International Team Challenge: Dit is het plan!
Velon kondigde vandaag de International Team Challenge (ITC) aan. In samenwerking met Infront Sports & Media lanceren ze een nieuwe wedstrijdserie voor ploegen, verspreid over drie dagen. WielerFlits heeft het gedetailleerde plan in handen.
Hoe gaat de ITC eruitzien? Het persbericht van Velon onthult slechts de contouren van het plan. WielerFlits brengt je de details: de ITC bestaat uit vier dagen, waarvan drie racedagen. De beste WorldTour- en ProContinentale-ploegen kunnen rekenen op een uitnodiging.
Raceday 1
De eerste dag staat in het teken van de opening en teampresentatie. Op dag twee, de eerste raceday staat een sprintcircuit op het programma, ook wel Sprint “points” Race genoemd. Teams (bestaande uit vijf renners) koersen tien rondjes op een afgesloten parcours van acht à tien kilometer. Bij iedere finishpassage verdienen de eerste tien renners punten. Saillant detail: ná iedere passage van de finish volgt een neutrale zone waar een hergroepering plaatsvindt.
Raceday 2
Op de tweede koersdag staat een afvallingsrace op een heuvelachtig parcours op het programma. Opnieuw staan er tien rondes van acht à twaalf kilometer op het programma. Teams bestaan wederom uit vijf renners en de eerste renners op de top verdienen punten. Na de afdaling volgt een hergroepering. Iedere ronde vallen de laatste renners af, waardoor uiteindelijk slechts twintig renners de finale ronde ingaan. Deze twintig renners pakken reguliere punten. De drie snelste klimmers per ronde verdienen bonuspunten. Deze data wordt gemeten en onder meer in beeld getoond.
Raceday 3
Raceday 3 bestaat uit de ploegentijdrit, die vijf keer wordt verreden over een parcours van tien à vijftien kilometer. Teams bestaan uit vijf renners, waarvan drie renners alle vijf de achtervolgingen moeten rijden. De twee andere plekken kunnen rouleren tussen andere renners in de selectie.
De startvolgorde is op basis van het klassement. De voorsprong – de wedstrijd is een soort ploegachtervolging – is afhankelijk van het aantal reeds behaalde punten. In de versie van het plan dat WielerFlits in handen heeft, worden punten omgezet in tijd. Het eerste team dat de finish passeert, wint het onderdeel. Om de spanning erin te houden wordt na iedere manche de startvolgorde aangepast. Stayeren is verboden. De ploeg met de meeste punten aan het einde van de vier dagen wint het evenement.
De organisatie maakt de regels pas in januari bekend. In de tussentijd kunnen zij besluiten enkele details te wijzigen, bijvoorbeeld op verzoek van de UCI. De eerste ITC zal tussen 2 en 4 juni plaatsvinden op en rond de Cauberg.
[poll id=”376″]
Ik krijg verder het idee dat veel van die ideeën vallen onder de categorie ''veranderen om het veranderen'', zonder verder door te denken over het concept. Proefballonnetjes opgelaten toen men ook nog eens stomdronken in de kroeg zat en toen halfbakken op een viltje hebben geschreven.
Schreef in het Criterium International-stopt-topic nog geen drie weken terug dit:
"Als noviteit zou deze koers (of waar of welke dan ook) wellicht interessant kunnen zijn als WT in ongeveer een dergelijke vorm: de drie afzonderlijke 'disciplines' (tijdrit, vlakke rit, bergrit) gelden als .HC eendagskoers (qua punten) met het klassement als extra (WT punten) – dus theoretisch heel veel punten. Je verdient echter enkel punten in elk klassement als je in de andere klassementen minimaal bij de, zeg, top 30 bent geëindigd. Goochelen met de volgorde van de etappes en misschien zelfs opteren voor enkel posities laten bepalen i.p.v. tijd.
Mallorca Vol. V."
Had het wat ondoordacht neer geplempt en zie in dat opzetje ook veel verbeterpunten maar blijf er bij dat iets dergelijks als individuele koers veel aantrekkelijker zal zijn. De langzaam grotere hang naar wielrennen als volledige ploegensport is een zorgwekkende trend. Zou in deze opzet sowieso het hergroeperen tijdens de vlakke sprintdag weg laten. Het heeft nut als er renners afvallen, want die moeten er ook even uitgevist worden maar tijdens de sprintdag hergroeperen is elk mogelijk tactisch vernuft de kop in drukken.
@ Maxime Horssels:
dat uitroepteken in de titel, lol. ben je nu zo enthousiast over dit project, of enthousiast dat je de spelregels alvast weet te vertellen?
afhankelijk van het prijzengeld/startgeld.
Verandering, gekkigheid, uitproberen, ik ben sowieso voor!
Innovatie en op dit gebied is gewenst en nodig om wielrennen op de kaart te houden en meer publiciteit te trekken ook in de jongere segmenten
http://www.fiets.nl/2016/12/07/international-team-challenge/
Al is alles saai vinden erg in tegenwoordig...
Ook de commentators maken zich af en toe schuldig aan om teveel te zeggen dat het saai is of iets in die trant. Ik denk dat sommige teveel verwend zijn geraakt aan de EPO-periode waarbij de topwielrenners bijna een onenigheid hadden van krachten. Als er trouwens geen dooiere momenten zijn in een koers is het minder aantrekkelijk voor een regio zich te profileren en ook voor de kijker die net iets meer meekijkt voor de landschappen, dorpjes, steden en de omgeving in het algemeen.
Innovatie en op dit gebied is gewenst en nodig om wielrennen op de kaart te houden en meer publiciteit te trekken ook in de jongere segmenten
Hoe kom je daar bij? Dit is precies wat ik bedoel met die schijnbaar heersende gedachte dat het zo slecht gaat met het wielrennen. Dat wielrennen saai is en geen jongeren aanspreekt. Maar waar is dit op gebasseerd?
Ik zie de mensen rijden dik op de Ventoux staan. Zo dik dat er amper nog gefietst kan worden. Idem op Alpe d'Huez. Ik hoor over plannen om maar dranghekken te gaan neerzetten op Carrefour de l'Arbre omdat de aandacht gewoon te groot wordt. Ik zie toerversies van klassiekers die de inschrijvingen niet meer aankunnen. Ik zie amateurkoersen met wachtlijsten omdat er te veel deelnemers zijn. Ik zie overal ter wereld nieuwe koersen ontstaan, ook in Europa. Ik zie specialistische wielerzaken als paddestoelen uit de grond komen. Tom Dumoulin organiseert eventjes een open training en er hangen 250 man in zijn wiel. En de jongeren? De studentenwielervereniging waar ik lid van was heeft meer leden dan ooit tevoren. De clinics die wij organiseren voor beginnende wielrenners krijgen elk jaar weer meer aanmeldingen. De jeugdafdeling van de wielervereniging uit mijn geboorteplaats heeft elk jaar weer nieuwe aanwas. En zijn er nu echt zoveel minder nieuwelingen en junioren dan vroeger? Ik heb dat gevoel niet. Maar kom gerust met cijfers als dat wel het geval is.
Natuurlijk zijn er ook koersen en ploegen die verdwijnen. Vaak in de landen waar het economisch minder gaat. Geld lijkt mij in dat geval dan ook de belangrijkste oorzaak. Pak dat dan aan. Werk aan het financiele model van het wielrennen. Snijd in al die bureaucratische rompslomp waar koersorganisatoren mee te maken krijgen. Maar probeer niet de essentie van de sport te gaan veranderen. En die essentie drijft op traditie, ja. Op heroiek. Op de aantrekkingskracht van het afzien. Op de vijf cols die in een dag overwonnen moeten worden. Op het feit dat het peloton een volledig land in drie weken doorkruist. Door duizenden kleine dorpjes passeert. Naar het volk toekomt. Op het buiten zijn. Het eenworden met het landschap. Elke dag weer ergens anders. Op sfeer.
En nee, natuurlijk spreekt dat niet iedereen aan. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die meer actie willen zien. Meer kort, hevig en intens spektakel. Prima. Maar dan moet je een andere sport gaan doen of volgen. Hiervoor is er baanwielrennen, zoals viktrodriguez terecht opmerkt. Of mountainbiken, of cyclocross. En mocht je het nog spectaculaider willen, dan ga je BMXen of downhillen. Keuze genoeg.
Als dat snelle nu de oplossing is, waarom is baanwielrennen dan toch zoveel minder populair dan het "oude" wielrennen op de weg? Waarom werden die sprintcups in Canada en de E3 geen groot succes? Waarom zijn de jongeren daar niet massaal op af gegaan?
Soms is het helemaal niet verkeerd om iets eens bij het oude te houden. Om niet mee te doen in de angelsaksische hype om alles snel, kort en intens te maken. Maar als je dat zegt, ben je meteen niet of nauwelijks innovatief. Ben je conservatief, wat haast een scheldwoord is geworden. Tsja...
ow, hetzelfde plan dus. Wielerflits is wel heul erg enthousiast met al die uitroeptekens en het omhoog halen van dit bericht.
Een deel van je analyse heeft te maken met breedtesport: Aanwas in wielrenploegen, specialistische zaken (hou er ook rekening mee dat er daar een aantal ook van zijn verdwenen), toertochten en de open training van Dumoulin zijn allemaal mensen die graag zelf een rondje rijden.
Het andere deel (Ventoux, Huez, L'Arbre) zijn mensen die het graag komen kijken (soms te graag imho), maar de sport verdient niets aan deze toeschouwers. Sterker nog: omdat ze de weg blokkeren en kijkcijfers verminderen zou je zelfs kunnen zeggen dat ze de sport schaden! (Alsof dat een waarheid is, maar goed)
De sprintcups in Canada kon ik niet live zien op TV, en bij de E3 ook niet. Dan is het al een stuk lastiger om een succes te worden.
Van de door jou genoemde alternatieven, is volgens mij alleen cyclocross regelmatig op de tv te vinden. Het volgen van deze sporten wordt dan een stuk lastiger.
Het hoeft niet altijd sneller, korter en meer intens. Maar ik vindt het goed om te zien dat er in ieder geval pogingen gedaan worden om nieuwe formats naar het publiek te brengen. (Nu wil ik alleen nog live beelden op de NOS van de rondes van Italie, Spanje, Turkije, Slowakije, Vietnam...)
geprobeerd, maar ik zie alleen maar een rode stier.
Je kan het inderdaad volgen via streams (heb ik ook gedaan, was een mooie inhaalrace van Absalon in Cairns. Een vriend van me woont daar ook nog eens vlakbij, dus misschien maar eens langsgaan
Die breedtesport laat wel zien dat het wielrennen als sport leeft. Als het de mensen puur ging om graag zelf een rondje rijden, dan maakte het niet uit of je de Ronde van Vlaanderen of Zuid-Hollands Mooiste reed. Toch heeft die eerste een veelvoud van het aantal deelnemers van de tweede. Want de Ronde van Vlaanderen, dat trekt aan. Koppenberg, Kwaremont. Namen die tot de verbeelding spreken.
Idem wat betreft de vele toeschouwers. Of dat positief of negatief is, kan je je afvragen, maar het toont wel weer aan dat het wielrennen, zoals het nu is, leeft.
Overigens ben ik niet volledig tegen het plan in dit artikel. Dat "snel weer afschaffen die grappen" was misschien iets te gechargeerd. Maar ik zie het meer voor mij als iets in het genre 'natourcriteriums'. Wat leuk volksvermaak tussen de grote koersen door. Maar dat dit de innovaties zijn die het wielrennen nodig heeft, die het wielrennen verder gaan brengen. De toekomst van de sport. Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Hoewel we het tegenovergestelde verkondigen, denk ik dat we dan niet zo ver uit elkaar liggen.
Volgens mij ligt het probleem in de 'failure to market': Als grote koersen als de Giro en de Vuelta in een wielergek land als Nederland al niet worden uitgezonden, wat heeft het dan voor zin om allerlei constructies te verzinnen? Om nog maar niet te spreken over de warboel die in de VS heerst, rechthebbenden weigeren te erkennen dat zij de uitzendrechten hebben.
@Netraam: Begrijp ik, maar de RedBull streams zijn van hoge beeldkwaliteit en straks is streams kijken op TV breed gebruikelijk voor iedereen ? Ik loop als oldskooler zelf wat achter qua mate van tech-consumptie maar kijk op mijn pre-smart (2009) TV wel regelmatig naar you tube uitzendingen (heb er nog een ouwe WII tussen staan, mede voor Netflix :-)
Innovatie is niet iets waarin wielrennen uitblinkt, camera onder het zadel jaja, maar de wedstrijden/koersen zijn al eeuwen hetzelfde. Laat die vernieuwing is toe, en schop er pas tegen aan als het ervaren hebt.. misschien schop ik dan ook wel met je mee
Los van de wedstrijdvorm is het weer een voorbeeld van de zoektocht van ploegen naar een deel van de koek, die kennelijk alsmaar groter en lekkerder wordt zonder dat ze daar profijt van hebben.