Is het nu wel of geen gele kaart? Greg Van Avermaet pleit voor commissie van ex-renners
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
dinsdag 18 februari 2025 om 19:42

Is het nu wel of geen gele kaart? Greg Van Avermaet pleit voor commissie van ex-renners

Sinds de start van het wielerseizoen kan de UCI gele kaarten uitdelen aan alle personen die tot de wedstrijdkonvooi behoren, van renners tot ploegleiders en fotografen. De internationale wielerunie hoopt het wielrennen zo nog veiliger te maken, maar laat een dergelijk systeem ook ruimte voor willekeur?

In de eerste weken van het nieuwe wielerseizoen liepen enkele renners al tegen een (virtuele) gele kaart op – denk aan Danny van Poppel en Movistar-renners Iván Romeo en Ruben Guerreiro – maar Jasper Philipsen ontsnapte maandag in de UAE Tour na een zwieper in de eindsprint dan weer aan een gele prent. De renner van Alpecin-Deceuninck werd wel gedeclasseerd, maar waar zit nu het verschil?

Greg Van Avermaet, die in 2022 al opperde voor een systeem met gele kaarten, kijkt voor Sporza Daily nog eens naar de sprint van Philipsen in de openingsrit van de UAE Tour. “Het geval-Philipsen is een interessante situatie. Het was een typische reactie van ontgoocheling, waarbij hij uitweek. Het is moeilijk om in te schatten, maar ik zou hem sowieso al niet declasseren. De sprint was gereden en de snelheid lag niet al te hoog. Maar in andere situaties zou het wel geel kunnen zijn.”

Hoe zit het ook alweer?
Vanaf 1 augustus 2024 was er al een testfase met gele kaarten, die vanaf dit jaar onderdeel zijn van een streng reglement. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten. Het geldt in wedstrijden van de WorldTour, Women’s WorldTour, de ProSeries (mannen en vrouwen), WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen.

Nieuw is dat ook lead-outs die een gevaar vormen en verzorgers die hun renners op een gevaarlijke manier bevoorraden in de bevoorradingszone een gele kaart kunnen ontvangen, schrijft de UCI. Dit zijn de eerder aangekondigde straffen die aan meerdere gele kaarten hangen:

[wf_ad]
  • 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)

Onlangs evalueerde de internationale wielerunie UCI nog de testperiode met gele kaarten. In de laatste maanden van 2024 werden er in totaal 31 gele kaarten uitgedeeld, in 66 koersdagen. In 52 procent van de gevallen ging een kaart naar een renner.

Inspraak van oud-renners
Critici zullen beweren, dat een systeem met gele kaarten ook willekeur in de hand werkt en juist de deur openzet naar interpretatie. “Wie die gele kaarten uitdeelt, zal goed moeten kunnen inschatten wat er wel en niet door de beugel kan”, is Van Avermaet van mening. “Het is belangrijk dat oud-renners over dit soort zaken beslissen. Die hebben zelf in dat soort situaties gezeten en kunnen het beter inschatten. Als je het zelf niet gedaan hebt, kun je er moeilijk over oordelen.”

De olympisch kampioen van Rio de Janeiro is dan ook een voorstander van “een kleine commissie van ex-renners” die de gele kaarten uitdelen. “Je hoeft niet altijd ter plekke te zijn, je kunt ook vanop afstand de beelden bekijken. Maar het is slechts één van de vele maatregelen die genomen moeten worden om het wielrennen veiliger te maken.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.