Jan Bakelants: “Blij dat ik de kans heb gekregen om terug te keren”
Jan Bakelants is inmiddels weer terug thuis na zijn zware val in de Ronde van Lombardije. De 31-jarige Belg van AG2R La Mondiale viel in de finale van de herfstklassieker in een ravijn. In een interview met Sporza kijkt hij terug op het ongeval.
Bakelants kan zich niet meer precies herinneren hoe zijn val tot stand kwam. “Ik weet ook niet meer exact wat er gebeurd is. Ik kwam in die bocht waar De Plus al gevallen was. Waarschijnlijk moest ik uitwijken,” kijkt hij terug. “Ik ben zeker zes of zeven meter diep gevallen en belandde met mijn rug op een rots”, kijkt hij terug. Hij werd de vrijdag na de wedstrijd geopereerd. “Ik had 7 ribben gebroken, 5 links en 2 rechts, en 4 ruggenwervels. Een daarvan was ook verplaatst en dat was gevaarlijk. Die hebben de dokters dus opnieuw vastgezet.” Inmiddels is hij terug thuis en weer op de been. “Ik moest zo snel mogelijk weer bewegen na de operatie om het herstel te versnellen. Ik mag niet te lang in dezelfde positie blijven liggen of zitten.”
Hij weet nog niet of hij volledig zal herstellen. “Pas over een maand worden er nieuwe scans genomen en dan kunnen de dokters zeggen of die wervel zich opnieuw heeft vastgehecht. De dokters hebben er vertrouwen in, maar ze kunnen natuurlijk geen 100 procent garanties geven”, geeft hij aan. “Ik ben blij dat ik een kans gekregen heb om terug te keren. Het heeft millimeters gescheeld. Ik besef dat ik aan het ergste wat er is ontsnapt ben. Dat was moeilijk, maar ik ben er een beetje over nu. Ik heb beseft dat fietsen zeker niet alles is in het leven. Het zou spijtig zijn als ik niet meer kan fietsen, maar mijn vriendin, mijn dochter en mijn familie zijn veel belangrijker.”
Hopelijk komt de sympathieke renner met het hart op de tong er weer helemaal bovenop!
Dat is natuurlijk niet waar. Als de politie ergens snel moet zijn en ze nemen daarbij te grote risico's met een crash tot gevolg wordt het politieapparaat niet stilgelegd. Ik besef me dat het een redelijk zwakke vergelijking is, maar het gaat erom dat de renners zelf een verantwoordelijkheid hebben, zowel voor zichzelf als voor hun collega's. Als je dit soort zaken 100% wilt uitsluiten moet je ze in een opblaasbal zetten en op een kaarsrechte weg omgeven met kussens laten rijden. Het streven naar ultieme veiligheid is echt iets van deze tijd, terwijl door de technologische ontwikkeling de risico's juist groter worden. Als je de veiligheid optimaliseert, lever je vrijheid in en vice versa. Het is dan ook een utopie om risico's volledig uit te sluiten.