Internationale rennersvakbond CPA presenteert veiligheidsplan
De internationale rennersvakbond CPA heeft vandaag een plan gepresenteerd met aanbevelingen om de veiligheid van wielrenners te vergroten. Het veiligheidsplan wordt vandaag besproken met de voorzitter van de UCI-commissie wegsport, Tom Van Damme.
Het veiligheidsplan is een verzameling van aandachtspunten aangedragen door wielrenners en nationale rennersvakbonden. Met name het gemis van een duidelijke UCI-richtlijn voor een veilig parcours is een groot gemis, blijkt uit het document. Als schrijnend voorbeeld voor onveilige routes worden de openingsrit van de Ronde van Baskenland 2015 (het beruchte paaltjesincident), de finale van de tweede rit in de Ronde van Qatar (drievoudige sleutelbeenbreuk Barry Markus) en de eerste editie dit jaar van de Tour La Provence.
De CPA denkt de veiligheid voor renners te kunnen vergroten door de laatste drie kilometer beter te screenen. Een gedetailleerde verkenning van de slotkilometer zou minstens dertig dagen op voorhand beschikbaar moeten zijn. Drie controles (een dag vooraf, ’s ochtends en maximaal een half uur voor aankomst) moeten onveilige obstakels als reclame-uitingen en vlaggen moeten voorkomen. Ook de verplichte driehonderd meter aan dranghekken vóór de finishlijn wil de CPA verlengen naar vijfhonderd vóór en honderd meter ná de eindstreep.
Barriers for the last 400m shall have hidden bases, such that the feet of the barriers do not
encroach on the roadway.
Precies. Een goede analyse zou welkom zijn, maar die heb ik nog niet gezien. Met de goede maatregelen die je daarop kunt laten volgen blijft er natuurlijk altijd een bepaald risico bestaan. Maar het zal veel helpen. Voorbeeld: de autosport kende vele doden totdat het echt veiliger werd gemaakt (al is deze sport overzichtelijker en beheersbaarder), met een drastische reductie van dodelijke ongevallen tot gevolg.
Dank! Lijkt me een goede ontwikkeling