In deze koersen doet de UCI nieuwe tests met 3 kilometer-regel en het beperken van ‘oortjes’
maandag 15 juli 2024 om 11:58

In deze koersen doet de UCI nieuwe tests met 3 kilometer-regel en het beperken van ‘oortjes’

De UCI gaat dit najaar verder met het testen van enkele veiligheidsmaatregelen die tijdens de Tour de France zijn geïntroduceerd. Ook worden enkele nieuwe maatregelen getest, zoals de internationale wielerbond in juni al aankondigde. Daar is nu meer informatie over naar buiten gekomen.

Tijdens de Tour de France wordt momenteel geëxperimenteerd met het oprekken van de driekilometer-regel. In veel etappes kunnen klassementsrenners vanaf 3 kilometer voor het einde opgelucht ademhalen, maar in verschillende Tour-etappes wordt de ‘veilige zone’ opgerekt naar vier en vijf kilometer. Dit zal na ‘positieve feedback van de stakeholders’ ook gebeuren in twee etappes van de Tour de France Femmes avec Zwift en vier ritten van de Vuelta a España, laat de UCI weten in een persbericht. Het is nog niet bekend om welke etappes het gaat.

Het oprekken van de driekilometer-regel is slechts een van de maatregelen die getest wordt na aanbevelingen van SafeR (een project dat ervoor moet zorgen dat de kans op zware valpartijen drastisch verkleind wordt). Vanaf 1 augustus zal worden geëxperimenteerd met nog twee maatregelen.

Ten eerste wordt het gebruik van oortjes, waarmee renners kunnen communiceren met de ploegleiding, tijdens enkele wedstrijden beperkt. Het gaat om de Ronde van Polen (12-18 augustus) en de Vuelta a Burgos (5-9 augustus). In het persbericht wordt niet precies benoemd wat deze beperking inhoudt, maar eerder noemde de UCI het een mogelijke oplossing om slechts twee renners per ploeg een oortje te laten dragen.

Daarnaast gaat de UCI, zoals eerder aangekondigd, werken met gele kaarten. Van 1 augustus tot 31 december 2024 zal er een testfase zijn met deze gele kaarten. Die mogen worden uitgedeeld door commissarissen voor een overtreding die een risico kan vormen voor de veiligheid van de wedstrijd. Vanaf 1 januari 2025 zullen de gele kaarten onderdeel zijn van een streng reglement. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.