grote rondes hun eigen traditionele afsluit krijgen. TdF een koninklijke sprint, Giro een tijdrit door de straten van Milaan en voor de Vuelta kunnen we ook wel iets verzinnen. Heuvelaankomst voor de punchers?
26-05-2017 13:05
Tijdrit over 30km dit maakt het extra spannend, na afloop kunnen ze ieder voor zich afscheidt nemen van fans en sponsors.
Vlak, bergje en afdaling.

Ook een sprintbonus over de eerste km van de tijdrit. (waar kleine verschillen goed gemaakt kunnen worden)

De wielersport is anders veel te saai voor het brede publiek.
26-05-2017 13:05
Een tijdrit met in de avond een criterium zou ook prima zijn.
26-05-2017 13:05
Al jaren laat ik de laatste rit in tour/Vuelta voor wat ie is omdat ik die ritten waarvan je vooraf weet dat ze in een pelotonsprint eindigen oersaai vind, en het kijken ernaar zonde van mijn tijd vind. Wat mij betreft gewoon strijd tot en met de laatste rit, met daarvoor op de een na laatste rit een tijdrit.
26-05-2017 13:05
De renners zelf genieten van zo'n laatste dag als in Parijs. Ze willen de laatste dag niet vanaf Km 1 moeten koersen. Dus een criterium is nogal een slecht idee, ook al is het kort.. Het is veel aanzetten en als het niet meetelt voor het klassement waarom dan überhaupt als etappe aanduiden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.