In de Toscaanse heuvels van de GP Industria & Artigianato delven de Italianen steeds vaker het onderspit
foto: Cor Vos
dinsdag 3 september 2024 om 09:30

In de Toscaanse heuvels van de GP Industria & Artigianato delven de Italianen steeds vaker het onderspit

Komende zondag staat de 46ste editie van de GP Industria & Artigianato op het programma. In tegenstelling tot eerdere jaren vindt de Italiaanse eendagskoers in 2024 plaats in het najaar van het wielerseizoen. Voorheen moest deze minder bekende heuvelklassieker opboksen tegen koersen als Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen. Desondanks is de erelijst er absoluut niet een om je voor te schamen. WielerFlits duikt in de geschiedenis van de koers!

Voor de allereerste editie van de GP Industria & Artigianato moeten we bijna zestig jaar terug in de tijd. In 1967 kroonde Michele Dancelli zich tot de allereerste winnaar van het Circuito de Larciano, zoals de wedstrijd destijds nog heette. Met Dancelli als eerste laureaat kon de organisatie meer dan tevreden zijn, aangezien de Italiaan in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw wist uit te groeien tot een van de betere renners van zijn generatie. Zijn overwinningen in de Giro dell’Emilia, Trofeo Laigueglia, Coppa Sabatini, Giro d’Italia (elf ritzeges), Waalse Pijl en Milaan-San Remo illustreren dit.

Dancelli is niet de enige grote naam op de erelijst van de GP Industria & Artigianato. Roger De Vlaeminck, Franco Bitossi, Felice Gimondi, Giuseppe Saronni, Francesco Moser, Michele Bartoli, Romāns Vainšteins, Damiano Cunego en Filippo Pozzato zijn maar enkele voorbeelden op de rijke erelijst van de GP Industria. Twee renners wisten de koers liefst drie keer op hun naam te schrijven en mogen zich nog altijd (mede)recordhouders noemen. Franco Bitossi was de beste in 1969, 1970 en 1973, zijn landgenoot Gianni Faresin wist in de jaren negentig (1991, 1992 en 1997) iets vergelijksbaars te presteren.

Pozzato was in 2012 de beste in Larciano – foto: Cor Vos

De laatste jaren waren er ook aardig wat toppers aan het feest in Larciano, een gemeente in de Italiaanse provincie Pistoia, wat dan weer valt onder de regio Toscane. Zo rekende Filippo ‘Pippo’ Pozzato in 2012 in een sprint van een klein groepje af met medevluchters Fabio Taborre (die twee jaar geleden op slechts 36-jarige leeftijd overleed na een lang ziekbed) en Kristijan Đurasek. Twee jaar later boekte Adam Yates zijn eerste van twee overwinningen in Larciano. De Brit was in 2017 opnieuw de beste in de Italiaanse eendagskoers en staat nu dus op twee zeges.

De laatste jaren was er succes voor Matej Mohorič, Maximilian Schachmann, Mauri Vansevenant en Diego Ulissi. In 2022 maakte de laatstgenoemde een einde aan de lange droogte aan thuiswinnaars. Sinds 2013 (Mauro Santambrogio) was het geen Italiaan meer gelukt de eendagskoers op diens naam te schrijven. Zes edities achter elkaar geen Italiaanse winnaar gebeurde in de geschiedenis van de koers niet eerder. Voor de oplettende lezer: het zijn echt zes edities. In 2020 werd er bij hoge uitzondering namelijk geen editie van de GP Industria & Artigianato georganiseerd. Het coronavirus gooide ook hier roet in het eten.

Landa, Vansevenant en Mollema: het podium in 2021 – foto: Cor Vos

Als we nog een laatste keer een blik werpen op de erelijst, valt ons het gebrek aan Nederlandse en Belgische vlaggetjes op. Het is na al die jaren nog altijd wachten op de eerste winnaar uit Nederland. Bauke Mollema was er twee jaar geleden dicht bij met een tweede plaats, maar dan houdt het ook wel op. De ervaren klimmer moest dat jaar de duimen leggen voor Mauri Vansevenant, die in 2021 voor de eerste Belgische overwinning zorgde. Niet geheel verrassend: Italië gaat ruim aan kop in het klassement voor winnaars van de GP Industria & Artigianato.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.