Chris Froome behoudt gele trui na bizar incident, Mollema vierde
foto: Sirotti
donderdag 14 juli 2016 om 17:23

Chris Froome behoudt gele trui na bizar incident, Mollema vierde

Chris Froome mag morgen ‘gewoon’ in zijn gele trui aan de tijdrit beginnen. De kopman van Sky kwam op achterstand binnen na een bizar incident in de slotfase van de twaalfde etappe, maar hij heeft dezelfde tijd gekregen als Bauke Mollema. Dat maakt de wedstrijdjury bekend. Froome blijft daardoor bovenaan staan in het klassement.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
Het incident werd veroorzaakt door een struikelende toeschouwer, die een televisiemotor tot stilstand bracht. Richie Porte klapte vervolgens frontaal op de motor, waarna ook Bauke Molleme en Chris Froome ten val kwamen. Mollema kon zijn weg snel weer vervolgen, maar Froome zag dat zijn fiets kapot was en ging rennend verder. Pas veel later kreeg de geletruidrager een nieuwe fiets, waardoor hij op grote achterstand binnenkwam. De jury heeft echter besloten om hem dezelfde tijd te geven als Mollema, die als eerste klassementsrenner de finish passeerde.

In het klassement heeft Froome nu 47 seconden voorsprong op de nummer twee, Adam Yates. Bauke Mollema staat derde op 56 seconden.

Update 18:40
De wedstrijdjury heeft de uitslag opnieuw aangepast. Nairo Quintana is teruggezet naar de groep met Adam Yates en wint daardoor zeven seconden. De Colombiaan wipt hierdoor over Bauke Mollema, die nu dus vierde staat in het klassement.


Laat in de reacties weten wat de wedstrijdjury volgens jou moet beslissen.

RIDE Magazine
332 Reacties
14-07-2016 18:32
@nickoz
Waarom is dit gelijk weer haat? In de koers kan alles gebeuren, je kunt onderuit glijden in een afdaling of op een motor klappen. Ook pech hoort erbij. Er is iets voor te zeggen om dat allemaal mee te laten wegen in de uitslag, immers wat tel je wel en wat tel je niet?
14-07-2016 18:33
@Nickoz
Het oneens zijn met de beslissing van de jury heeft niks te maken met "haat tegen Froome". Dat slaat nergens op..
Froome rijdt ZELF tegen een gecrashte motor op en komt op achterstand binnen.
Ze hadden eigenlijk alle 4 de renners tegemoet kunnen komen door ze allen dezelfde tijd te geven in het AK met Froome op 1. Nu is er niks veranderd..
14-07-2016 18:33
Op Twitter circuleert een foto van Froome zn fiets met een gebroken achtervork. Die kon echt niet verder ;)
14-07-2016 18:33
MOLLEMA staat 4E!!!!
14-07-2016 18:33
Dus als Kruijswijk in het roze valt dan rijdt iedereen extra hard door.
Als Froome in het geel valt dan wordt zijn tijd gecorrigeerd.
Met twee maten meten!
14-07-2016 18:35
Slecht hoe de organisatie wielrennen tot een jurysport heeft gemaakt. Hoewel ik het moreel volledig terecht vind dat Froome zijn trui behoudt vind ik het rommelen met de tijden gevaarlijk. Waar ligt de grens? Gaat de organisatie nu telkens bepalen wanneer het gepast is en wanneer niet.
Of je nou over een boog fietst, een lekke band krijgt, je tegenstander je van de fietst rijdt of je botst met de motor. Het is allemaal pech en buiten je eigen schuld. Ik twijfel of we dat willen en kunnen uitsluiten.Er is geen enkel objectief criterium over wanneer dit wel of niet gebeurd en daarnaast is er het risico dat je renners enorm benadeeld.

Als je al iets wil doen als organisatie zorg dan voor voldoende veiligheid zodat deze achterlijke situaties niet ontstaan.
14-07-2016 18:35
De Tour de Farce !
14-07-2016 18:36
Hoop gezeik vandaag weer hier op wielerflits. Net kleine kinderen die alleen maar kunnen zeuren. Froome was gisteren nog de held, maar kan vandaag niets goed meer doen.
14-07-2016 18:36
@tychobrink
Tja, zijn manier van fietsen is niet in zijn voordeel en hij ging voorgaande jaren harder omhoog dan alle bekene dopers. Dat vinden ze vooral in Frankrijk niet zo leuk, stond een aantal keer in l'equipe enzovoorts. Vandaar de 'haat' denk ik. Ik had nog eerder de tijdsmeting terug geplaatst naar de 3KM regel, omdat dat een bekende regel is. Nu is het vrij willekeurig want andere jongens hebben ook oponthoud gehad en kun je het effect nooit juist meten.
14-07-2016 18:36
Vanuit de kantlijn, hoezo 4e?
14-07-2016 18:36
@LL was jij niet een week geband wegens onbehoorlijk gedrag toen Kruijswijk de Giro verloor? Dan zou jij toch als geen ander moeten weten wat het is om in de heat of the moment iets te zeggen.
14-07-2016 18:36
Waar waren die agenten ( veiligheids troepen ) die er voor zouden zorgen dat geen enkele terrorist iets tegen de Tour zou kunnen ondernemen of zaten die op de motor ?
14-07-2016 18:36
Velominatus: Kruijs viel door eigen toedoen. Dat is anders dan door toedoen van een motor. Dat snap je toch wel?
14-07-2016 18:36
Wat een gezanik over een 'precedent' wat geschapen zou worden.. Weet je wanneer je een 'precedent' maakt? Als je als jury hier niet in zou grijpen en dus het van de fiets beuken door 'toeschouwers' dus ooguikend toe gaat staan! In dat geval had ik als Sky zijnde een busje 'toeschouwers' ingehuurd om Quintana de komende bergetappe van zn fiets te werken.

De jury moest ingrijpen en heeft dat gedaan. In zulke extreme situaties is nu eenmaal geen perfecte oplossing, dus hebben ze de minst slechte gekozen. Groot verschil met het Yates-incident was dat er destijds een officiele tijdswaarneming op de 3-km was. Die was er nu niet, alleen een brakke GPS-waarneming die je natuurlijk niet kan gebruiken voor een officiele stand.

Mollema heeft nu nog het meeste nadeel, dat klopt. Dit was echter het enige wat de jury kon doen: je kan niet zomaar een aantal seconden uit de losse pols schatten die een renner bij een incident verloren heeft. Je zal ergens toch een (officiele) tijdswaarneming moeten gebruiken.

De vergelijking met Hoogerland/V Avermaet/Sprintetappes gaat natuurlijk mank: dat waren volledig andere situaties. Dit ging om tijdsverlies en niet om (etappe)winst zoals bij Hoogerland/V Avermaet. Froome is ook niet in de etappeuitslag teruggezet, alleen het tijdsverschil is aangepast.

Nogmaals: De jury doet het in dit geval nooit goed en in mijn ogen hebben ze de minst slechte en meest rechtvaardige (en meest logische) oplossing gekozen. De echte schuld ligt natuurlijk bij die brakke organisatie die alleen de laatste 100 meter hekken neerzet en die doorgesnoven randdebielen die zich niet kunnen gedragen
14-07-2016 18:36
Froome viel niet zelf, maar werd aangereden door een plotseling stilstaande motor. Die werd opgehouden door het publiek. Dat vrij spel had omdat de organisatie tekort schoot.

Dat is toch een aanzienlijk verschil met Kruijswijk, die helemaal zelf valt.
14-07-2016 18:37
@velominatus

Hoe spijtig ook, maar Kruijswijk viel door een eigen fout. Froome door de fout van iemand buiten de race.
14-07-2016 18:37
Dit lijkt me een verstandige beslissing. Dit incident is volgens mij ook niet vergelijkbaar met voorgaande motorincidenten in koers. Het publiek is hierbij de hoofdverantwoordelijke voor de botsing op de motor. Ik vind het nogal beangstigend dat een hele meute Frans publiek, dat blijkbaar voor een groot deel Froome geen tourzege gunt, op deze manier een wielrenner zijn Tourzege had kunnen ontnemen. Als de jury hiermee niks gedaan had struikelt de volgende fan in elk geval met plezier.
14-07-2016 18:37
Belachelijk.
14-07-2016 18:37
kijk maar op site van de tdf
14-07-2016 18:38
WTF hoezo staat Quintana boven Mollema in het klassement? Staat 2 sec voor nu......
14-07-2016 18:38
@Pieter Peet: Precies dat dus!
14-07-2016 18:39
Ja ik vind het correct dat er iets wordt gedaan maar nu wordt Mollema net zo goed gestraft omdat hij wel door kon rijden. Welke tijd hadden ze gegeven als Mollema ook niet verder kon wat een onzin dit besluit.
14-07-2016 18:39
Een 2de motor van de organisatie heeft over de fiets van Froome gereden toen hij op de grond lag. Frame gebroken, dus kon echt niet meer verder ...

Wat moet GVA denken.
14-07-2016 18:40
Laatste nieuws: De motorrijder reed niet tegen een toeschouwer op, maar er lag daar een pokemon op straat die gevangen moest worden!

Ow en kan iedereen ophouden met het trekken van slechte vergelijkingen. Het wordt een beetje zielig. Als een organisatie zelf de schuld is van een val/tijdverlies, moeten ze dit rechttrekken en tijden aanpassen. Alles waar een organisatie weinig aan kan doen heeft gewoon pech.
14-07-2016 18:40
Ha ha ha, nu krijgt Quintana ook nog eens gratis tijd. Een soap is er niets bij. Wat een farce.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.