Chris Froome behoudt gele trui na bizar incident, Mollema vierde
foto: Sirotti
donderdag 14 juli 2016 om 17:23

Chris Froome behoudt gele trui na bizar incident, Mollema vierde

Chris Froome mag morgen ‘gewoon’ in zijn gele trui aan de tijdrit beginnen. De kopman van Sky kwam op achterstand binnen na een bizar incident in de slotfase van de twaalfde etappe, maar hij heeft dezelfde tijd gekregen als Bauke Mollema. Dat maakt de wedstrijdjury bekend. Froome blijft daardoor bovenaan staan in het klassement.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
Het incident werd veroorzaakt door een struikelende toeschouwer, die een televisiemotor tot stilstand bracht. Richie Porte klapte vervolgens frontaal op de motor, waarna ook Bauke Molleme en Chris Froome ten val kwamen. Mollema kon zijn weg snel weer vervolgen, maar Froome zag dat zijn fiets kapot was en ging rennend verder. Pas veel later kreeg de geletruidrager een nieuwe fiets, waardoor hij op grote achterstand binnenkwam. De jury heeft echter besloten om hem dezelfde tijd te geven als Mollema, die als eerste klassementsrenner de finish passeerde.

In het klassement heeft Froome nu 47 seconden voorsprong op de nummer twee, Adam Yates. Bauke Mollema staat derde op 56 seconden.

Update 18:40
De wedstrijdjury heeft de uitslag opnieuw aangepast. Nairo Quintana is teruggezet naar de groep met Adam Yates en wint daardoor zeven seconden. De Colombiaan wipt hierdoor over Bauke Mollema, die nu dus vierde staat in het klassement.


Laat in de reacties weten wat de wedstrijdjury volgens jou moet beslissen.

RIDE Magazine
332 Reacties
1 12 13 14
14-07-2016 23:40
Ik vond hem vandaag toch wel sterk, maar zeker niet oppermachtig. Ik denk dat ie geluk heeft dat Porte lek reed, die is echt goed. Quintana valt gewoon tegen.

Die secondes in de afdaling/aanval, tja, makkelijk verdient lijkt me. Zal een secondenspel worden. Daar zou ik nu ook weer niet teveel achter zoeken.
14-07-2016 23:44
Iemand enig idee waarom Quintana voor Mollema staat: volgens het jury-communique is de tijd opgenomen op 1200m voor de meet, waar de drie 22 seconden voorsprong hebben (staat ook in jury-document). Voor de etappe stond MOllema 21 seconden achter Quintana. Waar zijn die seconden gebleven?
14-07-2016 23:46
Tijdsopname op de plek van het incident is het minst slecht. Is ook consequent met het Yates-incident. Het lopen van Froome heeft daarmee ook geen betekenis meer en dat vind ik fair. Zijn fiets wordt door derden (de organisatie) gesloopt. Dat ligt volkomen buiten zijn macht en die van zijn ploeg en het materiaal. Als je dat gaat bestraffen is dat pure wedstrijdvervalsing. Als je dat goedkeurt kan iedere gek de koers gaan vervalsen. En zo te lezen zijn er zat die Froome het niet gunnen.
15-07-2016 00:19
@Covadonga
Helemaal met je eens over het lopen.

@rest
Er wordt hier bijna alleen maar gediscussieerd over een gevolg van de val. Maar het probleem wordt niet eens besproken. Waarom zou je het over die secondes blijven hebben, als er volgende week weer precies hetzelfde kan gebeuren op één van de andere bergen. Het is al jaren zo dat het steeds maar net goed gaat met de grote hoeveelheid toeschouwers. Ik kan me ook nog herinneren van niet te lang geleden dat er auto's van ploegen vast kwamen te zitten waardoor de renners er achter ook niet door konden rijden. Ik ben misschien nog niet zo'n lange wielervolger, maar ik heb echt idee dat vernieuwingen nog veel trager gaan dan in het voetbal. Het lijkt voor veel mensen iets nostalgisch te zijn. Wat moet er veranderd worden als we dit niet weer mee willen maken?
15-07-2016 07:27
@christidoc

Wielrennen is wereldwijd een middelgrootte sport. Men (UCI & ASO) denken dat het met zijn "charmes" van héél toegankelijk voor publiek zo groot kunnen blijven. Wat je vaak hoort is kaartverkoop onder aan de berg en maar beperkt aantal mensen toelaten, maar dan zijn ze bang dat het wielrennen minder populair wordt. Dat is het zelfde met TV-geld, daar kunnen ze financieel een slag slaan, maar ze doen het niet, waardoor de sport in de problemen gaat komen.
15-07-2016 08:14
@sirmatthew
Aan de streep had Mollema 19 sec voorsprong op het groepje Yates. De mensen die in het groepje Yates op 1200 m van de streep zaten, is dan net als Mollema, Froome en Porte allemaal dezelfde tijd gegeven aan de streep.

Vreemde aan deze manier van meten is dat dus twee punten in de koers worden gepakt, 1200 m voor de streep en de streep om de einduitslag te bepalen, maar de val van Mollema wordt daarin niet verdisconteerd. Die wordt dus gezien als 'part of the game'. De val van Froome en Porte worden vreemd genoeg niet gezien als 'part of the game'. En om het helemaal onnavolgbaar te maken wordt het verlies van Quintana, Valverde en Van Garderen in de laatste 1200 m ook niet gezien als 'part of the game'. Dus Mollema en Yates hebben die laatste 1200 m wel gereden, en Froome, Porte, Quintana, Valverde en Van Garderen niet.

Het meest voor de hand liggend was geweest dat de Tour organisatie niets had gedaan zoals ze in de meer dan 100 edities voor dit jaar bijna altijd ook hebben gedaan. Maar de tijden zijn blijkbaar veranderd, de wielersport is steeds meer een berekende sport geworden waarin men toeval wil uitsluiten (zie Sky) en de jury van de Tour (volgens mij een internationale, dus wat de Fransen daarmee te maken hebben zoals een enkeling hier beweert, zie ik niet zo...) gaat daar blijkbaar in mee.

Dan krijg je dus dat je met van alles rekening moet gaan houden en blijkbaar twee ijkpunten gaat nemen in de koers, bizar genoeg. Maar als je dat dan consequent wilt doen, dan was het ook niet meer dan logisch geweest om de val van Mollema te timen. Dat is niet heel moeilijk. Er stond een camera bovenop. Dan zit je zo aan 10 seconden, als het niet meer was. Dat was net zo absurd geweest als de twee andere beslissingen, maar wel fair. Nu is er sprake van totale willekeur die niet valt uit te leggen.

Iedere goede jury weet dat je regels simpel moet houden. Gisteren is het voorbeeld van hoe het niet moet als jury door allerlei niet bestaande eenmalige regels te gaan verzinnen, nav een eerder incident (Yates) waar ook al de absurditeit regeerde. Maar die regels worden dan geheel willekeurig toegepast. Het precedent is nu geschept door deze jury, ben benieuwd hoe ze dit in de volgende situatie doen waarbij een renner wordt gehinderd. Geldt dat dan alleen voor renners waarvan de jury in gedachten had dat ze de gele trui zouden komen ophalen in Parijs? Want daar lijkt het nu op. Dat lijkt nu de nieuwe regel.
15-07-2016 09:10
Spruch, een helder verhaal.

Maar één puntje zie je over het hoofd: de groep Yates werd gehinderd door als een treintje in te rijden op de ontstane file op de plek van het incident. Deze groep moest in de remmen en waarschijnlijk zijn ze er één voor één doorheen gemurwd. Om recht te doen aan de verhoudingen van die rit is het fair om tijdswinst te geven aan Mollema, Froome en Porte ten opzichte van de groep Yates.

Mollema wordt misschien ietsje tekort gedaan. Maar Yates, Aru worden ook tekort gedaan ten opzicht van Quintana.

Uiteraard ga je nu bij ieder incident waar een klassementsrenner bij betrokken is discussie krijgen. Dus zaak voor de organisatie om er alles aan te doen dat er niet meer zulke discutabele situaties gaan plaatsvinden.

Zelf vind ik dit een hele mooie oplossing van de jury. Het is een soort van middenweg die de tijdsituatie op een kilometer van de meet in grote lijnen benadert.
1 12 13 14

Om te reageren moet je ingelogd zijn.