In Memoriam: Michael Goolaerts (1994-2018)
Vol trots moet Michael Goolaerts zijn rugnummer zondagochtend hebben opgespeld. Na een sterk voorjaar, waarin hij top twintig-plaatsen behaalde in Kuurne-Brussel-Kuurne, Dwars door West-Vlaanderen en Driedaagse Brugge-De Panne, zag de 23-jarige Belg zichzelf door de ploegleiding van Veranda’s Willems-Crélan beloond worden met een selectie voor Parijs-Roubaix. De droom om te rijden in de Hel van het Noorden ontaardde in een nachtmerrie. Goolaerts kreeg een hartstilstand op de fiets, kwam ten val en ontwaakte niet meer uit deze nachtmerrie. Op veel te jonge leeftijd overleed de coureur in het ziekenhuis van Lille.
Op 23 juli 1994 werd Michael Goolaerts geboren in de Belgische stad Lier, niet eens zo heel ver van de Nederlandse grens. Van jongs af aan wist de Lierenaar wat hij wilde worden; profwielrenner. Om dit te bereiken sloot de Belg zich aan bij Balen BC, waar hij als nieuweling en junior meteen enkele ereplaatsen en overwinningen wist te behalen, zoals winst op het provinciaals kampioenschap tijdrijden 2011 als eerstejaars junior.
Deze prestatie leverde hem een jaar later een plek op in de Belgische selectie voor het Europees kampioenschap tijdrijden, waar hij niet verder kwam dan een 22ste plaats. Het was duidelijk; Goolaerts was een man van de tweede rij.
Desondanks lukte het hem als tweedejaars belofte wel om een contract te verkrijgen bij de Belgische Continentale formatie Veranda’s Willems, waar hij mede dankzij een derde plaats in de eerste etappe van de Triptyque des Monts et Châteaux een contract verwierf bij de opleidingsploeg van Lotto Soudal.
Doorbreken bij de profploeg van manager Marc Sergeant lukte hem echter niet, waarna Goolaerts opnieuw terugkeerde bij Veranda’s Willems-Crélan in 2017, dat toen de stap naar het ProContinentale circuit hadden gemaakt. Goolaerts’ eerste campagne als prof verliep niet al te succesvol: een 132ste plaats in de Scheldeprijs en een 134ste plaats in Nokere Koerse waren zijn grootste wapenfeiten in het Vlaamse voorjaar.
In 2018 echter leek ineens alles te lukken voor de 23-jarige Belg. In de Sharjah Tour liet Goolaerts zien veel progressie geboekt te hebben. In de vijf etappes die de ronde had, eindigde de coureur driemaal bij de eerste tien. Deze vorm zette zich het gehele Vlaamse voorjaar door, waarin Goolaerts veelvuldig in beeld reed en vaak vooraan in de uitslag te vinden was.
Michel Wuyts zei ooit dat renners van de tweede rij bij de junioren later de grote mannen bij de profs worden. Goolaerts was hier een sprekend voorbeeld van. Helaas zullen we nooit weten hoe ver zijn sprookje zou reiken.
Rust zacht jongen en houd vanaf boven Wout een beetje in de gaten.
Familie en vrienden heel veel sterkte toegewenst.
En ik sluit me aan bij de gevoelens van Thijs Zonneveld gisteren. Waarom moet de koers altijd maar doorgaan? Toen ik thuiskwam van zelf een stukje fietsen en halverwege Parijs - Roubaix de koers 'instapte', werd er weliswaar enig gewag van de val en de reanimatie gedaan, maar lag het accent op de strijd. Hallo!!! Er wordt een renner gereanimeerd. Hoe ernstig is dat! Wat moet er gebeuren voordat we een wedstrijd stil leggen en stil staan bij zo'n tragisch ongeval? In veel opzichten is het wielrennen een voorbeeld voor het voetbal, maar soms is het andersom: zie Nouri. De wedstrijd Ajax -Bremen werd gestaakt. Wat is belangrijker: een wedstrijd of een leven?
RIP.
Daar komt ook nog bij: Goolaerts is officieel pas 'savonds overleden, niet tijdens de koers. Technisch gezien was hij dus nog in leven tijdens de koers, waarom dan de koers stoppen?
Ik benader het hierboven natuurlijk puur feitelijk en geloof me, ik vind het ook in en in triest wat er gisteren is gebeurd. Ik heb schijt aan sponsorbelangen en geld, dit mag nooit in de afweging meegenomen worden. Dit is NOOIT een argument. Maar als mensen achteraf makkelijk gaan praten over het stilleggen van de koers en inspelen op het gevoel van het publiek (Thijs Zonneveld) moet je wel de feiten bekijken en niet willen scoren met een column. Overigens ben ik het op deze column na vaak eens met Thijs, nu alleen totaal niet.
Dan zijn er nog de bovengenoemde nuances en het feit dat er bij wielrennen 200 meedoen en bij voetbal 22. Maar de crux is dat je bij wielrennen zo'n wedstrijd veel moeilijker kan afgelasten en dan later opnieuw doen. Er is zoveel organisatie nodig voor zo'n koers. Er zit zo veel voorbereiding ook in alle renners. Het zou naar mijn mening juist amoreel zijn om het eer doen aan dit alles - laten we het "de koers" noemen - weg te nemen. Dat zou ook geen enkele renner willen, inclusief Goolaerts.
Zonneveld doet echt wel af voor mij. Ik weet dat hij columnist is en dat het zijn werk is maar het zou hem sieren om die jongen gewoon te herdenken, recht te doen aan de tragiek van het hele verhaal, en niet over zijn dode rug je eigen misplaatste gevoel van morele superioriteit etaleren met een ondoordacht en kortzichtig columnpje.
Vraag me af of er veel renners zijn die vinden dat je de koers stil moet leggen in dit soort gevallen, mochten zij er zelf zo bijliggen.
De koers ging door en de koers zal mocht iets soortgelijks zich voordoen waarschijnlijk ook weer doorgaan. Daarmee staat de koers niet boven de dood van een renner maar wordt wel duidelijk genaakt dat de dood altijd meerijdt in een koers. Vaak anoniem, deze zondag in de hel helaas niet.
Maar goed dit is een in memoriam, hier staan we stil bij de dood van Michael Goolaerts.
Overigens, Thijs Zonneveld etaleert zichzelf m.i. soms te graag als 'het geweten' van de wielersport. Procycling is een brute sport, en Thijs moet dat snappen. Voor je het weet, wil Thijs nog dat met een halo wordt gekoerst.
Qua berichtgeving. Eerlijk gezegd vond ik Wuyts en van Nieuwkerke's terughoudendheid in de informatievoorziening zeer gepast. Eerst uitzoeken wat er precies gebeurd is (wat weten we op dit moment) en er dan pas (feitelijk) over berichten in de uitzending.
en soms is een discussie gewoon even niet nodig, mijn inziens is dit even zo'n moment.
Mijn gedachten gaan uit naar zijn familie, vrienden en iedereen in de wielerwereld, ook aan alle wielerflitsers, die hierdoor geraakt zijn...