International Team Challenge: Dit is het plan!
Velon kondigde vandaag de International Team Challenge (ITC) aan. In samenwerking met Infront Sports & Media lanceren ze een nieuwe wedstrijdserie voor ploegen, verspreid over drie dagen. WielerFlits heeft het gedetailleerde plan in handen.
Hoe gaat de ITC eruitzien? Het persbericht van Velon onthult slechts de contouren van het plan. WielerFlits brengt je de details: de ITC bestaat uit vier dagen, waarvan drie racedagen. De beste WorldTour- en ProContinentale-ploegen kunnen rekenen op een uitnodiging.
Raceday 1
De eerste dag staat in het teken van de opening en teampresentatie. Op dag twee, de eerste raceday staat een sprintcircuit op het programma, ook wel Sprint “points” Race genoemd. Teams (bestaande uit vijf renners) koersen tien rondjes op een afgesloten parcours van acht à tien kilometer. Bij iedere finishpassage verdienen de eerste tien renners punten. Saillant detail: ná iedere passage van de finish volgt een neutrale zone waar een hergroepering plaatsvindt.
Raceday 2
Op de tweede koersdag staat een afvallingsrace op een heuvelachtig parcours op het programma. Opnieuw staan er tien rondes van acht à twaalf kilometer op het programma. Teams bestaan wederom uit vijf renners en de eerste renners op de top verdienen punten. Na de afdaling volgt een hergroepering. Iedere ronde vallen de laatste renners af, waardoor uiteindelijk slechts twintig renners de finale ronde ingaan. Deze twintig renners pakken reguliere punten. De drie snelste klimmers per ronde verdienen bonuspunten. Deze data wordt gemeten en onder meer in beeld getoond.
Raceday 3
Raceday 3 bestaat uit de ploegentijdrit, die vijf keer wordt verreden over een parcours van tien à vijftien kilometer. Teams bestaan uit vijf renners, waarvan drie renners alle vijf de achtervolgingen moeten rijden. De twee andere plekken kunnen rouleren tussen andere renners in de selectie.
De startvolgorde is op basis van het klassement. De voorsprong – de wedstrijd is een soort ploegachtervolging – is afhankelijk van het aantal reeds behaalde punten. In de versie van het plan dat WielerFlits in handen heeft, worden punten omgezet in tijd. Het eerste team dat de finish passeert, wint het onderdeel. Om de spanning erin te houden wordt na iedere manche de startvolgorde aangepast. Stayeren is verboden. De ploeg met de meeste punten aan het einde van de vier dagen wint het evenement.
De organisatie maakt de regels pas in januari bekend. In de tussentijd kunnen zij besluiten enkele details te wijzigen, bijvoorbeeld op verzoek van de UCI. De eerste ITC zal tussen 2 en 4 juni plaatsvinden op en rond de Cauberg.
[poll id=”376″]
Raceday 1 > Vrij gevaarlijk want het kunnen zomaar 5 hectische sprints worden, misschien niet heel erg anno-we-gaan-voor-meer-veiligeheid. Raceday 2 > Het lijken me nogal veel variabelen waardoor de TV-kijker (indien vacant) het spoort kwijtraakt en live publiek al helemaal. Raceday 3 > 3 renners die op 1 dag min. 50 km ploegentijdrit doen in kleine teams van 5 ? Lijkt me vrij gortig.
Nieuwe initiatieven, prima.
Man man man. Ga eerst eens naar het evenement kijken en oordeel dan.
Ik denk dat de formule uitstekend is. Voor publiek prima om naar te kijken en ik zou red bull erin betrekken. Die zijn in dit soort evenementen super geschikt.
Raar trouwens dat die nog niks met wielrennen sponseren..
5 Sprinters + 5 Klimmers en misschien een paar TT mannen .
Of een stel allrounders sturen ?
Wel leuk initiatief.
De kalender zit al behoorlijk vol, weet niet of ploegen zitten te wachten op zo’n driedaags evenement.
De winnaar is een ploeg begrijp ik. Spreekt veel minder tot de verbeelding dan een renner van vlees en bloed.
Kan ook geen kwaad de organisatoren met enige achterdocht tegemoet te treden, en dan heb ik het niet alleen over Velon.
Red Bull organiseert al de kop over kop wedstrijd. een soort van ploegentijdrit waar de hele tijd een wielrenner bijkomt.