Internationale rennersvakbond CPA presenteert veiligheidsplan
foto: ANSA/CLAUDIO PERI
vrijdag 3 juni 2016 om 13:43

Internationale rennersvakbond CPA presenteert veiligheidsplan

De internationale rennersvakbond CPA heeft vandaag een plan gepresenteerd met aanbevelingen om de veiligheid van wielrenners te vergroten. Het veiligheidsplan wordt vandaag besproken met de voorzitter van de UCI-commissie wegsport, Tom Van Damme.

Het veiligheidsplan is een verzameling van aandachtspunten aangedragen door wielrenners en nationale rennersvakbonden. Met name het gemis van een duidelijke UCI-richtlijn voor een veilig parcours is een groot gemis, blijkt uit het document. Als schrijnend voorbeeld voor onveilige routes worden de openingsrit van de Ronde van Baskenland 2015 (het beruchte paaltjesincident), de finale van de tweede rit in de Ronde van Qatar (drievoudige sleutelbeenbreuk Barry Markus) en de eerste editie dit jaar van de Tour La Provence.

De CPA denkt de veiligheid voor renners te kunnen vergroten door de laatste drie kilometer beter te screenen. Een gedetailleerde verkenning van de slotkilometer zou minstens dertig dagen op voorhand beschikbaar moeten zijn. Drie controles (een dag vooraf, ’s ochtends en maximaal een half uur voor aankomst) moeten onveilige obstakels als reclame-uitingen en vlaggen moeten voorkomen. Ook de verplichte driehonderd meter aan dranghekken vóór de finishlijn wil de CPA verlengen naar vijfhonderd vóór en honderd meter ná de eindstreep.

RIDE Magazine
5 Reacties
03-06-2016 15:15
Vind dat ze eerder eisen mogen stellen aan het soort dranghekken.
03-06-2016 15:35
@Chrys, dat staat ook in de stukken:

Barriers for the last 400m shall have hidden bases, such that the feet of the barriers do not
encroach on the roadway.
03-06-2016 16:05
Op de vraag of het aantal renners in koers moet worden verkleind, is het antwoord dat daarvoor eerst goed onderzoek nodig is om te bepalen of en wat het gevolg daarvan is op de veiligheid. En dat lijkt mij de kern van de discussie; niet alleen in het wielrennen maar ook in andere sporten waar veiligheid een belangrijke rol speelt. Het aantal ongevallen, de omstandigheden en de gevolgen van die ongevallen worden niet gestructureerd bijgehouden en dus blijven we beslissingen nemen op basis van emoties en meningen die we nauwelijks kunnen onderbouwen. Dit seizoen ligt de nadruk op motoren in koers, vorig jaar hadden we het over spoorwegovergangen en na het prikkeldraadincident ging het over de volgauto's. De UCI zal eerst eens onderzoek moeten doen naar de oorzaak en de gevolgen van alle valpartijen. Daarna kunnen ze gaan besluiten welke maatregelen ze nemen en of er meer dan wel minder verantwoordelijk moet komen te liggen bij UCI, organisatoren of renners.
03-06-2016 16:29
@martijn90
Precies. Een goede analyse zou welkom zijn, maar die heb ik nog niet gezien. Met de goede maatregelen die je daarop kunt laten volgen blijft er natuurlijk altijd een bepaald risico bestaan. Maar het zal veel helpen. Voorbeeld: de autosport kende vele doden totdat het echt veiliger werd gemaakt (al is deze sport overzichtelijker en beheersbaarder), met een drastische reductie van dodelijke ongevallen tot gevolg.
03-06-2016 21:16
@johnbidon
Dank! Lijkt me een goede ontwikkeling

Om te reageren moet je ingelogd zijn.